Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:33

Mindim schreef:
Weet je Sallandval, ik voel me niet aangevallen, waarschijnlijk zou je dat fijn vinden, maar nee sorry.
Ik word alleen wat moe van mensen zoals jij. Je bent handig in het opstellen van je posten, je bent niet voor 1 gat te vangen, dat moet ik je nageven.
Jij hebt het over veel meer dan mensen die hun kinderen aan risico's blootstellen en dat weet je ook wel. Ik heb ook het idee dat je dit dicussietopic ook met een hele andere insteek bent gestart, dan je zorgen maken om andersmans kinderen en hun welzijn. Volgens mij kan je dat helemaal niets schelen.
Weet je, ik ga hier helemaal mijn tijd niet meer aan besteden. Je snapt wat prima wat ik bedoel.

Ik denk echt dat je meer betekenis toekent aan mijn posts dan wat ik erin schrijf. Het lijkt wel of je denkt dat ik bepaalde dingen schrijf om jou te bekritiseren. Dat doe ik echter niet, ik ken je namelijk niet en ik ben er gezien de intelligentie die je laat zien in je argumentatie van overtuigd dat je een hele goede moeder bent die helemaal niet valt in de categorieën die ik hier beschreef.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:33

vuurneon schreef:
En sommige regels moeten overtreden worden voor de veiligheid; ik zie liever een 3 jarige op de stoep met fietsje dan op de grote weg. Ook al mag het dan niet omdat de uk geen voetganger is.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:34

je hebt ook moeders die hun kind laten paardrijden :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:37

geerke schreef:
je hebt ook moeders die hun kind laten paardrijden :+

Dan zal ik wel weer ouderwets zijn door te vinden dat je een kind beter pas kunt laten beginnen met paardrijden als het >8 is... oké ik wil wel toegeven dat ik daar zelf waarschijnlijk ook niet op zou kunnen wachten :D .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:39

ik denk dat er op een achtbaan gemiddeld minder ongelukken gebeuren dan tijdens paardrijden ;)

Cassidy

Re: Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:40

En komt dat omdat het toezicht daar beter is, of omdat een achtbaan veiliger is dan een paard?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:42

Moet ook eerlijk zeggen dat ik het ook een dooddoener vind; je hebt geen kinderen dus je weet niet waar je over hebt.
Deels klopt het; ik ben niet bevallen en geen moeder. Maar ik snap wel het wezen kind, de dilemma's van ouders en de onmogelijke balans tussen; risico nemen (kind moet leren immers) en continu beschermen. Vanaf de geboorte voed je al op, vanaf de geboorte leer je al loslaten.
Nee, ik snap sommige ouders echt niet en ik heb ook echt het idee dat lang niet alle ouders beseffen welke verantwoordelijkheid kinderen met zich meebrengen.
En ook zonder kind besef ik heel goed dat de moeilijke baan ter wereld kinderen opvoeden is. Helemaal als je woont op een plek waarbij je de ruimte deelt met heel veel mensen.
Ik vind het al tricky om door de stad te fietsen, hoe moet dat zijn voor een moeder met een kind naast haar? := en toch moet ook dat kind het leren :j
Ja, de meeste regels zijn duidelijk. 1.20 voor een achtbaan is geen 1.10, rood licht is stoppen en ja kind moet gewoon in een goed autostoeltje met gordel. Maar bij veel regels zit je toch weer met die balans tussen risico en volledig beschermen. En dan nog, het blijven kinderen en blijven onvoorspelbaar.

Neemt niet weg dat er mensen rondlopen die de term 'ouder' niet eens verdienen en de pa die een attractiepark medewerker uitschold mag van mij levenslang worden verbannen van die parken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:52

Mee eens met vuurneon. Ook hier geen kinderen maar wel genoeg kinderen meegemaakt waarvan de ouders ineens op 6 jarige leeftijd het idee kregen dat het kind ook eens moest leren wat het woordje "nee" betekend. En dan ben je in mijn ogen daar toch echt 6 jaar te laat mee. Opvoeden vanaf dag 1? Waarom zouden ze, het is toch maar een kind?

Maar goed, je mag als kindervrij/kinderloos persoon absoluut geen eigen mening hebben over kinderopvoeding, want je weet zogenaamd niet waar je het over hebt. Nu durf ik te beweren dat, als jij een basisopvoeding in een dier weet te brengen, dat dit met een kind ook redelijk gaat lukken. Helaas hebben niet alle ouders een dier of voeden die niet of nauwelijks op. Lukt ze bij kinderen dan ook niet.Teken aan de wand misschien?

Ik durf te beweren dat het gebrek aan inzicht en inlevingsvermogen ook inherent is aan het feit dat tegenwoordig ouders in jongere jaren niet of nauwelijks in aanraking komen met babies of kinderen. De kinderrijke gezinnen van vroeger, waarin je als tienjarige ook eens op zus of broer moest passen en een luier moest verschonen, die kom je zelden tegen. Jong geleerd, oud gedaan is niet meer van toepassing....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 20:02

Cassidy schreef:
Maar goed, je mag als kindervrij/kinderloos persoon absoluut geen eigen mening hebben over kinderopvoeding, want je weet zogenaamd niet waar je het over hebt. Nu durf ik te beweren dat, als jij een basisopvoeding in een dier weet te brengen, dat dit met een kind ook redelijk gaat lukken. Helaas hebben niet alle ouders een dier of voeden die niet of nauwelijks op. Lukt ze bij kinderen dan ook niet.Teken aan de wand misschien?

Karen Pryor schreef in één van haar boeken dat ze nog nooit een goede dierentrainer had gezien die een slechte ouder was. Ook schreef ze dat ze eerder wel eens zei dat het logisch was dat haar kinderen goed luisterden aangezien ze dierentrainer is... dat werd haar dan later weer verweten omdat je dieren absoluut niet met kinderen mag vergelijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:06

Om even in te haken op Cassidy
Ik vind het hier zo geweldig dat een broer van 11, zijn zusje van 5 mee naar school neemt. Keurig hand in hand, rustig en super goed in het oversteken en ja; mijn zus vindt het absurd dat moeder niet mee loopt, slechte moeder meent zij. Maar ik ze dagelijks lopen met z'n twee en ik snap heel goed waarom die moeder dat geen enkel probleem vindt. Echt fantastisch om te zien. Mooi ook om te zien dat ouders hun kinderen ook durven los te laten als het ook kan :j Daar geniet ik elke ochtend van!
Vroeger was het heel gebruikelijk, tegenwoordig zie je het amper. Zelfs het buurjochie van 12 wordt nog achterop de fiets naar school gebracht; ja zo leert hij nooit deel te nemen aan het verkeer :+ dus zijn moeder vindt het idee doodeng dat hij straks naar de middelbare school moet fietsen, nogal wiedes als hij al 12 jaar die ene kilometer naar school niet eens zelf mag fietsen :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:36

sallandval schreef:
Cassidy schreef:

Karen Pryor schreef in één van haar boeken dat ze nog nooit een goede dierentrainer had gezien die een slechte ouder was. Ook schreef ze dat ze eerder wel eens zei dat het logisch was dat haar kinderen goed luisterden aangezien ze dierentrainer is... dat werd haar dan later weer verweten omdat je dieren absoluut niet met kinderen mag vergelijken.

Beide vragen tot op zekere hoogte een andere aanpak. Maar duidelijke grenzen en regels, dat geld voor kinderen en voor dieren. Met dat verschil dat je bij een kind uit kunt leggen waarom je uitzonderingen maakt, dus daarin kun je ze wat losser laten, dat kan bij een dier niet.
Maar idd, ik zie om me heen degenen die dieren hebben en deze goed begeleiden en opgevoed hebben, ditzelfde ook bij hun kinderen doen. Dus daarin ga ik helemaal met Mevr. Pryor mee....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:43

Mindim, dat ik een kind ben, boeit toch niet? Ben wel op veel gebieden een stuk volwassener dan menig 'tiener'-moeder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:52

vuurneon schreef:
Om even in te haken op Cassidy
Ik vind het hier zo geweldig dat een broer van 11, zijn zusje van 5 mee naar school neemt. Keurig hand in hand, rustig en super goed in het oversteken en ja; mijn zus vindt het absurd dat moeder niet mee loopt, slechte moeder meent zij. Maar ik ze dagelijks lopen met z'n twee en ik snap heel goed waarom die moeder dat geen enkel probleem vindt. Echt fantastisch om te zien. Mooi ook om te zien dat ouders hun kinderen ook durven los te laten als het ook kan :j Daar geniet ik elke ochtend van!
Vroeger was het heel gebruikelijk, tegenwoordig zie je het amper. Zelfs het buurjochie van 12 wordt nog achterop de fiets naar school gebracht; ja zo leert hij nooit deel te nemen aan het verkeer :+ dus zijn moeder vindt het idee doodeng dat hij straks naar de middelbare school moet fietsen, nogal wiedes als hij al 12 jaar die ene kilometer naar school niet eens zelf mag fietsen :=

Boven de 8 mag toch best alleen naar school gefietst worden hoor, je hoeft je kinderen ook niet in de vitrine te zetten :')
Ik ging op mijn 8e (heeeel soms ook ervoor, als de zon scheen en ik net zin had) op de fiets naar school, misschien net 1200 meter van mijn huis vandaan, bij de iets drukkere weg ging ik op het trottoir tot aan de brigadiers, de oversteekplek naar school.
Belachelijk als 12 jarige kinderen dat niet mogen, die gaan over een jaar naar de middelbare, kom daar maar eens aan bij mama op de fiets zonder geldige reden... _O-

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:16

Ik was toevallig eergister ook in de efteling, mijn dochtertje 5 jaar en is echt gek op achtbanen, hoe harder hoe beter en het liefst nog over de kop.
Maar goed dat kan eenmaal niet.
En toen wij in de vogelrock gingen die vanaf 1.20 is nou had ik echt zoiets van hmm, hier had mijn dochtertje makkelijk in gekunt! In duinrell was ze ook een achtbaan ingegaan die ging echt veel harder en daar mocht ze wel in.
Joris en de draak was ze ietsjes te klein voor ( denk 3 cm ), maar ben toch gegaan...alleen was er storing en waren we weggaan dus is ze er alsnog niet ingeweest.

Maar ik vind het super die achtbanen waar ze te klein voor is, kan ik altijd weer zeggen "ja daarom moet je goed eten dan word je groot en kan je er wel in :P "

Maar ik houd me echt niet aan alle veiligheids regels hoor, ik kan zelf ook wel inschatten wat wel of niet kan. Ik vind dat je je kind ook wel moet kunnen loslaten op een gegeven moment.
Nu laat ik haar soms al ff alleen thuis, kan ze heel goed. Leg de telefoon klaar als er iets is kan ze me bellen. ( ik ga nooit ver van huis of even boodschapjes halen bij de supermarkt op 200 m afstand, of ff haar broertje halen van de creche) meestal regent het dan enzo en vind het onnodig om haar door de regen kletsnat te laten worden omdat ze perse mee moet. Ze kan prima een kwartier alleen thuis zitten.

Maar je moet niet te ver gaan natuurlijk, ik had een vriendin die is gewoon geen kind waard, die liet ze toen ze 2 of 1 jaar zelf was alleen thuis als ze lag te slapen. En dan kwam ze bij mij op bezoek? Ik woon in een andere stad :? Zeker 20 min rijden met de auto...
Heb toen tegen haar gezegd dat ze niet bij mij meer hoefte te komen als ze dr kind alleen thuis liet.

Wat zij toen zei stond ik helemaal versteld van "dan zeg ik toch niet dat ze alleen thuis zit" Nu ga ik niet meer met haar om, en blij toe...soms denk ik nog wel is om haar aantegeven bij kinderbescherming, mja dit is ook weer 2 jaar geleden dus of ze nog steeds zo is weet ik niet...misschien wel misschien niet...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:35

vuurneon schreef:
En sommige regels moeten overtreden worden voor de veiligheid; ik zie liever een 3 jarige op de stoep met fietsje dan op de grote weg. Ook al mag het dan niet omdat de uk geen voetganger is.

Kinderen tot en met 8 jaar mogen op de stoep fietsen!
http://www.wegwijsinhetverkeer.nl/index.php?id=52

Veel mensen weten dit niet, mijn zoon is ook eens door iemand van de stoep af getrokken (hoewel hij niemand in de weg fietste) omdat "men" vond dat je niet op de stoep mocht fietsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:43

sallandval schreef:
Nu doe je hetzelfde als wat je mij verwijt. Ook als ouder kun je niet in het hoofd van een andere ouder kijken he, wie zegt dat andere ouders het ouderschap net zo beleven als jij? Wie weet is het wel voor iedereen anders? Je kunt helemaal niet weten of ik dingen 'beter' ga begrijpen of anders ga zien mocht ik toch ooit kinderen krijgen.

Een vriendin van mij (die dus moeder is) zegt bijvoorbeeld precies het tegenovergestelde. Ze is toevallig ook juf op een lagere school; volgens haar kunnen mensen die met kinderen werken (zoals juffen) doorgaans beter omgaan met kinderen dan de ouders die normaal gesproken maar met een paar kinderen (hun eigen) veel te maken hebben. Van haar heb ik ook het idee opgevat dat je oordeel er niet altijd beter op wordt als je meer emotioneel bij betrokken bent.

Tuurlijk beleeft iedereen het ouderschap anders, maar weten wat het is om ouder te zijn weet je pas als je zelf een kind hebt. Als je zelf een kind hebt zul je vast niet alles begrijpen maar je zult echt wel vaker 'aha' momenten hebben en zoals ik al zei; het is cliché maar als je zelf een kind hebt zul je begrijpen wat ik bedoel.

Die vriendin van je, heeft die zelf kinderen? Het is altijd makkelijker om beroepsmatig en zonder emotie met dergelijke dingen om te gaan, dat zal zij ook weten.
Dat zij een goede lerares is wil niet zeggen dat zij haar eigen kinderen ook goed op kan voeden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 23:05

anneliesdj schreef:
Die vriendin van je, heeft die zelf kinderen? Het is altijd makkelijker om beroepsmatig en zonder emotie met dergelijke dingen om te gaan, dat zal zij ook weten.
Dat zij een goede lerares is wil niet zeggen dat zij haar eigen kinderen ook goed op kan voeden.

Ja, zij heeft kinderen. Volgens mij zeg jij precies wat ik zeg; sommige dingen kun je nu eenmaal niet helder meer zien als er emoties in het spel zijn. Zelf heb ik dat met paarden al; met andermans paarden kan ik veel beter consequent zijn dan met mijn eigen. Maar ik beweer dan ook niet dat ik gelijk heb, en iemand die mij 'te lief' ziet zijn tegen mijn paarden niet.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:10

Brainless schreef:
vuurneon schreef:

Kinderen tot en met 8 jaar mogen op de stoep fietsen!
http://www.wegwijsinhetverkeer.nl/index.php?id=52

Veel mensen weten dit niet, mijn zoon is ook eens door iemand van de stoep af getrokken (hoewel hij niemand in de weg fietste) omdat "men" vond dat je niet op de stoep mocht fietsen.

Raar he.. Ik weet nog dat ik mij altijd veiliger voelde op de stoep, heb dus tot groep 6 altijd over de stoep gefietst.
Zou het ook een kind niet kwalijk kunnen nemen als die op de stoep fietst :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:13

Wat ik trouwens wel altijd erg grappig vind, is dat de personen in mijn omgeving die in andere gezinnen coachen, het vaak zelf thuis niet allemaal op orde hebben, maar vervolgens wel van alles roepen bij een ander over hoe het zou moeten.. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:30

sallandval schreef:
Ja, zij heeft kinderen. Volgens mij zeg jij precies wat ik zeg; sommige dingen kun je nu eenmaal niet helder meer zien als er emoties in het spel zijn. Zelf heb ik dat met paarden al; met andermans paarden kan ik veel beter consequent zijn dan met mijn eigen. Maar ik beweer dan ook niet dat ik gelijk heb, en iemand die mij 'te lief' ziet zijn tegen mijn paarden niet.

Wat je bedoeld met je laatste zin snap ik niet helemaal maargoed.
Vind het wel grappig dat je er steeds andere voorbeelden, kennisen en vrienden bij haalt, het veranderd niets aan het oorspronkelijke discussie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:43

Echt ik kan me er om ergeren.

Jaren terug had ik een grote draverruin. Kindje van 3 jaar oud ging op de meegebrachte driewieler rondcrossen, zo tegen mijn paard aan en de ouders (stalgenoten) waren aan t ouwe horen met een paar mensen verderop.

Ik zeg dan ook, let op je kind, risico is voor jouw rekening, het is hier geen speelplaats voor de kinderen.

Ik zeg t maar 1 x en dan moeten ze zelf opletten en verantwoording voor hun kind nemen, als ie getrapt worden jammer dan. Want ik kom er voor mijn plezier en hobby en niet om op andermans kinderen te passen, als de ouders er zelf voor hun eigen paard komen.

De stalhoudster en haar man, die heeft ook kleine kinderen en er wordt echt goed op ze gepast, want ze hebben zelf eigen paarden en koeien en weten dus de risicos ervan en ze leren de kinderen ook om uit hun buurt te blijven en voor ze uit te kijken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:25

Ik zou het toch wel heel erg vinden als er een kind gewond zou raken door toedoen van één van mijn dieren, hoe onhandig de ouders ook zijn :n

(En je blijft hoe dan ook aansprakelijk, hoor, als je paard iemand zou verwonden ...)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:43

anneliesdj schreef:
sallandval schreef:

Wat je bedoeld met je laatste zin snap ik niet helemaal maargoed.
Vind het wel grappig dat je er steeds andere voorbeelden, kennisen en vrienden bij haalt, het veranderd niets aan het oorspronkelijke discussie.

Ik bedoel dat ik besef dat ik niet altijd even correct bezig ben met mijn eigen paarden omdat ik er meer mee heb dan die van anderen, soms ben ik te lief en dat is in feite niet in het belang van mijn paard. Maar de grens ligt bij mij toch echt bij het in gevaar brengen van anderen.

Wat betreft mijn argumenten; inderdaad hou ik er meer van om meerdere argumenten aan te halen om mijn verhaal te onderbouwen dan om steeds dezelfde dooddoener te herhalen. Meer argumenten dan "dat snap je pas als je kinderen hebt" heb ik immers nog niet gehoord... en daar ben ik het nu eenmaal niet mee eens. Ik denk namelijk dat de emotionele impact die het hebben van kinderen teweeg brengt weinig te maken heeft met het "snappen" van het willens en wetens in gevaar brengen van kinderen. Eigen kinderen hebben betekent namelijk niet per definitie dat je dan ook de regels aan je laars lapt; anders deed iedere ouder dat wel.. en dat is niet zo.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:12

Weet je wat me opvalt Sallandval? Ik zie je alleen reageren op degenen die in jouw ogen met 'kulargumenten', om het in mijn woorden te beschrijven, komen. Je maakt zelf een opmerking over verdiepen in de leerpsychologie, maar een van de dingen die je leert wanneer je veel met kinderen om gaat, is dat er wel allemaal leuke theorieën zijn, maar dat dit voor ieder kind toch weer anders is. Toch blijf jij zeggen dat het argument 'als je zelf kinderen hebt zie je dingen heel anders' geen geldig argument is. Voor de gehele discussie misschien niet, maar als je het ziet als een basis, met daarbij de uitleg dat je dan juíst gaat zien dat dingen niet voor iedereen gelden, lijkt het mij toch wel een geldig argument.

Wat mij ook opvalt is dat ik een aantal pagina's terug vrij duidelijk jouw redenering van de post ervoor weerlegd heb, maar daar lees ik niets over terug?

sallandval schreef:
Wat betreft mijn argumenten; inderdaad hou ik er meer van om meerdere argumenten aan te halen om mijn verhaal te onderbouwen dan om steeds dezelfde dooddoener te herhalen. Meer argumenten dan "dat snap je pas als je kinderen hebt" heb ik immers nog niet gehoord... en daar ben ik het nu eenmaal niet mee eens. Ik denk namelijk dat de emotionele impact die het hebben van kinderen teweeg brengt weinig te maken heeft met het "snappen" van het willens en wetens in gevaar brengen van kinderen. Eigen kinderen hebben betekent namelijk niet per definitie dat je dan ook de regels aan je laars lapt; anders deed iedere ouder dat wel.. en dat is niet zo.

Ik denk dat ik kan zeggen dat ik door ervaring veel snap van de band van een ouder met kind, en wat je daar voor over hebt als ouder (en nee, ik heb zelf geen kinderen). Dit heeft echter niets te maken met wat jij zegt: het "snappen" van het willens en wetens in gevaar brengen van kinderen. Over het algemeen zal een ouder naar het beste inzicht handelen, met de kennis die hij of zij op dat moment heeft. Het kan dus best gebeuren dat een ouder achteraf ook bedenkt dat iets misschien niet handig is. Wanneer iets daadwerkelijk gevaarlijk is, en een ouder dit risico correct inschat, zal hij of zij het kind niet een dergelijk risico laten lopen. Het probleem ontstaat wanneer de ouder het risico niet goed genoeg in weet te schatten, en het kind dan daadwerkelijk in gevaar brengt. Is het dan het willens en wetens in gevaar brengen van het kind? Ik denk dat deze ouders het gevaar niet goed genoeg in weten te schatten, en dus geen goede risico analyse kunnen maken. Ze brengen het kind niet willens en wetens in gevaar, want ze hebben geen weet van (de ernst van) het gevaar.

Dan krijg je nog het punt van ouders die kleine prinsjes en prinsesjes gekweekt hebben door ze op te jonge leeftijd niet het woord nee te leren. Deze ouders zitten zodanig onder de plak van hun kind dat ze alles doen om te voorkomen dat het kind stennis gaat schoppen.

Als ik om mij heen ga kijken, dan zie ik steeds meer kinderen die aangekleed worden als kleine volwassenen, en de kans niet meer krijgen om kind te zijn. Ouders hebben het erg druk met een fulltime baan, en hebben dan ook geen zin om te tijd die ze wel nog met hun kind doorbrengen te besteden aan discussies, het moet allemaal makkelijk gaan en 'leuk' zijn.

Gelukkig zie ik ook genoeg andere voorbeelden, een moeder die in de trein niet toegeeft aan haar dreinende dochtertje, maar haar op haar plaats zet, na drie waarschuwingen. Een ouder die in de supermarkt niet om van het geblèr af te zijn het kind een snoepje geeft, maar laat gaan (tot groot ongenoegen van omstanders in de supermarkt).

Tegenwoordig wil iedere ouder het perfect doen, en dan met name hoogopgeleide ouders (druk om te presteren!), deze zie je dan ook vaak terug bij opvoedingsondersteuning bureau's, voor eigenlijk de kleinste dingen. Doordat vanuit de maatschappij de druk hoog ligt, valt het ook sneller op wanneer iemand het in onze ogen 'niet goed doet', immers, iedereen heeft een beeld van hoe de opvoeding zou moeten zijn, kinderen of niet. En we zouden er maar eens last van hebben omdat een ouder het kind zo goed mogelijk op voedt om te worden zoals wij willen dat het wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:22

sallandval schreef:
Ik denk namelijk dat de emotionele impact die het hebben van kinderen teweeg brengt weinig te maken heeft met het "snappen" van het willens en wetens in gevaar brengen van kinderen. Eigen kinderen hebben betekent namelijk niet per definitie dat je dan ook de regels aan je laars lapt; anders deed iedere ouder dat wel.. en dat is niet zo.

Het ging erom dat jij het naast een kind meefietsen ziet als het in gevaar brengen van een kind en een kind hoort niet op de weg.
Daar heb ik al op gereageerd maar blijkbaar staan we daarin lijnrecht tegenover elkaar en kun je je ook niet inleven in hoe ik erover denk, daarom zeg ik 'als je kinderen hebt zul je dat beter begrijpen'.

Het is als het verkeersmak maken van een paard, hoe vaak hoor je hier op bokt niet roepen dat een paard wat niet 100% bomproof is niet op de weg thuis hoort? Maar hoe moet zo'n paard het dan ooit leren?
Voorbereiden kan maar tot zekere hoogte, je zult uiteindelijk toch de stap moeten maken.