Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:23

Nouks schreef:
unicorn_kiss schreef:
Ik wil niet vervelend doen, maar was de opleiding 'gewoon' niet te hoog gegrepen voor jou? Ik bedoel, er zijn zoveel mensen die niet slagen voor een bepaalde opleiding, maar dat heeft weer weinig met ADD te maken
Heel vervelend voor je dat mensen in jouw omgeving jou als een luie persoon zien, maar dat ligt meer aan hen dan aan jou natuurlijk.

En dat is dus heeeeeeeel typisch, van die mensen die roepen dat het gewoon te hooggegrepen is en dat het niks met ADD/ADHD te maken heeft :D Dat mensen met ADHD/ADD dom zijn is echt één van de meest hardnekkige vooroordelen. Nu leg ik je die woorden niet in de mond, begrijp me niet verkeerd, maar het is JUIST heel typisch dat mensen met ADHD/ADD onderpresteren door hun klachten, JUIST stranden door hun klachten, terwijl ze intelligent genoeg zijn.

Dan is de studie alsnog te hoog gegrepen?? Het draait niet alleen om intelligentie

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:24

ze hebben er bij mij trouwens achterlijk lang over gedaan... was al bij 3 psychiaters en 2 therapeuten 'afgewezen' voordat ik eindelijk dat onderzoek kreeg... en dan afgewezen in de vorm van 'niks mee te beginnen' en zo erg bén ik echt niet... al zeg ik het zelf... maar dat zal wel een uitzondering zijn geweest?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:25

Nouks: Of er zeer nauwkeurig gekeken wordt naar alle factoren, is afhankelijk van de kwaliteit van de arts of hulpverlener. Die kwaliteit is niet gegarandeerd. Dat maakt dat vakgebied gevoelig voor missers.

Shadow: eerder had ik die nuance al gegeven. Dat gedrag wordt geinterpreteerd. Ik kan dan inderdaad beter zeggen "uiterlijk waarneembaar". En dat wordt vervolgens geinterpreteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:26

Nou nee, niet per se unicorn_kiss. Het kan namelijk prima zijn dat met wat extra begeleiding, een jaartje extra studietijd, medicatie, of wat aanpassingen de studie prima haalbaar is. En wat ook nog kan, is dat de studie juist onvoldoende uitdaging biedt, want ook dat is killing voor ADHD'ers. Dus het is niet zo zwart-wit als jij het stelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:26

gummie schreef:
[***]: Of er zeer nauwkeurig gekeken wordt naar alle factoren, is afhankelijk van de kwaliteit van de arts of hulpverlener. Die kwaliteit is niet gegarandeerd. Dat maakt dat vakgebied gevoelig voor missers.

Klopt, maar dat is natuurlijk met ieder ander vakgebied niet anders...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:27

unicorn_kiss schreef:
Ik wil niet vervelend doen, maar was de opleiding 'gewoon' niet te hoog gegrepen voor jou? Ik bedoel, er zijn zoveel mensen die niet slagen voor een bepaalde opleiding, maar dat heeft weer weinig met ADD te maken
Heel vervelend voor je dat mensen in jouw omgeving jou als een luie persoon zien, maar dat ligt meer aan hen dan aan jou natuurlijk.

En dat is dus heeeeeeeel typisch, van die mensen die roepen dat het gewoon te hooggegrepen is en dat het niks met ADD/ADHD te maken heeft :D Dat mensen met ADHD/ADD dom zijn is echt één van de meest hardnekkige vooroordelen. Nu leg ik je die woorden niet in de mond, begrijp me niet verkeerd, maar het is JUIST heel typisch dat mensen met ADHD/ADD onderpresteren door hun klachten, JUIST stranden door hun klachten, terwijl ze intelligent genoeg zijn.
Dan is de studie alsnog te hoog gegrepen?? Het draait niet alleen om intelligentie

nee dat is waar, maar hoe frustrerend is het dat je met een HBO denk niveau een LBO praktijkniveau moet doen omdat je het praktisch niet voor elkaar krijgt?

overvraging is net zo ziekmakend als ondervraging

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:29

gummie schreef:
Zo zijn er talloze voorbeelden van situaties waarin mensen vast komen te zitten door niet gewoon te kijken naar het objectief waarneembare gedrag, door tunnelvisie, door het nemen van een label als leidraad, of het ontbreken ervan als een motief om ervan uit te gaan dat het kind gewoon lui is oid.

Maar dat kan ook de andere kant op werken: ik werd op de middelbare school weggezet als lui en dom, omdat ik geen huiswerk maakte (te saai, te veel mentale inspanning) en altijd op het laatste moment begon met leren (verhoogt arousal dus concentratie = fijner leren, ook al was het heel stressvol). Dan had men makkelijker kunnen concluderen, wanneer men naar het objectief waarneembare gedrag had gekeken (geen huiswerk maken, laatste moment leren etc.) dat ik lui en ongemotiveerd was. Wat me ook regelmatig verweten werd, samen met een gebrek aan intelligentie voor die school. Feit is wel dat ik het gymnasium met magere zesjes/vijfjes doorgekomen ben, en de universiteit met zevens en achten. Als school had geweten waar mijn gedrag vandaan kwam, had ik destijds niet zo'n deuk in mijn zelfvertrouwen op hoeven lopen, had ik niet uitgemaakt geweest voor dom en lui.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:31

Nu heb ik geen label, maar ik weet van mijn studietijd dat ik altijd te laat kwam, tentamens 3 keer over deed (omdat ik me vergiste in tijd of dag of het gewoon vergat) alles op de lange maan schoof etc. Toch haalde ik het, omdat ik het cognitief wel kon, echter kon ik het niet goed organiseren, ik liep 4 jaar lang achter de feiten aan

nu heb ik de mazzel dat ik als ik iets hoor het meteen weet, dus de boeken die ik wel aanschafte maar altijd kwijtraakte of vergat en de boeken die ik steeds vergat aan te schaffen, vormden geen belemmering voor mij

Nu werk ik al jaren en loop nog tegen mijn chaotische ongeorganiseerde rotzooi op, plannen, organiseren, concentreren, stil zitten....Ik kan het niet

maar ik ben wel goed in mn werk...Was de studie dan te hoog gegrepen? Nee, ik had gelukkig genoeg om te compenseren

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:32

Nouks schreef:
Nou nee, niet per se unicorn_kiss. Het kan namelijk prima zijn dat met wat extra begeleiding, een jaartje extra studietijd, medicatie, of wat aanpassingen de studie prima haalbaar is. En wat ook nog kan, is dat de studie juist onvoldoende uitdaging biedt, want ook dat is killing voor ADHD'ers. Dus het is niet zo zwart-wit als jij het stelt :)

Als je keer op keer buist ben je imo gewoon niet geschikt voor de opleiding en de branche waarin je wil werken, ongeacht de afwijkingen die je hebt. Ik neem aan dat je op je werk ook geen extra tijd kijgt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:33

unicorn_kiss schreef:
Nouks schreef:

Als je keer op keer buist ben je imo gewoon niet geschikt voor de opleiding en de branche waarin je wil werken, ongeacht de afwijkingen die je hebt.

op tijd op mn werk komen is en dagelijkse overwinning, net als bijv. overleggen voorbereiden, maar daarnaast functioneer ik prima hoor. En nee, ik krijg geen voorkeursbehandeling, al weten collega's wel hoe ik ben

Anoniem

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:34

Dat hoeft dus niet zo te zijn UK, lees de post van Colway maar eens :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:36

Colway schreef:
unicorn_kiss schreef:

nee dat is waar, maar hoe frustrerend is het dat je met een HBO denk niveau een LBO praktijkniveau moet doen omdat je het praktisch niet voor elkaar krijgt?

overvraging is net zo ziekmakend als ondervraging

Maar dan ben je toch ook niet geschikt voor het toekomstige werk dat je zal doen dat aanleunt bij deze opleiding? Daar moet je alles net praktisch voor elkaar krijgen. Jullie leggen de lat veel te hoog.
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 25-09-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:37

UK, ben je nu werkelijk nog te dom (of te zwart/wit) om te snappen dat leren en werken toch écht twee verschillende dingen zijn?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:42

Nouks schreef:
UK, ben je nu werkelijk nog te dom (of te zwart/wit) om te snappen dat leren en werken toch écht twee verschillende dingen zijn?

Dom zou ik mezelf zeker niet noemen, maar als je de theorie niet kent zal je ook nooit optimaal de praktijk kunnen uitvoeren. Althans, zo zit het in mijn opleiding.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:42

Nou je mag van mij mn teamleidster benaderen, ik weet zeker dat ik goed ben in mn werk, maar ben wel warrig, chaotisch en blij dat mn agenda door het secretariaat beheerd wordt (in tegenstelling tot mn vorige baan waar ik overigens tot de high potentials behoorde, ondanks mn chaotische werk, maar wat mij teveel stress opleverde)
Functioneren op je werk en een opleiding afronden zijn wat mij betreft 2 heel verschillende dingen. Daarom ben ik blij dat steeds meer opleidingen hulp inzetten voor bijzondere leerlingen

genoeg PDDers die bijzonder nauwkeurig en accuraat werk kunnen verrichten, maar geen presentaties kunnen doen en dus zouden zakken voor het laatste, maar een waardevolle aanwinst zouden zijn voor een bedrijf vanwege het eerste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:43

Maar niemand zegt toch dat de theorie je onbekend is en blijft als ADHD'er? Alleen dat je tegen praktische problemen aanloopt bij bijvoorbeeld het plannen van opdrachten, leerwerk etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:44

unicorn_kiss schreef:
Nouks schreef:

Dom zou ik mezelf zeker niet noemen, maar als je de theorie niet kent zal je ook nooit optimaal de praktijk kunnen uitvoeren. Althans, zo zit het in mijn opleiding.

wie zegt dat ze de theorie niet kennen? je hebt je cognitieve capaciteiten nodig voor een opleiding, maar dat staat los van je planningsvaardigheden, concentratie etc.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:44

Nouks schreef:
Maar niemand zegt toch dat de theorie je onbekend is en blijft als ADHD'er? Alleen dat je tegen praktische problemen aanloopt bij bijvoorbeeld het plannen van opdrachten, leerwerk etc.

juist en dat is zo vermoeiend, je kan het cognitief wel, alleen praktisch gezien loop je achter de feiten aan om het te regelen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:45

Nouks schreef:

Nogmaals, als je keer op keer buist voor een opleiding, kan ik mij moeilijk voorstellen dat je de vereiste kennis bezit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:47

unicorn_kiss schreef:
Nouks schreef:

Nogmaals, als je keer op keer buist voor een opleiding, kan ik mij moeilijk voorstellen dat je de vereiste kennis bezit.

Daarom snap jij niets van ADHD. Dat heeft namelijk niets met kennis te maken

Ik ken hoogbegaafde ADHDers die vastlopen op TL niveau omdat ze het niet georganiseerd krijgen (en daarin niet geholpen worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:48

UK, dit lijkt mij een bijzonder zinloze discussie, je hebt overduidelijk géén idee.
Ik ga een boek lezen :D

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:49

Ik ben het met TS eens. Ik heb vorig jaar ook eens testen gedaan, waar uitkwam dat ik ppd nos had, dit jaar heb ik weer testen gedaan bij een andere psycholoog, waar uitkwam dat ik geen stoornis of wat dan ook had.
Naar mijn idee gaat het gewoon om het geld, want dan hebben die psychologen ook weer werk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:50

dan moet je er maar niet meer heen gaan, dat scheelt weer wachtlijst voor de mensen die echt hulp nodig hebben

overigens ga je voor een diagnose niet naar een psycholoog

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:51

Colway schreef:
unicorn_kiss schreef:

Daarom snap jij niets van ADHD. Dat heeft namelijk niets met kennis te maken

Ik ken hoogbegaafde ADHDers die vastlopen op TL niveau omdat ze het niet georganiseerd krijgen (en daarin niet geholpen worden)

Hoe kan je dan verwachten dat je op je werk alles georganiseerd krijgt als je de opleiding al niet degelijk kan afmaken? Niemand zal je handje vasthouden op je latere job.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:54

unicorn_kiss schreef:
Nouks schreef:

De kennis niet hebben is misschien wat kort door de bocht, maar het complete pakket (kennis + vaardigheden) dus niet.

Dat is niet erg verder, maar een opleiding volgen is niet louter kennis opdoen, dat is ook een bewijs van een bepaalde mate van zelfstandigheid en de bijbehorende vaardigheden.

Ik gun iedereen een goede opleiding en geloof zeker dat er gevallen zijn waarin een 'labeltje' het zwaar bemoeilijkt terwijl het cognitief prima zou moeten gaan, maar ik denk dat je moeilijk kan ontkennen dat er voor iedereen dingen bestaan die boven hun niveau liggen, labeltje of niet. Het is net zo goed onnozel om daar je ogen voor te sluiten.

Dat hoeft hier dus niet per sé aan de hand te zijn. Ik vind het bijzonder vreemd dat iedereen nu UK aanvalt terwijl ze een hele realistische mogelijkheid oppert? Hoezo heb je ergens dan "totaal geen verstand van", is ieder 'labeltjesmens' zonder z'n labeltje tot alles in staat dan? In dat geval loopt de samenleving een boel mis zeg...