Elanor schreef:De buitenbaan van mijn vereniging is ook beschikbaar als er geen lessen zijn, als je je maar even meld en het materiaal daarna weer netjes opruimt. Dat is erg fijn. Een klein groepje is inderdaad wel zo rustig, al vind ik het ook wel gezellig om wat te kletsen tussendoor hoor. Of op de achtergrond mensen die een hele avond kunnen discussiëren over houtsoorten, fantastisch.
'Zelfgemaakt' als in 'zelf in elkaar gezet' hoor Julius. Zelf schachten maken, punten smeden en veren snijden zou me iets teveel werk zijn zelfs als ik het zou kunnen. Je ziet mijn pijlen ook op de foto's die ik op de vorige pagina postte. Volgens mij kan daar echt niet veel mee mis gaan, het is vooral een klusje waar je tijd voor en zin in moet hebben. Ik vind dat het voor de beleving een meerwaarde geeft om ze zelf in elkaar te zetten, en het is nog een stuk goedkoper ook. Schachten in goede spinewaarde bestellen, punten erop schroeven (dat haat ik, heb altijd blaren op m'n handen daarna), nokken uitzagen (een precisieklusje, ik wil dat ze echt 'klikken' rond de pees) en wikkelen (je kunt ook plastic nokken gebruiken, maar ik vind selfnocks veel mooier), veren plakken en die (desgewenst, ik doe het voor het achter) wikkelen en voilà.
En gebruik je dan één set pijlen met de 'juiste' spinewaarde, of heb je voor de apartere (zwaardere) punten (bodkin, fluit, vuurkorf, etc) ook de daarbij horende spinewaarde?
Ik schiet met mijn Hongaarse boog (Kassai Bear, 40?#) nu al een hele tijd met voor mijn treklengte iets te lange pijlen.
Inkorten zou ze te stug maken en een zwaardere punt compenseert dat als het goed is weer iets, maar vliegt ook niet heel lekker.
Eigenlijk is de enige oplossing verder doortrekken (en dat consequent doen). Op die manier haal ik meer kracht uit de boog en zijn de pijlen ook gelijk minder te lang én niet meer te stug.
Helaas is het erbij inmiddels ingeslopen om te vroeg te lossen en zou ik eigenlijk eens gericht daarop moeten gaan trainen. Op mijn vereniging thuisthuis waren er destijds weinig barebowschutters, en waren de trainingen (dus) ook vooral gericht op schieten met de gangbare wedstrijdrecurve met vizier en ankeren onder de kin. Inmiddels zijn er meer barebowschutters, maar kom ik daar zelf nauwelijks meer.
Hier in Wageningen is sinds dit jaar een studentenhandboogvereniging, maar daar zijn vooral veel beginners, en de paar wat meer gevorderden zijn ook recurveschutters.