Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:13

Maar is azijn niet veel te zuur voor je haar waardoor het kapot gaat?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:12

Ik heb op internet verschillende mensen gevonden die hun haar wasten met zuiveringszout (ook wel natrium-bicarbonaat, sodium-bicarbonaat of baking soda). Dit gebruik ik heel veel in bijvoorbeeld cake en taarten recepten, maar schijnt dus ook voor in je haar te kunnen. Misschien een idee voor mensen die toch wel hun haar willen wassen?

bijvoorbeeld:
http://wordpress.bespaarenergie.com/zelf-shampoo-maken

En hier staan recepten voor zelf te maken shampoo, alleen als je de reacties leest gebruikt de schrijfster zelf ook zuiveringszout.
http://www.createyourhealthylifestyle.n ... poo-maken/

Edit: en ik lees ook dingen over simpele kruidenaftreksel op je hoofd smeren, zoals dit:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... maken.html

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:35

Geen schoonmaakazijn hoor, maar appelazijn :). Google het maar eens, je kunt het prima in je haar doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:12

Nou :')

Ik be nu iets meer dan een week bezig en mijn haar ziet er nog steeds niet vet uit. Overmorgen ben ik echter uitgenodigd voor een CD-presentatie, dus wil ik er wel op mijn best uitzien. Toch maar weer wassen? Mijn haar is namelijk wel steiler en ik wil geen haarlak ofzo gebruiken nu, omdat ik het idee heb dat je haar daar toch viezig van wordt.
Vandaag ook nog maar eens een hele lading kokosnootolie in mijn haar gesmeerd en het in een knotje gedaan. Kan het mooi even intrekken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:17

Je kan in ieder geval voor je je haar wast een paar druppels/beetje arganolie in je haar doen (of olijfolie) even laten intrkken en dan wassen. Dan bescherm je je haar wat tegen de shampoo maar kan je het wel wassen (en blijft het goed gevoed)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:22

Sheran, is het een optie om het gewoon in een knot te blijven dragen tijdens die presentatie? :-) Dan ziet niemand er wat van!

Ik kan trouwens vol trots zeggen dat mijn haar volledig afgekickt is! Geen idee hoe lang ik het nu al niet meer met shampoo was (even terugrekenen uit de OP?) maar het voelt nu weer prima en ziet er supergezond uit! Ook check ik nog geregeld bij mensen of het misschien raar geurt of niet, maar krijg nooit negatieve reacties. Volgens vriendlief voelt het ook weer lekker aan en die heeft het hele proces geen melding gemaakt van stinkend haar oid :-)
Heb trouwens in de tussentijd ook niet met azijn of olien oid gewerkt, het kan dus wel, helemaal zonder iets!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:52

6-7 weken zit je nu op. Dus precies binnen tijdschema.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:54

ik was m'n haar altijd alleen maar met haar maskers en conditioner en dat werkt super voor mijn haar
heb heel dik en vol haar en merk nu ik het altijd zo was, is het veel zachter en minder pluiziger dan toen ik het met shampoo waste +:)+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:07

Wat fijn Maeve! Heb je misschien ook een fotootje van voor en na? Ik ben altijd wel benieuwd naar foto's.

Mijn haar in een knot dragen is wel een idee, maar zonder lak zit mijn pony wel heel slap en mijn haar is steiler, dus zit het in een knot ook platter en dus niet zo mooi... ik ben er nog niet helemaal uit. Vrijdag verjaardag, zaterdag CD-presentatie, maandag concert.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:33

Sheran: ik ga thuis even zoeken naar een foto van voor, en een na-foto ga ik maken :-P
Oh, een pony is wel knap onhandig trouwens, die zou ik dan persoonlijk ook gewoon achterover vast zetten...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:35

Dat ziet er niet uit :P. Het is een vrij korte pony, dan kan ik hem nog beter los laten hangen. Anders heb je bovenop je hoofd allemaal speldjes en piekjes, en ik ben heel blond, dus zonder pony en met steil haar achterover lijk ik ziek.

Ik ben heel benieuwd naar je foto's!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:56

Heb natuurlijk even op je profiel gespiekt en ik kan me voorstellen dat het niet mooi zou zijn als je al je haar strak naar achteren zou dragen :-) hoewel ik donker haar heb, heb ik het ook al heel snel hoor, door een hele bleke huid, dat je dan ziek of moe lijkt.
Wat voor haarproducten kun je wel gebruiken dan, die je er met azijn of alleen water wel uitkrijgt?
Is een beetje gel een optie?? Ik gebruikte die van mijn broertje wel eens en die waste ik er met water zo uit!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:09

Gebruiken jullie wel cremespoeling in je haar? Of ook dat niet?
Ik moet dat echt wel gebruiken want anders krijg ik de klitten er echt niet uit :n

Ik heb nu de yes to carrots shampoo en conditioner en ik gebruik geen mousse en haarlak meer. Dat vind ik al heel wat van mezelf voor nu :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:13

Maeve: ik dacht dat mijn haarlak (Wella Flex) er wel goed uit zou gaan, omdat ik die er normaal ook uit kon kammen, maar ik merkte toch dat ik 'residu' op mijn pony kreeg, dus die heb ik eergisteren nog even gewassen, ik vond het zo vies :). Dus nu ben ik een beetje huiverig met dingen erin smeren. Maar als iemand tips heeft: graag!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:16

Aranel schreef:
Ik moet dat echt wel gebruiken want anders krijg ik de klitten er echt niet uit :n

Daar was ik ook bang voor en wat denk je: geen klitten! Dus zonder gebruik van shampoo of conditioner, en met koud afspoelen (alleen m'n haar, niet m'n hoofd... heb lang haar dus dat gaat makkelijk onder de douche)

Ik merk wel dat het de dag nadat ik het gewassen heb wat vettiger aanvoelt - wanneer het het schoonst is dus :+ Daarna trekt het bij. Net alsof het huidvet dan verdeeld wordt over de haar in de lengte, aangezien het na het wassen onderaan wat droger aanvoelt <- rare zin... het is na het wassen natuurlijk wel nat van water :P Dat is wat mij betreft beter dan met shampoo: toen had ik de eerste dag pluizig, ontembaar haar en werd het daarna gauw vet :+

Heb m'n haar meestal in een staart, alleen als ik een cap op zet gaat 't in een vlecht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:21

Aranel schreef:

Ik heb nu de yes to carrots shampoo en conditioner en ik gebruik geen mousse en haarlak meer. Dat vind ik al heel wat van mezelf voor nu :Y)

Dat deed ik eerst wel, maar ik gebruik liever een goede leave in creme/ moisturizer na het douchen, dat dringt veel beter in je haar en helpt ook goed tegen klitten. Heb heel fijn, lang, veel en sterk krullend haar. Ik borstel mijn haar ook nooit, alleen met m'n vingers na het indoen van creme 'uitkammen'

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:30

Hee, wat grappig, ik heb ook het idee dat het de eerste dag na het ''wassen'' met water wat vettiger is dan de dag(en) daarna!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:32

Maeve schreef:
Hee, wat grappig, ik heb ook het idee dat het de eerste dag na het ''wassen'' met water wat vettiger is dan de dag(en) daarna!

Heb jij dan ook dat 't binnen een paar uur bijtrekt? En dat je de dag erna eigenlijk niks meer merkt? Ik heb 't vanochtend gewassen en het haar aan de zijkant voelt nu weer gewoon aan. Achterop m'n hoofd nog niet :P

Vanavond ga ik naar een lezing maar daar maak ik me niet zo druk om. Ze kennen me daar wel :Y)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:40

Vind het knap van degene die het haar zonder shampoo wassen.
Ik heb erg lang haar, maar moet het toch wel om de 2 dagen wassen.
Bovenop wordt het altijd zo gauw weer vet, en sowieso was ik mijn haar na het sporten altijd.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:23

Het zou op zich wel kunnen. Ik gebruik nu wel shampoo, uit gemak meer. Maar ik heb een paar jaar geen shampoo gebruikt. Dit omdat ik vind dat dit beter is voor mijn haar. Mijn haar komt nu tot mijn halverwege mijn billen. Hoe ik dat heb gedaan, gewoon afbouwen. En voor de frisse geur een lichte cremespoeling gebruiken in plaats van shampoo. Je moet wel goed plannen. Want als je teveel shampoo gebruikt met siliconen krijg je op gegeven moment een vettige laag. Om het dan weer fris en licht te krijgen spoelde ik mijn haar uit met verdunde appelazijn. Ik heb het haar van mijn tinker ook zo een tijd behandeld.

In mijn profiel kan je zien hoe mijn haar er toen uit zag. De foto met mijn zwarte tinker.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:25

Samiyah schreef:
Hmm klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar dan loop je dus eerst nog weken met een slaolie hoofd :') zou mijn keus niet zijn.. je kan ook voor een zo natuurlijk mogelijke shampoo gaan? Of maar 1x per week wassen oid. :)

Inderdaad, dat vind ik echt goor.

Waarom niet gewoon soms wassen. Elke dag is zeker slecht maar waarom niet gewoon een middenweg :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:30

NeverGiveUp schreef:
Samiyah schreef:
Hmm klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar dan loop je dus eerst nog weken met een slaolie hoofd :') zou mijn keus niet zijn.. je kan ook voor een zo natuurlijk mogelijke shampoo gaan? Of maar 1x per week wassen oid. :)

Inderdaad, dat vind ik echt goor.

Waarom niet gewoon soms wassen. Elke dag is zeker slecht maar waarom niet gewoon een middenweg :')

Omdat ze nu nooit meer hoeft te wassen, kan je nagaan hoeveel tijd dat scheelt! + je haar wordt niet meer zwaar door siliconen in je shampoo en conditioner etc.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:07

oh een typisch topic voor mij,
ik ben echt geobserdeerd door vet haar, bij mij is het ook als ik het sochtends was savonds alweer vet.
ik zou het echt niet kunnen zonder shampoo, ik zit echt letterlyk elk kwartier aan mijn haar om te voelen, waardoor ik daarna weer het gevoel heb dat het vet is omdat ik eraan heb gezeten :')
en als je dan 4 weken je haren niet hebt gewassen en je wast ze dan begint het dan niet weer van vooraf aan?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:25

Ayla je haar is zo vet omdat je het zovaak wast waarschijnlijk

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:35

Ja kan ook shampoo zonder siliconen kopen.

En mijn haar wordt alleen maar beter van wassen. (Ik was om de 2 dagen)

Nee ik vind het niks, ik denk dat je soms best even schoon mag maken. Met een silicone vrije shampo wel te verstaan, dus puur schoonmaken.