Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:52

chevax schreef:
Het is wel moeilijk om dan een grens te trekken, want wat is bij welke kwaal of ziekte waaraan te wijten? Maar sommigen mensen zitten in een cirkeltje en dat is niet goed; je hebt een bepaalde aandoening en die wordt verergerd door overgewicht en door die aandoening beweeg je veel minder. Ik vind niet dat we zover moeten gaan om te zeggen dat een premie afhankelijk wordt van bepaalde, soms subjectieve, factoren, want waar trek je dan de grens?

Klopt en dergelijke mensen hebben afgezien van iemand die hen motiveert ook iemand nodig die psychologisch ondersteunt. Maar dan heb je mensen die miepen dat ze daat niet voor willen betalen en dat liever doen voor een sportblessure terwijl het geen zak uit moet maken want het zijn beide mensen en als die andere persoon uit die cirkel gehaald kan worden scheelt dat later weer op de zorgpremie elke persoon is er een. Mensen die denken die persoon te ''helpen'' door te wijzen op het feit dat die persoon wel wat kilos mag afvallen snappen niet dat zij dit juist erger maken en dat ze beter hun mond dicht kunnen houden en hun eigen leven moeten gaan leven. Het schijnt dat iedere persoon een moment in zijn of haar leven heeft waar hij zelf een keerpunt vind en besluit wat aan hun gewicht te gaan doen. In mijn geval klopt het wel want ik doe gewoon keihard mijn best

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:53

Blon_D schreef:
labyrinth schreef:
Ok, ik zal mijn post beter uitleggen, de zorgpremie gaat nu omhoog. Hoe meer mensen ziektekosten maken, des te eerder hij weer omhoog zal gaan. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om meer ziektekosten te maken, 1+1=2. Wat ik dus bedoelde is, vind je het niet erg dat de premie nu omhoog gaat, fine. Vind je het wel erg/vervelend/naar/datsoortdingen, denk dan weleens na over de gevolgen van overgewicht, want dat is een van de dingen die m omhoog schopt.

Ik denk dat jij het effect van overgewicht op de zorgpremie redelijk overschat. De grootste kostenpost is kankerbestrijding en chronischzieken. Mensen met overgewicht sporten nauwelijks (de mensen die er aan werken daar gelaten) en deze mensen zijn niet gevoeliger voor de standaard ziekten dan mensen zonder overgewicht. Daarbij kan je het overmatig roken, drugsgebruik en alcoholnuttigen gebruik van koffie ook absoluut niet onderschatten. Mijn vader heeft fiks overgewicht en is in zijn hele leven 1x bij onze huisarts geweest voor een zalfje voor schimmelnagels. Mijn broer die een perfect bmi heeft met zijn astma ene scoliose komt er toch een stuk vaker en hij maakt gebruik van speciale begeleiding bij het sporten want door de zorgverzekering vergoed wordt.

Het feit dat kankerbestrijding bijvoorbeeld een grotere kostenpost is, doet toch niets af aan mijn argument? Kanker is niet zomaar te voorkomen en de dingen waarmee je het wel kan voorkomen zijn nou juist de dingen waar ook iets aan gedaan moet worden. Roken afschaffen prima! Ik zou niet liever zien dan een systeem met pasjes die je moet aanvragen om sigaretten te mogen kopen, met als gevolg dat iedere eigenaar van zo'n pasje meer zorgpremie betaald omdat kosten van longkanker behandelingen door roken op die mensen verhaalt wordt. Dan kies je pas echt bewust voor roken en alle gevolgen.
Voorbeelden als je vader en je broertje noemen in dit geval heeft ook geen zin. Het is allang aangetoond dat mensen met overgewicht grotere kans hebben op bepaalde ziekten, uitzonderingen zijn er altijd anders was het geen "grotere kans" maar "Altijd"

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:55

dipstaartje schreef:
en als je chronisch ziek bent betaal je overal een vermogen voor en kan je net zoals ik eind januari al aan je eigen risco zitten

Klopt. Overigens loop ik niet te miepen over de verhoging van de zorgpremie ;) Ik vind het ook wel terecht dat de kosten verdeeld worden over de gehele samenleving en niet enkel over de mensen met problemen. Anders krijg je helemaal zo'n hoog amerika gehalte met mensen die in een auto moeten gaan wonen omdat hun kind een vorm van leukemie heeft die behandeld moet worden oid :n

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:56

Over dat kinderen het ook moeten willen (sporten en buiten spelen):

Kinderen hebben niet veel te willen, die moeten gewoon naar buiten als ik dat zeg.
In alle redelijkheid hoor, als het regent (hard) dan mogen ze binnen spelen; een hut bouwen onder de tafel of zo. Als ouder kan je prima instellen als regel dat ze elke dag een half uurtje mogen computeren en 's avonds na het eten mogen tv kijken.

Helaas zijn veel kinderen de ouders de baas en verzanden veel ouders in eindeloze discussies met kinderen over het waarom (ik zie het echt veelvuldig om mij heen).

Ik weet vrij zeker dat veel kinderen op de kinderopvang meer spelen met andere kinderen en minder tv kijken e.d. als veel kinderen thuis.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:56

Blon_D schreef:
chevax schreef:
Het is wel moeilijk om dan een grens te trekken, want wat is bij welke kwaal of ziekte waaraan te wijten? Maar sommigen mensen zitten in een cirkeltje en dat is niet goed; je hebt een bepaalde aandoening en die wordt verergerd door overgewicht en door die aandoening beweeg je veel minder. Ik vind niet dat we zover moeten gaan om te zeggen dat een premie afhankelijk wordt van bepaalde, soms subjectieve, factoren, want waar trek je dan de grens?

Klopt en dergelijke mensen hebben afgezien van iemand die hen motiveert ook iemand nodig die psychologisch ondersteunt. Maar dan heb je mensen die miepen dat ze daat niet voor willen betalen en dat liever doen voor een sportblessure terwijl het geen zak uit moet maken want het zijn beide mensen en als die andere persoon uit die cirkel gehaald kan worden scheelt dat later weer op de zorgpremie elke persoon is er een. Mensen die denken die persoon te ''helpen'' door te wijzen op het feit dat die persoon wel wat kilos mag afvallen snappen niet dat zij dit juist erger maken en dat ze beter hun mond dicht kunnen houden en hun eigen leven moeten gaan leven. Het schijnt dat iedere persoon een moment in zijn of haar leven heeft waar hij zelf een keerpunt vind en besluit wat aan hun gewicht te gaan doen. In mijn geval klopt het wel want ik doe gewoon keihard mijn best

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens dat je iemand nodig hebt die je motiveert en psychologisch ondersteunt. Want misschien is dat ook wel waar het fout gaat? Dat overal over gepraat moet worden, begrip voor moet zijn en redenen moeten worden aangevoerd? Wat is er gebeurd met de ouderwetse schop onder je kont en verantwoordelijkheid voor je eigen leven nemen? Dit gaat nu niet zozeer over mensen die te zwaar zijn, hoor, maar in het algemeen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:57

ik zou niet graag meebetalen aan iemand die een maagverkleining of maagbandje laat plaatsen die gewoon veel te veel naar binnen werkt
en dan loopt te miepen dat ze zo dik zijn.

zou er wel aan meebetalen als iemand die echt iets mankeerd maar gewoon het over gewicht er niet af krijgt

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:59

Lante schreef:
Over dat kinderen het ook moeten willen (sporten en buiten spelen):

Kinderen hebben niet veel te willen, die moeten gewoon naar buiten als ik dat zeg.
In alle redelijkheid hoor, als het regent (hard) dan mogen ze binnen spelen; een hut bouwen onder de tafel of zo. Als ouder kan je prima instellen als regel dat ze elke dag een half uurtje mogen computeren en 's avonds na het eten mogen tv kijken.

Helaas zijn veel kinderen de ouders de baas en verzanden veel ouders in eindeloze discussies met kinderen over het waarom (ik zie het echt veelvuldig om mij heen).

Ik weet vrij zeker dat veel kinderen op de kinderopvang meer spelen met andere kinderen en minder tv kijken e.d. als veel kinderen thuis.

hier zijn er gewoon weinig kinderen om mee te spelen , stuurde ze hier in het begin ook altijd naar buiten toen we hier pas woonde maar na een half jaar heb ik het opgegeven

aan de andere kant mijn dochter komt thuis , doet huiswerk maken. kopje thee drinken. even half uurtje tv kijken en dan gaan we eten en naar het zwembad en dit bijna elke dag.
op zaterdag ochtend is het ook naar het zwembad daarna is ze een uurtje of 2 thuis en gaat dan naar de scouting.

en op school spelen ze ook nog 2keer per dag buiten

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:00

chevax schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er niet mee eens dat je iemand nodig hebt die je motiveert en psychologisch ondersteunt. Want misschien is dat ook wel waar het fout gaat? Dat overal over gepraat moet worden, begrip voor moet zijn en redenen moeten worden aangevoerd? Wat is er gebeurd met de ouderwetse schop onder je kont en verantwoordelijkheid voor je eigen leven nemen? Dit gaat nu niet zozeer over mensen die te zwaar zijn, hoor, maar in het algemeen.

De psychologische hulp is niet voor mensen met pak en beet 20 kilo extra meer voor mensen die 100 of meer extra wegen ;) Er moet inderdaad ergens wel een streep getrokken worden. Sommige mensen eten gewoon hun frustraties en gevoelens weg en eten is in voor en tegenspoed hun beste vriend. Zulke mensen hebben weldegelijk psychologische hulp nodig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:02

Niemand propt zich moedwillig vol om zich vervolgens door jan en alleman publiekelijk te laten vernederen met opmerkingen over zijn of haar overgewicht en niemand laat zich voor de lol even opereren hoor, tsjongejonge! Obesitas is gewoon een ziekte net als depressiviteit, diabetes, fybromyalgie en schizofrenie etc etc.

Ieder kind heeft toch klasgenootjes waar hij of zij mee af kan spreken? Dan is scouting er nog, sportclubjes etc etc etc.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:04

dipstaartje schreef:
ik zou niet graag meebetalen aan iemand die een maagverkleining of maagbandje laat plaatsen die gewoon veel te veel naar binnen werkt

zou er wel aan meebetalen als iemand die echt iets mankeerd maar gewoon het over gewicht er niet af krijgt

Pff... ja maagbandjes en maagverkleiningen, die behandelingen mogen echt wel wat specifieker gedaan worden hoor. Dat wordt tot nu toe nog veel te makkelijk gedaan. Diezelfde tante van mij toevallig laatst, was ze laatst bij ons, is ze sinds de maagverkleiningoperatie zo'n 15 kilo afgevallen al. Krijgt ze daar complimentjes over, zegt ze vrolijk "Ja, en ik hoef er helemaal niets voor te doen". Dan vraag ik me af, wat heeft het dan voor zin? Ze gaat nog steeds met de auto naar dr schoonouders die 5 minuten lopen wonen in hetzelfde dorp "want als je op de fiets gaat, moet je eerst je banden oppompen". Ze heeft daarvoor niks veranderd aan haar eetpatroon en heeft nooit een poging gedaan om te sporten. Hiervoor heeft ze al eens een maagbandje gehad, zelfde effect, jaar later was het net zo erg als daarvoor. Ik zou niet weten waarom het nu beter zou moeten gaan.

Dan denk ik toch, stel die voorwaarden voor zo'n operatie toch eens bij, want zo bereik je niets.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:05

Sorry Lante, maar om obesitas te vergelijken met diabetes of schizofrenie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:06

dipstaartje schreef:

Ik zit bij de Nederlandse Obesitas Kliniek en je krijgt er echt niet zomaar een.
Iedereen wordt helemaal onderzocht, lichamelijk en geestelijk en dat duurt maanden.

Gesprekken met verschillende spychologen , dietistes , sportcoaches endergelijke.
Iemand die er lekker makkelijk over denkt en dat doen we wel even prik je zo door heen.
Die gaan dan een heel ander traject in en kan het wel jaren duren voor er toestemming is voor de operatie.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:07

geloof me , bij mijn dochter in de klas zit 80% op de bso of bij opa en oma

je ziet bijna hele klassen naar de bso gaan vanuit school

maar goed die van mij doen genoeg buitens huis en vinden het ook wel lekker als ze van kwart over 8 tot kwart voor 3 met kinderen in een klas hebben gezeten, buiten hebben gespeeld om dan iets voor zich zelf te doen.
maar ik heb dan ook geen kinderen met overgewicht. heb er eentje met ondergewicht en eentje die stevig is door het vele zwemmen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:08

Ik ken een professor die dergelijke operaties uitvoert en dit slechts als uiterste middel doet. Zoals Peanutbutter zegt, gaat er een heel traject aan vooraf. Iemand die binnen één jaar twee keer een dergelijke ingreep krijgt, geloof ik eigenlijk niet (al was het ook maar omdat het een zware operatie is die niet zonder risico is en waar je lichaam een flinke optater van krijgt).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:09

@labyrinth
Die operaties worden juist niet "zomaar" uitgevoerd.
Je moet aan heel veel eisen voldoen en ook na de operatie krijg je (psychologische)begeleiding.
Het is juist helemaal niet makkelijk... je kan nooit meer alles eten en drinken wat je wilt.
Je hebt een boel beperkingen vooral bij een gastric bypass.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:09

chevax schreef:

Obesitas is wel degelijk een ziekte waar mensen aan lijden.

chevax

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:10

Maar zeker niet te vergelijken met schizofrenie.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:11

chevax schreef:
Maar zeker niet te vergelijken met schizofrenie.

Wat dan? Ook te behandelen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:11

eenitraM schreef:
chevax schreef:

Obesitas is wel degelijk een ziekte waar mensen aan lijden.

obesitat ontstaat doordat mensen verslaafd zijn aan eten en zich zelf niet meer in de hand kunnen houden
waar de wilskracht ontbreek en maar gewoon door blijven eten

vind ik ook iets heel anders dan diabetes of schizofrenie

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:12

Brainless schreef:
@labyrinth
Je moet aan heel veel eisen voldoen en ook na de operatie krijg je (psychologische)begeleiding.
Het is juist helemaal niet makkelijk... je kan nooit meer alles eten en drinken wat je wilt.

Ik hoop ook dat mijn tante een specifiek foutje is wat dat betreft. Dat maagbandje had ze nooit mogen hebben en ik hoop ook wel dat het nu wel goed gaat, maar als ik haar uitspraken hoor dan geloof ik er niet zo in. Maar goed, dat zeg je ook niet hardop, niets zou beter zijn voor haar en haar kinderen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:12

Brainless schreef:
@labyrinth

Dat is zeker waar, maar toch lees ik hier en daar toch echt steeds meer mensen die een maagverkleining of bypass hebben laten doen.
Het kan echt zonder! Het is mij ook gelukt, en als het mij al lukt, dan kan een ander het zeker :P
en qua excuses gebruiken is het inderdaad waar dat mensen zich veel achter lichamelijke ongemakken (al dan niet terecht) en medicatie etc verschuilen. Dat heb ik zelf ook gedaan.
en sporten hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn. Ik kocht een paar jaar geleden een hometrainer voor 100 euro en heb nu een crosstrainer voor 150 euro staan. Die zet je voor je tv en gaan met die banaan!
Veel mensen hebben de discipline niet en daar zit echt 60% van het probleem.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:13

Maritje1991 schreef:
ik heb juist het idee dat mensen altijd een smoes verzinnen om niet te hoeven afvallen.

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en het heeft vaak ook 2 kanten. Ik heb ook astma, daarnaast een zwakke rug, platvoeten en allerlei allergieen waardoor ik niet echt veel gezonde dingen niet kan eten. Toch doe ik er van alles aan om te kunnen bewegen en niet dicht te slippen.. Is ook wel eigen instelling.

Dit is wel een hele nare opmerking.

Iemand die al langere tijd te zwaar is heeft vaak al meerdere pogingen ondernomen om af te vallen, zonder succes.
Denk je dat zo iemand niet liever zou kiezen voor een perfect figuur als dat zou kunnen?

Mensen die te zwaar zijn en steeds poging na poging na poging doen om af te vallen krijgen op een gegeven moment de
"Ik ben nu eenmaal zwaarder, ik kan het beter accepteren" instelling.

En ik vind dat juist een goede zaak.
Iemand die zichzelf accepteert zoals hij of zij op dat moment is en daar tevreden mee is kan met de juiste hulp namelijk besluiten om VOOR ZICHZELF af te gaan vallen.

Niet omdat moeder / vader / collega's / klasgenoten steeds opmerkingen maken en de persoon onder druk staat en zich ellendig voelt.

Maar omdat deze persoon denkt
"Ik ben tevreden met mezelf zoals ik ben en ik verdien het allerbeste voor mezelf en ik verdien het lichaam waar ik van droom".

Met zo'n instelling is het makkelijker en "leuker" om af te vallen dan wanneer je onder druk staat, jezelf schaamt en alles behalve lekker in je vel zit.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:16

@cayenne ben het helemaal met je eens, sporten hoeft niet duur te zijn

ik ben zelf ook ruim 20 kilo afgevallen terwijl ik prednison slikte en medicijnen voor de reuma

gewoon goed opletten wat je eet, want ieder pondje gaat 80% toch echt door het mondje
en een beetje wilskracht
en daar kom je al een heel eind mee

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:16

Het is wel te vergelijken met schizofrenie, het is een ziekte, niet iets wat je jezelf moedwillig aandoet ( hou op zeg, zo'n pretje is het niet om dik te zijn, lees de nare reacties op Bokt eens na)! Ik begrijp niet dat mensen dat niet in willen zien. Dikke mensen worden afgeschilderd als mensen die lui zijn met weinig zelfdiscipline, dit is meestal helemaal niet terecht! Mensen met obesitas hebben ook recht op een behandeling als ze dit willen. Jullie zijn ook zo dubbel; ze moeten maar afvallen, want het kost de samenleving te veel geld, willen ze afvallen eventueel zelfs met een operatie, dan mag dat weer niet...

Zo kan je alles recht gaan praten wat krom is, maar ik vind het raar.

Ik ga werken; fijne discussie verder!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:19

Lante schreef:
Het is wel te vergelijken met schizofrenie, het is een ziekte, niet iets wat je jezelf moedwillig aandoet ( hou op zeg, zo'n pretje is het niet om dik te zijn, lees de nare reacties op Bokt eens na)! Ik begrijp niet dat mensen dat niet in willen zien. Dikke mensen worden afgeschilderd als mensen die lui zijn met weinig zelfdiscipline, dit is meestal helemaal niet terecht! Mensen met obesitas hebben ook recht op een behandeling als ze dit willen. Jullie zijn ook zo dubbel; ze moeten maar afvallen, want het kost de samenleving te veel geld, willen ze afvallen eventueel zelfs met een operatie, dan mag dat weer niet...

Zo kan je alles recht gaan praten wat krom is, maar ik vind het raar.

Ik ga werken; fijne discussie verder!

Jij leest verkeerd of je snapt het niet. Iemand die wil, er veel voor doet en de juiste instelling heeft, daarbij vind ik het prima als ze zo'n operatie ondergaan. Mensen zoals mijn tante, nee dat is weggegooid geld. Dat zijn nl mensen die dun willen zijn, maar er niet echt wat voor willen doen.
Laatst bijgewerkt door labyrinth op 04-01-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt