Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:20

Wat zijn eigenlijk de symptomen van inspanningsastma?
Ik had er nog nooit van gehoord :=

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:29

Hoe ik het vroeger heb ervaren (inspanningsastma), is het niet op adem kunnen komen en astma-aanvallen krijgen tijdens inspanning.
Ik wilde als kind graag meedoen met sporten en tikkertje, maar daardoor heb ik heel wat aanvallen gehad..
Het is een periode weg geweest (liever gezegd, ik heb een periode totaal niet aan sport gedaan :') ), maar nu merk ik met sporten geregeld dat ik even moet stoppen om op adem te komen voordat ik een aanval krijg :=

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:45

Typische symptomen die inspanningsastma doen vermoeden zijn het optreden van hoestbuien, kortademigheid en piepen tijdens en in de eerste minuten na de inspanning. De klachten bereiken vaak hun hoogtepunt zo'n 8 tot 15 minuten na de inspanning en zijn meestal binnen het uur weer verdwenen

ik heb daarbij ook nog een klaplong gehad maar ze zeggen er niks van te zien op rontgenfoto's.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:46

ik meld me ook
ik weet niet anders of ik heb astma. zijn ze bij me geboorte al achter gekomen. Heb er nu niet zoveel last meer van alleen in de zomer in nederland en nu met al dat vocht in de lucht. Gelukkig ben ik er een stuk over heen gegroeit

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:54

Cayenne schreef:
Het is echt geen astma, want ik reageerde totaal niet op medicatie tegen astma dat ze tijdens een test hebben gebruikt.

Ik krijg nu Ventolin (4 x 200 mcg) en Flixotide (2 x 1000 mcg).

Toch vind ik het bijzonder. De medicatie die ze bij zo'n test gebruiken is nl Ventolin... als je daar geen baat bij had (wat je ook praktisch niet hebt bij COPD) waarom gebruik je hem nu dan?
Het ontspant nl de spieren die om de luchtwegen heen lopen (bronchospasme).
Flixo en Ventolin samen zijn ook typische astma middelen.

Spiriva/Atrovent meer de COPD middelen... gek hoor..

Je bent gewoon een bijzonder geval! :D ben je lekker mee!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:15

Spiriva heeft een collega van me gekregen, helaas wordt hij er erg depressief van, dus voor mij geen optie

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:21

Maar jij bent echt astmatisch toch Mor? Of heb jij er ook bronchitis bij?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:53

IMJ schreef:
Toch vind ik het bijzonder. De medicatie die ze bij zo'n test gebruiken is nl Ventolin... als je daar geen baat bij had (wat je ook praktisch niet hebt bij COPD) waarom gebruik je hem nu dan?

:P Ik ben sowieso een vreemd geval :')
Door de slijm gaan m'n longen dichtzitten en krijg ik bijna geen lucht.
Door de ventolin gaan m'n longen wijd staan en door de flixotide lost het slijm op, dus daarom krijg ik ze.
En slijm is toch weer juist een COPD symptoom geloof ik?

Volgens mij is toen bij de test geen ventolin gebruikt, want dat kreeg ik toen juist voorgeschreven :D
Lijkt me niet dat ze iets voorschrijven waar ik tijdens de test niet op reageer :D

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:56

Ik heb trouwens astma maar gebruik wel spiriva...

Hahah blijkt dat je vreemd geval bent maar ach vind de arts ook van mij!. En lijkt me ook dubbel dat ze ventolin voorschrijven als dat niet niet heeft gewerkt.

Ik vind soms best naar trouwens al die medicatie in mijn lijf ik weet dat niet zonder red maar lijkt me toch niet zo gezond al die pufjes en pillen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:58

Ik had eerst met deze medicatie geen probleem, maar door dit topic begin ik toch te twijfelen :=
Heb geen last van bijwerkingen en op dit moment werkt het, dus ik klaag verder niet :P

Maar Chatelaine, jij kreeg geloof ik ook echt heel veel medicatie?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:59

Ja klopt ik heb echt een heleboel medicatie waar pas een van opgehoogd is naar 2 keer per dag. Omdat mijn longfunctie toch achteruit was gegaan.

Voel me soms echt zon medicijnkastje xd

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:03

hier ook iemand met astma, vroeger zeiden ze dat het stress was maar na veel gedoe met verschillende huisartsen (tig keer bronchitus en longontsteking) toch doorgestuurd en bij de longarts bleek dat ik maar 70% longfunctie heb, rest is kapot, nu de juiste medicijnen en de weet dat als er wat is ik de juiste hulp krijg, was er wel van geschrokken maar liever duidelijkheid dan dat de ene arts dit zegt en de andere dat, ik heb het meeste last met extreem warm en extreem koud weer, ademen doet dan gewoon pijn

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:07

IMJ schreef:
Cayenne schreef:
Het is echt geen astma, want ik reageerde totaal niet op medicatie tegen astma dat ze tijdens een test hebben gebruikt.

Ik krijg nu Ventolin (4 x 200 mcg) en Flixotide (2 x 1000 mcg).

En dit geeft mij weer wat hoop. Ik ben nooit getest op astma of bronchitis, dus ik heb geen idee wat ik nou precies heb. Bij mij werkt Ventolin als een trein dus ik kan ervan uitgaan dat ik astma heb en geen bronchitis?
COPD lijkt mij namelijk veel naarder :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:08

Phormicola, ik gebruik ook ventolin en heb COPD, dus dat hoeft niet zo te zijn.
Geen idee welke ziekte minder erg is. Ik krijg bijvoorbeeld weer geen aanvallen en dat lijkt mij weer heel erg vervelend om te hebben.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:09

idd denk niet dat je kan zeggen dit of dit is erger, t is maar hoe je het meemaakt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:10

Astma is reversibel, COPD niet, op een gegeven moment zijn de longen van een COPD patient gewoon helemaal stuk, bij astma niet.
Astmapatiënten hebben weer een grotere kans (jonger) te overlijden bij een zware aanval. Conclusie: het is allebei gewoon ruk :Y)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:30

IMJ schreef:
Maar jij bent echt astmatisch toch Mor? Of heb jij er ook bronchitis bij?

geen idee, ik heb een huisarts die zwaar over de datum is en het ook niet weet. Voor ziekenhuizen heb ik geen tijd/zin en op de ventolin doe ik het prima.

Je weet hoe ik piep en puf (IMJ is een oud stalgenoot van me en ik kom haar regelmatig in het eggie tegen :+ )

Bij de weg: in mijn familie zijn nogal wat mensen met longklachten en die zijn geen van allen ouder dan 55 geworden, ze zijn er lettelijk in gebleven, griepje erbij en klaar.... en ik word binnenkort...... 55 :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:15

Kom een keer bij mij blazen dan! Jouw arts weet het prima hoor, kom hem en zijn poh (zelfde wat ik doe) geregeld tegen op nascholing!
Je gebruikt toch meer dan alleen ventolin?

Edit: alvesco!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:56

Nou ik ben zojuist teruggebeld door de longverpleegkundige - fijn!! Had het mailtje met vragen dat ik vrijdag verzonden had ook nog even richting huisartsenpraktijk zelf verzonden via hun nieuwe site. Werd binnen 15 min gebeld door assistente en binnen kwartier daarna door de longverpleegkundige.

Als ik het persé wil mag ik ook terug op pulmicort200 (lichtere versie) en brycanil. Ik kan de brycanil gewoon naast de symbicort gebruiken als dat nodig is of als ik dat wil. In de praktijk blijkt echter vaak dat mensen naast symbicort minder vaak een extra inhaler nodig hebben omdat andere bestanddeel langer doorwerkt en langer verlichting en ruimte geeft.

Zij heeft goede ervaringen met symbicort maar niet slechtere of betere met pulmicort persé.
Ik ga nu de symbicort gewoon eerst gebruiken. Heb ook aangegeven dat ik lees over tandproblemen en zelf ook aantal stukjes van kiezen mis inmiddels en dat ik vitamine D wil gaan slikken. Dat leek haar een heel goed idee, is zowiezo in deze periode gezond.. De magnesium raadde zij nog niet persé aan, maar ik weet dat ik best snel last heb van spierpijn het laatste jaar (en ook stress) dus dat blijf ik zelf gewoon slikken.

Ze vond het wel goed dat ik assertief was en nu even goed nalees en nadenk over wat ik inneem.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:01

Hoe is het hier nu met de rest?

Ik ben inmiddels een paar dagen met de Symbicort bezig en inhaleer net als eerder alleen 'smorgens. Heb op zich een vrij gevoel maar als ik net geinhaleerd heb 'savonds ben ik een beetje gespannen en lag ik niet rustig in bed. Dus alleen op de dagen dat er iets speelt - benauwdheid of verkouden e.d. ga ik ook 'savonds inhaleren net als ik de laatste tijd met mijn 2 inhalers (pulmicort en brycanil) deed. En ik slik nu braaf calcium + vitamine D voor mijn botten en tanden, magnesium voor mijn spieren en voorlopig even Kalium voor mijn vochthuishouding (kijken of dat nog wat doet).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:59

Ik heb al dagen geen Ventolin gebruikt, gaat best wel goed gelukkig :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:23

Gaat hier nu redelijk. Wat me wel opvalt is dat ik het eerste kwartiertje sporten altijd veel last heb, terwijl het tweede kwartiertje dan weer heel makkelijk gaat :?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:24

Kan zijn doordat je 1) dan opwarmt en dus last krijgt van je inspanningsbenauwdheid + warmte 2) als je gaat bewegen komt er slijm en dergelijke los, als dat eenmaal uit de weg is, zou het in theorie makkelijker moeten gaan?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:26

fargo schreef:
Hoe is het hier nu met de rest?

Ik ben inmiddels een paar dagen met de Symbicort bezig en inhaleer net als eerder alleen 'smorgens. Heb op zich een vrij gevoel maar als ik net geinhaleerd heb 'savonds ben ik een beetje gespannen en lag ik niet rustig in bed. Dus alleen op de dagen dat er iets speelt - benauwdheid of verkouden e.d. ga ik ook 'savonds inhaleren net als ik de laatste tijd met mijn 2 inhalers (pulmicort en brycanil) deed. En ik slik nu braaf calcium + vitamine D voor mijn botten en tanden, magnesium voor mijn spieren en voorlopig even Kalium voor mijn vochthuishouding (kijken of dat nog wat doet).

Wat je evt nog zou kunnen doen is overdag de Symbicort en voor de avond de pulmicort.
Pulmicort zit nl ook in symbicort maar geeft dat gejaagde gevoel niet doordat er geen luchtweg verwijder in zit. Toch geef je jezelf dan wel een juiste onderhoudsdosis cortico! Want dit hoort eigenlijk 2maal daags! Weet niet of jou arts het hiermee eens is maar theoretisch zou dit prima kunnen!
Als je dan helemaal goed bent 'ingesteld' zou je kunnen kijken of je terug op 1x per dag symbicort geen klachten meer hebt en ook niet terugkrijgt. Komen ze terug? Weer starten met 2 x daags!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:28

fargo schreef:
Kan zijn doordat je 1) dan opwarmt en dus last krijgt van je inspanningsbenauwdheid + warmte 2) als je gaat bewegen komt er slijm en dergelijke los, als dat eenmaal uit de weg is, zou het in theorie makkelijker moeten gaan?

Dat eerste zou goed kunnen. Dat tweede ook :+
Ik heb van tevoren dan wel al Ventolin gebruikt trouwens. Tussen het eerste en tweede kwartiertje sporten zit ongeveer 20 minuten.
Dat heb ik echt nodig om weer op adem te komen.