chevax schreef:Het is wel moeilijk om dan een grens te trekken, want wat is bij welke kwaal of ziekte waaraan te wijten? Maar sommigen mensen zitten in een cirkeltje en dat is niet goed; je hebt een bepaalde aandoening en die wordt verergerd door overgewicht en door die aandoening beweeg je veel minder. Ik vind niet dat we zover moeten gaan om te zeggen dat een premie afhankelijk wordt van bepaalde, soms subjectieve, factoren, want waar trek je dan de grens?
Klopt en dergelijke mensen hebben afgezien van iemand die hen motiveert ook iemand nodig die psychologisch ondersteunt. Maar dan heb je mensen die miepen dat ze daat niet voor willen betalen en dat liever doen voor een sportblessure terwijl het geen zak uit moet maken want het zijn beide mensen en als die andere persoon uit die cirkel gehaald kan worden scheelt dat later weer op de zorgpremie elke persoon is er een. Mensen die denken die persoon te ''helpen'' door te wijzen op het feit dat die persoon wel wat kilos mag afvallen snappen niet dat zij dit juist erger maken en dat ze beter hun mond dicht kunnen houden en hun eigen leven moeten gaan leven. Het schijnt dat iedere persoon een moment in zijn of haar leven heeft waar hij zelf een keerpunt vind en besluit wat aan hun gewicht te gaan doen. In mijn geval klopt het wel want ik doe gewoon keihard mijn best
Ik vind het ook wel terecht dat de kosten verdeeld worden over de gehele samenleving en niet enkel over de mensen met problemen. Anders krijg je helemaal zo'n hoog amerika gehalte met mensen die in een auto moeten gaan wonen omdat hun kind een vorm van leukemie heeft die behandeld moet worden oid