B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:28

Winddancer schreef:
Ik snap er eerlijk gezegd ook niks van en het resultaat krijg je van bloedprikken ook niet te zien (niet dat me dat zo maar wat zegt, maar oke).

Daar heb je recht op hoor! Je kunt een kopie of inzage eisen op grond van de WGBO = Wet Geneeskundige BehandelOvereenkomst. ( bv http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nzien.html )

Gewoon vragen bij de assistent, en anders bij de arts zelf. Soms is het handiger om even langs te gaan, dan wordt er minder snel nee gezegd. Bij ziekenhuizen moet je het vaak schriftelijk aanvragen (informatie is vaak te vinden op de website.)

(Nog iets om in de gaten te houden: ze mogen een vergoeding vragen van max 23ct per pagina, maar huisartsen doen dat meestal niet. Ziekenhuizen daarentegen lichten nog wel eens de hand met de vergoeding.)

MoSt81

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:03

Ik heb hier meerdere keren gelezen dat een opstartdosis 10 spuiten in 5 of 10 weken is. Maar ben nu op internet aan het zoeken en vind alleen 10 spuiten in 5 weken. Weet iemand hier meer van?
Nu ik eindelijk weer spuiten krijg wil ik wel goed beginnen. Ik laat me niet meer afschepen met een verkeerde opstartdosis en stop er niet meer mee.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:09

Ik krijg standaard 10 spuiten in 5 weken.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:11

Pff.. Ik had dus opstart dosis om de 4/5 dagen, nou ging prima.
Gisteren door de huisarts assistente gebeld, om te kijken hoe nu verder, wil de huisarts weer het b12 in mijn bloed laten testen om te kijken hoeveel spuiten ik dan nodig ga hebben... -__-'
Waarom zijn huisartsen soms zo dom?
Als je niet weet hoe alles zit bij een b12 tekort is dat best begrijpelijk, maar als ik als leek er al meer over weet zou je toch denken dat hij er even naar op zoek gaat ofzo?

Nou goed, voor komende donderdag hebben we een afspraak met hem gemaakt aangezien wij hier dus niet mee akkoord gaan. Gaat er weer een week overheen.. -__-'

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:48

Qua B12-benadering door de huisarts heb ik niets te klagen; ik mag om de 14 dagen een injectie halen. Ik merk er alleen niet zoveel/niets meer van. Waarschijnlijk komt dat door een trage schildklier (daarvoor moet ik binnenkort door de molen). Maar nu had een vriendin van me met iemand gesproken die zuigtabletten krijgt (www.b12nu.nl) en daar veel baat bij heeft, meer dan bij injecties. De site heb ik net bekeken, veel hallelujah voor het eigen product. Iemand hier ervaring mee? Als je het toch niet opneemt vanuit voedsel, kan het dan wel uit een zuigtablet (die ook niet vergoed worden door de verzekering)?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:20

Ik ben daar ook benieuwd naar Alet, en heeft zij dan het powerpakket, of het standaart pakket?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:55

Yuy, ik heb de ampullen in huis. Helaas nog maar 6.. Maar het begin is er. Morgen even bellen voor een afspraak. Hopelijk mag ik snel zelf gaan spuiten. Al ben ik bang dat ze dat niet willen. Het heeft me ook al 8 jaar gekost om dit voorelkaar te krijgen. Hopelijk merk ik snel verschil.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:59

Ik reageer even kort op het laatste bericht dat ik lees.
Zuigtabletten zullen niet beter werken dan injecties. Zeker als je een waarde hebt onder de grens moet je een goede opstart met injecties hebben. Als je dan even verder bent en geen klachten meer hebt kun je eventueel overstappen op zuigtabletten.

Zuigtabletten neem je op via je slijmvliezen dus niet in de maag. Vandaar dat je dat wel op kunt nemen en niet vanuit je voeding.

Over de opstartdosering, 1 keer per week 10 weken lang of 2 keer per week 5 weken lang kan beiden.
Veel mensen prikken daarna naar de klachten en dit is ook aan te raden!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:02

Het probleem is dat mijn huisarts de waarde van 114 (2 jaar terug 177) niet laag genoeg vind om de klachten van te krijgen. Mijn andere huisarts zei zelfs dat het tussen mijn oren zit. Heb nu smelttabletten van solgar, maar las dat die variant alsnog omgezet moet worden in de maag en darmen. Op de website die hierboven gegeven is staat omdat deze biologisch is dit niet hoeft en deze gelijk via de slijmvliezen wordt opgenomen

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:06

Ik zou voet bij stuk houden hoor het gaat om jou lijf!!! Dan eis je een doorverwijzing op basis van je klachten. Vraag op het forum van stichting B12 tekort een goede internist en ga daar een afspraak maken met je doorverwijzing.

Ik begrijp soms niet dat iedereen zich zo makkelijk laat afschepen door zo'n achterlijke huisarts, voor jezelf, je lijf en vooral je klachten opkomen!!!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BvEizypoyO0
Nog een keer een filmpje voor info en te laten zien wat het allemaal aanricht.

In de openingspost staan 2 websites hier kun je ook terecht voor een brief die je mee kunt nemen naar je huisarts. volgens mij staat die brief op de eerste pagina van die hendrik....nl

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:12

Daar ben ik mee bezig, heb nu al een andere, die is nieuw en die heeft in elk geval nu op b12 en D getest, D is ook veel te laag.

Heb net de tabletten van die site besteld, in de hoge variant, power pakket.
Ik ga me eens aanmelden op dat forum en dan kijken voor eventuele doorverwijzing. Binnenkort is er een vriendin van mijn moeder terug, en die doet veel met de nes scan ( doormeten van hele lichaam ) en daar ga ik ook zoiezo heen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:13

_Jen schreef:
Ik zou voet bij stuk houden hoor het gaat om jou lijf!!! Dan eis je een doorverwijzing op basis van je klachten. Vraag op het forum van stichting B12 tekort een goede internist en ga daar een afspraak maken met je doorverwijzing.

Ik begrijp soms niet dat iedereen zich zo makkelijk laat afschepen door zo'n achterlijke huisarts, voor jezelf, je lijf en vooral je klachten opkomen!!!

Nog een keer een filmpje voor info en te laten zien wat het allemaal aanricht.

In de openingspost staan 2 websites hier kun je ook terecht voor een brief die je mee kunt nemen naar je huisarts. volgens mij staat die brief op de eerste pagina van die hendrik....nl

Ik ga eens kijken in de openingspost, bedankt voor je tips! Ze hebben me ook al 2 keer naar een psycholoog gestuurd, maar daar niet geweest omdat ik weet dat het niet psychisch is

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:15

Biologisch of niets heeft er niets mee te maken trouwens, da's gewoon reclamepraat. Dat een klein deel (ong 1%) van de B12 wordt opgenomen via de slijmvliezen klopt wel.

Dat de artsen 114 niet laag genoeg vinden is treurig, maar helaas staan ze allemaal nogal klaar met hun oordeel. "Tussen de oren" is een buitengewoon populaire diagnose. (Neem het dus vooral niet persoonlijk op...) Ook al schiet volgens mij haast niemand daar veel mee op. En dan wel klaar staan met antidepressiva :x Sorry, dat zit me hoog, dat ingrijpende medicatie met fikse bijwerkingen zo makkelijk wordt voorgeschreven, terwijl iets absoluut veiligs en goedkoops als B12 steeds zo'n strijd moet worden...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:19

:wave:
Heeft iemand ervaring met borstvoeding geven als je een B12 tekort hebt?
Sinds mijn zwangerschap zijn mijn shots opgehoogd naar 1x per 4 weken.

Ik geef nu een half jaar borstvoeding en sinds een tijdje keren mijn klachten terug.
Slecht geheugen, slecht uit mijn woorden, heb al weer een keer omver gelegen in de kamer en ben van de trap gevallen. En super moe, maar goed, heb ook een baby van een half jaar.

Moet vrijdag weer voor een prik, zal eens opperen of ik 1x per 2 weken mag of zo.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:20

Laat je niet gek maken als je niet gek bent ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:50

_Jen schreef:
Veel mensen prikken daarna naar de klachten en dit is ook aan te raden!

Maar dan ben je toch altijd te laat? Omdat je pas prikt wanneer je voelt dat het nodig is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:54

Ze bedoelt met prikken naar de klachten dat je op je gevoel af gaat. Voorbeeldje; ik prik een keer in de week. Probeer het regelmatig uit te stellen naar 1x in de 1,5/2 weken maar dan krijg ik weer klachten dus moet ik meteen weer prikken. Afbouwen kan dus nog niet dus moet ik op 1x in de week blijven prikken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:59

@Shadow: maar 1% via de slijmvliezen? En op die site is het een groot hallelujah-verhaal, daar word ik dan sowieso al een beetje terughoudend van; niet te enthousiast ;)
Morgenvroeg ga ik weer naar de huisarts; heb vorige week en twee weken daarvoor een injectie gehad, maar merk nu helemaal geen verschil, ben zo moe! Omdat de waardes van mijn schildklier eind november en eind februari wel neigen naar te langzaam, wil ik dat maar uitgezocht hebben. Iemand daar ervaring mee? Trage schildklier en te laag B12?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:59

Shadow0 schreef:
Biologisch of niets heeft er niets mee te maken trouwens, da's gewoon reclamepraat. Dat een klein deel (ong 1%) van de B12 wordt opgenomen via de slijmvliezen klopt wel.

Dat de artsen 114 niet laag genoeg vinden is treurig, maar helaas staan ze allemaal nogal klaar met hun oordeel. "Tussen de oren" is een buitengewoon populaire diagnose. (Neem het dus vooral niet persoonlijk op...) Ook al schiet volgens mij haast niemand daar veel mee op. En dan wel klaar staan met antidepressiva :x Sorry, dat zit me hoog, dat ingrijpende medicatie met fikse bijwerkingen zo makkelijk wordt voorgeschreven, terwijl iets absoluut veiligs en goedkoops als B12 steeds zo'n strijd moet worden...

Dat geloof ik graag,

Maar iets als antidepressivia voorschrijven wordt nog steeds veel meer op verdiend dan een simpel b12 supplement of injectie.. Anders gaat de staat falliet, allemaal ten koste van ons :(

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:10

_Jen schreef:
Nog een keer een filmpje voor info en te laten zien wat het allemaal aanricht.l

Ben het filmpje aan het kijken en begrijp ik het nou goed (wordt over gesproken bij 12:06) dat orale anticonceptie de opname van B12 verstoort?
Zou een van jullie dit ook even willen luisteren?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:12

En dus moeten wij ons maar vol stoppen met medicijnen? Beneden de 150 pmol/l heb je een tekort aan B12 en moet je gewoon zo snel mogelijk met injecties beginnen om de waarde weer omhoog te brengen zodat het lichaam zich langzaam kan gaan herstellen. Gelooft je huisarts daar niet dan vraag je een verwijsbrief naar een internist die van B12 tekort veel af weet. Want anders kom je helaas niet verder. Ik heb veel te lang met een B12 tekort rond gelopen en de vraag is maar of ik ooit nog helemaal herstel.

Alet74, je moet het even de tijd geven. Je hebt pas 2 injecties gehad, zie begin post ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:18

Alet74 schreef:
Morgenvroeg ga ik weer naar de huisarts; heb vorige week en twee weken daarvoor een injectie gehad, maar merk nu helemaal geen verschil, ben zo moe!

Ik heb vandaag mijn 6de injectie gehad, zit nu in mijn derde week en ben ook nog vaak hondsmoe. Dit kan echt nog een tijd duren ;) Helaas.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:22

Ellie_F schreef:
_Jen schreef:
Nog een keer een filmpje voor info en te laten zien wat het allemaal aanricht.l

Ben het filmpje aan het kijken en begrijp ik het nou goed (wordt over gesproken bij 12:06) dat orale anticonceptie de opname van B12 verstoort?
Zou een van jullie dit ook even willen luisteren?

Hier ben ik ook benieuwd naar, slik al zeker 10 jaar de pil, wel de lichtste variant maar toch

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:25

Alet: is een veel voorkomende combinatie. Soms herstelt het als je B12 aangevuld is. Maar dat hoeft niet, en behandeling kan veel verschil maken :j Maar B12 is wel iets van de lange adem: tekorten kunnen over jaren ontstaan, het herstel kan ook tijden duren.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:40

Ik zal morgen nog eens het filmpje geconcentreerd bekijken