Nier bij leven afstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerte

Re: Nier bij leven afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:59

Zit daar verschil in dan? links of rechts of is het alleen met het litteken?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:06

Gefeliciteerd!

Eh.. ja. Het heeft te maken met welke nier meer aders heeft. Die laten ze zitten.
En waarom mijn voorkeur links is... geen idee..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:10

Bijzonder zeg! Ik ga voor mijn studie de komende 3 maanden een vak volgen specifiek over orgaantransplantatie. Dus meedraaien in de O.K., wetgeving, de medische kant. Mooi dat je dit doet hoor!

Edit: Ik zie dat je bij het Erasmus bezig bent, daar ga ik m'n minor volgen, misschien kom ik je nog wel tegen :+

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:23

Nou.. dat zou inderdaad wat zijn... en tijdgerelateerd zou het ook zomaar kunnen :)

Weet iemand dit?
Ik wil eigenlijk dat er fotoos gemaakt worden tijdens de operatie... ik vind het interessant... zou dit kunnen?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:34

Moet wel mogelijk zijn denk ik. Je kan het iig vragen.
Ik wil wel foto's komen maken ;)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:41

Mag van mij hoor. :)
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat en hoe het eruit ziet. Ik weet ook niet waarom. Maar ik zal het bij de transplantatiecoordinator leggen. Ik neem aan dat een arts of assisent de fotoos zal moeten maken. Zal allemaal heel steriel moeten en de chirurg mag niet in de weg gelopen worden..

Zojuist 2 naaste ex-collega's op de hoogte gesteld. Niemand kan wachten om me te bezoeken, haha.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:43

Je kan het altijd vragen, ik zou het eigenlijk niet weten. Ze laten niet zomaar iedereen toe in de O.K. maar misschien dat een geneeskunde student het mag doen, die staan te springen om operaties bij te mogen wonen.

Je hebt kans dat het niet mag omdat de chirurg in kwestie het niet fijn vind werken bijvoorbeeld. Maar goed, daar heb ik geen ervaring mee, ik ben tenslotte student Biomedische Wetenschappen, dus geen toekomstig chirurg :p

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 13:47

Ja.. ik weet het. Van mij mag het.
Ik heb er geen problemen mee als er studenten bij zijn, en het emc kennende zal dat vast wel :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:10

Ik heb je topic doorgelezen en vind het een hele moedige stap en ik zou willen dat er meer mensen zo'n stap zouden willen nemen.
Ik heb zelf in 2009 een nier aan mijn vriendin afgestaan en het doet zo ontzettend goed om te zien hoe een ziek iemand weer opknapt en zelf merk je er echt helemaal niets van dat je nog maar 1 nier hebt.
Als ik er meer zou hebben, zou ik zo weer een nier afstaan maar helaas moet ik nu zuinig zijn op de ene nier die ik nog over heb.

Als je vragen hebt, stel ze gerust. Ik kan je mijn ervaring als donor vertellen :-)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:11

ik ben trouwens ook in het Erasmus geopereerd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 20:13

Wat leuk!

Hoe ging jouw genezing?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 06:14

Ze hadden bij mij de hand-assisted methode gedaan, waarbij ze tijdens de laparoscopie niet 2x door je buikvlies heen hoeven maar met de hand tussen buikvlies en buikwand gaan om bij de nier te komen (in mijn geval de linkernier). Daarbij hebben ze het eea wat opzij geschoven en daar had ik een flinke bloeduitstorting van gekregen waardoor ik langer een pijnlijke buik had. Ik ben dus ook niet na 2-3 dagen al naar huis gegaan maar na 5 dagen.
Maar daarna is het heel snel gegaan. Ik ben gewoon na 6 weken weer opbouwend aan het werk gegaan en een paar weken later werkte ik weer mijn volledige percentage.
Ik had op mijn buik en zij 3 hele kleine sneetjes voor de laparoscopische instrumenten en net onder de bikinilijn zit een litteken van waar de nier door naar buiten is gehaald. Dat is een vergelijkbare snee die ze voor een keizersnee maken en cosmetisch mooi weggewerkt. Daar zie je niks van en die 3 kleine sneetjes moet ik nu echt heel goed zoeken en kan ik vaak niet eens meer vinden.
Ik zou het zo weer doen als dat mogelijk was of als ik het over mocht doen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:12

Oke, klinkt heftig!
Hoezo met de handen? Was daar een speciale reden voor?

Ik ben, helaas, bekend met de laparoscopie. Wel heb ik destijds een zachthandige chirurg gekregen en de ingreep was relatief eenvoudig. Hierbij geen enkele blauwe plek gehad.... terwijl ik die zoooo snel krijg.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:36

Ik weet niet welke methode ze nu hanteren maar in 2009 waren ze met een trial bezig waarbij de donor niet mocht weten op welke wijze er geopereerd was, de normale laparoscopische manier waarbij dus 2x door het buikvlies heen gegaan wordt om bij de nier te komen of de hand-assisted methode.
Toen ik begin 2009 begon met alle onderzoeken woog ik 125 kg. Niemand zei dat dat een probleem kon zijn en ik werd eind april 2009 gewoon goedgekeurd door de nefroloog. Toen we eind mei bij de chirurg waren stonden we binnen 5 min buiten want ik was veel te zwaar. We konden er nog net uit peuteren dat ze bij een bmi van 35 wel wilde opereren wat betekende dat ik minimaal 25 kg moest afvallen. Eind oktober 2009 zaten we weer bij de chirurg want toen was ik meer dan 25 kg kwijt. Ik zou toen aan die trial mee gaan doen maar op de dag van opname werd me verteld dat ze ervoor kozen om gezien mijn gewicht (toen 98 kg) zowiezo de hand-assisted methode te doen. Vanwege mijn gewicht op dat moment hebben ze de wondjes en grote wond niet alleen gewoon gehecht maar ook nog eens met krammen vast gezet en daar reageerde ik nadien allergisch op. Mijn huisarts had de krammen mogen verwijderen (ik woon in drenthe, beetje grote afstand naar Rotterdam) maar vanwege de allergische reactie heeft hij ons toch naar het EMC terug gestuurd en heeft de chirurg de krammen verwijderd. Daarna was de allergische reactie ook verdwenen.
Ik ben nu 3x voor controle terug geweest naar het EMC maar dat kost mij een hele dag (2,5 uur heen rijden, even bloed prikken en urine inleveren, praatje met de nursepractitioner en dan weer 2,5 uur terug rijden). Vanaf eind dit jaar laat ik de controles via mijn huisarts lopen die daarvoor vanuit het EMC gegevens door krijgt wat er onderzocht moet worden in bloed en urine. Stukje makkelijker voor mij, scheelt me een dag reizen.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:06

Deze week komt de Nazomerspecial van Mijn Geheim uit. Daarin staat een interview dat ik samen met mijn vriendin heb gegeven over mijn donatie en haar transplantatie!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 14:26

Maar..

Dan is het geen geheim meer..... :D

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:39

haha :-)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:08

Was een grapje :)
Ik zal hem kopen :D ik ben benieuwd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 15:35

Morgenochtend eindelijk mijn afspraak met de professor.
Zal je altijd zien (ik sloop wat auto's)
Mijn auto staat de gehele week in de garage. Gelukkig kon ik die van mn moeder lenen.

Ik denk dat er morgen de puntjes op I komen.
Eerlijk; ik ben best nerveus. Spannend allemaal.
Een ding wat nog rest zijn de urinetesten. Ik vraag morgen direct of ze via de huisarts kunnen. Het is een uur heen en een uur terug voor mij naar het emc.
Ik denk dat het wel kan; de huisarts heeft volledige medewerking beloofd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 10:48

Dan denk je alles gehad te hebben......
Ik kom zojuist terug van de afspraak van vanochtend.
De kans is zeer aannemelijk dat ik afgekeurd ga worden. Dit door mijn hoge bloeddruk waar ze erg van geschrokken zijn.
Ik heb vanaf het eerste contact duidelijk geprobeert te maken dat dit zo is. Kennelijk drong het net pas tot d professor en transplantatiecoordinator door. Het apparaat moest een tien minutenmeting doen, en bij elke meting gaf hij alle alarmen.
Ze gaan overleggen, maar ik weiger medicijnen te nemen.

Verder;
De ct scan was in orde.
De linkernier zou het moeten worden. Die heeft 1 toevoer en 1 afvoer van bloed.
Rechts heeft 2 aanvoeren, 2 afvoeren en 2 urineleiders. Aan de rechterkant heb ik alles dus reserve.
Alles was verder prima.

Behalve de bloeddruk en urine.

En ik kan melden... heb er mn buikie ff vol van... blegh!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:55

:(:)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:59

Wat een rotnieuws :\
En wat vervelend dat ze dat op het laatste moment pas besluiten.
:(:)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:37

Balen zeg! Maar zo was het bij mij ook. Van tevoren gevraagd of mijn overgewicht geen probleem was, nooit echt antwoord op gehad. Dan ga je door alle onderzoeken en is alles in orde en dan blijkt toch dat overgewicht een probleem voor de chirurg. Daardoor wel een maand 4 verspeeld waardoor mijn vriendin uiteindelijk over moest gaan op buikspoeling omdat het te lang duurde............
Ik ben best tevreden over het EMC maar ze zijn een beetje hardhorend of oostindisch doof!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:13

Ja...als ik wist dat het zo zou gaan had ik het nog veel vaker gezegd. Maar ja..
Weet je, als het afkeur is.. ik weet dan wel dat ik gezond ben verder en dat ik een aparte rechternier heb :)

En.. at least i tried. En dat is ook wat waard denk ik.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:18

En je hebt hier best veel mensen erover laten nadenken, en als dankzij jou één of twee anderen ook zo'n traject instappen is dat ook veel waard :)