2 ons groenten en 2 stuks fruit. Lukt het jou?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:35

Anne_GTI schreef:
Waarom tellen aardappels niet? Daar zit naast zetmeel ook een bergje aan vitamines in.

Het gaat bij groente en fruit niet om wat er in zit. Vitamines krijgen wij in Nederland doorgaans genoeg binnen. Het gaat bij groente en fruit erom wat er niet in zit. Namelijk erg weinig calorieën en wel voedingsvezels(dus goed voor de darmen en tegen het hongergevoel....stiekum dus toch een beetje wat er in zit)

Aardappels worden vaak met jus gegeten of gebakken....Er is vrijwel altijd iets callorierijks mee gedaan. Bovendien is de schil er vaak afgehaald en juist daar zitten de vitamines(wat anzig niet heel erg is)

Collie2008

Re: 2 ons groenten en 2 stuks fruit. Lukt het jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:42

Voedingswaarde van producten vandaag de dag gaat juist achteruit, we krijgen veel minder (en veel minder gevarieerde) vitamines, mineralen en bouwstoffen binnen en veel te veel kunstmatige middelen.

Collega van mij zit naast het werk erg in de voedingbranche en die noemde dat opwarm maaltijden (magnetron) ook veel minder voedingsstoffen bevatten omdat die tijdens het opwarmingsproces door de magnoetron vernietigd worden....Of dat waar is weet ik niet, ik eet i.i.g. wel minder stoom maaltijden (die ik voorheen uit gemakzucht nog wel eens nam ;-) )

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:46

Ik eet amper tot nooit fruit. (Drink wel minimaal 4 dagen pw 2 pakjes sinasappelsap, die heb k altijd mee naar mn werk :Y) )
Eet altijd ruim 2 ons groenten per dag :j :9
Ben "nooit" ziek (alleen als mijn ouders echte flinke griep hebben, dan ben ik als laatste van t gezin ook een keer aan de beurt ;) maar dat zal 1x in de 2 jaar gebeuren? )

@ Colway. Wat een geluk voor je opa. Kom je een dagje mee lopen op mijn afdeling in het ziekenhuis ? De feiten zijn daar.
Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar laat het wel duidelijk zijn dat jouw opa een uitzondering is.
Het langdurig roken van tabak verhoogt de kans op onnoemelijk veel ziektes enorm.
Zo is in 90% van de niet kleincellige longkanker tabak de oorzaak. En dan heb ik het nog nieteens over dingen als vaatziektes (oa het ontwikkelen van trombose's hersenbloedingen) ed :x
Je wil niet weeeeten wat het de gezondheidszorg en dus voor ons belastingbetalers/zorgpremiebetalers zou schelen als dat hele tabakindustrie verboden gemaakt zou worden.
Maargoed dat is weer een andere discussie -O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:47

Colway schreef:
Voedingswaarde van producten vandaag de dag gaat juist achteruit, we krijgen veel minder (en veel minder gevarieerde) vitamines, mineralen en bouwstoffen binnen en veel te veel kunstmatige middelen.

Collega van mij zit naast het werk erg in de voedingbranche en die noemde dat opwarm maaltijden (magnetron) ook veel minder voedingsstoffen bevatten omdat die tijdens het opwarmingsproces door de magnoetron vernietigd worden....Of dat waar is weet ik niet, ik eet i.i.g. wel minder stoom maaltijden (die ik voorheen uit gemakzucht nog wel eens nam ;-) )

Als je verse producten gebruikt en gewoon vers kookt dan krijg je ruim voldoende binnen. Maar dan is het wel van belang dat je voldoende afwisselend eet en idd voldoende groente en fruit eet :)

Wat ik probeerde te zeggen dat je voor je vitamines niet teveel moet vertrouwen op aardappels.

Maar dat de voedingsmiddelen minder voedzaam zouden zijn geloof ik op geen enkele manier.
Wel dat men teveel gebruik maakt van gemaksvoedsel en daar zit teveel zout en vet in en vaak te weinig vitamines en vezels.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:51

wat je zegt klopt, maar daar schort het em juist in, vandaag de dag wordt er weinig vers gekookt en weinig gevarieerd...Veel kant en klaar, poederpakjes, etc...

Voedingsmiddelen raken steeds minder voedzaam omdat ze teveel bewerkt worden en bijv. landbouwgronden uitgeput raken :) (Een stuk bouwgrond moet eigenlijk worden afgewisseld qua soorten gewassen)

Eigenlijk is rauw vaak het beste, maar ja dat moet je maar net lekker vinden ;-) En dan vind ik salade best lekker, maar ik ga niet heel de dag rauwe groentes knagen

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:54

NatasjavE schreef:
Bovendien is de schil er vaak afgehaald en juist daar zitten de vitamines(wat anzig niet heel erg is)

wij koken ze altijd in de schil, dat scheelt ook qua vitamines, heb ik me laten vertellen :+ (en het schilt lekker makkelijk)

2 liter vocht en twee ons groenten halen we hier makkelijk, lusten echt alle groenten graag, zomers z.g.a. alles uit eigen tuin :j , en thee gaat er hier (mijn moeder en ik dan :+ ) met liters doorheen.. Fruit niet, ben niet zo'n appel-en-peren-mens :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:59

In de schil koken schijnt beter te zijn idd, geen idee waarom ik dat niet doe, denk gewoonte? Ik pof ze wel soms in de schil (heel soms....eigenlijk alleen rond kerst :+ )

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:00

Ik schrik ook echt van de reacties :=

Hoe kun je maar 200 gr groenten in een week eten? Dat heb ik bij m'n ontbijt vaak al op :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:03

Ik, als vegetarier, eet enorm veel fruit en groenten.... meer dan de toegeschreven hoeveelheid. En geloof het of niet, maar je ziet het echt aan je huid, je haar, je algehele gezondheid, je weerstand.... voor mij nooit meer anders. Ik kan echt niet zonder groenten en fruit. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die zo ongezond eten door deze belangrijke voedingsmiddelen over te slaan of te weinig te eten. Het is zo lekker!! :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:08

klopt huid, haar, nagels, huidskleur (blosjes) verbeteren zichtbaar als je op je eten gaat letten

Maar los van groenten/fruit geldt dat voor alles.....

witte pasta's zijn helemaal niet goed, de volkoren variant een stuk beter

Ik merk bijvoorbeeld dat ik meer eczeem heb als ik teveel wit brood of witte pasta's eet en teveel suikers (m'n hele hoofdhuid ligt dan open)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:10

Colway schreef:
klopt huid, haar, nagels, huidskleur (blosjes) verbeteren zichtbaar als je op je eten gaat letten

Ik merk bijvoorbeeld dat ik meer eczeem heb als ik teveel wit brood of witte pasta's eet en teveel suikers (m'n hele hoofdhuid ligt dan open)

Klopt. Je bent wat je eet. Daar geloof ik ook heilig in. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:22

Twiggy2008 schreef:
Colway schreef:

Klopt. Je bent wat je eet. Daar geloof ik ook heilig in. :j

Ik niet. Ik eet koolhydraatarm/vetrijk en ik ben juist heeeel slank nu :Y)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:24

Sport je veel? Snelle stofwisseling? Etc?

Waarom eet je zo? Met een reden?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:29

Colway schreef:
Sport je veel? Snelle stofwisseling? Etc?

Waarom eet je zo? Met een reden?

Gevoeligheid voor zetmeel en suikers :) Als ik 'gezond' brood ga eten, bijvoorbeeld, ben ik binnen een maand 10 kilo zwaarder.
Ik sport niet veel. Ik geef drie keer per week les en rij soms een uurtje paard en dat was het dan wel weer. M'n stofwisseling is juist vrij traag.

Maar goed, omdat ik op die manier eet, eet ik heel erg veel groenten, soms wel een kilo per dag :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:32

ik las koolhydraatrijk/vetrijk dus ik dacht al....... :+

Maar toch juist goed, als je een 'dieet' hebt dat bij je past?

Ik heb soms zelfs het idee dat vetten soms minder erg zijn dan suikers (afhankelijk van de vorm van beiden)

Ik eet ook weinig brood...(eerder muslie (geen crueslie) of salades)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:34

Ik ben geen ontbijtmens maar eet s'morgens op het werk altijd een banaan en appel. S'middags vaak nog een smoothie. En s'avonds altijd veel verse groenten. In deze tijd met wortelstamp en boerenkoolstamp is het geen straf om veel groenten te eten :D
In de zomer eet ik ook vaak fruit als tussendoortje zoals ananas, meloen, kersen en aardbeien, jammie!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:36

Ik eet ook vrij veel olijfolie, noten, volle yoghurt (wel absoluut biologisch) e.d., maar dat is gezond. Je ziet mij weinig aan de patat e.d. ;)
Ik eet gezond en eet verder wat ik wil (en ik neig naar gezond en voedzaam, kan er weinig aan doen). Ik heb geen overgewicht, ben superslank en hoef daar eigenlijk niets voor te doen. Maar ik sport wel, omdat ik enige vorm van conditie wil houden en ik merk dat het ook goed is voor mijn bloedsomloop.

Je bent wat je eet, nogmaals, ik geloof daar echt in. Zeker als je ouder wordt en je merkt dat je op gewicht blijft en niet eens snel veroudert (ik word bv veel jonger geschat dan ik ben). ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:34

Ik red het vaak ook makkelijk, als ik genoeg in huis heb :D In de ochtend havermout met een appel, en yoghurt met nog 1 á 2 soorten fruit. Tussen de middag een salade met kaas en noten, en veel groenten bij het avondeten. Nu doe je mij ook een groot plezier met groenten uit pot :o Witte bonen in tomatensaus, asperges... :9 Ik eet dat gewoon als snack :Y) Ik drink meestal alleen al aan (groene of kruiden) thee 2 liter per dag. Weinig brood, eet ik alleen maar teveel van en blijf honger houden.

Ik vind het altijd apart om te zien dat sommige mensen het teveel moeite vinden om goed voor zichzelf te zorgen. Of alleen maar roepen dat ze dingen niet lusten. Kan me niet voorstellen dat het goed voelt om je lichaam tekort te doen. Maar weet je? Dat moet iedereen maar lekker zelf weten. Ik voel me er goed bij om mijn lijf te voorzien van de vitamines, mineralen en vocht die het nodig heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:36

Groenten uit blik vind ik meestal niet heel lekker. Vind het heerlijk vers en een enkele keer uit de diepvries. Maar bietjes en asperges uit blik vind ik heerlijk, vooral als tussendoortje inderdaad. :9

Tja het staat voor iedereen vrij om te eten wat hij of zij wil. (En ik begin te begrijpen waarom ik naar vier jaar toch maar ben gestopt met studeren voor diëtiste :') ) Ik voel me zelf het prettigst bij veel groente en fruit, noten en (geiten)zuivel. Brood, pasta's e.d. zijn voor kleine porties lekker maar voor mij absoluut geen must.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:52

Ik vind spinazie uit pot heerlijk, kook het vaak vers maar potjes vind ik lekkerder :+ En ook worteltjes/dopertwtjes vind ik lekker en de rode kool dan :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:55

groente haal ik, wel zeker 400 gram per dag......fruit daarintegen zelden tot nooit, aardbei en banaan vind ik in de zomer nog wel lekker!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:11

2 ons groenten per dag lukt me nooit. En ik vraag me ook echt af of het inderdaad nodig is vitamines zitten overal genoeg in. Voedingvezels zit ook in brood en fruit.
Of we het echt nodig hebben of de groentenboer (lees opbrengst) daar kunnen we over discusseren. In frankrijk b.v. eten ze nog veel minder groenten... dus.
Vroeger moest men 3 glazen melk per dag drinken (weet je nog "Joris driepinter") en dat is ook achterhaald.
Zorg gewoon ervoor je dieet gevarieerd is en blijf gewoon van de hele vette/zoute/zoete dingen af. En eet met mate.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:12

Mijn eetpatroon wijkt zowiezo erg af van het standaard westerse dieet maar ik leef zo ongeveer op groente en fruit. Maar ook op noten, zaden, pitten e.d. Snap niet hoe mensen het níet eten. Niet alleen vind ik het heerlijk maar ook om de wetenschap dat je je lijf daarmee en groot plezier doet.
Daarnaast eten we alleen onbespoten en als het even kan uit eigen tuin. Maak wekelijks 3 á 4 keer verse groentesappen met weinig fruit erdoor voor een extra boost voedingsstoffen en eet maar heel weinig bewerkte voeding. Dat gezegd hebbende eten we 1x per week spaghetti, wel weer met verse groenten erdoor en 1x per week patat met daarbij weer een grote verse schaal rauwkost.

Wat je in de supermarkt koopt kun je geen 'voeding' noemen, dat is buikvulling. Zelfs het handige voorgesneden en voorverpakte spul. Door het snijden worden de voedingsstoffen blootgesteld aan zuurstof wat maakt dat voedingsstoffen oxideren en daarmee niet alleen waardeloos zijn voor je lichaam maar nog belastend ook.

Door het gebruik van kunstmest (hooguit 3 mineralen) en pesticiden wordt onze voeding qua voedingswaarden leger en leger.
Ik ben niet van plan 120 jaar te worden :D maar als ik om me heen kijk en mensen zie van alle leeftijden die ziek, zwak, misselijk zijn en overgewicht hebben weet ik waar ik het voor doe.
Mijn gezondheid is voor mij erg belangrijk. Ouder worden vind ik geen probleem maar dan wel graag gezond.

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:14

groente wel maar fruit niet

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:24

ranna schreef:
Mijn eetpatroon wijkt zowiezo erg af van het standaard westerse dieet maar ik leef zo ongeveer op groente en fruit. Maar ook op noten, zaden, pitten e.d. Snap niet hoe mensen het níet eten. Niet alleen vind ik het heerlijk maar ook om de wetenschap dat je je lijf daarmee en groot plezier doet.
Daarnaast eten we alleen onbespoten en als het even kan uit eigen tuin. Maak wekelijks 3 á 4 keer verse groentesappen met weinig fruit erdoor voor een extra boost voedingsstoffen en eet maar heel weinig bewerkte voeding. Dat gezegd hebbende eten we 1x per week spaghetti, wel weer met verse groenten erdoor en 1x per week patat met daarbij weer een grote verse schaal rauwkost.

Wat je in de supermarkt koopt kun je geen 'voeding' noemen, dat is buikvulling. Zelfs het handige voorgesneden en voorverpakte spul. Door het snijden worden de voedingsstoffen blootgesteld aan zuurstof wat maakt dat voedingsstoffen oxideren en daarmee niet alleen waardeloos zijn voor je lichaam maar nog belastend ook.

Door het gebruik van kunstmest (hooguit 3 mineralen) en pesticiden wordt onze voeding qua voedingswaarden leger en leger.
Ik ben niet van plan 120 jaar te worden :D maar als ik om me heen kijk en mensen zie van alle leeftijden die ziek, zwak, misselijk zijn en overgewicht hebben weet ik waar ik het voor doe.
Mijn gezondheid is voor mij erg belangrijk. Ouder worden vind ik geen probleem maar dan wel graag gezond.

Wow ik heb daar wel respect voor, dat je op die manier leeft, maar ook er zo over nadenkt en veel informatie opzoekt etc etc.
mag ik vragen waar je bijvoorbeeld dan groenten en fruit koopt? Als het zeg maar niet uit eigen tuin komt?
Ik heb in de eigen tuin alleen druiven, appels en aardbei. Buren hebben witte druiven, wij blauwe, dan ruilen we ook altijd wat heb je 2 soorten :D Verder werkt mijn vader op de groenteveiling dus daarvandaan ook alle groenten/fruit