"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:25

Iemand mooi vinden heeft bij mij niets met gewicht te maken maar met de verhoudingen en attitude.
Zo vind ik iemand met een 'maatje meer' maar met een zandloper figuur bijvoorbeeld er super vrouwelijk uitzien. Dan voel ik mij met mijn 1.65, 49 kilo en jongensachtige figuur toch wel een beetje jaloers. Had graag wat meer heup, bil en borst gehad, en mooi gevormde benen. ;)
Ik zag laatst bij een Afrikaanse voorstelling in de schouwburg een prachtige volle dame van middelbare leeftijd. Een gigantisch achterwerk, maar wel met taille en mooi gezicht. Ik stond echt even te kijken van "wauw, wat een mooie vrouw!"
Mensen moeten zich niet zo blind staren op gewicht en wat anderen ervan denken. Dik of dun, het is maar net hoe je je erbij voelt. Voel jij je mooi, dan straal je dat uit en zullen anderen je ook sneller mooi vinden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:29

Nee dat is niet de nieuwe standaard. Het wordt tijd om je facebookvriendenlijst eens op te schonen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:33

Sizzle schreef:
Weet je wat ik nogal apart vind?
Dat ik het idee heb dat de maten continue naar beneden afgesteld worden. Is dat om de dikker wordende polulatie een feel-good gevoel te geven of zo :?

Toen ik 17 was had ik broekmaat 28. Zoals dat gebruikelijk is vorm je daarna nog wat meer heup (ook al is het niet veel) en werd het 30.
Na jaren lang maat 30 gekocht te hebben was het ineens te groot, maar ik ben niet dunner geworden.
De afgelopen jaren dan maar weer maat 29 gekocht, om er deze zomer achter te komen dat ik nu ineens 28 moet hebben 8)7
Wat is dat voor vreemde trend? Merken meer mensen daar wat van of ligt dat echt aan mijn beleving?

Ja, dat klopt. Ik kocht eerst vaak shirtjes in maat 36, maar die vallen nu allemaal te ruim. Ik verdrink er nu in. Voorheen was 34 (shirt/truimaat) voor mij te krap, terwijl die nu als gegoten zit en ben echt niet dunner geworden. Gewoon gegoochel met maten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:35

Ik moet ook steeds aanhoren dat ik geluk heb dat ik 'alles kan eten' van collega's.
Maar als je kritisch kijkt eten zij regelmatig 2 warme maaltijden op een dag waar ik smiddags gewoon een broodje eet. Daarnaast ga ik iedere avond op de fiets naar stal terwijl zij aangeven om 9 uur niet meer van de bank te komen.
Ik vind het geen probleem hoe de een of de ander er uit ziet, maar ga dan niet je frustratie uitleven op iemand die gewoon een actiever leven heeft denk ik dan.
Overigens is geen van deze collega's te dik in mijn ogen, dus ik snap ook niet goed wat hun probleem is.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:46

Sizzle schreef:
Dat ik het idee heb dat de maten continue naar beneden afgesteld worden. Is dat om de dikker wordende polulatie een feel-good gevoel te geven of zo :?

Toen ik 17 was had ik broekmaat 28. Zoals dat gebruikelijk is vorm je daarna nog wat meer heup (ook al is het niet veel) en werd het 30.
Na jaren lang maat 30 gekocht te hebben was het ineens te groot, maar ik ben niet dunner geworden.
De afgelopen jaren dan maar weer maat 29 gekocht, om er deze zomer achter te komen dat ik nu ineens 28 moet hebben 8)7
Wat is dat voor vreemde trend? Merken meer mensen daar wat van of ligt dat echt aan mijn beleving?

Nee dat klopt, merk ik ook! Ik heb nu zelfs een paar broeken maat 34 of 26 in de kast liggen, dat was een aantal jaar terug zeker niet zo en ik ben niet afgevallen. (en ik ben ook zeker niet mager btw).

Maar om op de openingspost terug te komen, mij valt het ook op op facebook. Ik kan me er niet echt aan storen en probeer er overheen te lezen, maar vind het wel opvallend hoe er blijkbaar wel negatief over slanke of magere vrouwen gesproken "mag" worden. (las berichtjes als botten zijn voor de honden, vlees voor echte mannen?) Naar mijn idee net zou fout als oordelen over vrouwen met overgewicht.

Geryon

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:54

Helemaal mee eens! Het ergste vind ik nog de reacties dat de mollige vrouwen pas echte vrouwen zijn :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:03

Ik zag laatst ook hele nare opmerking over Kate Middleton op internet.
Mensen schreven dingen als: als je anorexia hebt kun je niet zwanger worden en meer along these lines _-:(

Maar owee als je zoiets over een dik persoon zegt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:04

Tegen een dik persoon wordt ook gezegd dat de kilootjes een belemmering vormen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:06

Ja maar Forumster.. Niet banketstaaf bedoeld, absoluut niet, maar dat ís toch ook zo..?
Extra gewicht brengt meer slijtage aan het hart, vaten, gewrichten.. etc etc etc

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:07

Klopt helemaal, en meer dan dat. Maar de post boven mij beweerde dat dat niet tegen ene dik persoon gezegd wordt.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:09

Sizzle schreef:
Mensen schreven dingen als: als je anorexia hebt kun je niet zwanger worden en meer along these lines _-:(

Als je dat over een mager persoon zegt krijg je net zo goed de boel over je heen hoor :=

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:15

Mee eens :j het ideale beeld hoeft niet altijd maatje 36 te betekenen maar ook niet 46.. Het hangt er ook vanaf hoe de verhoudingen zijn enz enz..
Wel ben ik het er mee eens dat het tegenwoordig wel steeds 'normaler' lijkt te worden als je zwaarder bent of rolletjes heb..
Zie steeds vaker jonge meiden lopen dat ik denk oei ietsje minder mag best ook en dan hoeft het van mij geen maatje 36 te zijn ;)

Cyrilletje schreef:
Iemand mooi vinden heeft bij mij niets met gewicht te maken maar met de verhoudingen en attitude.
Zo vind ik iemand met een 'maatje meer' maar met een zandloper figuur bijvoorbeeld er super vrouwelijk uitzien. Dan voel ik mij met mijn 1.65, 49 kilo en jongensachtige figuur toch wel een beetje jaloers. Had graag wat meer heup, bil en borst gehad, en mooi gevormde benen. ;)
Ik zag laatst bij een Afrikaanse voorstelling in de schouwburg een prachtige volle dame van middelbare leeftijd. Een gigantisch achterwerk, maar wel met taille en mooi gezicht. Ik stond echt even te kijken van "wauw, wat een mooie vrouw!"
Mensen moeten zich niet zo blind staren op gewicht en wat anderen ervan denken. Dik of dun, het is maar net hoe je je erbij voelt. Voel jij je mooi, dan straal je dat uit en zullen anderen je ook sneller mooi vinden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:19

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:21

Hhilde schreef:
Sizzle schreef:

Als je dat over een mager persoon zegt krijg je net zo goed de boel over je heen hoor :=

Ik krijg echter het idee dat dit eerder gedaan wordt.
Mijn zeer slanke collega (maat 34) is zwanger en krijgt regelmatig op haar dak: mens eet toch wat, dat kind moet groeien hoor! Of als ze een keer ziek is: vind je het raar als je geen reserve hebt.
Ik vind dat nogal wat eigenlijk -O-

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:25

Ik snap eigenlijk überhaupt niet waarom mensen zich zo druk maken om een kledingmaat. Mooi zijn zit hem naar mijn mening voornamelijk in uitstraling en dingen als hoe gaaf de huid is enzo..

Nu moet ik wel zeggen dat ik mager persoonlijk mooi vind, maar ik ben me ervan bewust dat dat slechts een mening is. Dat ik mager mooi vind, betekent niet dat ik voller lelijk vind, mager heeft gewoon mijn voorkeur.

Buiten dat vind ik kledingmaten vaak ook wel een vertekend beeld geven.. Ik heb zelf 36/38 van boven en 42/44 van onderen, en toch ziet dat er niet raar uit. Mensen geloven ook vaak niet dat ik zo'n grote maat broek/rok/legging heb, en de meeste mensen vinden me slank. :j

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:26

k was gisteren in de action en ik ben redelijk tenger; 163 en 42 kilo + maatje 34 is nog te ruim maar ik eet genoeg, bijna te veel. stond ik daar en zeiden die meisjes in voel me dik en stonden ze naar mij te wijzen en hoorde ik zachtjes anorexia patientje vallen

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:26

Raponsje maakt hier goede opmerkingen!

Door medicijnen ben ik de afgelopen twee jaar maar liefst 25 kg aangekomen. Ik heb met een lengte van 1,80 72 kg gewogen, toen werd ik mager gevonden (maat 38). Nu ben ik echt aan de zware kant, maar leef wel gezonder qua eten en sporten. Ik loop twee keer in de week 5 km hard en rijdt zo'n drie keer in de week paard. Ik loop elke dag een half uur in de pauze op het werk. Wat ik hiermee wil zeggen is dat mijn aderen wel een stuk schoner kunnen zijn dan iemand die er minder zwaar uit ziet dan ik. Desalniettemin ben ik niet blij met hoe ik er nu uit zie.

TE is in alle gevallen niet goed, te mager en te zwaar niet. En wt dat is, is per persoon verschillend.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:30

Ik denk dat mensen het gewoon fijn vinden om samen met hun 'lotgenotgen' sterk te staan en het daardoor makkelijk is om af te geven op groepen die anders zijn. Zo zijn het vaak op de lagere school de dunne mensen die de dikke pesten en zo zijn het nu de wat dikkere mensen die vinden dat dunne mensen niet mooi zijn of anorexia hebben.
Ik was zelf als kind behoorlijk aan de maat, of eigenlijk gewoon een dikkertje. Toen ik 15 was ben ik zoveel afgevallen totdat ik maatje 34 had. Inmiddels ben ik 23 jaar, 1.83 en weeg ik al 5 jaar lang 63 kilo.
Doordat ik vroeger dik ben geweest ben ik nog altijd erg oplettend op wat ik eet. Ik probeer zo gezond mogelijk te leven en veel te sporten etc. Als ik dan bij de mac ipv patatjes (ik ben vegetarisch) een keer een maaltijdsalade bestel, of als ik ga hardlopen, dan zeggen mensen: doe eens normaal joh, je bent al zo dun. En dat is waar het in mijn opinie fout gaat bij de meeste mensen.
Gezond eten in combinatie met veel bewegen is goed voor iedereen. Ook voor dunne mensen. En gezond eten en veel bewegen kun je inderdaad doen om af te vallen, maar je kunt dit ook doen omdat je je gewoon lekker wilt voelen. Ik krijg er veel energie van als ik veel beweeg en ik voel me fijn. De wat dikkere mensen denken dat ik dit doe om nog slanker te worden, maar zij beseffen niet dat het gewoon een levensstijl is.
Daarnaast is het voor alle levende wezens (denk ik) dat het gezond is om slank te zijn. Dat is zo bij paarden (je moet de ribben net niet kunnen zien, maar wel kunnen voelen), dat is zo bij honden, bij katten en ik denk ook bij mensen.
Ik zat toevallig vandaag te denken tijdens het autorijden: heb je ooit bij de dieren die in het wild leven een hele dikke gezien? Een hele dikke leeuw, een hele dikke poema, een dikke wolf of dikke paarden? Volgens mij niet. Waarom is dit? Omdat deze dieren lichamelijke arbeid moeten verrichten om te kunnen eten. Wat doen veel mensen? Die zitten de hele dag op hun werk, eten heel de dag door en gaan misschien nog even sporten. Eten daarna nog even wat snacks, omdat ze net zoveel calorieën hebben verbrand tijdens het sporten (dus dan mag het wel) en gaan daarna slapen.
We doen het allemaal zelf, maar is het niet een beetje een 'de pot verwijt de ketel' kwestie als het hele beeld van een gezond lichaam verschuift van slank naar mollig, puur omdat veel mensen tegenwoordig de discipline niet hebben om gezond te eten en veel te bewegen?

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:35

Tegen mij wordt ook vaak gezegd dat ik eens meer moet gaan eten, omdat ik redelijk slank ben. Ik heb ook ondergewicht (BMI: 16,7) , maar ik eet bij de maaltijden absoluut niet weinig, ik eet gewoon normaal. En tussendoor, vooral 's avonds, eet ik nog eens heel veel koeken, snoep, chips, ijsjes, maar ook fruit en groenten. :) Ik eet dus absoluut niet weinig, de mensen met wie ik veel samen ben zeggen ook vaak: 'Die is altijd aan het eten !' :') Dus het is niet omdat je mager bent, dat je anorexia hebt of zo en niet eet ! ;)

Ik ben ook helemaal niet tegen mensen met een maatje meer ! Slanke en mollige, allebei mooi op hun eigen manier. Zo lang je zelf gelukkig bent, dan straal je altijd en dat is altijd mooi ! :)

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:36

IndezzW, ik ben het voor een deel met je eens. Er zullen inderdaad mensen zijn die liever alles eten wat ze willen en daardoor mollig zijn, maar er zijn ook mensen die in aanleg gewoon al mollliger zijn en die nooit maatje 36 krijgen, al zouden ze anorexia hebben.. Het lastige van dit soort beweringen vind ik dat je nooit kunt weten tot welke groep de "molligere mens" die afgeeft op de slanke mens hoort.. :=

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:39

Bij mij is het verhaal precies hetzelfde als bij Babeau, heb ook ondergewicht maar kan eten als een gek :').

Maar ik was even bang dat ik de enige was die deze gedachte had over de mensen met een maatje meer. Ook wordt ik gek van al het commentaar, dat ik maar meer moet gaan eten. Kan niet eens normaal taart afslaan of er komt een hele preek. Oh en ik lust heeeel graag taart, ik heb alleen een noten-allergie waardoor ik bijna geen taart bij andere kan eten. Maarja, voordat ik dit kan zeggen heb ik allang te horen gekregen 'ben je bang dat je te dik wordt?' en dat soort ongein... Misschien gewoon een beetje jaloezie...

varlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:43

ik merk het ook.
Dikke mensen mogen slanke mensen wel discrimineren maar andersom is het zielig want dan is dat respectloos of ze kunnen er niets aan doen.
maar ik wil jullie best vertellen dat ik altijd op het randje van ondergewicht balanseer en dat ook totaal geen keuze is haha.
maar misschien een rare vergelijking, ik merk dat je als autochtoon geen nare dingen mag zeggen over allochtonen want dat is discriminerend.. maar waarom mogen allochtonen wel van alles zeggen zonder dat er 1 autochtoon roept dat ze discrimineren?
Ojaa of nog een leuke vergelijking, ik heb het vaak koud en HOEVAAK ik dan niet te horen krijg 'ja moet je meer vet kweken'.. HALLOOO ik zeg toch ook niet als iemand die ronder is dan ik en diegene heeft het warm, ja dan moet je maar afvallen? want dat zou écht een rot opmerking zijn, maar waarom is het andersom wel "geaccepteerd"?, ja niet door mij want ik irriteer me er aan:)

waarom kunnen dikke en dunne mensen elkaar niet in waarde laten en gaan voor de persoonlijkheid?
en tuurlijk ik ben echt niet heilig, ik irriteer me zelfs vrij snel aan mensen, maar dat is nooit gebasseerd op het uiterlijk/afkomst..

P.S. ik ben toch blij dat ik nu ik bijna 21 ben echt een KONT krijg!!!!!!!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:51

Ik heb ook al wat opmerkingen mogen horen m.b.t. mijn gewicht ('wacht maar totdat je in de puberteit komt, dan word je wel dik' 'eet eens wat meer' 'eet je wel goed?' 'je bent echt zooo dun/mager' 'jij hebt gewoon anorexia'), hoewel het wel lang geleden is dat ik er iets vervelends over heb gehoord. En anders kan ik me er snel overheen zetten of maak ik er een grapje van. Soms is een opmerking ook gewoon echt als een grapje bedoelt, bijvoorbeeld 'niet teveel eten hoor, straks word je moddervet!' en dan zeg ik ook gewoon iets terug als 'nee, ik let goed op hoor, er moet echt niks bij komen want dan kan ik alleen nog rollen!'. Eigenlijk ben ik altijd al een lichtgewicht geweest en ik heb ook wel geprobeerd om aan te komen, ik kan ook echt genieten van eten, maar wat ik ook eet en in welke hoeveelheid: ik kom niet aan. Toen ik eens zei dat ik weer ging hardlopen, werd er door sommige mensen gereageerd met 'waarom? Je wilt toch niet afvallen?', nou nee dat absoluut niet maar ik vind het prettig om te bewegen, ik wil een goede conditie hebben en goed zorgen voor m'n lichaam, daar kan je sport ook nog voor inzetten :') Ik ben gezond, ik ben tevreden met hoe ik eruit zie en ik let nu vooral op de voordelen van mijn postuur :) Je gezondheid, je eigen idee van wat mooi is en waar je je prettig bij voelt, dat is veel belangrijker dan voldoen aan een zogenaamd ideaalbeeld vanuit de maatschappij. Daarbij: smaken verschillen gelukkig, dus de ene persoon zal mij mooi vinden en de andere niet, prima. Ik vind het wel heel triest als iemand zich beter probeert te voelen door iemand anders onderuit te halen, of dat nou een dik/volslank/whatever persoon is die dunne/slanke/whatever mensen afkraakt of andersom: het is gewoon not done en niemand schiet er iets mee op. Als mensen elkaar gewoon in hun waarde laten, dan hoeven ze elkaar ook niet over en weer te kwetsen met gemene opmerkingen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:55

Ankie2011 schreef:
Sizzle schreef:

Ja, dat klopt. Ik kocht eerst vaak shirtjes in maat 36, maar die vallen nu allemaal te ruim. Ik verdrink er nu in. Voorheen was 34 (shirt/truimaat) voor mij te krap, terwijl die nu als gegoten zit en ben echt niet dunner geworden. Gewoon gegoochel met maten.

Haha en bij mij is het net even anders. Ik paste altijd in maatje 36 en nu nog steeds. En dat komt, omdat ik toch stiekem wat ben aangekomen haha.

Er wordt inderdaad vaak negatief gepraat over dun/slank. Gelukkig niet op mijn Facebook of bij mijn vrienden. We accepteren elkaar gewoon zoals we zijn en als je wilt afvallen of juist wilt aankomen dan kan dat gewoon normaal besproken worden zonder oordeel. Wel heb ik een hekel aan die opmerking 'jij afvallen? Dat is toch helemaal niet nodig'. Dat bepaal ik zelf wel denk ik dan :D

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:00

Ik vind dit altijd zo vervelend, dat gehamer op gewicht. Zelf let ik veel meer op iemands gezicht. Iemand kan een geweldig lichaam hebben, maar als die persoon geen mooi gezicht heeft, vind ik die persoon eigenlijk al snel minder knap :o Maar dat kan ook door mezelf komen omdat ik van mezelf vind dat mijn gezicht mijn lichaam compenseert :')

Het is van beide kanten zo vervelend, ik ben te mager en te zwaar geweest, en het is allebei niet prettig. Toen ik te zwaar was (en nu nog steeds ben) werd ik vreemd aangekeken als ik wat vettigs at, en toen ik zwaar afgevallen was, herinnerde ik me nog dat mijn oma me vertelde dat ik veel te mager werd en wel wat extra taart mocht eten. Moet zeggen dat ik nu op mijn zwaarst ben, en echt niet dun ben ofzo (maat 42 bij 1,69), maar dat ik tegenwoordig bijna nooit vreemd aan word gekeken terwijl ik toch aardig vaak in de McDonalds/KFC te vinden ben.

Overigens merk ik niet dat 'zwaarder' de nieuwe standaard is, juist dat de focus vooral ligt op sporten. Iedereen in mijn omgeving gaat opeens naar de sportschool, en eet opeens vreselijk gezond en let tegenwoordig meer op koolhydraten etc, dan dat ze calorieën tellen. Las ook ergens in dit topic dat iemand dezelfde kledingmaat had en dezelfde lengte, en dan 65 kg (oid) woog. Nou, dat heb ik heel lang geleden gewogen maar bij deze maat weeg ik echt geen 65 kg := Dus het ligt ook echt vreselijk aan je bouw. Bij mij is maat 36 (dat had ik toen ik te mager was, toen kon je ook gewoon ribben tellen) echt heel mager, en is maat 38/40 veel mooier bij mij.