Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:19

Wat altijd zo grappig is in deze discussie is dat mensen die niét enten vinden dat ze dat volkomen terecht doen omdat bewezen is.... etc. Terwijl hun kinderen grote besmettingshaarden kunnen vormen voor andere (soms zwakkere) doelgroepen in onze samenleving.

Trek de parallel eens naar de heel rook lobby. Daar vindt men het inmiddels de normaalste zaak dat er niet meer gerookt mag worden in álle openbare voorzieningen (horeca, werk, etc.) en dat je zelfs privé het niet meer doet als er maar één iemand zijn vinger opsteekt dat hij er last van heeft. Het argument is altijd dat meeroken een risico vormt voor iedereen (terwijl ook daar nog genoeg discussie over is, maar dat terzijde). Kortom de rokers zijn door de niet rokers gedwongen om in contact met andere mensen het te laten.

In dit geval zie ik dan een overeenkomst met niet enten. Ik heb geen zin om risico te lopen om bepaalde ziektes te krijgen omdat andere mensen niet willen enten. De oplossing: dat ze dan niet meer in openbare gelegenheden mogen komen? Uiteraard niet haalbaar, maar wel iets om over na te denken.

De discussie gaat ook heel vaak over de medische kosten die rokers maar zelf moeten gaan betalen als ze niet stoppen en iets krijgen wat daaraan gerelateerd is. In dat verlengde zou ik dan datzelfde in de discussie mee willen nemen voor niet geënten mensen (gaat uiteraard niet alleen over kinderen). En vaccinatie kost niks als het binnen het programma komt. De keuze om dit niet te doen is uiteraard een recht (net als de keuze om wel te roken en trek het dan meteen ook maar door naar acoholisme), maar moeten wij dan voor die groep de medische kosten gaan betalen??

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:20

Urielle schreef:
Omdat de kosten van een enting icm loon geneesheer momenteel te hoog liggen voor mij, er liggen nog genoeg dringender medische zaken te wachten op de plank die eerst gedaan zouden moeten worden :)
Over SOA's: als ze me een kleinkind gaan geven gaat ooit dat rubbertje de deur uit moeten ;)

Ik mag hopen dat je dochter zich dan eerst laat testen en haar partner het zelfde doet?
Dat is in elk geval wel de boodschap die ik mijn dochter mee wil geven.
Dat jij je nu niet laat enten terwijl je er wel bang voor bent is je eigen keuze, ik snap het dat als je erg hoge kosten heb je een keuze moet maken, 55 euro om minder bang te zijn zou het voor mij waard zijn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2376879/
DIt vind ik zelf een open en eerlijke kijk op Autisme en entingen.
Er worden geen cunclusie getrokken omdat men nog niet zo ver is.

Zoolgangster Ik ga kijken wat ik kan vinden op academia

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:26

Zoolgangster, maar het punt is dat artsen dus geen betrouwbare bron van informatie zijn. We leven niet meer in een samenleving waar de artsen het alleenrecht hebben op wat juist is en wat niet: de patient heeft (ook wettelijk!) recht op behoorlijke informatie. Inclusief nuance. Als de artsen dat niet kunnen of niet willen zijn ze mi gewoon niet goed met hun vak bezig.

Je kunt bovendien maar een beperkt aantal keren ten onrechte geruststellen en ook geloofd worden. De eerste paar keer accepteer je het nog als het niet klopt wat de arts zegt, maar als dat te vaak voorkomt gaan mensen zelf op zoek.

En een van de redenen dat het autismeverhaal zo rondzingt is omdat ouders van kinderen met autisme tegen zulke gigantische muren oplopen. Hun ervaringen worden ontkend, de ouders zijn zelfs een tijd zelf beschuldigd van het veroorzaken van de stoornis (en nog gebeurt het regelmatig dat ouders die hulp zoeken met flink veel argwaan worden bekeken), de gigantische toename van autisme wordt niet goed verklaard (betere diagnose is namelijk geen voldoende verklaring)... dat is de voedingsbodem waarin dat soort theorieen kunnen leven. Minder informatie en mensen nog meer als kinderen behandelen is zeker niet de manier om dat op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:26

Heel fijn, maar dat is een hele lange lap technisch engels Zahlina. Misschien kun je er een beknopte conclusie van geven of de nederlandse equivalent opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:29

Shadow0 schreef:
Zoolgangster, maar het punt is dat artsen dus geen betrouwbare bron van informatie zijn. We leven niet meer in een samenleving waar de artsen het alleenrecht hebben op wat juist is en wat niet: de patient heeft (ook wettelijk!) recht op behoorlijke informatie. Inclusief nuance. Als de artsen dat niet kunnen of niet willen zijn ze mi gewoon niet goed met hun vak bezig.

Je kunt bovendien maar een beperkt aantal keren ten onrechte geruststellen en ook geloofd worden. De eerste paar keer accepteer je het nog als het niet klopt wat de arts zegt, maar als dat te vaak voorkomt gaan mensen zelf op zoek.

En een van de redenen dat het autismeverhaal zo rondzingt is omdat ouders van kinderen met autisme tegen zulke gigantische muren oplopen. Hun ervaringen worden ontkend, de ouders zijn zelfs een tijd zelf beschuldigd van het veroorzaken van de stoornis (en nog gebeurt het regelmatig dat ouders die hulp zoeken met flink veel argwaan worden bekeken), de gigantische toename van autisme wordt niet goed verklaard (betere diagnose is namelijk geen voldoende verklaring)... dat is de voedingsbodem waarin dat soort theorieen kunnen leven. Minder informatie en mensen nog meer als kinderen behandelen is zeker niet de manier om dat op te lossen.

Mijn kind heeft kenmerken van ASS onder andere. Maar ik leg daar echt het verband met vaccineren niet hoor, met argwaan bekeken? Waarom? Hoogstens omdat men vind dat je een onopgevoed kind hebt, men koppelt hier niet altijd ass aan en weet men dat, dan geeft men ons niet de schuld daarvan hoor? Maar misschien bedoel je het anders? Oja, hij heeft ook ADHD en ik heb Astma, allemaal de schuld van vaccinaties? De ander zegt weer dat het door de keizersnede komt of misschien ook wel door de aangezichtshouding tijdens de bevalling, maar het komt echter ook allemaal in de familie voor. Dus ja, waar ligt het aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:31

De prijs voor BMR met dokterkosten ligt eerder naar de 70 Euro en dat twee keer, daarvoor zijn er acute medische dingen die eerst gedaan moeten worden in het gezin, waarvoor nu ook geen geld is. Onze medische kosten zijn al erg hoog en geld kan maar een keer uitgegeven ;) Het ligt nog wel op de planning maar nu lukt het nog niet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:32

Het inenten geeft risico's. Het niet inenten geeft grotere risico's. het is dus een afweging van twee kwaden, waarbij je niet kan zeggen wat in het individuele geval zal kunnen gebeuren.

Ik ben zelf ingeent. Mijn kinderen zijn ook ingeent. je kunt nu eenmaal niet alle risico's elimineren uit het leven. Maar wel een afweging maken van de risico's.
Ik had ooit een collega die polio had gehad. Het was niet zo gemakkelijk voor hem om te functioneren (slecht kunnen lopen en staan), maar hij deed het toch. Dat je tegenwoordig zo weinig in het openbaar ziet wat de ziektes teweeg kunnen brengen, wil niet zeggen dat het risico nu weg is. Het is een stuk kleiner geworden door enten.

Edit: typefout

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:39

Het stuk is te gecompliceerd om er echt een conclusie aan te geven.
Om te beginnen heeft de onderzoeker niet naar het geheel gekeken maar naar 3 dingen, kwik, vaccinaties en autisme, hij heeft dit gedaan door tig al gedaande onderzoeken naast elkaar te leggen, hij gaat in op de geschiedenis van deze 3 dingen en wat we nu weten.
Wat Shadow schrijft over autisme komt in dit stuk ook naar boven, de link wordt niet gelegd door het fraudieuze onderzoek maar juist door de ouders van kinderen met autisme, er is een stijging van ruim 260% in autisme, dit komt niet zomaar ergens vandaan.
Daarnaast het kwik verhaal, de hoeveelheid kwik, wat kan een mens hebben hoe we tot de cijfers zijn gekomen wat een mens kan hebben etc etc.
En dan een stuk over vaccinatie.

Het komt erop neer dat we niet weten waar het autisme vandaan komt, we weten nog niet of de hoeveelheid kwik kwaad kan en we weten niet of er verbanden bestaan.

Urielle

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:42

Bij autisme moet je er ook rekening mee houden dat er tegenwoordig veel meer gediagnosticeerd wordt. Vroegah waren het alleen de zware gevallen, nu is de drempel veel lager om als je moeite hebt met sociale omgangsvormen of behoefte hebt aan structuur toch eens te laten testen. En zoals onze psych zei: vrijwel iedereen heeft (meerdere) kenmerken van autisme, wanneer krijg je de diagnose ASS? Als je er last van hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:44

Nee en daarom is het niet handig om het maar aan elkaar te linken zonder dat je weet of het uberhaupt verband houdt. Of dat er misschien anders gediagnosticeerd wordt of sneller. Vroeger had je met een ADHD kind, gewoon een druk en lastig kind, werd die sticker nog nooit geplakt.
Ouders zoeken misschien gewoon een zondebok om de afwijking van hun kind op af te schuiven, met 14 maanden echter valt autisme en adhd en astma nog niet zo duidelijk op hoor. Dus ik vind het knap dat men dat als ouder zo precies weet te vertellen dat het na de 14 maands vaccinatie kwam. Ouders willen een oorzaak geven aan het gene hun kind overkomt en sommigen willen er niet aan,d at sommige dingen je nu eenmaal overkomen, soms zelfs al generaties lang in de zelfde familie. Wat zijn dan de cijfers van autisme onder niet gevaccineerde kinderen, is daar ook onderzoek naar gedaan en blijft daar het aantal gelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:46

Heel veel kinderen hebben een vorm van ASS en is autisme al lang niet meer zo als in de film Rainman wordt uitgebeeld, dat is echt een ernstige variant. Zo heb je ook veel varianten van autisme, van licht tot zwaar en misschien omdat ook de lichtere gevallen nu een diagnose krijgen is het aantal gestegen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:47

Wat ik heb kunnen vinden is dat autisme gelijk is in beide groepen maar er is tot op heden nog geen echt goed onderzoek gedaan.
Nu kan het zijn dat ik verkeert zoek, vandaar ook mijn vraag naar goede onderzoeken.

Zoals ik al eerder stelde in dit topic is de rede dat ik twijfel aan sommige entingen niet het autisme verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:48

Als er nog geen goed onderzoek is gedaan, kun je ze ook niet vinden Zahlina ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:52

Zo, het was even zoeken, maar hier wat linkjes... Ik hoop dat het goed gaat met jullie engels...
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0003140

Verder nog deze (Nederlandstalige link) een héleboel leeswerk, en er staat zelfs iets tussen van de Kritische prikkers, volledigheidshalve...
http://geneesmiddelen.wewi.eldoc.ub.rug.nl/FILES/root/Rapporten/2003/Vaccinatie/vaccinatiebijkinderen1.pdf

Ook valt er over de bevindingen van de verschillende studies te lezen dat er geen verband is aangetoond tussen het BMR vaccin en het optreden van autisme.

Even samengevat: het belangrijkste onderzoek (van Smeeth et al) was op meer dan 4000 kinderen:

van de 1294 autistische kinderen (van in totaal 4469 onderzochte kinderen) hadden 1010 het MMR vaccin gekregen. = 78,1%

284 autistische kinderen hadden het vaccin niet gekregen. = 21,9%

3671 niet autistische hadden het MMR (= BMR) vaccin wel gekregen. = 82,1 %
798 niet autistische kinderen hadden het MMR vaccin niet gekregen. = 17,9%

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:53

Mindim schreef:
Heel veel kinderen hebben een vorm van ASS en is autisme al lang niet meer zo als in de film Rainman wordt uitgebeeld, dat is echt een ernstige variant. Zo heb je ook veel varianten van autisme, van licht tot zwaar en misschien omdat ook de lichtere gevallen nu een diagnose krijgen is het aantal gestegen.

IDD, plus dat de variant Asperger ook meer erkenning heeft gekregen. Vroeger werd autisme echt gekoppeld aan een verlaagd IQ, steeds meer normaal tot hoger begaafden krijgen nu een diagnose, ook volwassenen die als kind gewoon 'een beetje apart' waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:54

Mindim: er zijn heel wat ouders die bij hun arts of cb komen met hun zorgen over 'er is iets' die heel wat kritiek moeten doorstaan. En er zijn zelfs situaties waarin ouders beschuldigd zijn van kindermishandeling omdat ze het gedrag van de kinderen zo interpreteerden. Of dat nog steeds zo is weet ik niet - maar ik heb zulke ouders gesproken. In zo'n sfeer wordt het woord van artsen gewoon niet makkelijk meer geloofd.

Zahlina: wel een kanttekening, volgens mij wordt thimerosal (de kwikverbinding) niet gebruikt in de huidige vaccins in Nederland.

Urielle: dat meer gediagnosticeerd is niet echt een goede verklaring voor de toename, daarvoor is die te extreem. Er zijn ook wel trends in diagnoses, maar het is niet afdoende.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:56

Er zijn er heeeeel veel, ik wil wel een lijst maken, maar wees voorbereid op een pagina vol..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 20:58

Ik weet niet wat men in nederland gebruikt net zo goed dat ik nog niet weet waar de entstof die we op Curacao gebruiken vandaan komt.
Vandaar ook dat ik het eerst wil weten welke entingen het CB hier gebruikt voordat er geprikt wordt.

Zoolgangster, dank je ik ga lezen.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:08

Ik snap je reactie wel hoor TS, ik heb ook gezien wát er allemaal in een vaccinatie gaat en dan denk ik jeetje spuiten ze dat in mn kind.. Ik heb hem we katen enten , pas later kwam ik erachter hoe en wat. Er zullen altijd meningen blijven hierover en weet zelf ook niet wat ik bij een volgende zal doen.. Maar begrijp je heeel goed, maar dit is hetzelfde als .. Bijna dan hoor.., als dat je je kinderen vitamines wild geven en niet te veel suiker.. Dus gebruiken ze davitamon etc,.. Lekker dan ,.. Vitamines met aspartaam.. Of drinken met zoetstoffen als aspartaam.. Dat is precies hetzelfde.. De ene vind het onzin en ik zelf wil geen 1 mg aspartaam in huis.. Kankerverwekkend. De 1 zegt van niet , terwijl het duidelijk bewezen is, zelf in kinder limonade zit het, ijs, etc etc.. Deze discussies blijven altijd bestaan, doe wat jezelf fijn vind en denkt goed voor je kind te zijn. Ik ken ook iemand die haar kind niet heeft gevaccineerd, gezond kindje ,en helemaal niks mis me...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:10

Zoolgangster schreef:
Even samengevat: het belangrijkste onderzoek (van Smeeth et al) was op meer dan 4000 kinderen:

van de 1294 autistische kinderen (van in totaal 4469 onderzochte kinderen) hadden 1010 het MMR vaccin gekregen. = 78,1%

284 autistische kinderen hadden het vaccin niet gekregen. = 21,9%

3671 niet autistische hadden het MMR (= BMR) vaccin wel gekregen. = 82,1 %
798 niet autistische kinderen hadden het MMR vaccin niet gekregen. = 17,9%

Dan zie je dus dat de verhouding in deze groep redelijk overeenkomt en bij de autistische groep zelfs nog ietsje lager ligt (78,1% tegenover 82,1%). Hiermee is dan wel duidelijk dat het vermoedelijk niets met elkaar te maken heeft.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:12

kashmira schreef:
Ik ken ook iemand die haar kind niet heeft gevaccineerd, gezond kindje ,en helemaal niks mis me...

Dat is toch een onzin conclusie ! Ik ken wel 100 kinderen die gevaccineerd zijn (alleen al alle schoolgenoten van mijn dochter) en waar ook niks mis mee is.

Dat dat kind nu gezond is, wil toch niet zeggen dat ze daar op enig moment wél problemen door krijgt??

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:16

kashmira schreef:
Lekker dan ,.. Vitamines met aspartaam.. Of drinken met zoetstoffen als aspartaam.. Dat is precies hetzelfde.. De ene vind het onzin en ik zelf wil geen 1 mg aspartaam in huis.. Kankerverwekkend. De 1 zegt van niet , terwijl het duidelijk bewezen is, zelf in kinder limonade zit het, ijs, etc etc..

Dan maar even de feiten onder elkaar:

De fabels op een rijtje

1.Aspartaam is kankerverwekkend

In de onderzoeken werd geen verband tussen consumptie van aspartaam en het ontstaan van verschillende soorten kanker aangetoond. Wellicht is deze fabel ontstaan door de onjuiste conclusies die zijn getrokken uit andere onderzoeken en zijn deze uitspraken hun eigen leven gaan leiden.

2. Van aspartaam krijg je hoofdpijn en migraine

Hiervoor is ook geen wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Dit verhaal zou zijn oorsprong kunnen hebben gehad door het feit dat bij de afbraak van aspartaam de stoffen methanol en fenylalaline vrijkomen, die in grote hoeveelheden wel deze effecten kunnen geven.

3. Er bestaat een allergie voor aspartaam

Voor deze uitspraak is ook geen wetenschappelijk bewijs te vinden. Misschien wordt een allergie voor aspartaam verward met de stofwisselingsziekte Phenulketonurie.

4. Van aspartaam wordt je dik

Ook deze bewering is onjuist. Er zitten in aspartaam geen ingrediënten waar het lichaam vetcellen van kan ontwikkelen. Van een hoge suikerinname kan je echter wel aankomen.

Conclusie

Omdat aspartaam zo´n grote zoetkracht heeft, is er maar weinig van nodig om dezelfde smaak als suiker te evenaren. Daarom is de kans erg klein om de Aanvaardbare Dagelijkse Inneming van 40 mg/kg lichaamsgewicht te overschrijden. Dat maakt het gebruik van aspartaam gewoon veilig. Er zijn eigenlijk meer voordelen voor het gebruik van aspartaam te noemen dan nadelen. Denk maar eens aan de hoeveelheid calorieën die het scheelt als de koolzuurhoudende frisdranken vervangen wordt door de light-varianten. Dit kan helpen om gewicht te verliezen bij mensen met overgewicht en kan de kans op diabetes type II en hart- en vaatziekten te verminderen. Ook kan aspartaam geen tandcariës veroorzaken, wat van de consumptie van suiker een welbekend gevolg is.

Kan er ook nog wel het volgende uit het onderzoek bijzetten, om het geheel compleet te maken:

De feiten op een rijtje

1. De inhoud van aspartaam
•Methanol
•Fenylalanine
•Aspartaamzuur

De stoffen fenylalanine en aspartaamzuur zijn aminozuren die van nature veel voorkomen in onze voedingsmiddelen zoals in groente, noten en kaas. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en die worden in ons lichaam voor allerlei processen gebruikt. Aspartaam bevat verder ook nog methanol, een stof die ook in bier en wijn zit. Deze stof wordt in ons lichaam verder afgebroken tot formaldehyde en tot mierenzuur.

2. Gevaarlijke stoffen in aspartaam

Formaldehyde en mierenzuur zijn giftige stoffen en kunnen zelfs kankerverwekkend zijn. Formaldehyde kan in gasvorm hoofdpijn en huidirritatie veroorzaken. Deze stof komt ook voor in tabaksrook en cosmetica. Daarnaast ontstaat ook mierenzuur (E236), deze stof wordt ook wel gebruikt als conserveermiddel. Maar komt ook voor in allerlei soorten fruit, zoals appels en aardbeien. Het is ook terug te vinden in honing en brandnetels. Hoge concentraties van mierenzuur kunnen ontstekingsreacties opleveren.

3. PKU (Fenylketonurie)

Er bestaat een zeldzame erfelijke stofwisselingsziekte Fenylketonurie waarbij fenylalaline niet goed kan worden afgebroken. Bij deze mensen hoopt fenylalaline zich op in het bloed wat hersenbeschadiging tot gevolg heeft. Daarom staat op alle producten die aspartaam bevatten de waarschuwing: ‘bevat een bron van fenylalanine’. Bij de geboorte wordt er door de hielprik getest op deze ziekte.

4. Onderzoek naar aspartaam

Er is veel onderzoek gedaan naar aspartaam en de veiligheid van het gebruik ervan. Naar aanleiding van die onderzoeken is een Aanvaardbare Dagelijkse Inneming (ADI) van 40 mg/kg lichaamsgewicht per dag vastgesteld. Dit komt neer op zo’n 4,3 liter light-frisdrank voor een volwassene van 65 kg.

Er wordt heel veel geroepen en maar weinig hiervan is vaak waar. Vaak gevalletje klok en klepel :D
Laatst bijgewerkt door Netje op 31-07-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:18

Netje schreef:
kashmira schreef:
Ik ken ook iemand die haar kind niet heeft gevaccineerd, gezond kindje ,en helemaal niks mis me...

Dat is toch een onzin conclusie ! Ik ken wel 100 kinderen die gevaccineerd zijn (alleen al alle schoolgenoten van mijn dochter) en waar ook niks mis mee is.

Dat dat kind nu gezond is, wil toch niet zeggen dat ze daar op enig moment wél problemen door krijgt??

Ht gaat toch om kinderen die NIET een vaccintatie hebben gehad, daargaat haar vraag toch ook om..

Over dat aspartaam.. Blijf lekker eigenwijs... Er zijn genoeg aanduidingen die alles erop wijzen..
Als jij een 2 3 keer koffie hebt met een zoetje,
Light frisdrank gebruikt,
Optimel,
Blakabla, heb je al een hele hoeveelheid aspartaam binnen wat op lange termijn kanker verwekkend is...
Ga aub weg met je onzin verhalen.. Bespaar die moeite. Was laatst ook nog op het nieuws hoe het zit. Google dat maar even voordat je zo goed alles weet :j
Oh en dan heb ik het over jaren wat kan verstreken!!! Niet wat binnen 3 jaar er is... Kijk in je kauwgom en alles wat je in huis haalt.. In een hoop dingen zit dat eenmaal.. En dan heb je in 1 keer wel een hoeveelheid aspartaam binnen wat WEL kanker verwekkend is...

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:21

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:21

Heb de feiten er ook nog even bijgezet Kashmira. Dit zijn gewoon feiten uit onderzoek, dus wie is er dan eigenwijs??