Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:40

Toad schreef:
Ceriadwen schreef:
Waarom zou ik moeten denken dat melk niet gezond is?

Omdat uit talloze onderzoeken is gebleken dat melk niet gezond is. Melk veroorzaakt osteoporose en is dus heel erg slecht voor je botten. Daarnaast is melk super slecht voor onder andere je darmen en vergroot het de kans op prostaat en baarmoederhalskanker.

Melk is voor baby's.

En er zijn dus ook wetenschappers en onderzoeken die juist aangeven dat melk wel gezond voor je is. Zoals justkid al aangeeft er zijn 2 kampen hierin. De "antimelk" lobby is de laatste tijd erg veel lawaai aan het maken. Niet alle argumenten die zij aanleveren kloppen even goed. Maar sommige onderzoeken zetten je wel tot nadenken inderdaad. Ik denk echter niet dat je de bovenstaande quote als vast staande feiten / waarheden kan kenmerken. Zeker het verband met kanker is in andere onderzoeken ook weer ontkracht.

Ik denk dat voor mel hetzelfde geldt als voor alle voedingstoffen:maat houden is essentieel. Zo mag je best een keertje een lekker romig roomijsje van verse koeienmelk, maar niet iedere dag en wel een normale portie :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:59

Annemiek80 schreef:
Dat botontkalking meer voorkomt... of in ieder geval meer geconstateerd (wil niet zeggen dat het meer voorkomt nl) is wel een feit maar om dat nu zo aan melkgebruik te combineren?
Is er een onderzoek waarbij het duidelijk naar voren komt dat Nederlanders een hoger percentage ostheoporose in de bevolking hebben dan andere (west) Europese landen?

Daarentegen is melkconsumptie inderdaad erg gestimuleerd in Nederland omdat we een overschot hadden (jaren 70/80?), ik denk dat wij ook één van de weinige landen zijn die schoolmelk uitdeelden (en geen schoollunches).

Maar ach.. met alles, dus ook wat betreft melkproducten, waar 'te' voor staat is niet goed. Ik kan me echter niet voorstellen dat 2 glazen melkproducten per dag nu zo slecht zijn, in ieder geval niet slechter dan suikerrijke alternatieven lijkt me.
Voor mij persoonlijk, ik gebruik ruim meer melkproducten dan de gemiddelde Nederlander, maar dat is omdat ik eigenlijk standaard in de aankommodus zit en melkproducten daarbij een fijne manier van meer kcal binnenkrijgen is.

@Russel, dat kan inderdaad, stomme/rare was wel dat ik ook op mijn laagste gewicht(en) nog 'gewoon' menstrueerde, in feite zei mijn lichaam dus eigenlijk dat het sterk genoeg was om een kind te kunnen dragen, naaah... neuh echt niet lol

Schoolmelk :D
En dan hebben we het nog niet gehad over de school-chocomel en school-fristi variant :D Over het gezonde voorbeeld gesproken :P :+

Het is idd niet echt bewezen dat melk slecht voor je is... Net zoals dat het niet bewezen is dat het goed voor je is.
Mijn eigen visie is dat iets wat voor opgroeiende kalfjes is bedoeld nooit gezond kan zijn voor volgroeide mensen, maargoed. Wetenschappelijk gezien zijn er idd zowel voor- als tegenbewijzen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:59

Mensen die veel melk drinken hebben 2,3 keer zoveel kans op Parkinson. Vrouwen die meer dan 1 keer per dag melkproducten drinken, hebben 44% meer kans op eierstokkanker. Mannen die veel melk drinken hebben dubbel zoveel kans op prostaatkanker.

Daarnaast vergroot het de kans op osteoporose enorm.
Voor wetenschappelijke bronnen kun je me pb-en.

Het is dus zeer zeker wel bewezen dat melk slecht voor je is.

Anoniem

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:05

Her is wel bewezen dat melk slecht voor je is.

Een controle vraag waarom is onze moedermelk van een andere samenstelling en ander soort eiwit dat van de koeien? Waarom is melk van elk zoogdier anders van samenstelling en soort eiwit?

Waarom drinken zoogdieren alleen melk gedurende de zoogperiode?

Waarom doen wij mensen, ook zoogdieren, het dan anders en gaan wij bij andere zoogdieren drinken?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:14

Citaat:
Waarom doen wij mensen, ook zoogdieren, het dan anders en gaan wij bij andere zoogdieren drinken?

ieuw russel zo klinkt het wel erg vies :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:28

zoals al eerder genoemd: beide kampen hebben wetenschappelijk onderzoek gedaan die elkaars conclusies ontkrachten.

Daarnaast lijkt deze discussie nu te verzanden in de voor of tegens van melk, en dit topic gaat niet over de zuivelindustrie maar over de voedings(middelen)industrie waar zuivel maar een kleine onderdeel van is.

Wel wil ik nog toevoegen dat wetenschappelijk onderzoek niet altijd wat zegt, of vergeleken kan worden met een onderzoek welke de zelfde vraagstelling had als de omstandigheden niet gelijk zijn.

Amerika als voorbeeld kan niet vergeleken worden met europa. Koeienmelk is koeienmelk zowel in Amerika als in Europa, dat is waar.
Echter in Amerika krijgen de koeien hormonen toegediend om de productie te vergroten wat in Europa verboden is, krijgen koeien genetisch veranderd voer wat in Europa verboden is

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:34

russel schreef:

Een controle vraag waarom is onze moedermelk van een andere samenstelling en ander soort eiwit dat van de koeien? Waarom is melk van elk zoogdier anders van samenstelling en soort eiwit?

Ons vlees (mensenvlees) is ook anders van samenstelling dan koeienvlees of varkensvlees, dat onze lichaamssappen anders van samenstelling zijn is dan opeens een stuk minder vreemd

Zet mijn kat een kom melk voor en ze lebbert hem zeer graag leeg, verkiest dit overduidelijk boven haar water wat er dan naast staat.
Lammetjes die het slecht deden dit jaar en acuut bijgeflest moesten worden drinken ook prima koemelk.
Verstoten kittens die geadopteerd zijn door een moederhond drinken daar ook gewoon bij.
We zijn dus niet de enige zoogdieren die melk drinken van een andere diersoort als dit er is.

Een conclusie zou dus kunnen zijn: Omdat wij als mensen de enige zijn die andere zoogdieren houden/hoeden, dat doen we al sinds we geen jager/verzamelaar type mens meer zijn
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 15-09-13 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:45

Om dan maar even terug te komen op de oorspronkelijke stelling (ik vind de melkzijstraat ook interessant :D )
Ik denk ook wel dat wij in Nederland echt een bijzonder groot aanbod van voedingsmiddelen hebben.
De stellingen met chips en koekjes zijn in verhouding erg groot in vergelijking met andere landen.

De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie doet dus goede zaken met niet gezonde producten. De winkels hebben echt wel goed nagedacht over de indeling van winkels en hoe ze het meest kunnen verkopen. Kun je ze dat kwalijk nemen?
Als de wetenschap het al niet met elkaar eens is dan doet de voedingsmiddelenindustrie lekker wat het meest oplevert.
Ook de dieetindustrie heeft een "dubbele" agenda. Natuurlijk is het doel om mensen te laten afvallen maar ook hier moet geld verdiend worden. Dat bijt elkaar nog wel eens denk ik.

Je moet je als consument bewust zijn van de achterliggende bedoelingen en zelf kritische keuzes maken en dat is heel erg moeilijk als je niet zelf kunt weten welke informatie klopt en welke misleidend is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:48

fransje23 schreef:
Sonja_vR schreef:
en 's avonds trekken we een wereldgerecht open want sja, daar stoppen we een paar ons groente in en dan is het gezond?
en papa en mama denken nog steeds gezond bezig te zijn, want er staan van die mooie "ik kies bewust " logo's op de verpakking

Het "ik kies bewust logo"is wel erg om de tuin leidend inderdaad. Snap niet waarom dat ooit bedacht is.

heel simpel, marketing. laat mensen geloven dat dat logo idd op gezonde producten staat, dan hoeft de consument lekker niet na te denken (inspelen op druk, druk, druk, snel, snel, snel maatschappij)
maar kunnen ze gewoon hun karretjes volgooien met "bewuste" producten waar ze niet over na hoeven te denken...
prachtig bedacht door de marketing afdeling :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:55

Even opgezocht;

Citaat:
Stichting Ik Kies Bewust
Onder het mom van ‘samen sta je sterker’ sloegen Campina, Friesland Foods en Unilever in 2006 de handen ineen. Zij richtten, gesteund door supermarktketens en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca), Stichting Ik Kies Bewust op. In mei 2006 presenteerden de partijen het resultaat: het Ik Kies Bewust-logo, een open initiatief voor de voedingsindustrie, retail en foodservice, dat de gezondere keuze stimuleert door een eenvoudig en herkenbaar logo.
In maart 2011 werden de criteria van het Ik Kies Bewust-logo afgestemd met de richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum. Daarnaast verwelkomende de stichting Albert Heijn als nieuwe deelnemer en voegde zij haar logo samen met het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn. Met deze fusie ontstond het nieuwe, tweekleurige logo: het Vinkje.

Als je dit niet weet (zoals ik) dan lijkt het een prima initiatief.
En als je dit dan leest -O- hmmm

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:05

het hele logo is gewoon bullshit van de hoogste plank :+
als dat valt, gaat het aardig spetteren :=

net zoiets als scharrel eieren , want dat klinkt zo gezellig.

consument en gedrag, fabrikanten hebben daar gewoon psychologen voor in dienst om te zien hoe ze een product zo aantrekkelijk mogelijk neer kunnen zetten voor de consument (kleurtje, image, verpakking etc)
dat logo ook,
nee het is niet de schuld van de voedingsindustrie, maar ze doen wel hun best om rücksichtslos hun producten bij de consument de strot door gedrukt te krijgen.

tis aan de consument om daar kritisch naar te kijken en zich niet gek te laten maken...helaas is de consument als geheel daar schijnbaar niet aan toe .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:19

Het ïk kies bewust"geeft volgens mij ook alleen maar aan dat het betreffende product net iets minder ongezond is dan de variant er naast. Dus staat niet voor een echt gezonde keuze.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:23

Om nog even op de melk terug te komen. Als melk zo gezond is waarom is dan het grootste gedeelte van de wereldbevolking lactose-intolerant op na hun kinderjaren? ;)
Gelukkgi heeft Campina nu lactose-vrij melk.... Gewoon geen melk is natuurlijk geen optie :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:28

Voor ieder wat wils nietwaar? Er is blijkbaar vraag voor de lactose-vrije variant, anders kwam de melk er niet.
En dat de consument blindelings alles geloofd (vinkjes, logotjes) zonder eerst te lezen waar het keurmerk voor staat, is niet de schuld van de voedingsindustrie.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:42

maar wel misleidend

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:49

Het is zeker je eigen fout en niet de fout van het eten waar je zelf voor kiest te eten als je met je winkelwagen in de winkel staat.

Wat ik wel heel erg vind is dat veel tieners vaak voor dik uitgemaakt worden terwijl ze door hun eigen ouders constant vetgemest geworden zijn. Ik snap dat als je ouder wordt je er zelf op kan letten maar als jij in een gezin woont waar ze dagelijks friet top het menu hebben staan vanwege bv de luiheid van de ouders dan is het moeilijk uit zo'n ritme te raken. Ik ken zo een oude vriendin die veel te veel overgewicht had en iedere x als ze uiteindelijk probeerde af te vallen ging het maar even goed omdat haar moeder nooit meedeed en de rest zich wel volduwde met eten.
Mijn moeder en ik hebben de grootste discussies gehad over hoe ze zo dik geworden was en ik blijf stug volhouden dat ik vind dat het de moeder schuld is. Ik snap dat ze oud genoeg is zelf te kiezen wat ze eet maar als jij van kleuter of aan zo hebt leren leven is het moeilijk zonder hulp of support iets van je overtollig vet kwijt te raken...

Maar ga aub de overheid niet de schuld geven of het eten ofzo want dat heb je uiteindelijk zelf in de hand vind ik.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:50

Ik vind het beetje hypocriet dat er steeds op wordt gehamerd dat het misleidend is. Dat is inderdaad zo, maar als er op de verpakkingen staat dat het niet gezond is, zouden we dan stoppen met kopen en eten? Welnee, kijk maar naar sigarettenverpakkingen. Je hebt zelf een verantwoordelijkheid en het klopt echt helemaal dat er misleidende logo's etc op de verpakkingen staan, maar er staat ook een tabel met voedingswaarden. Dus net even verder kijken dat dat vrolijke "bewuste keuze"-logo.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:52

chimello schreef:
Het is zeker je eigen fout en niet de fout van het eten waar je zelf voor kiest te eten als je met je winkelwagen in de winkel staat.

Wat ik wel heel erg vind is dat veel tieners vaak voor dik uitgemaakt worden terwijl ze door hun eigen ouders constant vetgemest geworden zijn. Ik snap dat als je ouder wordt je er zelf op kan letten maar als jij in een gezin woont waar ze dagelijks friet top het menu hebben staan vanwege bv de luiheid van de ouders dan is het moeilijk uit zo'n ritme te raken. Ik ken zo een oude vriendin die veel te veel overgewicht had en iedere x als ze uiteindelijk probeerde af te vallen ging het maar even goed omdat haar moeder nooit meedeed en de rest zich wel volduwde met eten.
Mijn moeder en ik hebben de grootste discussies gehad over hoe ze zo dik geworden was en ik blijf stug volhouden dat ik vind dat het de moeder schuld is. Ik snap dat ze oud genoeg is zelf te kiezen wat ze eet maar als jij van kleuter of aan zo hebt leren leven is het moeilijk zonder hulp of support iets van je overtollig vet kwijt te raken...

Maar ga aub de overheid niet de schuld geven of het eten ofzo want dat heb je uiteindelijk zelf in de hand vind ik.

Wat een vervelende situatie voor je vriendin. Maar gelukkig zullen er niet veel mensen zijn bij wie dagelijks alleen maar friet wordt gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:07

chevax schreef:
Ik vind het beetje hypocriet dat er steeds op wordt gehamerd dat het misleidend is. Dat is inderdaad zo, maar als er op de verpakkingen staat dat het niet gezond is, zouden we dan stoppen met kopen en eten? Welnee, kijk maar naar sigarettenverpakkingen. Je hebt zelf een verantwoordelijkheid en het klopt echt helemaal dat er misleidende logo's etc op de verpakkingen staan, maar er staat ook een tabel met voedingswaarden. Dus net even verder kijken dat dat vrolijke "bewuste keuze"-logo.

is ook zo. Maar ik denk dat de grootste beinvloeding onbewust gebeurd....
bv. dat MacDonalds logo nu donkergroen is ipv rood... Da's puur omdat mensen groen eerder associeren met gezond. Niemand denkt ' heu dat logo is groen nu kan ik dat patatje er wel halen' ... Maar kennelijk werkt het toch, waarom zouden ze het anders doen?

En ik denk dat sigaretten verpakkingen + de prijs echt wel invloed hebben hoor. Mss niet superveel, maar tegenwoordig roken toch een stuk minder mensen dan vroeger volgens mij. Voor mij is voornamelijk de prijs iig wel een motivatie om niet dagelijks, en over het algemeen ook niet wekelijks een pakje sigaretten te halen, terwijl ik het stiekem toch echt wel heel lekker vind...
Dus ja, voor mij heeft het wél serieus het effect dat ik niet de kans krijg om verslaafd te raken... Daar rook ik nu te incidenteel voor (gelukkig!) Want die 6,50 per dag/week kan ik gewoon serieus niet missen :) .
Als je eenmaal die (lichamelijke) verslaving hebt opgebouwd, zal het wellicht niet meer uitmaken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:17

Toad schreef:
Ceriadwen schreef:
Waarom zou ik moeten denken dat melk niet gezond is?

Omdat uit talloze onderzoeken is gebleken dat melk niet gezond is. Melk veroorzaakt osteoporose en is dus heel erg slecht voor je botten. Daarnaast is melk super slecht voor onder andere je darmen en vergroot het de kans op prostaat en baarmoederhalskanker.

Melk is voor baby's.

er zijn ook talloze onderzoeken dat ufo's bestaan.

Als je alles moet geloven wat er uit onderzoeken komt dan kan en mag je niks meer en is het eigenlijk nog het allerongezondst om ooit geboren te worden, dat schijnt ook niet zo goed voor je te zijn.

Denk gewoon zelf na, kijk wat voor jou wel of niet goed is en baseer daarop of je wel of niet melk moet/mag drinken dat is nog altijd het wijst.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:22

Maar mc donalds is ook niet slecht voor een keertje..... Wel als je het dagelijks eet :-). Melkprodukten niets mis mee (kaas en boter al helemaal niet) Op zaterdagavond een zak chips eten bij je lievelings film. Je wordt er niet dik van, maar ook hier weer alles met mate dus zondagavond niet weer :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:24

Als je gezond wil eten en je rookt en drinkt niet, ben je nog steeds afhankelijk van de voedingsmiddelen industrie. Niemand verwacht dat er stoffen worden gebruikt waar je allergisch voor kunt zijn, dik van wordt, steeds honger krijgt, verslaafd aan kan worden zonder dat je het weer, kanker van kan krijgen....

Je koopt gewoon iets waarvan je denkt, o wat lekker, wat leuk, of goh makkelijk dat kan ik goed gebruiken voor mijn sausjes...he wat fijn dat brood nu een week vers blijft...probeer maar eens brood te kopen in de supermarkt dat met 1 dag oud is en binnen 3 dagen beschimmeld zoals vroeger...

Overigens 35 jaar geleden had je heel ander aanbod van voedingsmiddelen, kijk eens oude programma's hoeveel mensen en kinderen zie je met Obesitas? Kijk eens hoe gezond men er uit zat? De blozende wangetjes? De normale figuurtjes die hier al zeldzaam zijn hoor. Maat 44 was toen erg groot, nu is het een normale maat.

Ben je van deze generatie dan snap je niet eens wat ik bedoel,

Maar vaak zat verlang ik nog naar die tijd hoor, gewoon normaal eten, niks nep en gefabriceerd, gemodificeerd.

Er bederft nog te veel voedsel in de wereld, ze zijn aan het ontwikkelen om voeding nog, jawel, nog langer houdbaar te maken...gezonder? Nou nee echt niet, maar is dat belangrijk met een planeet die eigenlijk al overbevolkt is en men de voedselvraag al bijna niet meer kan beantwoorden?

Dus alles wat er hier geproduceerd wordt moet naar dat achter stukje van de wereld, maar dan wel graag vers ogend en lang houdbaar, het liefst nog zonder koelkast, want dat hebben ze niet allemaal. Dat daar ziektes uit voortkomen, nou en? Ze hebben toch te eten? Missie volbracht.

Ziektes is een andere tak, de farmacie, maar die kan nog jaren vooruit hiermee, ook goed!
.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:29

35 jaar geleden moesten kinderen spelen. Fysiek.

nu zit het maar te hangen en te weet ik veelen, maar bewegen is er niet meer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:29

Annemiek80 schreef:
russel schreef:

Ons vlees (mensenvlees) is ook anders van samenstelling dan koeienvlees of varkensvlees, dat onze lichaamssappen anders van samenstelling zijn is dan opeens een stuk minder vreemd

Zet mijn kat een kom melk voor en ze lebbert hem zeer graag leeg, verkiest dit overduidelijk boven haar water wat er dan naast staat.
Lammetjes die het slecht deden dit jaar en acuut bijgeflest moesten worden drinken ook prima koemelk.
Verstoten kittens die geadopteerd zijn door een moederhond drinken daar ook gewoon bij.
We zijn dus niet de enige zoogdieren die melk drinken van een andere diersoort als dit er is.

Een conclusie zou dus kunnen zijn: Omdat wij als mensen de enige zijn die andere zoogdieren houden/hoeden, dat doen we al sinds we geen jager/verzamelaar type mens meer zijn

Annemiek dat zijn twee verschillende dingen die je noemt. Melk drinken of vlees eten.

De jagende diersoort eet zijn eigen dieren alleen als ze niet anders kunnen, maar jagen niet per definitie op elkaar.

Het gaat om de vertering ervan. Het lichaam heeft die melk nl niet meer nodig. Niet voor niets dat ze er ook stoffen aan toevoegen en dan nog is het niet gezond, gewoon omdat er al te veel calcium in zit, alleen dat al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:30

Ceriadwen schreef:
35 jaar geleden moesten kinderen spelen. Fysiek.

nu zit het maar te hangen en te weet ik veelen, maar bewegen is er niet meer bij.

Jemig dat heeft toch niets met voeding te maken?

Ik ken genoeg kinderen die nog steeds dagelijks buiten spelen, uren lang, dat logt gewoon aan de opvoeding,