ik ben zo bang!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:31

Je moet idd door een beginfase heen waarbij de symptomen lijken te verergeren, maar doe het! Daarna voel je je zoveel beter. Ik heb het zelf ook ervaren maar was zo opgelucht toen het eenmaal begon te werken.

Janneke2, jij hebt het erover dat je binnen 6 weken van je angsten af kunt zijn met emdr. Dat ligt er maar net aan hoe diepgeworteld en hoeveel angsten je hebt. Ik heb zelf ook emdr gehad en was ruim 1.5 jaar bezig.. Daarnaast is het lang niet voor iedereen geschikt en niet iets dat je zomaar ff doet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:34

Die pillen zijn idd een optie: eerst door de zure appel heen en daarna zijn de symptomen minder, dat klopt.

(Ik ben ook niet tegen symptoombestrijding, maar laten we het beestje wel bij de naam noemen. Aan de oorzaak doen pillen niets, terwijl dat heel goed kan, sneller dan met de pillen.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:41

Aan de oorzaak doen ze niets nee, maar ze kunnen je wel letterlijk over de drempel helpen en je een duwtje in de rug geven wanneer dit nodig is. Het scherpe randje is er dan af en dat maakt het allemaal net even iets makkelijker.

Ik kreeg overigens 50 mg topamax en 20 mg fluoxetine, echt een mini-dosis maar genoeg om me de drempel over te helpen en een einde te maken aan nachtmerries! Zeker in combinatie met EMDR heeft het ontzettend goed geholpen en het zorgde ervoor dat ik na een EMDR sessie niet verschrikkelijk in de stress zat.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:37

de tabletten die ze had voorgeschreven durf ik niet te nemen omdat ik bang ben helemaal niet meer uit die negatieve spiraal te komen
ik heb zoveel meegemaakt en zoveel overstaan en waar ik ook zelf weer ben uitgekomen
maar dit gaat me petje te boven

ze had me cypralex voorgeschreven
Laatst bijgewerkt door onley op 16-08-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:48

onley schreef:
de tabletten die ze had voorgeschreven durf ik niet te nemen omdat ik bang ben helemaal niet meer uit die negatieve spiraal te komen
ik heb zoveel meegemaakt en zoveel overstaan en waar ik ook zelf weer ben uitgekomen

Maar wat als het wél beter wordt?
Bij paniekstoornissen duurt het 2 tot 4 week voordat het begint aan te slaan, dat is nog overbrugbaar. Ja, de kans dat je angstiger wordt is groot, maar dat kan ook zonder medicatie dat het erger wordt :(:)

Medicatie in combinatie met therapie is vaak zeer effectief; medicatie kun je tzt afbouwen als je je gedachten weer onder controle hebt immers. Dit kan je net even die ondersteuning geven die je nu nodig hebt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:55

vuurneon schreef:
onley schreef:

Maar wat als het wél beter wordt?
Bij paniekstoornissen duurt het 2 tot 4 week voordat het begint aan te slaan, dat is nog overbrugbaar. Ja, de kans dat je angstiger wordt is groot, maar dat kan ook zonder medicatie dat het erger wordt :(:)

Medicatie in combinatie met therapie is vaak zeer effectief; medicatie kun je tzt afbouwen als je je gedachten weer onder controle hebt immers. Dit kan je net even die ondersteuning geven die je nu nodig hebt.

als het moet in combi met terapie ben ik daartoe bereid onder begleiding
maar niet op deze manier, en wat als het niet aanslaat?

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:57

Hoi ts. Ik heb niet alle 10 de pagina's doorgelezen, maar je zegt te denken ms te hebben? Probeer eens te stoppen met allerlei light producten te nuttigen mocht je dat veel doen, zoals light dranken e.d.
Het schijnt dat de zoetstof die suiker moet vervangen een gevaarlijk goedje is voor het lichaam. Vele mensen hebben de diagnose ms gekregen wereldwijd terwijl ze die soortgelijke ms klachten juist kregen door veel lightdranken te drinken. Baat het niet, schaad het niet. Voor de rest veel beterschap.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:58

Ja, maar ssri geven een beginverergering, die een therapie zoals emdr niet geeft.

Tijdens de emdr sessies kan het heftig zijn en geen enkele fatsoenlijke therapeut geeft emdr als je niet een paar technieken hebt, om de stress te beheersen en de tijd tussen de eerste "echte" sessies hoeft niet lang te zijn. (Mijn mevrouw had de gewoonte, dat ze de eerste "echte" emdr altijd op maandag deed, en tijd inplande in haar agenda, dat ik ook op woensdag en vrijdag die week terecht kon, als het in 1 sessie niet klaar zou zijn.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:02

onley schreef:
als het moet in combi met terapie ben ik daartoe bereid onder begleiding
maar niet op deze manier, en wat als het niet aanslaat?

Wat als het wel aanslaat? :) Je gaat uit van het slechtste, maar de kans op verbetering is wel reëel :)
Al zou ik wel aangeven dat je dit pas wil nemen als je onder begeleiding staat :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:44

dit doe ik ook hun zullen denk ik daar gepastere tabletten voor me hebben op mijn
'ziektebeeld' ik had dus gewoon de indruk dat mijn huisarts me gewoon heeft afgewimpeld met deze tabletten waar mijn zus helemaal op is afgedraaid en 50 kilo van is bijgekomen

vandaar ook mijn 'verstopte' angst om die te nemen

ik wil in ieder geval van die negatieve denkwijze af..
ik was voorheen zo koel spontaan en relaxt waar nu niks meer van over is |(
en dit gewoon door een paniek aanval waar ik niet meer ben uitgekomen met een krampaanval erachteraan (over het hele lichaam)
ik hoop echt dat dit weer goed gaat komen dit is namelijk niet leuk zo.

onley

Re: ik ben zo bang!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:32

ik ga morgen toch echt met mijn huisarts praten dit houd ik niet vol

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:35

Top dat je morgen naar de huisarts gaat. Als je daar bent, ben eerlijk. Maak het niet mooier dan het is en vraag zelf voor concrete oplossingen.
Echt dapper dat je gaat en dat je je angst te lijf gaat. Go for it!!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:46

heel moeilijk ik heb nu alweer namelijk angst maar dit gaat zo niet verder ik ben helemaal nerveus ook
en bij alles wat ik voel meen ik dood te moeten gaan wat niet zo is maar dat beeld ik me wel in ik kan hier echt niet tegen.
en dan de 26ste naar de psych voor terapie-gesprek

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:51

Jij bent goed op weg +:)+ Wat een heftige tijd voor je, hopelijk ziet het er over een half jaar heel anders voor je uit.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:56

en dan te bedenken dat nog geen 3 maanden terug niks aan de hand was
ik voel me echt hopeloos -O- me vader zegt dat ik dit heb geërfd en dat dit nooit meer weg gaat
maar dat heb ik weer snel naast me neer gelegd die man spoort niet 8)7

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:49

termen als ''nooit niet'' geloof ik persoonlijk niet zo in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:51

Nooit niet bestaat niet :D

De gevoeligheid (in aanleg voor angststoornissen) kan wel een hele leven lang bestaan en bij vlagen de kop op duiken maar het kan absoluut beter worden en ja, zelfs wegblijven als je het leert herkennen en de tools en handvatten krijgt om het op tijd te herkennen en dan al zelf bewust te veranderen (of met hulp).

Onley; moet het je wel nageven; je bent wel zo dapper dat je tussen de slangen durft te leven :) die angst is er niet, terwijl dat evolutionair gezien een onverstandige keuze is. Dat heb je ook weten te omzeilen dus dit kun je ook aan :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:29

ik weet zeker dat ik ook dit aan kan, maar op het moment dat het echt daar is die paniek
denk ik juist pff dit komt niet meer goed..
Ik wil gewoon dat dit goed komt dus ik schop me morgen zelf onder me reet in en ga na me huisarts
want als die gedachten daar zijn is dat echt ondraagelijk.

Ik wil ook niet zoals me zus bijna 9 jaar ermee lopen.
Ik ga dit overwinnen ( ik heb nu even een goed moment) ik heb dit dus gelukkig niet heel de dag door

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:09

Hoi Onley,
zwaar weer voor jou...! Ik ben benieuwd, wat je huisarts morgen gaat zeggen. Sssri zijn "standaard" (maar hebben idd nadelen). Er zijn wel alternatieve pillen, maar dan ben je beter af bij hetzij een psychiater, hetzij een orthomoleculaire arts (tryptofaan kan beter wat een ssri ook doet en glutamine kan angst kalemeren zonder de bijwerkingen van bijv oxazepam).

En nou is het uiteraard goed, als je een negatieve denkwijze hebt, om die te proberen, achter je te laten. Bijv.: als je jezelf afkraakt, heb je een grotere kans op een angstaanval dan wanneer je jezelf steunt en bemoediggend toe kunt spreken. (Maar de angst zelf is geen kwestie van denken.)
Maar: angst de nek om draaien, dat kan anno 2013 heel erg goed en daarvoor hoef je als het een beetje meezit, geen maandenlange therapie te volgen en het hoeft ook geen kwestie te zijn van "eerst door een diep dal". (En pillen zijn ook niet verplicht.)

onley schreef:
en bij alles wat ik voel meen ik dood te moeten gaan wat niet zo is maar dat beeld ik me wel in ik kan hier echt niet tegen.

Die herken ik... :brr: :(:) Met name uit de periode, dat het zowel met mijn gebit als mijn psyche slecht ging. (En ik wekelijks met grote wallen onder mijn ogen in *die* stoel ging zitten.)
Het kan gewoon allemaal goed komen met een vaardige psycholoog aan je zijde...!
Houd goede moed!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:11

ik heb op dit moment diazepam hier liggen voor het geval ik tijdens een 'aanval' weer ga verkrampen
ik pak op dit moment verder niks dit valt me zwaar om het positieve denken te behouden.

ik heb 2 paarden staat ook dit valt me zwaar dat ik bij mooi weer het niet aankan om gewoon los te gaan en gewoon lekker zonder zorgen naar buiten te gaan ( ik doe het wel soms maar heeel moeilijk )

maar ik ben ook benieuwd wat me huisarts gaat zeggen/voorschrijven

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:08

onley schreef:
ik heb op dit moment diazepam hier liggen voor het geval ik tijdens een 'aanval' weer ga verkrampen
Voor tijdens een aanval werkt het op 2 fronten: de kramp stillen en de angst wegpoetsen.
(Buiten de acute situaties om hebben "pammen" meer nadelen dan voordelen.)

onley schreef:
dit valt me zwaar om het positieve denken te behouden.

Wat maakt dan, dat je "uit het positive denken" valt...?

De angst zelf hoeft echt niet uit negatief denken voort te komen - en angst zelf is dermate vervelend, dat het voor iedereen lastig is, om tegelijkertijd bang te zijn en positief - dus stel aan jezelf ook liever geen onmogelijke eisen zoals "ondanks mijn angst moet en zal ik positief zijn"...

onley schreef:
ik heb 2 paarden staat ook dit valt me zwaar dat ik bij mooi weer het niet aankan om gewoon los te gaan en gewoon lekker zonder zorgen naar buiten te gaan ( ik doe het wel soms maar heeel moeilijk )
:(:)
Ja, dat is toch ook balen...!
Geef jezelf ruimte, om die emoties ook te uiten, dat geeft lucht. (Dat werkt ook beter, zo is mijn ervaring, dan eisen "dat je positief moet zijn" oid.)

onley schreef:
maar ik ben ook benieuwd wat me huisarts gaat zeggen/voorschrijven

Goed, dat je gaat! +:)+
(Maar pillen zijn niet per se nodig, om angst de nek om te draaien, dus dat voorschrijven is niet de kern van de zaak. Vraag, als dat voor jou goed voelt, om een psychologe die god met angst kan werken, bijv. met emdr.)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:13

Janneke, onthou je ook even dat voor sommige mensen pillen wél heel goed kunnen werken? Dat ze de nadelen voor lief nemen omdat de voordelen groot genoeg zijn? Dat lijk jij je moeilijk voor te kunnen stellen maar ik vind niet dat je steeds moet herhalen dat pillen overbodig zijn en nadelig terwijl dat gewoon niet voor iedereen zo is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:21

Ik pak die diazepam niet constant het helpt me op dat moment om weer uit die situatie tekomen
Wat ik wel belangrijk vind.

En daarbij is het wel als je na 2 maanden weer rust in je hoofd hebt al is dat met hulp van tabletten
Het is natuurlijk niks als je bij vreemde mensen zit en je in 1x begint te huilen en te dergelijke

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:25

Dani schreef:
Janneke, onthou je ook even dat voor sommige mensen pillen wél heel goed kunnen werken? Dat ze de nadelen voor lief nemen omdat de voordelen groot genoeg zijn? Dat lijk jij je moeilijk voor te kunnen stellen maar ik vind niet dat je steeds moet herhalen dat pillen overbodig zijn en nadelig terwijl dat gewoon niet voor iedereen zo is.

+:)+
Zet hem op onley! Heel goed dat je soms iets gebruikt om te kalmeren! Voel je daar vooral niet schuldig over. Even tot rust komen, idd uit de situatie komen en weer wat opladen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:49

Ik zit nu bij de huisarts pff dat is al een hele lange weg