Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:17

Elanor schreef:
Kan gebeuren Gothico, was je pijl nog wel heel? Mijn broer wilde graag een pijl met een gesmede bodkin punt proberen op de 35 meter. Doordat die punten zijn zo zwaar zijn, valt de pijl heel erg naar beneden aan het einde van de vlucht. Deze ging dus KLATS 4 cm in de balk onder de doelplak. Drie mannen kregen hem er samen niet met blote handen uit, zo muurvast zat hij! :))

Bij mijn ssssúpersssnelle turk breekt dan stéévast de schacht op de verjonging achter/in de punt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:18

Dit is hem dan! Vandaag gekocht, een Mongolische ruiterboog met glasfiberkern, omkleed met leer, en met houten toppen; 35 pond. Superblij mee! En het schiet best wel fijn :D

Afbeelding

JamieShanin

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:22

Zoduju das een mooie :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:24

Dank je, die van jou is ook echt heel mooi! :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:24

AWW dankje :)

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:57

Citaat:
Kan gebeuren Gothico, was je pijl nog wel heel? Mijn broer wilde graag een pijl met een gesmede bodkin punt proberen op de 35 meter. Doordat die punten zijn zo zwaar zijn, valt de pijl heel erg naar beneden aan het einde van de vlucht. Deze ging dus KLATS 4 cm in de balk onder de doelplak. Drie mannen kregen hem er samen niet met blote handen uit, zo muurvast zat hij! :))

Ja gelukkig was de pijl nog heel. Met veel moeite weer eruit gekregen.

En een pijl met drie man er niet uit kunnen halen is echt heel erg goed geschoten :P . Ik denk dat je met genoeg kracht of het bord mee trekt of de pijl breekt. Of is het uiteindelijk goed gelukt? En zo ja hoe als hij zo vast zit?

Ik heb ook een fluitpijl(officieel) en die punt is ook vrij zwaar. Komt ook niet mega ver maar is echt heel gaaf. Maar een fluitpijl mag eigenlijk ook niet op een bord geschoten worden. Doe ik ook niet, maar heb gezien wat er dan gebeurd. Die pijlen zitten dan ook goed vast.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:15

Gothico schreef:
Ik heb ook een fluitpijl(officieel) en die punt is ook vrij zwaar. Komt ook niet mega ver maar is echt heel gaaf.

Met mijn turk schiet ik de fluitpijl over 100 meter in een strobaal en dat is vanwege het gebruik te paard slechts een 38# boog.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:18

Gefeliciteerd met je aankoop Century, nu oefenen! Ben benieuwd hoe je dat bevalt en of je je recurve misschien wel helemaal aan de wilgen hangt! :)

Gothico, het was een hele lange bodkin, dus uiteindelijk is er een stuk hardhout als hamer gehaald en met een paar zijwaartse tikken tegen het massieve uistekende gedeelte van de punt kon hij uiteindelijk heelhuids los worden 'gewrikt' uit het hout. Conclusie: niet meer doen. :))

Fluitpijlen zijn inderdaad heel leuk, ik heb er ook eentje. Vandaag heb ik ook eens een pijl met een handgesmeed (niet door mij, uiteraard) vuurkorfje in elkaar gezet. Het is nu aan het gieten van de regen, dus morgen kan ik zonder brandgevaar in de schemering eens kijken hoe dat eruit ziet!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:59

Elanor schreef:
Gefeliciteerd met je aankoop Century, nu oefenen! Ben benieuwd hoe je dat bevalt en of je je recurve misschien wel helemaal aan de wilgen hangt! :)

Gothico, het was een hele lange bodkin, dus uiteindelijk is er een stuk hardhout als hamer gehaald en met een paar zijwaartse tikken tegen het massieve uistekende gedeelte van de punt kon hij uiteindelijk heelhuids los worden 'gewrikt' uit het hout. Conclusie: niet meer doen. :))

Fluitpijlen zijn inderdaad heel leuk, ik heb er ook eentje. Vandaag heb ik ook eens een pijl met een handgesmeed (niet door mij, uiteraard) vuurkorfje in elkaar gezet. Het is nu aan het gieten van de regen, dus morgen kan ik zonder brandgevaar in de schemering eens kijken hoe dat eruit ziet!

Oke dat is zeker niet meer doen.

En die (vuur) pijlen zijn gaaf in het donker. Een keer RL gezien. Maar pas er wel mee op. Zijn best gevaarlijk omdat in de vlucht het brandende eruit kan vallen als jet het verkeerd doet. Maar zulke pijlen zijn echt duur(de punten dan).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:01

De veiligheid wordt uiteraard in acht genomen, geen zorgen. :j

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:02

Elanor schreef:
De veiligheid wordt uiteraard in acht genomen, geen zorgen. :j

Gelukkig. zoiezo boogschieten blijft gevaarlijk met mensen die niet helemaal opletten. Ik schiet meestal met een vriend of alleen. Kun je rustig je gang gaan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:04

Ik ben een beetje huiverig met het gebruiken van zelfgemaakte pijlen maar dat doe jij dus wel Elanor? Ben erg zuinig op m'n boog omdat er ook een enorme smak jeugdsentiment aan hangt maar iets als wat jij beschrijft zou natuurlijk wel heel cool zijn om eens mee aan de knutsel te gaan. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:21

De buitenbaan van mijn vereniging is ook beschikbaar als er geen lessen zijn, als je je maar even meld en het materiaal daarna weer netjes opruimt. Dat is erg fijn. Een klein groepje is inderdaad wel zo rustig, al vind ik het ook wel gezellig om wat te kletsen tussendoor hoor. Of op de achtergrond mensen die een hele avond kunnen discussiëren over houtsoorten, fantastisch.

'Zelfgemaakt' als in 'zelf in elkaar gezet' hoor Julius. Zelf schachten maken, punten smeden en veren snijden zou me iets teveel werk zijn zelfs als ik het zou kunnen. Je ziet mijn pijlen ook op de foto's die ik op de vorige pagina postte. Volgens mij kan daar echt niet veel mee mis gaan, het is vooral een klusje waar je tijd voor en zin in moet hebben. Ik vind dat het voor de beleving een meerwaarde geeft om ze zelf in elkaar te zetten, en het is nog een stuk goedkoper ook. Schachten in goede spinewaarde bestellen, punten erop schroeven (dat haat ik, heb altijd blaren op m'n handen daarna), nokken uitzagen (een precisieklusje, ik wil dat ze echt 'klikken' rond de pees) en wikkelen (je kunt ook plastic nokken gebruiken, maar ik vind selfnocks veel mooier), veren plakken en die (desgewenst, ik doe het voor het achter) wikkelen en voilà.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:02

Ah kijk, dat verklaart al wat. :) Dan houd ik het ook gewoon maar op gekochte pijlen. :)

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 00:10

Oh ik zou echt graag een cursus boogschieten doen :)
Was het een keer bijna van plan, maar het was toch te ver weg:p
leuke foto's allemaal (heb niet het hele topic doorgelezen, alleen de laatste paar pagina's xD)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 02:32

Elanor schreef:
Vandaag heb ik ook eens een pijl met een handgesmeed (niet door mij, uiteraard) vuurkorfje in elkaar gezet. Het is nu aan het gieten van de regen, dus morgen kan ik zonder brandgevaar in de schemering eens kijken hoe dat eruit ziet!

Dat is nog niet zo simpel als het lijkt. Je hebt stevig doch absorberend materiaal nodig en een brandstof welke niet vervluchtigt noch snel dooft.
Ik heb het geprobeerd met katoen en lampolie doch het werkte pas als het goed heet fikte met een kern van kaarsvet en met de langzaamste (de mongoolse met de grote oren) boog in een pisboogje geschoten.
Had nu eenmaal geen pek/bitume...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:56

Huertecilla schreef:
Ik heb het geprobeerd met katoen en lampolie

Ah stik, dat was het idee maar dat gaat dus niet zomaar. :P Kaarsvet erbij? Ik ga eens kijken...
Het idee was inderdaad om dit met m'n lichte boog te doen ter voorkoming van 'wham - floeps uit'. :))

Overigens had een van de jeugdleden laatst zijn 'zelfgemaakte pijlen' meegenomen om even te laten zien. Pijl = takje vlierbessenhout (geen punt, geen nok) met een (1) knalkleurige struisvogelveer eraan gelijmd, de hele veer in de lengte op de tak geplakt. Was 'ie heel druk mee geweest, dus ja, hij kon er nu heel wijs over meepraten dat zelf je pijlen maken zoveel tijd kost. Superleuk. <3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:39

Elanor schreef:
Huertecilla schreef:
Ik heb het geprobeerd met katoen en lampolie

Ah stik, dat was het idee maar dat gaat dus niet zomaar. :P Kaarsvet erbij? Ik ga eens kijken...
Het idee was inderdaad om dit met m'n lichte boog te doen ter voorkoming van 'wham - floeps uit'. :))

Wát je ook gebruikt; schiet de pijl niet te snel weg. Het moet echt goed branden zodat de kern in de korf goed heet is. Dát voorkomt volledig doven. De goed heet brandende prop zal door de wind gloeiende delen hebben welke de brandstof weer ontsteken zodra de pijl stopt.

De lichte boog is vaak geen langzame. Het minst snelle type is de mongoolse/chinese vanwege de massatraagheid van siyahs.
Nog beter is een zelfboog. Alle recurves zijn relatief snel namelijk.

Succes!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:43

Elanor schreef:
De buitenbaan van mijn vereniging is ook beschikbaar als er geen lessen zijn, als je je maar even meld en het materiaal daarna weer netjes opruimt. Dat is erg fijn. Een klein groepje is inderdaad wel zo rustig, al vind ik het ook wel gezellig om wat te kletsen tussendoor hoor. Of op de achtergrond mensen die een hele avond kunnen discussiëren over houtsoorten, fantastisch.

'Zelfgemaakt' als in 'zelf in elkaar gezet' hoor Julius. Zelf schachten maken, punten smeden en veren snijden zou me iets teveel werk zijn zelfs als ik het zou kunnen. Je ziet mijn pijlen ook op de foto's die ik op de vorige pagina postte. Volgens mij kan daar echt niet veel mee mis gaan, het is vooral een klusje waar je tijd voor en zin in moet hebben. Ik vind dat het voor de beleving een meerwaarde geeft om ze zelf in elkaar te zetten, en het is nog een stuk goedkoper ook. Schachten in goede spinewaarde bestellen, punten erop schroeven (dat haat ik, heb altijd blaren op m'n handen daarna), nokken uitzagen (een precisieklusje, ik wil dat ze echt 'klikken' rond de pees) en wikkelen (je kunt ook plastic nokken gebruiken, maar ik vind selfnocks veel mooier), veren plakken en die (desgewenst, ik doe het voor het achter) wikkelen en voilà.

En gebruik je dan één set pijlen met de 'juiste' spinewaarde, of heb je voor de apartere (zwaardere) punten (bodkin, fluit, vuurkorf, etc) ook de daarbij horende spinewaarde?

Ik schiet met mijn Hongaarse boog (Kassai Bear, 40?#) nu al een hele tijd met voor mijn treklengte iets te lange pijlen.
Inkorten zou ze te stug maken en een zwaardere punt compenseert dat als het goed is weer iets, maar vliegt ook niet heel lekker.
Eigenlijk is de enige oplossing verder doortrekken (en dat consequent doen). Op die manier haal ik meer kracht uit de boog en zijn de pijlen ook gelijk minder te lang én niet meer te stug.
Helaas is het erbij inmiddels ingeslopen om te vroeg te lossen en zou ik eigenlijk eens gericht daarop moeten gaan trainen. Op mijn vereniging thuisthuis waren er destijds weinig barebowschutters, en waren de trainingen (dus) ook vooral gericht op schieten met de gangbare wedstrijdrecurve met vizier en ankeren onder de kin. Inmiddels zijn er meer barebowschutters, maar kom ik daar zelf nauwelijks meer.
Hier in Wageningen is sinds dit jaar een studentenhandboogvereniging, maar daar zijn vooral veel beginners, en de paar wat meer gevorderden zijn ook recurveschutters.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:44

Huertecilla schreef:
De lichte boog is vaak geen langzame. Het minst snelle type is de mongoolse/chinese vanwege de massatraagheid van siyahs.

Ik denk dat ze met 'licht' hier bedoelt 'met weinig trekkracht' en niet 'met weinig massa (aan de uiteinden van de latten)'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:39

oomens schreef:
Huertecilla schreef:

Ik denk dat ze met 'licht' hier bedoelt 'met weinig trekkracht' en niet 'met weinig massa (aan de uiteinden van de latten)'.

Heel goed mogelijk.
Ik ben me ERG bewust van de verwarring omdat mijn superdeluxe laminaat turk extreem licht van gewicht is, met nog lichterderder uiteindes én slechts 38# treksterkte is.

Waanzinnig boogje trouwens. De treklengte is langer dan de pees!

Wat betreft jouw routine is het imo het beste om gewoon te doen wat je deed. Je zoú carbon pijlen van de juiste lengte kunnen proberen maar je hebt dan wel voldoende stijve (grote diameter nodig.
Ik heb met de turk de supersnelle dunne en de normale geprobeerd en hoewel ze mega-ver cq. erg ver gaan, zijn ze te flexibel voor accuraat schieten.
Trek gewoon een streepje rond de pijl tot waar je die wil trekken en maak je er verder niet druk over.
Het is _/-\o_ dat je een instinctieve routine hebt:
Voor accuraat schieten is het cruciaal dat je constant schiet. Dan kan je op je ´afwijking´ richten. Die wordt daarmee irrelevant.

Het is net als een Marine Chronometer voor navigatie. Het is helemaal geen punt als die 2 secondes per dag te snel of - langzaam loopt. Als het maar exact altijd evenveel is.

Koester je schietautomaat ;)
Dat is het lastigste te bereiken van al.

p.s. net een heel 8-) luchtbuks besteld. Koreaans jachttuig (daar zijn vuurwapens verboden en jaagt men met luchtbuksen welke daardoor ongeëvenaard zijn) met een duitse precisie-loop. Is helemaal perfect om een ´trompet´ uiteinde op te schroeven en dan heb ik krek een 17de eeuwse donderbus *\o/*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 23:13

Gelukt. 8-) En wat ziet dat er GAAF uit!

Dank voor alle tips voor succes. +:)+ Gewacht met lossen totdat het heel heet was. Met lichte boog bedoelde ik in dit geval inderdaad een hele lage trekkracht.

Oomens, voor de enkele fluitpijl en de enkele vuurpijl heb ik gewoon de schachten met de spinewaarde genomen die ik ook voor mijn normale bulletpoints gebruik. Dat kan beter, weet ik. Maar vooralsnog schiet ik die fluit- en vuurpijl alleen een eind weg in het weiland en luister ik naar het geluid / kijk ik naar het lichtspoor (wauw!), dus hoef ik er toch niets mee te raken. :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:35

Elanor schreef:

Gefeliciteerd *\%/*

Wat betreft de stijfheid Elanor is het niet relevant wat je voor fluit en vuur gebruikt. De fluit is een geluidssignaal en had letterlijk geen ander doel. Hoefde niets te ráken.
De vuurpijl is ook een signaalpijl en als brandstichter had het een letterlijk ruim doel. Riching de daken en klaar. Bovendien werd en niet één maar een wolk afgeschoten opdat er teveel brandhaarden waren om te doven.
Fluit- en vuurpijlen hoéven niet nauwkeurig te zijn.

Voor wie het ook wil proberen; de korf is beter maar niet essentieel. Door de korf is er een kern die losser in elkaar zit en welke door de passerede lucht heter gloeit. Het werk ook met een omwikkelde normale pijl. Alleen niet zo gegearandeerd succesvol.
Iedereeen die wat vaker schiet heeft achter de punt gebroken pijlen, opnieuw gepunt en dus wat korter. Die zijn de ideale kandidaat :)*

Ik speel al een tijdje met een ander idee. Op kortere afstand zijn rubber punten prima om te schieten. Dat houdt in dat de Field Hunting Target doelen voor luchtbuks schieten ook bruikbaar zijn zonder dat het je pijlen kost.
Iemand dat al eens gedaan?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:23

Elanor schreef:

Dan willen we natuurlijk wel een filmpje!

Ik heb door dit topic voor het eerst in drie jaar mijn boog weer eens gebruikt, leuk! Alleen iets bedenken om missers op te vangen want een half uur zoeken naar bruine veertjes tussen dood gras is niet direct het leukste stukje van schieten....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 12:04

Afbeelding
Afbeelding