Bloed of stamceldonor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:48

Ik word over zo'n 9 maanden 18 en dan ga ik ook bloed laten doneren!!
Eindelijk wil het al zo lang maar mag helaas pas vanaf je 18e

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:57

Mijn vriend wilde trouwens ook, maar die mag nog niet. Heeft op zijn 12e een grote operatie gehad, hij is nu 22. Moet 15 jaar tussen zitten ofzo, ivm narcosestofjes die er nog in kunnen zitten ofzoiets.

sajavado

Re: Bloed of stamceldonor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:04

@sanneloveyou herkenbaar! haha, dat had ik ook heel erg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:08

Margrathe Oh blijft dat zo lang hangen dan?

Kwam tot het heldere punt dat ik 11-12-13 op keuring moet *D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:48

Magrathea schreef:
Mijn vriend wilde trouwens ook, maar die mag nog niet. Heeft op zijn 12e een grote operatie gehad, hij is nu 22. Moet 15 jaar tussen zitten ofzo, ivm narcosestofjes die er nog in kunnen zitten ofzoiets.

Kan je nagaan wat voor tuig dat is, dat ze in je spuiten, als het 15 jaar blijft hangen... :\

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:25

Ik ben ook bloeddonor geworden toen ik 18 werd, ik mag volgende week voor de tweede keer doneren.
Vind het fijn om wat te doen voor anderen, zeker door iets te geven wat je makkelijk kan missen! En een fijn idee dat je gezondheid meteen wordt gecheckt, weet je zelf ook waar je aan toe bent.

Helaas is de eerste keer bij mij niet helemaal goed gegaan, ik heb maar 60 ml bloed gedoneerd. := Het stroomde niet snel genoeg en de verpleegster vermoedde dat de naald niet goed zat. Na wat gewroet in mijn arm ging ik bijna van mijn graatje. Meteen gestopt natuurlijk en een mooie pelikaanknuffel gehad :D . Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat! Hoop het voetspoor van mijn vader te volgen, hij heeft een jubileum behaald en maar liefst al 40 keer bloed gedoneerd!

Edit: Gebruiken jullie ook de Sanquin app? Echt handig!

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:39

nee nog nooit van die app gehoord! waar is die goed voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:40

Ik heb er wel van gehoord , geloof dat je je donatie gegevens bij houden kan

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:42

sajavado schreef:
nee nog nooit van die app gehoord! waar is die goed voor?

Dan kan je voor jezelf bijhouden hoe vaak je bent gegaan, en je ziet statistieken van je Hb-gehalte en bloeddruk per keer dat je bent geweest. Niet noodzakelijk maar wel heel leuk! En voor degenen die zich vervelen; je kan met de app ook een spelletje doen door met een wagentje zoveel mogelijk bloedzakken op te vangen :')

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:44

haha humor! maar mn telefoon staat helaas al vol :(

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:50

Ik ga die app opzoeken :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:54

Blue_Eyes schreef:
Magrathea schreef:

Kan je nagaan wat voor tuig dat is, dat ze in je spuiten, als het 15 jaar blijft hangen... :\

Tja, die chirurg had hem ook een linkse hoek kunnen verkopen, maar of ie daar bij van was geworden :D Mijn vriend heeft dan ook wel 2-3 operaties gehad en behoorlijk heftige pijnstillers genomen, dus het zal allemaal wel samenhangen.
Dat soort stoffen hebben een halfwaardetijd. Verdwijnt nooit 100% uit je bloed, altijd hou je nog 0,000001% ofzo . Maar het moet onder de zoveel procent komen voor je dus bloed mag doneren. Is toch niet zo gek, mensen die bloed moeten krijgen zijn al zwak, dus alle voorzichtigheid moet worden geboden :)
Zoveel zal je er trouwens echt niet van merken zelf, je bent tenslotte ook na een paar uur alweer bij bewustzijn :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:57

Ik vind het ook niet gek wat betreft bloed doneren - maar ik ben het wel steeds meer met mezelf eens dat ik zo min mogelijk van dat soort spul gebruik, narcose okee, maar medicijnen in het algemeen.
Kijk, als je echt geopereerd moet worden of erg ziek wordt zonder bepaalde medicijnen is het 1 ding, maar bv bij mijn schoonpaps hebben ze vlak na zijn hersenbloeding hem regelmatig een spuit ketamine gegeven om de deliriums te onderdrukken, terwijl daar ook ander spul voor is dat beter werkt en minder bijwerkingen heeft. Dan vind ik het toch wel anders.
En na een paar uur weer bij bewustzijn - ja, dat wel... Maar ik heb bij beide operaties die ik heb gehad, nog maanden last gehad van de narcose...

Ik bedoel dus ook niet dat ze het maar niet meer moeten gebruiken, wel dat er wat bewuster mee kan worden omgegaan in sommige gevallen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:01

Afgelopen week dinsdag heb ik mijn bloed laten testen dus ben benieuwd wanneer ik voor het eerst opgeroepen wordt voor het doneren!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:06

Balou_k schreef:
Afgelopen week dinsdag heb ik mijn bloed laten testen dus ben benieuwd wanneer ik voor het eerst opgeroepen wordt voor het doneren!

Dat gaat best snel!bij mij binnen 3 weken.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:46

Wat goed dat jullie dit allemaal doen! Binnenkort wil ik mij ook aanmelden.
Ik ben 3 jaars verpleegkundige en heb vorige week dinsdag een klinische les gehad bij Sanquin bloedvoorzieningen in zwolle.

Je kan kiezen, volbloed geven (dus alles wat in je bloed zit) of bloedplasma. Je mag 62 liter per jaar geven, meestal zijn het ook mensen die niet helemaal lekker worden als ze volbloed hebben gegeven. Het blijkt dat je lijf dan te heftig reageert op de verloren halve liter wat zich uit in flauwvallen, oepss
Ik zie wel wat ze van me willen.

Weet wel dat ze opzoek zijn naar jonge mensen! Aangezien het aantal donoren begint te vegrijzen. Na een bepaalde leeftijd mag je nl. geen bloed meer geven omdat je lijf dan het bloed + voedingsstoffen zelf hard nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:04

Heel nederland vergrijst , ik kan nog 44 jaar mee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:08

Gerritt schreef:
Je kan kiezen, volbloed geven (dus alles wat in je bloed zit) of bloedplasma. Je mag 62 liter per jaar geven, meestal zijn het ook mensen die niet helemaal lekker worden als ze volbloed hebben gegeven.

62 liter? Wat veel, zeg!

Van die vergrijzing wist ik inderdaad. Ik kreeg al een foldertje van Sanquin in de brievenbus met het verzoek om wat mensen te ronselen omdat ze binnenkort onvoldoende donoren zullen hebben in Groningen. :j

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:27

Ik ga me binnenkort ook aanmelden voor bloeddonor! *\o/*
Stamceldonor wil ik me ook voor gaan aanmelden, maar hoe gaat dat precies in z'n werk?
Iemand hier dat al eerder heeft gedaan?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:55

Ik ben het zelf (nog) niet, maar weet er wel wat vanaf.

In principe kun je je aanmelden als stamceldonor als je 3 succesvolle bloeddonaties hebt gedaan (althans, dat zijn de regels van Sanquin).
Dan ga je in een databank waarbij er een relatief kleine kans is dat er een match is (dat je geregistreerd staat als stamceldonor betekent dus niet dat je altijd doneert, soms is er gewoonweg geen match).

Is er een match (bijvoorbeeld voor een leukemie-patiënt), kun je 'old fashioned' stamcellen uit je beenmerg laten halen via een dikke naald (onder verdoving maar het schijnt erg vervelend te zijn) of 'new fashioned' dienen ze je eenmalig een groeifactor toe waardoor je stamcellen meer gaan delen. Hierdoor komen ze ook vrij in je bloed en kunnen ze hieruit gefilterd worden. Het lijkt dan dus op een bijzondere bloeddonatie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:57

62 liter per jaar, weet je dat zeker? o.O Dat is meer dan een liter per week!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:05

62 liter per jaar lijkt me ook erg veel. Ik denk eerder dat het 6 liter is...

Zelf heb ik me ook aangemeld en werd daarnet opgebelt. Maar toen zat ik net met mijn vriend in het ziekenhuis dus nog geen datum af kunnen spreken wanneer ik mag komen. Ik heb zoiets ik ben gezond en zou mensen kunnen "helpen". Als ik ziek ben en bloed nodig zou hebben dan hoop ik natuurlijk dat anderen ook bloed doneren!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:14

Dat zou k ook wel willen, alleen niet die naald in mn beenmerg.. brrr maar als het net zo gaat als bloed donate zou ik dat ook wel willen, geld hiervoor ook dat 0- iedereen kan helpen? of is dat bij stamcellen anders?

Ik heb nog maar 1x gedoneerd vorige week dus zal nog wel ff duren denk ik.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:19

Bij stamcellen moet er een match zijn in je HLA, het wordt wel 'weefseltype' genoemd. Als er geen goede match is, kan het lichaam van de acceptor de stamcellen als vreemd beschouwen en aanvallen. Hetzelfde gebeurt bij donororganen.

Dit luistert heel nauw, daarom is er een kans dat je als stamceldonor nooit stamcellen hoeft / kunt doneren.

Ik geloof dat je tegenwoordig zelf mag kiezen tussen de methodes, in overleg met het ziekenhuis. Dus dan hoeft de 'enge-beenmerg-procedure' niet (die zou ik persoonlijk ook niet graag doen haha)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:22

Oke interessant zeg, nah als je zo iemand kan helpen ga ik me zeker aanmelden :)
zal wel fijn zijn als het via de nieuwe methode kan, anders mss onder gehele narcose ofzo die oude methode dan zou ik het ook niet erg vinden haha.