Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:54

Rumina schreef:
Horseyfries, inderdaad, ze wil het niet proberen. Heeft ze bij de eerste wel gedaan en dat is mislukt, maar dat zegt niets over een tweede kind, daar wil ze het echt niet proberen. Is haar goed recht, mag ze helemaal zelf weten! Ik reageerde alleen op russel over bv doneren. Vrouwen die doneren stoppen daar enorm veel tijd en energie in. Dat doen ze om moeders en vaders te helpen die echt hun kind niet zelf kunnen voeden. Bij TS is dat een heel ander verhaal. Er is al een tekort aan doneren, dan kan je niet verwachten dat mensen die het zelf niet proberen dat ook krijgen. Als ik mee zou doen zou ik ook liever melk doneren voor een moeder die haar borsten heeft moeten laten verwijderen bijvoorbeeld.

Ik vraag me af waarom je denkt dat ik niet in de categorie "vrouwen die niet kunnen voeden" val. Ik ben een vrouw, en het is wel duidelijk dat ik niet kan voeden, toch?
En waar haal je het dat ik het niet geprobeerd heb? Ik heb het tot bloedens toe geprobeerd. Hoe lang moet iemand doorgaan voordat het volgens jou `genoeg` geweest is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:03

TS, dat staat er toch? Omdat het met een tweede kindje heel anders kán zijn.
Ik ken ook een voorbeeld van iemand waarbij het de eerste keer niet gelukt is en de tweede keer had ze zoiets van: nou ik probeer het gewoon 3 dagen, en lukt het niet dan niet, maar ik ga onder geen voorwaarde met kloven of pijn voeden. En toen ging het dus wel in 1x goed. Nogmaals, geen waardeoordeel.

Persoonlijk zou ik absoluut geen moeite mee hebben om te kolven voor iemand zoals in dit geval TS.
Maar die van mij is alweer te oud om melk te geven voor pasgeborene. Dat sluit niet meer op elkaar aan.

EDIT:

Rinske schreef:
Waarom kolven altijd een drama is snap ik ook niet, ik vind het helemaal niet vervelend :) .

Niet iedereen kolft even succesvol op het werk. Dat het standaard een drama is daar ben ik het ook niet mee eens. Ik kolf ook binnen 5 minuten de gewenste hoeveelheid. Maar ik ken ook een aantal collega's die 20 min moesten kolven voor een half flesje. En dan vergaat je de zin op een gegeven moment gewoon. Die wilden echt met de beste wil van de wereld wel doorgaan maar die grepen ook naar de kunstvoeding voor erbij op de dagen dat ze werkten. Overigens zegt de hoeveelheid die je kolft niets over de hoeveelheid voeding die je produceert want je krijgt er met een kolf altijd minder uit. En sommige vrouwen dus veel minder.

Voor mensen die er minder van op de hoogte zijn: als je borstvoeding geeft, bestaat er iets als kolfrecht op je werk. Je mag 9 maanden lang 20% van je werktijd besteden aan voeden (thuis of bij de creche) of kolven.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 09-06-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:07

Pff TS, kan me heel goed voorstellen dat je na zo'n nachtmerrie niet eens meer zin hebt om er zelfs maar over te na te denken of het deze keer toch anders gaat zijn...je wilt verdorie toch intens kunnen genieten van je kleine de eerste week en niet als een kapotte melkkoe in een kamer liggen kermen ;( .

Hop lekker op fv en intens genieten van die dagen, en als iemand er durft over blaffen gewoon flink terugbijten :j .

benangelique

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:10

Waarom iemand die borstvoeding geeft nou weer een melkkoe noemen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:11

Ik denk dat je oud en wijs genoeg bent om zelf te beslissen wat je wilt.
Ik zou het inderdaad 2-3 dagen aankijken, gaat het niet dan stuur je je man maar weer naar de winkel.
_O-

Ik zou toch aangeven dat je niet gediend bent van 9 maanden belerende gesprekjes
en dat als ze dat wel gaan doen dat je een klacht in ga dienen...

Ik vind het ronduit schandalig dat ze aangeven dat je dan niet geschikt bent als moeder.
Ik zou dit niet pikken en desnoods een andere verloskundige praktijk opzoeken...

Succes.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:12

Dat zeg ik toch niet? Maar TS zegt dat ze door haar kraamhulp gedwongen werd in een kamertje tegen haar eigen wil en vol pijn te blijven liggen omdat ze moest en zou borstmelk geven aan haar kind dat ze hierdoor nauwelijks te zien kreeg. En ja dan wordt je behandeld als een melkkoe, als het kunnen aftappen van je borstmelk blijkbaar belangrijker is dan de band van je kind.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:13

Dat is sowieso al slecht voor de bv,moeder en kind afzonderen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:13

Urielle schreef:
IndianLady schreef:
Ik heb geen ervaring in FV of BV.

Ik ben het met je post helemaal eens, maar met alle respect naar jou en diverse anderen die ik in dit topic zie: als je geen enkele ervaring hebt op dat vlak, zelf nooit de keuze hebt hoeven maken, je nooit hebt moeten verdiepen in de mitsen en maren, laat staan de fijnere details die moeders zelf in de praktijk geleerd hebben (wie wist er bijv. voordat zij een baby moest voeden dat havermout je melkproductie opkrikt? <<) ) of er later achter komen en denken 'damn, had ik dat maar geweten!' ... op welke grond denken jullie dan iemand te kunnen adviseren? Niet aanvallend bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.

Dat wist ik wel, donker bier bijvoorbeeld schijnt erg te helpen. Maar sommige moeders zijn gewoon niet van de borstvoeding. Ik veroordeel toch ook niet de moeders die voor een keizersnede kiezen bij een stuit, met pijnbestrijding bevallen terwijl ik zelf de bevalling makkelijk aankon zonder iets? Ieder zijn eigen.

Dat stukje voeding is leuk aan het begin, maar de echte band met je kind ontstaat door aandacht, liefde, toewijding. Niet door zoiets als in hevige pijn borstvoeden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:17

Jes, wat je zegt klopt niet, ook vroeger gaf niet iedereen borstvoeding, toen waren er "minnen" die de borstvoeding gaven voor mensen die dat niet konden (OF wilden, zoals rijke vrouwen!)!!

Als mensen aanspreken op respectloos gedrag nu ook al respectloos is, dan geef ik dat volmondig en zonder enige schaamte toe.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:17

Even los van bv of fv, ik denk dat veel vrouwen de eerste tijd met hun kindje zwaar overschatten. Een roze of blauwe wolk is het niet vaak. Je hebt een beurs lijf, er loopt een vreemde in je huis die de dingen anders doet dan jij wil, je kindje is hartstikke lief maar de gebruiksaanwijzing hebben ze er niet bijgeleverd etc... een kindje is gewoon keihard werken!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:20

horseyfries schreef:
Jes, wat je zegt klopt niet, ook vroeger gaf niet iedereen borstvoeding, toen waren er "minnen" die de borstvoeding gaven voor mensen die dat niet konden (OF wilden, zoals rijke vrouwen!)!!

http://members.home.nl/bart303/knmg1638 ... EEUWEN.htm

Om het even luchtig te houden en ik ga er vanuit dat niet iedereen het hele stuk van boven naar onder leest. Je kunt natuurlijk ook het probleem hebben dat je kindje niet goed drinkt maar je wel voldoende melk aan maakt. Daar hadden ze vroeger de volgende oplossing voor:

Citaat:
Voor het omgekeerde probleem, een slecht drinkende zuigeling bij een moeder die over (meer dan) voldoende voeding beschikte, had men in het 17de eeuwse Europa wèl een oplossing. Wanneer namelijk een zwakke of slecht drinkende zuigeling moeite had de borst leeg te drinken, riep men een 'tete-drinker' of een 'mammer' (memmen=zuigen) te hulp om dit te doen. Hoewel in eerste instantie de vader van het kind hiervoor in aanmerking kwam, werd er meestal een beroep gedaan op een bepaalde man of vrouw in het dorp die zeer bedreven was in deze kunst. Zelfs in de eerste decennia van de 20ste eeuw stelden zich op het platteland nog steeds mannen beschikbaar voor deze dienstverlening; in sommige dorpen kon men zelfs kiezen voor een katholieke of een protestantse 'mammer'!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:38

Hihi iris dat gaat me dan weer te ver. Soort kolfmachine in de vorm van een mens

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 09:39

Jakkes, stel je voor. Een of andere kerel uit het dorp die aan je borsten komt zuigen. Wel interessant Iris!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:41

Tja in de tijd zonder koof moest je natuurlijk ook wat. Te veel melk is ongeveer net zo vervelend als te weinig, dus als iemand dan kan verlossen

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 09:43

benangelique schreef:
Tja in de tijd zonder koof moest je natuurlijk ook wat. Te veel melk is ongeveer net zo vervelend als te weinig, dus als iemand dan kan verlossen

Dam had ik toch liever mijn eigen man, of desnoods een vrouwelijk familielid. Ik snap niet dat ze daar een vreemde voor lieten komen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:44

Tja, andere tijden. Was toen natuurlijk algemeen geaccepteerd, net als een min. Een min vinden mensen ook maar een vreemd of vies idee

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:46

Jes schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat iedereen die verteld wel een goede ervaring te hebben met BV (en dit in mijn ogen netjes doet, en zeker niet opdringerig) gelijk bestempeld wordt als BV maffia en opdringerig.

Dat is niet zo hoor. De reacties die als respectloos en opdringerig worden bestempeld zijn de reacties waar iemand haar eigen positieve ervaringen als maat neemt voor anderen. Omdat het bij haar goed is gekomen moeten anderen ook maar even doorzetten. Helemaal respectloos is een reactie over het alternatief, dat er wel is voor moeders met 'echte' problemen maar niet voor moeders die het niet eens willen proberen. Dat is gewoon een kwetsende opmerking die volstrekt geen recht doet aan de ervaringen van de ts.

Dat doet lang niet iedereen in dit topic (gelukkig.) Ook lang niet iedereen die wel positieve ervaringen heeft met bv. Met reacties die de zaken netjes bij zichzelf houden is niets mis. (Je zou, als je erg precies wilt zijn, kunnen zeggen dat dat ze net iets van het onderwerp afdwalen omdat ze niet ingaan op de vraag hoe je de preken kunt voorkomen, maar dat geldt voor alle ervaringen die hier gedeeld worden.) Maar ga je er een oordeel over de TS aan koppelen, dan is het inderdaad opdringerig en respectloos.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:58

Rapperijder schreef:
Rumina schreef:
Horseyfries, inderdaad, ze wil het niet proberen. Heeft ze bij de eerste wel gedaan en dat is mislukt, maar dat zegt niets over een tweede kind, daar wil ze het echt niet proberen. Is haar goed recht, mag ze helemaal zelf weten! Ik reageerde alleen op russel over bv doneren. Vrouwen die doneren stoppen daar enorm veel tijd en energie in. Dat doen ze om moeders en vaders te helpen die echt hun kind niet zelf kunnen voeden. Bij TS is dat een heel ander verhaal. Er is al een tekort aan doneren, dan kan je niet verwachten dat mensen die het zelf niet proberen dat ook krijgen. Als ik mee zou doen zou ik ook liever melk doneren voor een moeder die haar borsten heeft moeten laten verwijderen bijvoorbeeld.
Ik vraag me af waarom je denkt dat ik niet in de categorie "vrouwen die niet kunnen voeden" val. Ik ben een vrouw, en het is wel duidelijk dat ik niet kan voeden, toch? En waar haal je het dat ik het niet geprobeerd heb? Ik heb het tot bloedens toe geprobeerd. Hoe lang moet iemand doorgaan voordat het volgens jou `genoeg` geweest is?
Ik heb eerder al verteld waarom het bij een tweede heel anders zou kunnen zijn en ik heb eerder ook al getypt dat ik het heel erg voor je vindt hoe die periode verlopen is. Ik heb dan ook geen negatieve opmerking gemaakt over je inzet toen je een poging gewaagd hebt! Nogmaals, bij een tweede kan het anders zijn, maar dat is je eigen keuze om daar aan te beginnen of niet. Ik vind alleen dat de moedermelkbank bedoeld is voor moeders die echt geen borstvoeding kunnen geven ivm medicijnen, borsten die weggehaald zijn, na inzet van een deskundigen ook niet op gang komen etc.. Vrouwen die melk doneren investeren daar veel tijd, energie en vriezerruimte in namelijk. Dat doen ze met alle liefde en plezier meestal, maar wel als het noodzakelijk is. Als iedereen door bij een volgend kind geen borstvoeding wil proberen te geven naar de moedermelkbank zou mogen wordt het enorme tekort nog groter.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:07

Shadow0 schreef:
Jes schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat iedereen die verteld wel een goede ervaring te hebben met BV (en dit in mijn ogen netjes doet, en zeker niet opdringerig) gelijk bestempeld wordt als BV maffia en opdringerig.

Dat is niet zo hoor. De reacties die als respectloos en opdringerig worden bestempeld zijn de reacties waar iemand haar eigen positieve ervaringen als maat neemt voor anderen. Omdat het bij haar goed is gekomen moeten anderen ook maar even doorzetten. Helemaal respectloos is een reactie over het alternatief, dat er wel is voor moeders met 'echte' problemen maar niet voor moeders die het niet eens willen proberen. Dat is gewoon een kwetsende opmerking die volstrekt geen recht doet aan de ervaringen van de ts.

Dat doet lang niet iedereen in dit topic (gelukkig.) Ook lang niet iedereen die wel positieve ervaringen heeft met bv. Met reacties die de zaken netjes bij zichzelf houden is niets mis. (Je zou, als je erg precies wilt zijn, kunnen zeggen dat dat ze net iets van het onderwerp afdwalen omdat ze niet ingaan op de vraag hoe je de preken kunt voorkomen, maar dat geldt voor alle ervaringen die hier gedeeld worden.) Maar ga je er een oordeel over de TS aan koppelen, dan is het inderdaad opdringerig en respectloos.

Ik besef zelf heel goed dat BV geven een mooie ervaring kan zijn. Daarom wilde ik het de eerste keer ook zo graag en heb ik het zo lang volgehouden.

Vergelijk het met een topic waarin ik zou vertellen dat mijn rug finaal kapot is en dat ik daardoor nooit meer kan paardrijden. Ik moet dus met spijt in het hart op zoek naar een andere hobby. Dan zou het toch niet bij je opkomen om daar berichten te gaan posten over hoe leuk rijden wel niet is en wat een zalige bosrit je net gemaakt hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:13

TS, eerlijk, als ik het zo lees verbaasd het me dat je die kraamzorg niet na 2 dagen al met hebben en houden door het raam naar buiten hebt gemikt. Huiver al bij het idee alleen dat een professional zo opdringerig kan zijn en iemand zo kan pushen terwijl die ziet dat het niet gaat. Het was ook haar zorg om jou goed te ondersteunen, in mijn ogen heeft ze daar echt finaal in gefaald.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:16

Rumina schreef:
Ik heb eerder al verteld waarom het bij een tweede heel anders zou kunnen zijn en ik heb eerder ook al getypt dat ik het heel erg voor je vindt hoe die periode verlopen is. Ik heb dan ook geen negatieve opmerking gemaakt over je inzet toen je een poging gewaagd hebt! Nogmaals, bij een tweede kan het anders zijn, maar dat is je eigen keuze om daar aan te beginnen of niet. Ik vind alleen dat de moedermelkbank bedoeld is voor moeders die echt geen borstvoeding kunnen geven ivm medicijnen, borsten die weggehaald zijn, na inzet van een deskundigen ook niet op gang komen etc.. Vrouwen die melk doneren investeren daar veel tijd, energie en vriezerruimte in namelijk. Dat doen ze met alle liefde en plezier meestal, maar wel als het noodzakelijk is. Als iedereen door bij een volgend kind geen borstvoeding wil proberen te geven naar de moedermelkbank zou mogen wordt het enorme tekort nog groter.

Stel dat ik op je voorstel in ga en het nog een keer probeer, wanneer is het dan `goed genoeg` om naar de melkbank te mogen? Mag ik al bij de eerste blaar op mijn tepel, moeten ze allebei open liggen, of moeten we helemaal door naar het `fristi-stadium`?
Mag ik al donormelk als ik aan de antidepressiva moet of is daar toch minstens een opname in de psychiatrie voor nodig volgens jou?
En hoe erg moet de rest van mijn gezin van slag zijn? Is het voldoende dat mijn man gewoon uitgeput is van het dag en nacht zorgen voor 2 kinderen terwijl ik aan de kolf gekluisterd ben? Of moeten we allebei zo kapot dat we met de baby dreigen te schudden?
Ik ben heel benieuwd hoe ver iemand moet gaan om te voldoen aan jouw definitie van `niet kunnen` ipv `niet willen`.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:20

Bah wat een naar verhaal TS! ik vind het echt belachelijk dat ze jou zo'n preek durven te geven waar halen ze het lef vandaan! het is notabene je eigen keuze en is er iemand dood gegaan aan fles voeding? nee, dus ik vind het onzin dat die verpleegkunde daar zo vervelend over doen! ik kom uit een gezin waar we allemaal zijn grootgebracht MET de fles! en als ik (over een paar jaar) kinderen krijg staat fles voorop, zoveel makkelijker, comfortabelere! :) (uit ervaring met broertjes) lekker voor de fles kiezen! en laat ze maar zeiken erover, mochten ze toch moeilijk doen zeg dan even: 'wil jij het dan van mij overnemen? als je zo graag wil dat het borstvoeding krijgt? ;)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:25

Rapperijder schreef:
Stel dat ik op je voorstel in ga en het nog een keer probeer, wanneer is het dan `goed genoeg` om naar de melkbank te mogen? Mag ik al bij de eerste blaar op mijn tepel, moeten ze allebei open liggen, of moeten we helemaal door naar het `fristi-stadium`?
Mag ik al donormelk als ik aan de antidepressiva moet of is daar toch minstens een opname in de psychiatrie voor nodig volgens jou?
En hoe erg moet de rest van mijn gezin van slag zijn? Is het voldoende dat mijn man gewoon uitgeput is van het dag en nacht zorgen voor 2 kinderen terwijl ik aan de kolf gekluisterd ben? Of moeten we allebei zo kapot dat we met de baby dreigen te schudden?
Ik ben heel benieuwd hoe ver iemand moet gaan om te voldoen aan jouw definitie van `niet kunnen` ipv `niet willen`.

Bv komt niet goed op gang als jij alleen op een kamer zit zonder kind. Ik heb ook een klote kraamtijd gehad en de bv live geven is daardoor mislukt. Ik kolf volledig, maar ik kan me voorstellen dat iemand daar geen zin of tijd voor heeft. Maar je zou bijv kunnen zeggen: ik probeer het een paar dagen. Ik ga niet kolven, als het niet loopt dan houdt het op. En als je zelf niet stevig in je schoenen staat, laat dan je man de kraamzorg aanpakken. Want heel eerlijk, een kraamverzorgster zoals die van jou had bij mij op dag 1 als een schop onder haar ... gehad en was buiten de deur gezet.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:26

Uhm met alle respect hoor maar ik krijg echt de kriebels van dat borstvoedings gedoe
Ik had er al niet veel mee maar het word steeds minder.
Moedermelk doneren die ff normaal het is melk van een andere moeder dus welke intieme band krijg je dan precies?? Want je je geeft het uhmmm juist ja uit een fles kan je net zo goed kv geven dan weet je tenminste wat er in die fles zit.
Ik moet er niet aan denken om MIJN kind borst melk van een andere vrouw te geven.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:28

RandyOrton25 schreef:
Uhm met alle respect hoor maar ik krijg echt de kriebels van dat borstvoedings gedoe
Ik had er al niet veel mee maar het word steeds minder.
Moedermelk doneren die ff normaal het is melk van een andere moeder dus welke intieme band krijg je dan precies?? Want je je geeft het uhmmm juist ja uit een fles kan je net zo goed kv geven dan weet je tenminste wat er in die fles zit.
Ik moet er niet aan denken om MIJN kind borst melk van een andere vrouw te geven.

Die kan ik ook andersom vragen: waarom je mensenbaby melk van een KOE geven, je baart toch geen KALF?

Dit is natuurlijk niet aan de ts gericht hè. Maar aan jouw opmerking.