Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:22

Ai, kramp is echt naar Mrijn, daar heb ik gelukkig weinig last van... Die steek die ken ik wel, helaas. :=

Ik heb gisteren ook een beetje gesjoemeld, moest 6 hardlopen - 2 w - 6 h - 2 w - 7 h.
Maar ik was na die 2 minuten echt nog niet op adem, dus heb ik er steeds 3 van gemaakt. :')
Gaat je lief mee of loop je alleen met Evy? Ik vind alleen lopen zo saai, dan sjoemel ik ook sneller. Ik hoop dat mijn partner in crime vrijdag weer good to go is. :P

Saskiaatje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:33

Nee nee, mijn lief gaat niet mee. :')
Ik sjoemel dan alleen juist op een goede manier, oftewel langer hardlopen en korter wandelen haha. :D
Ik ben net verhuisd, dus ik ben nu lekker de boel aan het verkennen. :)) Vind alleen wandelen dus zeker niet saai ofzo.
Daarnaast vind ik het ook wel leuk om naar Evy te luisteren en naar de muziek. :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:35

Het is wel een leuke manier om de buurt te verkennen inderdaad! :))
Zelfs wij ontdekken nog straten en parkjes die we helemaal niet kenden.

Ik vind de muziek niet zo tof. :+
Om Evy kan ik wel lachen "Ik ben zo fier op jou!"
:')

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:38

Nee, muziek is vaak ook niet mijn stijl. :\
Soms ineens Kanye West, da's wel leuker. :D
Maar ik zit nog wel even aan Evy vast, wil hierna ook de 10 km reeks gaan doen.

Ik ga vaak langs de singels lopen en om één of andere reden vind ik het leuk om langs de grotere weg te lopen. :')
Rustgevend ofzo. :))

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:46

Wij gaan ook voor de 10 km. :j
Maar meestal laat ik haar luisteren naar Evy en luister ik mijn eigen muziek terwijl ik haar achterna loop, het gaat voor mijn gevoel echt beter op mijn eigen muziek.

Langs de grotere weg? Vind je dat niet eng, zeker in Rotterdam? Zoveel verkeer... Hier is het totaal dood als je bijvoorbeeld op zaterdagochtend gaat, maar daar... :=

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:08

Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik loop niet hard, wil dat altijd wel maar geen tijd en niemand om mee samen te lopen. maar nu vroeg vorige week onze gymleraar of er mensen waren die mee wilden doen aan een sponsorloop van 3 km. 2 vriendinnen (die absoluut niet in de buurt wonen, 20 km) en ik wilden dat wel. maar is het wel te doen om voor 5 januari klaar te zijn om 3 km te rennen? ik heb totaal geen idee. natuurlijk wil ik dan thuis er ook voor oefenen maar als het niet normaal haalbaar gaat worden ga ik er denk ik tegenop zien en het dan uiteindelijk niet halen/ niet doen.

hopelijk hebben jullie een antwoord voor mij.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:54

:wave: ik meld me hier ook, al een tijdje bezig met rennen, met ups & downs. :o Veel ziek geweest, dus ook veel stapjes terug moeten doen elke keer. Ik ren nu sinds eind van de zomervakantie ongeveer, en ren nu 6km in 45minuten met 3 keer wandelen tussen door. 6 Januari heb ik een nieuwjaarsloop van 5,5 km dus hoop dat ik die in een goede tijd in een keer uit kan lopen. :) Daarna ga ik voor de 10, 16 en 21 km. :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:10

welshfan97 schreef:
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik loop niet hard, wil dat altijd wel maar geen tijd en niemand om mee samen te lopen. maar nu vroeg vorige week onze gymleraar of er mensen waren die mee wilden doen aan een sponsorloop van 3 km. 2 vriendinnen (die absoluut niet in de buurt wonen, 20 km) en ik wilden dat wel. maar is het wel te doen om voor 5 januari klaar te zijn om 3 km te rennen? ik heb totaal geen idee. natuurlijk wil ik dan thuis er ook voor oefenen maar als het niet normaal haalbaar gaat worden ga ik er denk ik tegenop zien en het dan uiteindelijk niet halen/ niet doen.

Jazeker. :j Bij het Start to Run programma doe je 5 km in 10 weken en dat is bij 3 lessen per week. Ik loop de ene week 3x en de andere week 4x, dus ben in 8,5e week klaar. 3 km zou dus in een week of 5/6 moeten kunnen, dus als je nu begint haal je dat net. :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:11

Boemklatsch schreef:
:wave: ik meld me hier ook, al een tijdje bezig met rennen, met ups & downs. :o Veel ziek geweest, dus ook veel stapjes terug moeten doen elke keer. Ik ren nu sinds eind van de zomervakantie ongeveer, en ren nu 6km in 45minuten met 3 keer wandelen tussen door. 6 Januari heb ik een nieuwjaarsloop van 5,5 km dus hoop dat ik die in een goede tijd in een keer uit kan lopen. :) Daarna ga ik voor de 10, 16 en 21 km. :)

Dat zijn nog eens doelen. :D Goed hoor!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:11

Konstantine schreef:
Wij gaan ook voor de 10 km. :j
Maar meestal laat ik haar luisteren naar Evy en luister ik mijn eigen muziek terwijl ik haar achterna loop, het gaat voor mijn gevoel echt beter op mijn eigen muziek.

Langs de grotere weg? Vind je dat niet eng, zeker in Rotterdam? Zoveel verkeer... Hier is het totaal dood als je bijvoorbeeld op zaterdagochtend gaat, maar daar... :=

Oh, dat is ook wel handig! Maar is dat gezelliger dan? :') Kan je ook niet echt praten toch?

Nee joh, ik ga over het fietspad of over de stoep, helemaal geen last van het verkeer. :n Soms ga ik midden door het centrum, over Beurs enzo, dan zie je nog eens wat. :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:25

Zo Boemklatsch, dat is wel een mooi streven!

Nee, het is niet echt gezelliger samen, maar ik geef minder snel op als we samen zijn, ik wil niet voor haar onderdoen.

Ik zie je al rennen over Beurs Saskia, tussen allemaal mensen door zigzaggend. :+
Toen ik in Rotterdam studeerde liep ik wel altijd van de HRO (Museumpark of Academieplein) naar Centraal, maar dat is maar een klein stukje eigenlijk. Lijkt me wel leuk om daar ook eens te hardlopen, maar ik zou volgens mij zo onder een tram eindigen, ik ben soms net een kip zonder kop. :')

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:28

Saskiaatje schreef:
Boemklatsch schreef:

Dat zijn nog eens doelen. :D Goed hoor!

Zonder grote doelen loop ik niet. :o 21 is wel mijn eind doel hoor, een hele marathon is mij te pro-achtig. :+ Als ik de halve gehaald heb wil ik denk ik gewoon een uur, anderhalf uur kunnen hardlopen om conditie te behouden en fit te blijven.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:29

Konstantine schreef:

Nee, het is niet echt gezelliger samen, maar ik geef minder snel op als we samen zijn, ik wil niet voor haar onderdoen.

Ik zie je al rennen over Beurs Saskia, tussen allemaal mensen door zigzaggend. :+
Toen ik in Rotterdam studeerde liep ik wel altijd van de HRO (Museumpark of Academieplein) naar Centraal, maar dat is maar een klein stukje eigenlijk. Lijkt me wel leuk om daar ook eens te hardlopen, maar ik zou volgens mij zo onder een tram eindigen, ik ben soms net een kip zonder kop. :')

Samen is hier ook beter voor de motivatie, niet verliezen... :)) ~~}>

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:32

Konstantine schreef:

Oh, ik zou dan denk ik te bang zijn dat ik harder ga lopen dan ik kan. :Y)
Ik loop echt langzaam, volgens mij veer ik gewoon bizar veel ofzo. :')

Haha, ik probeer wel langs de Coolsingel te gaan ofzo, daar is het meestal niet zo druk.
En dan pak ik het fietspad, da's helemaal makkelijk. :D

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:54

Ik meld me ook aan! Ik weet niet of ik hier vaak ga posten, maar we zien het wel :)

Ik loop al een hele tijd, alleen soms zijn er periodes dat ik helemaal niks doe.
Vorig jaar voor het eerst een aantal keer de 10km gedaan, met een toptijd van 58 min en 14 seconden op een heel zwaar parcours (3 km door bos, heuveltjes). De 5 km loop ik eigenlijk al een aantal jaar, alleen altijd net binnen de 30 minuten (toptijd van 27min14 sec op een zwaar parcours).

Dus mijn doelen: 5 km binnen de 25 minuten.
En daarna een iets groter doel: een halve marathon lopen.

Ik wens iedereen heel veel succes :)
Ik ga vanmiddag weer voor het eerst sinds een aantal maanden weer. Ik denk een rondje van 3,5 km om er even weer in te komen ;)

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:13

Meld mij ook hier. Zelf al paar keer hardgelopen maar wil graag beginnen met Evy. Voor mezelf qua conditie maar ook omdat ik net ben begonnen met zaalvoetballen.

Echter moet ik alles doen uit mijn hoofd. Of weten jullie misschien anders een app voor iphone dat om bepaalde tijd gaat trillen; zodat ik niet elk keer zelf op tijd hoef te letten, enkel op de trilling. Of is dat zoiets mogelijk met de sporttracker (de app dat ik gebruik met hardlopen)?

Verder vroeg ik mij af, hoe jullie je kleden als het koud is buiten, met het hardlopen? Hardloopbroek staat hier op het lijstje, zag er een op hema.nl. Iemand hier ervaring mee?

En ik hoop dat, het mij nu eindelijk gaat lukken met hardlopen dmv dit topic :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:50

Wat bedoel je? Bij Evy zegt zij wanneer je moet gaan wandelen en wanneer je moet gaan hardlopen, of bedoel je dat niet?

Ik loop in m'n joggingbroek en trui of in m'n paardrijbroek en trui, maar da's vast niet goed. :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:03

Welkom Pippaa en Pinootje! :D

Loop ze vanmiddag, Pippa. :))

Er is wel zo'n app, Pinootje, maar als je met Evy loopt geeft zij het sowieso aan.
Ik heb geen iPhone, maar op Android heet de app HIIT Interval training, zoiets is er ongetwijfeld ook voor de iPhone (hij is er zelfs voor mijn moeder haar telefoon met Windows).

Over hardlopen in m'n paardrijbroek heb ik ook nagedacht, omdat de pijpen van die sportlegging (mijne is van H&M) opkruipen en ik dat zwaar irritant vind. Alleen mijn paardrijbroek is zo mogelijk nog opvallender dan die sportlegging en hij vloekt onwijs bij m'n schoenen. :+

Heb je het niet onwijs heet in een trui, Saskia? Ik draag nu nog een longsleeve met hemdje eronder, maar van de week heb ik de longsleeve na 1,5 km uitgedaan, ik stikte zowat. _O-
En dan die blikken van passanten: :wow: :oo := 8)7
Heb ook zo'n speciale hardlooptrui, maar die is echt pas voor temperaturen onder 0.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:09

Paardrijbroek vind ik ook een stuk stugger dan een hardloopbroek? Ik loop met dit weer met een lange hardloopbroek, bij echt fris weer hier een legging onder. Verder een shirtje en een dikkere trui. Is precies goed (tot nu toe). Als het warmer wordt zal ik er een thermoshirt onderaan moeten doen oid.

Vraagje voor de 'deskundigen' hier, ik kwam op internet dit trainingsschema hieronder tegen voor de halve marathon. Nu ben ik nog lang niet zo ver, maar vraag me wel het een en ander af. Het schema begint bij de 4,6 - 4,6 - 6 KM in de eerste week, en bouwt zo in 3 weken op naar 10 km. Het lijkt mij dus het handigste om al een keer de 10KM gelopen te hebben van te voren?
Verder loop je geen een keer de 21KM voor je echte 'race day', dan ga je toch door een hel die dag? Dat gaat nl. 5 KM verder dan je langste run daarvoor (16 KM), ik vind dat veel. :o Misschien hoort het zo hoor, en gaat het dan allemaal makkelijker, maar ik heb er echt geen verstand van en vraag het me gewoon af. :o

Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:14

Dat lijkt mij een heel zwaar schema... :=
Wij willen voor we die reeks voor de 10 km van Evy beginnen ook graag de 5 bevestigen, dus een paar runs achter elkaar net iets meer dan 5 km lopen en/of eens meedoen aan een wedstrijdje. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:15

Hou er rekening mee dat je tijdens het trainen meerdere keren per week loopt. Die halve marathon loop je in een week dat je goed uitgerust bent. Daarbij als je te lange afstanden gaat lopen is de herstelperiode te lang om goed door te kunnen trainen. Volgens mij is dat de gedacht erachter :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:26

Lijkt me juist een heel net schema voor de halve marathon. Ook voor de hele marathon stop je geloof ik bij 32 kilometer in één keer, maar dan loop je gemiddeld in een week toch wel 90km. Wat idinn zegt dus ;)
En over die 10 km na drie weken: ik liep altijd maximaal 5 km in een keer, maar ik heb die 10 er gewoon een keer uitgeknald. Niet bang zijn, je gaat er vast niet dood aan.
Als je echt voor die halve marathon wil gaan zou ik zorgen dat je in ieder geval een mooi tempo op de 5/6 kilometer hebt (tussen de 25 en 30 min op de 5 kilometer makkelijk vol kunnen houden) en dan het schema oppakken vanaf het begin.
Ik ga er voor mezelf altijd vanuit dat ik 10 kilometer per uur wil gaan, dat is echt wel een redelijk tempo op de lange afstand voor niet-gevorderden.

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:31

Ik zie dat ik vergeten ben om te melden dat ik doof ben, dus naar Evy luisteren heeft geen zin voor mij :D . Dat is ook de reden dat ik naar zo'n app zoek, zodat ik niet zelf elk keer op tijd moet letten - dat demotiveert mij namelijk, waardoor het mij elk keer weer mislukt. Wil ook ontspannend kunnen lopen/rennen.

Ik zal kijken naar HIIT interval training en zoeken of er iets is voor iphone. Thanks!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:37

Pinootje schreef:
Ik zie dat ik vergeten ben om te melden dat ik doof ben, dus naar Evy luisteren heeft geen zin voor mij :D . Dat is ook de reden dat ik naar zo'n app zoek, zodat ik niet zelf elk keer op tijd moet letten - dat demotiveert mij namelijk, waardoor het mij elk keer weer mislukt. Wil ook ontspannend kunnen lopen/rennen.

Ik zal kijken naar HIIT interval training en zoeken of er iets is voor iphone. Thanks!

Aha, dat maakt het een stuk duidelijker. :') Dan sloeg mijn post ook nergens op. }:0 Excusez moi!
Het is ook onhandig om te moeten kijken, ik kan het beste lopen als ik continu voor me uit kan kijken. Stoepjes, oversteekpaden en heuveltjes in de weg werken bij mij ook niet. :))

Verder kan ik je dan denk ik niet helpen, sorry!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:56

Saskiaatje schreef:
welshfan97 schreef:
Hallo,

Jazeker. :j Bij het Start to Run programma doe je 5 km in 10 weken en dat is bij 3 lessen per week. Ik loop de ene week 3x en de andere week 4x, dus ben in 8,5e week klaar. 3 km zou dus in een week of 5/6 moeten kunnen, dus als je nu begint haal je dat net. :j

oke dankjewel! dan ga ik me morgen opgeven en start to run downloaden!