30 en borstkanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: 30 en borstkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:29

Ik heb ook nauwelijks vet dus zit zeer waarschijnlijk ook aan de siliconen. Ik heb nauwelijks cup a dus hoe minimaal er ook gesneden word lijkt het me niet mooier worden. Hij had nu over een kleine incisie langs de tepelhof en dan word het draadje wat geplaatst is weggehaald met wat omliggend weefsel

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:53

trustHim schreef:
Punt is ook dat gevoel pas nu komt en ik een andere arts ga krijgen, deze is per 1 october weg dus dan vraag ik liever aan de arts die wel gaat opereren. Heb nu ook 2 weken voor die afspraak is om ook bij mezelf eens na te gaan wat ik wil. Zou ik nu moeten beslissen zou ik denk ondanks de goede uitslagen en mogelijkheid voor borstbesparend toch gaan voor amputatie

Hoe erg een amputatie ook is, ik zou persoonlijk ook voor een amputatie gaan. Maar die keus is echt geheel aan jou. Hopelijk is de arts die na 1 oktober komt prettig om mee te praten, geeft hij jou een goed gevoel en geeft hij jou zekerheid dat hij zijn vak verstaat.
Ik had rond de 3e chemo al contact met de chirurg die mij zou opereren. Mocht zelfs een voorkeur uitspreken. Ik zei dat ik iemand wilde die goed was in haar vak. Ja, ik wilde een vrouw.
Toen werd mij de chirurg aangeboden die aan de lopende band borstamputaties uitvoert. Eerste indruk was goed en ik vertrouwde mezelf wel aan haar toe op de snijtafel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:54

Bij jou worden er toch geen lymfeklieren verwijderd trouwens?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 12:57

In ieder geval de poortwachtersklier gaat eruit, afhankelijk of die schoon is blijft de rest zitten of niet

Ik denk ook dat de kans groot is dat ik alsnog voor amputatie kies, puur omdat mijn gevoel daarnaar uitgaat op moment en eigenlijk tot nu toe onbewust al. Zal daarover ook wel onbegrip tegen komen maar ja, tis mijn lijf, mijn leven

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:00

Onbegrip weerhoudt mij tegenwoordig nergens meer van. Niemand staat in jouw schoenen, dus het is simpel praten vanaf de zijlijn.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:05

Daarom zeg ik ook, mijn lijf, mijn leven. De enige die er uiteindelijk echt mee moet dealen ben ik zelf. Daarom ook dat ik ondanks dat de arts erg op borstbesparend praatte nu ik zoiets heb van wil ik dat wel. Ik snap dat waarschijnlijk veel vrouwen dat wel willen, maar ik heb totaal geen blij/opgelucht gevoel erbij dat dat zou kunnen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:09

Dat herken ik. Ik had zelf al besloten, nog voor de uitslag van de laatste MRI, dat ik voor een amputatie zou gaan. Het voelde zelfs als een opluchting dat de chirurg mij dit ook adviseerde.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:24

trustHim schreef:
Ik heb ook nauwelijks vet dus zit zeer waarschijnlijk ook aan de siliconen. Ik heb nauwelijks cup a dus hoe minimaal er ook gesneden word lijkt het me niet mooier worden. Hij had nu over een kleine incisie langs de tepelhof en dan word het draadje wat geplaatst is weggehaald met wat omliggend weefsel

Ik heb weinig vet, maar wel cup D (nou ja, had, op dit moment heb ik zelfs F :+ ), dus er was toch wel wat vet nodig geweest, zeg maar.
Wat ook nog wel wordt gedaan is een rugspier naar voren halen. Wel een redelijk zware operatie, maar dan heb je verder niets lichaamsvreemds in je lijf.

Kan me goed voorstellen dat je een amputatie een veiliger gevoel vindt. Ik vind het dus jammer dat ik pas voorlichting over de mogelijkheden m.b.t. plastische chirurgie heb gehad nadat ik al een keuze tussen amputatie en borstsparend had moeten maken. Is eigenlijk de verkeerde volgorde.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 13:34

Ja ik heb mezelf al wel wat ingelezen dus weet globaal wel de mogelijkheden. Bij gebruik van de rugspier is b.v grote kans op a-symetrisch worden. Alles heeft natuurlijk zijn voor en nadelen. Maar dat van bestralen je huid ook niet bepaald beter word vind ik b.v wel belangrijk om te weten

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:43

Die operatie met het verleggen van de rugspier leek me eerlijk gezegd ook niets, hoor. Ik vind het toch een vreemd idee en vraag me af wat het effect is op het functioneren van je lichaam bij bijvoorbeeld sporten of lichamelijke arbeid.
De effecten van bestralen beperken zich niet alleen tot de huid, maar volgens mijn plastisch chirurg wordt ook het herstellend vermogen van het onderliggend weefsel minder. Ik had gehoopt dat het verschil in vorm en grootte tussen links en recht zou kunnen worden rechtgetrokken met lichaamseigen vet. Daar had ik dan geen grote hoeveelheid voor nodig gehad, zoals wanneer de hele borst ermee gereconstrueerd had moeten moeten. Maar volgens de plastisch chirurg was dat niet aan te bevelen wanneer het gebied bestraald is geweest, omdat je dan een grotere kans hebt dat dat getransplanteerde weefsel afsterft.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:40

trustHim je moet doen wat je zelf wil. Als jezelf voor een volledige amputatie wil gaan, moet je dat voor al doen. Laat je niet door een chirurg of iemand anders iets aanpraten wat je niet wil. Denk er wel om, bij een amputatie is je borst voor altijd weg. Ik zelf had niets te kiezen, ik moest een volledige amputatie, maar ik heb wel net zolang "gezeurd" tot ze ook mijn andere, nog gezonde, borst amputeerden. Ik ben nu weer "gelijk" en heb er alles aan gedaan om te voorkomen dat het in de borst(en) terug kan komen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 17:46

Daarstraks ook nog ff met mijn moeder erover gehad en die snapt mij gelukkig ook wel, scheelt weer dan kan ik met haar ook erover praten

En ja bij een amputatie is ie voor altijd weg, maar de kans dat ie me ziek maakt is ook veel kleiner

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:20

trustHim schreef:
En ja bij een amputatie is ie voor altijd weg, maar de kans dat ie me ziek maakt is ook veel kleiner

Daar heb je helemaal gelijk in. Zo denk ik er dus ook over, maar het is en blijft een grote stap, waar je goed over na moet denken.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:23

Ik lees net je topic, wat naar allemaal. Je kunt toch ook gelijk voor een huidsparende amputatie met directe reconstructie met siliconen gaan? Je kunt daarna ook gewoon bestraald worden, ik spreek uit ervaring, ik heb in april deze operatie ondergaan na 18 chemo's en ben daarna nog bestraald.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:40

Bestraald terwijl je siliconen hebt? Dat was voor mij één van de redenen waarom er niet direct een hersteloperatie mogelijk was. Omdat ik nog bestraald moest worden was een hersteloperatie nog geen optie.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:46

@ Livetime, Deze operatie doen ze niet overal. Het eerste ziekenhuis wilde alleen maar amputeren en later pas een reconstructie doen. Het ziekenhuis waar ik nu kom heeft dit wel gedaan. Ik ben 16 keer bestraald waarvan 7 keer met een wasopbouw waardoor de bestraling meer op je huid komt. Ik ben heel blij en dankbaar met het resultaat. Zelfs de mammacare verpleegkundige vond het erg vandaag heel mooi uit zien. In een bikini zie je er niets aan.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:24

@trusthim : Ik denk eigenlijk dat je gezien je jonge leeftijd waarschijnlijk toch het advies zal krijgen om voor een amputatie te kiezen. Aangezien je nog heel wat jaren voor je hebt, is op die manier de kans kleiner dat het ter plaatse nog terug komt. Tenminste, dat is wat mij verteld werd.
Ik heb niet het volledige topic gelezen, ik vroeg mij af of er bij jou ook een genetisch onderzoek is gebeurd? Als je zou BRCA drager zijn heb je natuurlijk nog meer reden om voor amputatie te kiezen...

Kitty, ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar het effect van bestraling op siliconen. Ik las ooit dat de prothesen en hard van kunnen worden, maar dat is bij jou dus niet het geval?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:20

Eigenlijk mooi zoiets.. doordat iemand dit verteld komen er heel veel reakties, wat mooi en geweldig dat dit zo kan he.. tranen staan in mn ogen :o

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 11:31

Ik heb ook gen onderzoek gedaan ja, hoop de uitslag eerdaags te krijgen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:00

Iphi ;-) je prothese kan inkapselen maar dat hoeft niet. Ik was er even bang voor maar het ziet er netjes uit. Er wordt nog lypofilling gedaan zodat de borst wat zachter wordt en de nog "holle" ruimte tussen huid en prothese opgevuld wordt.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:03

Wat erg, heel veel sterkte!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:45

Als je gen-draagster bent, heb je volgens mij maar 1 keuze en dat is amputatie van beide borsten.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:55

Dat is toch niet zo, je kan ook kiezen voor regelmatige screening.
Volgens de geneticus die bij ons de uitleg gedaan heeft kiest ongeveer de helft van de vrouwen voor amputatie, de andere helft niet. Volgens hem waren er geen verschillen in overleving, omdat de vrouwen die niet voor amputatie gekozen hadden heel goed opgevolgd werden en er dus vroeg bij waren wanneer borstkanker optrad. Dit hoeft trouwens niet, van de draagsters krijgt 60-80 procent BK, niet iedereen dus.

Eierstokken zijn een moeilijker punt, omdat daar de controle moeilijker is. Ook hierop is helaas flink meer kans bij gen-draagsters.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:08

Iphi schreef:
Dat is toch niet zo, je kan ook kiezen voor regelmatige screening.
Volgens de geneticus die bij ons de uitleg gedaan heeft kiest ongeveer de helft van de vrouwen voor amputatie, de andere helft niet. Volgens hem waren er geen verschillen in overleving, omdat de vrouwen die niet voor amputatie gekozen hadden heel goed opgevolgd werden en er dus vroeg bij waren wanneer borstkanker optrad. Dit hoeft trouwens niet, van de draagsters krijgt 60-80 procent BK, niet iedereen dus.

Eierstokken zijn een moeilijker punt, omdat daar de controle moeilijker is. Ook hierop is helaas flink meer kans bij gen-draagsters.

Dan ben je dus al te laat en heb je borstkanker met alle gevolgen van dien. Dan moet er toch nog geamputeerd worden en krijg je chemo's etc. etc. En maar hopen dat er nog geen uitzaaiingen zijn, want het kan echt heel snel gaan. Advies bij gen-draagsters is ook om eierstokken te laten verwijderen. Borst- en eierstokkanker kunnen aan elkaar gerelateerd zijn. Ik ben geen gen-draagster, maar ik heb wel allebei de borsten en de eierstokken laten verwijderen om erger te voorkomen. Mijn tumoren waren namelijk hormoongevoelig en ik had geen zin in spuiten. Als ik dan toch geen hormonen mag aanmaken, dan maar meteen de eierstokken eruit. Kun je daar in ieder geval geen kanker meer aan krijgen

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:20

Toch blijft het een persoonlijke keuze, er zijn ook gen-draagsters die nooit kanker zullen krijgen.

Verlies ook niet uit het oog dat veel vrouwen een stuk jonger zijn dan wij op het moment dat ze te weten komen dat ze draagster zijn of BK krijgen, en dat maakt het niet gemakkelijker. Een kinderwens is bv voor sommigen heel belangrijk, en laat ons eerlijk wezen, een dubbele amputatie is een grote en moeilijke stap.