[MW] Psoriasis, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:19

Pfff.. Ik wordt echt knetter gek van de jeuk op mijn handen. Het eerste jaar dat ik op mijn handen ook last heb.

Gesmeerd met dermovate, simplex basiszalf en 2x daags met rituals handcreme. Maar een verbetering zit er niet in. Elk krasje en wondje begint ook gelijk te ontsteken..

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:38

Even een vraag....Heeft iemand van jullie ervaring met psorinovo?

_Denise_

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:34

Ja, ik slik het! In dit topic kun je overigens ook meer vinden als je de zoekbalk linksonderin gebruikt. :) kun je zoeken op termen als psorinovo of fumaarzuur of dimethylfumaraat. Gaat om hetzelfde middel.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:59

Hier geen psorinovo , mijn vriend slikt wel msm , en smeert veel met oliehoudende bodylotion.

Wat bij hem ook helpt bv bij de plekken achter de oren is purol .

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:43

even een schopje.....

ik ben aan het googlen geslagen en kwam bij het Psoriasis weg programma en psoriasis vrij voor her leven.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zit ondertussen zelf nu 7 wkn aan de fumaraat en begin wel verandering te zien, maar is natuurlijk ook enorme troep die je slikt.

Vroeg m af of bovenstaande stappenplannen het proberen waard zijn...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:11

Froukje schreef:
Pfff.. Ik wordt echt knetter gek van de jeuk op mijn handen. Het eerste jaar dat ik op mijn handen ook last heb.

Gesmeerd met dermovate, simplex basiszalf en 2x daags met rituals handcreme. Maar een verbetering zit er niet in. Elk krasje en wondje begint ook gelijk te ontsteken..

Het enige wat bij hielp tegen jeuk en veel verbetering (momenteel zelfs weg!) is Nutrimetics. 3 jaar geleden in aanraking gekomen met Nutrimetics, door een vage kennis. Heel sceptisch hulp aangenomen. en direct bij gebruik had ik verlichting, en naar langer gebruik, zelfs verbetering, en nu Groot gedeelte vrij! En ook de andere producten van Nutrimetics (volledig op natuurlijke basis) bevallen mij zo goed, dat ik heel veel ben gaan gebruiken, En na verschillende trainingen, ben ik nu ook onafhankelijke adviseuse.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:54

Ff een dikke schop omhoog haha. Is er hier iemand die biological's krijgt als behandeling?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:58

Ik gebruik Embrel want ik heb artiritis psoriatica. Helpt wel. Gebruik nu ook een olie van clephar en het is al zoveel minder

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:05

Ik spuit Humira (Adalimumab), elke twee weken. Daarnaast slik ik methotrexaat.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:37

Andere vraag. Hoe is het bij jullie ontstaan en wanneer? Bij mij in de familie komt het namelijk niet voor en ben ik de enigste met ernstige vorm van psoriasis.

Bij mij begon het zo rond mijn 16de met kleine vlekjes en op mijn 19de zat ik echt 80% onder. Was ook een rotperiode. De rede dat ik het heb heeft te maken door trauma. Volgens mijn dermatoloog is de dood van mijn moeder met alle gevolgen van dien toen de trigger geweest,zij overleed toen ik net 16 was.

Nu ben ik bijna 37 en zit nu nog voor zo'n 45% onder. Armen,rug borsten,billen,scheenbenen,nagels en hoofdhuid. Op het moment speelt mijn hoofdhuid erg op, en zien mijn nagels er soort van netjes uit.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:42

In de puberteit ook idd, jaar of 14 denk ik. Bij mij was het vooral mijn hoofdhuid, en verder ellebogen, knieën, bovenarmen. Beide oma's hadden het.
Vanaf een jaar of acht geleden denk ik, kreeg ik last van psoriatische artritis. De medicijnen die ik daarvoor krijg, helpen ook tegen de poriasis. Resultaat is dat alles nu met teershampoo, dovobet zalf en topicorte lotion onder controle te houden is.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:52

Bij mij in 2005. Ik heb artirithis psoriatica. Mijn moeder ook. Mijn oma en broer hadden alleen psoriasis. Volgens mijn reumatoloog is het niet ergelijk

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:03

Heb het nu plm 12 jaar, na stresstijd.

Sinds ik op mijn voeding let, is het vele malen minder geworden.
Deze winter nauwelijks op de plekken waar ik normaal onder zit, kuit, knie, handen, wat schuurplekken.

Liter citroenwater op een dag
Veel groenten ( uitgezonderd tomaten )
Weinig scherpe kruiden

Aloe lotion
Handcremes
Een russchische zalf, naam ff kwijt.
Sabai olie
Amandel olie
Lavendel olie, weleda
Zaraque lotion

Ik wissel geregeld van cremes, dan weer wat vetter, dan weer wat meer vocht inbrengend.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:08

Hier geen positieve familieanamnese, voor zover ik weet ben ik de enige met psoriasis. Begon bij mij op de huid op mijn 18e, ik ontdekte het op vakantie in de VS. Dat was voor mij een periode zonder stress. Eerst kreeg ik op het onderbeen een plekje, later hoofdhuid en binnen een maand zat ik onder. Ellebogen, knieën en handen bleven gek genoeg wel onaangetast. Waarschijnlijk heb ik het als kind in meer of mindere mate altijd al op mijn hoofdhuid gehad (roos). Het kan wel dat bepaalde externe factoren (in jouw geval hevige stress door ingrijpende situatie) een flinke uitlokker zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:10

Geen familieleden met psoriasis, maar wel vormen van exceem, overgevoeligheid, het is een immuunziekte, dat ligt veel breder, ook diabetes valt er bv onder.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:21

Bij mij is het erfelijk. Mijn vader, oma en zus zijn ook de sjaak. Het begon bij mij toen ik een jaar of 18 was (ben nu 38).

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:41

Ik ben ook de enige in de familie. Hebben bij ons allemaal wel veel moeilijke huiden (extreem gevoelig) maar verder geen exceem.

Zit nu met mijn medicatie (fumaarzuur) op 30mg per dag (kwam van de 400 van de zomer) en heb nog steeds geen enkel plekje!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:24

Mijn oma had t ook, mijn zus heeft het nu pas ontwikkelt op 40 jaar. Ik heb t al vanaf mijn twaalfde ongeveer.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:35

zonnetje1903 schreef:
Ik ben ook de enige in de familie. Hebben bij ons allemaal wel veel moeilijke huiden (extreem gevoelig) maar verder geen exceem.

Zit nu met mijn medicatie (fumaarzuur) op 30mg per dag (kwam van de 400 van de zomer) en heb nog steeds geen enkel plekje!

Wauw, super fijn voor je dat het weggegaan is en nu wegblijft! Dat moet echt een verademing zijn.

Hier ging het op 720mg nog niet helemaal weg, helaas. Pillen slikken is al jaren een probleem dus ik red het nu nog met 240mg per dag, maar het is voor de psoriasis helaas bij lange na niet genoeg. Ga binnenkort starten met pulsed-dye lasertherapie. Ik werk zelf ook met lasers dus vind het erg interessant om nu zelf te mogen liggen! Iemand anders dit ook geprobeerd?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:27

ik ben vanmorgen weer naar de dermatoloog geweest hier in duitsland was al jaren niet meer geweest omdat alle therapien die ik in NL aangesmeerd kreeg niet hielpen. op het moment is het redelijk rustig maar mijn hoofd word ik nu echt gek van. zoveel jeuk. ik heb nu Fumaderm gekregen.

wat zijn jullie ervaringen met het klikken van de pillen en waarom wel en waarom niet?

er kleven natuurlijk ook echt wat risicos aan dit medicijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:14

Zijn er nog meer mensen die het met voeding hebben geprobeerd?
Ben benieuwd naar de resultaten.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:33

@ mvermeulen1: ik ken Fumaderm niet, maar lees dat het een combi is van mono- en dimethylfumaraat. Grotendeels vergelijkbaar met Psorinovo dus begrijp ik? Zit op mobiel dus kan niet makkelijk zoeken. Wat bedoel je met klikken? Ik mag mijn fumaarzuurtabletten niet doorbreken als dat is wat je bedoelt. Dit o.a. omdat de pillen een maagsapresistente laag bevatten waardoor zij pas in de darmen open gaan.

@ A3a1: ik heb een glutenvrij dieet van 3 maanden gevolgd. Geen resultaat voor de psoriasis hier, helaas. Bijwerkingen van mijn medicijnen werden wel veel minder (darmklachten). Verder vermijd ik zoveel mogelijk bepaalde specerijen, wijn, citrusvruchten en in olie gekookte noten. Maar ik merk eigenlijk geen verschil als ik deze wel neem.

ArashahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:48

ik heb het ook.. wel mijn hele leven lang al op mijn hoofd maar eerst dat ik na de pubertijd was, is er een klein plekje bijgekomen op arm. nadat ik een stress periode van jaren heb gehad is het nu extremer...

ik had het eerst op mijn hoofd en nu zit het achter mijn oren.. mijn scheenbenen en mijn onderarmen..
sinds laatste jaar wel verergerd.. zo ben ik van 1 plekje op arm naar vast mijn hele rechterarm gegaan.. ander arm is alleen onderarm.

ik ben allang gelukkig dat het niet im mijn gezicht zit, armen en benen kann ik mee leven.

wel is het zo dat het ineens erger wordt en dan vanzelf weer beetje bij beetje minder word. wanneer bepaalde plekken eventjes niets is dan zie je duidelijk dat mijn huid geen kleur meer heeft.

alleen mijn hoofd jeukt extreem.

sinds ik korte haar heb (sinds twee weken) heb ik vast geen jeuk meer op mijn hoofd. mijn erg lange haren had veel aan mijn hoofdhuid getrokken, nu heeft het rust.

ik was mijn haar met Seba-Med, en was mij alleen met zeepvrije en parfumvrije douschgel. Dit werkt voor mij heel erg goed.
en veel groente.

pillen heb ik niet geprobeerd en echt naar mijn voeding te kijken doe ik ook niet, ik eet gezond en beweeg me goed.
binnenkort ga ik wel weer naar mijn huidarts,

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:28

mvermeulen1 schreef:
ik ben vanmorgen weer naar de dermatoloog geweest hier in duitsland was al jaren niet meer geweest omdat alle therapien die ik in NL aangesmeerd kreeg niet hielpen. op het moment is het redelijk rustig maar mijn hoofd word ik nu echt gek van. zoveel jeuk. ik heb nu Fumaderm gekregen.

wat zijn jullie ervaringen met het klikken van de pillen en waarom wel en waarom niet?

er kleven natuurlijk ook echt wat risicos aan dit medicijn.

klikken moet natuurlijk slikken zijn :o

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 02:23

Nog een schop, ik ga beginnen met wietolie en CBDzalf. :)
Wie niet waagt wie niet wint.