Tandartsangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:31

Gister laatste controle gehad, en nu pas weer over een half jaar voor de standaardcontrole *\o/*.

Vorige week laatste gaatje laten vullen en daar heb ik nu nog steeds last van. Dit heb ik gister ook aangegeven en schijnbaar is het normaal dat je na het vullen met een witte vulling nog napijn kan hebben (tot enkele weken aan toe :oo ). Fijn. Ga je 15 jaar niet naar de tandarts, heb je nergens last van, ga je uiteindelijk toch en heb je ineens weken last?? -O-

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:49

Voor mij is dit in tegenstelling tot de meesten hier een heel fijn topic. Als tandarts wil ik juist de mensen goed kunnen helpen. Ook de erg angstigen. Door jullie opmerkingen word je goed met je neus op de feiten gedrukt. Daar heb je wat aan.

Fantast

Re: Tandartsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:14

Super Tessya! Ik moet nog 1x

Lithya wat leuk om nu een ta in ons midden te hebben. Een tip die ik je wil geven als (voormalige angsthaas) is dat wanneer er iemand met angst bij je in de stoel zit, maak daar geen grapje over, lach het niet weg door te zeggen dat diegene toch zeker niet bang voor jou is. Dit deed mijn 2de tandarts nadat de eerste ermee gestopt was, door hem voelde ik mij niet serieus genomen, daarna ben ik noot meer geweest. Hij gaf mij het gevoel (ook al bedoelde hij het goed) dat ik mij aanstelde dat er niets was om bang voor te zijn terwijl ik doodsangsten uitstond

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:19

Ik ben vandaag ook geweest om mijn voortanden te vullen.

Viel best mee , de verdoving was het ergste , alhoewel degene die het meest pijn moest doen juist mee viel.
Ben nog steeds redelijk verdoofd.

Nu gelukkig weer voor even klaar *\o/*
Tot de volgende half jaarlijkse controle.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:55

@fantast. Bedankt voor de tip. Uitlachen heb ik sowieso een hekel aan. Angst is geen grapje, daar kan ik niet om lachen. Dat zou je bij mij niet treffen.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:32

Ik heb afgelopen dinsdag weer gemogen..
Nu was links onder aan de buurt,
nieuwe vullingen erin,
1 kies konden ze niks meer aan doen,
die hebben ze eruit gehaald, brak ook de wortel af,
hij heeft 2 x bij moeten spuiten voor de verdoving, duurde erg lang voordat de verdoving werkte.
Heb van deze "lege" kies meer last als de verstandskiezen, die eruit moetsen.
Volgende week nog 1 keer en dan heb ik weer rust :D

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:26

Ik zal ook nog even iets van mij laten horen. Ik had op 31 oktober en 5 november nog afspraken staan. Maar omdat mijn behandelingen zo goed zijn gegaan konden wij die van 5 november laten vervallen *\o/* Op 31 oktober moest dus mijn linker bovenkies er aan geloven, de kans was groot dat die eruit moest of een wortelkanaalbehandeling. Ik heb gekozen voor dat laatste omdat ik het zonde vond om die kies te laten trekken.
Maar de tandarts wist dus niet zeker of hij de kies kon behouden, na een half uur was ik klaar, de kies is gevuld, hij zag geen zenuw zitten en hoopte dat dit zou gaan werken, de kies zit er nog in ieder geval *\o/* . In het begin erg wennen nu de kies weer helemaal heel is, maar wat een genot met eten zeg nu al mijn kiezen gevuld zijn.

Op 19 november nog een keer naar de mondhygieniste voor het laatste tandsteen en dan pas in januari weer naar de tandarts *\o/*
Hij zei toen wij weg gingen dat ik nu weer een gezond gebit heb, ben echt helemaal blij dat ik deze stap heb gezet

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:38

Ik ben al heel lang niet meer bij de tandarts geweest. Had nooit een angst, maar heb toen ik overstapte van tandarts een angst ontwikkeld. Ik heb 4 jaar lang een beugel gehad en toen draadjes achter mijn tanden om ze zo te houden. Mijn gebit is nooit super geweest, maar het zag er wel ok uit.

Omdat ik verhuisde stapte ik over naar een andere tandarts.

Er zat een gaatje in mijn voortand, waar hij niet bij kon zonder het draadje achter mijn tanden weg te halen. Dat heeft hij toen bij de eerste afspraak met hem gedaan. Hij had daarna echter geen tijd meer om het gaatje te vullen, hij moest een volgende patient helpen en maakte een nieuwe afspraak met mij voor morgenvroeg. Die nacht zijn mijn voortanden uit elkaar gegaan en had ik weer een spleetje. Ik heb 4 jaar lang een beugel gehad dus heb zo gehuild en alles. Ook omdat ik boven de 18 was en het niet meer gratis zou kunnen fixen. Ik ben toen die ochtend niet heen geweest. Ik was te kwaad, te boos, maar ook bang... Want toen ik die dag daarvoor in de stoel zat voelde ik me zo ongemakkelijk. De man was gewoon vreemd, de assistentes waren raar. Ik wilde niet meer heen en zou wel een nieuwe afspraak maken met een andere tandarts.

Dit kwam er alleen nooit van en langzamerhand is die nare ervaring uitgegroeid in angst.

De tandarts blijkt nu een hele slechte tandarts te wezen en is nu uit zijn ambt gezet, doordat hij zijn werk niet goed uitvoerde. Heel wat rechtszaken geweest en gedupeerden van hem. Dat heeft niet geholpen met mijn angst haha.

Dusss... Maar dat gaatje tussen mijn voortanden zit er al jaren en word steeds groter. Valt ook op. Mijn tanden zijn door een bleekactie een beetje doorzichtig en de kleine tand naast mijn voortand is vreemd verkleurd. Ik moet dus echt heen... Maar ik durf niet.

Ben ook niet verzekerd (ga ik denk ik wel laten doen voor dit jaar), dus goedkoop gaat het niet worden allemaal.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:43

Eline als je nog op zoek bent naar een nieuwe tandarts moet je eens bellen met Tandheelkundig centrum de Vaart in Assen.
Zo verkrampt als ik begon 4 maanden geleden inmiddels zit ik al vrij ontspannen in de stoel.
Er is maar 1 tandarts en die is echt super aardig en erg geduldig hij heeft mijn 6 voorste tanden die bijna volledig verrot waren weer helemaal mooi gemaakt en ik heb alles gewoon nog kunnen behouden.
Assistentes zijn ook erg vriendelijk en ze zijn erg meedenkend ook qua budget.
Je kan altijd eerst even langs gaan en dan kunnen ze een behandelingsplan opstellen en dat je dan volgend jaar langzaam begint met de behandelingen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:47

Mag ik mij ook melden?

Door foutief handelen van 2 tandartsen in het verleden enorme angst opgebouwd.
De grootste angst is ontstaan na een wortelkanaal behandeling.
Deze is zo faliekant fout gegaan dat de boel zonder verdoving open gesneden moest worden.
Uiteindelijk iets van 10 jaar niet meer naar de tandarts geweest.

Tot vorig jaar, ik had inmiddels diverse afgebroken kiezen en hoektand.
Uiteindelijk dus wel gegaan, daar hebben ze oa de kies getrokken waar die wortelkanaal behandeling is geweest getrokken.
Ook de restjes zijn verwijderd en een hoop gevuld.
Ook braaf bij de mondhygiënste geweest.

Afgelopen vrijdag weer 3 gaatjes gevuld en morgen moet ik weer voor 3 te laten vullen.
Dan zijn de gaatjes allemaal dicht.
Echter ziet het er nog niet uit, scheef ondertandje die vroeger mooi stond.
Er is dus nog wel veel werk aan te verrichten waar ik nog erg tegenop zie.

Ben wel zo dapper geweest om vorige week voor het eerst zonder mijn man te zijn geweest....

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:54

Eline wat erg :(:). Ik zit (dankzij dit topic) nu net als zonnebloem redelijk ontspannen in de stoel. Probeer de ta van Zonnebloem eens te bellen ook al is het heel moeilijk de eerste stap te zetten.
Zelf ben ik 10 jaar niet geweest, het heeft mij gelukkig maar 1 kies gekost, verder4 kleine gaatjes en 1 mega gat die ze dus hebben behouden.
Ik moet een redelijk stuk rijden voor mijn ta, mijn man vind dat ik straks de overstap naar zijn tandarts kan maken maar dat "durf" ik niet, ik vertrouw deze ta en heb mij voorgenomen om eerst bij hem te blijven.

Maaike *\o/* wat knap dat je alleen bent geweest. Misschien is het ook voor jou een idee om opzoek te gaan naar een angsttandarts, doet een "gewone" ta 10 minuten over een vulling, dan doet een angstta daar 20 minuten over, zij nemen gewoon net iets meer de tijd om alles goed uit te leggen!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:24

Fantast, ik moet zeggen dat ik nu een fijne ta heb.
Hij neemt echt de tijd en zegt ook steeds wat hij doet, vraagt ook steeds tijdens de behandeling of het goed gaat en of ik het nog red.
Hij weet dat ik enorme angst heb.
Ik werd dubbel gefeliciteerd, voor de geboorte van muppet en dat ik alleen was gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:34

Hier helaas iets minder goed nieuws -O- . Een maand geleden is mijn verstandskies gevuld (op het kauwvlak) en ik kan er nu nog steeds niets er mee kauwen van de pijn. Ik ben drie weken geleden al terug geweest en toen werd mij verteld dat dit lange tijd gevoelig kan blijven. Dit is kennelijk "normaal" bij het gebruik van witte vullingen. Maar aangezien ik het gevoel heb alsof er stroom op staat als ik er iets hards mee kauw moet ik toch komende vrijdag weer terug. :(
Ik hoop hard dat het niks blijkt te zijn, ik begon er net eindelijk een beetje vertrouwen in te krijgen en minder schrik te krijgen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:40

Maaike dat is inderdaad super! Komt vast goed

Tessya :(:) die vulling van mij heb ik maar een paar dagen gevoeld. Hopelijk valt het mee, of ben je bang dat de kies eruit moet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:43

Fantast schreef:
Tessya :(:) die vulling van mij heb ik maar een paar dagen gevoeld. Hopelijk valt het mee, of ben je bang dat de kies eruit moet?

Ik laat de kies nog eerder trekken dan dat ik eventueel een wortelkanaalbehandeling ofzo zou moeten ondergaan :=

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:48

Ik had een angst ontwikkeld na meerdere bezoekjes aan mijn orthodontist (waar ik een beugel kreeg). Die man wist van breken en trekken! %) En wat was hij gemeen zeg!
'Gelukkig' is hij gestopt in het vak omdat het aantal klanten snel achteruit liep. Niet zo gek natuurlijk.. 8)7

Ik ben toen ook overgestapt naar een andere orthodontist en tandarts. En moet eerlijk zeggen dat overstappen een super goed idee is!
Andere sfeer.
Andere mensen.
Andere kijk op jouw gebit.
Alles wordt stap voor stap netjes gedaan. Ik ben daardoor nu helemaal van mijn angst af.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:40

Een vulling hoort toch niet zo lang klachten te geven, en de pijn die je omschrijft is wel een vrij typische zenuwpijn.
Ik had bij mijn laatste vulling wel ongeveer een week dat het bij warme dranken wat kloppend voelde maar dat was daarna helemaal over.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:43

Tessya schreef:
Fantast schreef:

Ik laat de kies nog eerder trekken dan dat ik eventueel een wortelkanaalbehandeling ofzo zou moeten ondergaan :=

Ik dus liever beide niet.
Na het trekken van die kies heb ik zon ontzettend veel last gehad.
Zijn nog 2 bot fragmenten uitgekomen (via de zijkant van mijn tandvlees) en toen was het over.
Dus trekken nee liever niet, maar oorzaak was een wortelkanaal behandeling dus geen fijne keuze..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:38

Voor diegene die nog een laatste zetje kunnen gebruiken........

Gisteren is bij mij boven en onder er onder narcose uitgehaald.
Mijn angst was te groot en ik zelf te laf om te gaan.
Gevolg...... nu flink verdikte kaken en een strak klemmend gebit.
Doet auw maar toch ben ik erg blij met de wetenschap dat ik geen ontstekingen of andere ellende meer krijg.
En dan toch eindelijk die stralend witte smile ook al is het dan nep.
Het duurt nog even voor ik weer normaal kan praten of eten.
En dat allemaal vanwege twee foute behandelingen ooit.

Dus... kom op en ga voordat je het zover laat komen dat je er op een dag net zo bij zit als ik.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:01

Quartel :(:)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:37

*\o/* jéeej gistende laatste 3 gaatjes gevuld..
Gebit is gesaneerd nu.
Nu er weer voor zorgen dat het ermooi uit gaat zien.
Dus orthodontist om de boel onder recht te zetten n in de toekomsteen brug en implantaten.
Maar het ergste is achter de rug *trots*.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:47

Super Maaike, geeft een goed gevoel of niet!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:15

:j kan nu ook zonder pijn koud drinken.
Wel fijn.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:53

:= heerlijk is dat he

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:21

Ja en ik ben zo blij dat het nu klaar is voorlopig.
6 gaatjes gevuld in nog geen week, en de rest wat vorig jaar is gedaan voor de zwangerschap.
Vind mezelf toch wel heel erg dapper.
Hoe is het bij jou?