Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:34

Zelf denk ik dat dat toch nog eens goed onderzocht moet worden. En elke minuut kan er 1 te veel zijn dat je naar het ZH gereden moet worden, al is het in de ambulance. Maargoed, is een beetje offtopic. ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:00

Kaygee schreef:
Het sterftecijfer onder baby's schijnt hier zo hoog te zijn door de ongecontroleerde zwangerschappen onder allochtone vrouwen. Niet door het aantal thuisbevallingen. Het zou misschien een steentje bijdragen maar is niet de hoofdoorzaak. Eens kijken of ik daar nog een artikel over kan vinden wat ik eens gelezen heb.

Uit het archief van NRC.nl:
Citaat:
Ook heeft Nederland mogelijk veel allochtone zwangeren, een groep die een hoge perinatale sterfte kent. Uit recent, nog niet gepubliceerd onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid blijkt dat de thuisbevalling geen rol speelt bij de te hoge babysterfte: vrouwen bij wie de kans op complicaties klein is, kunnen even goed thuis bevallen als in het ziekenhuis.

Klopt idd. Heb al best vaak op het laatste moment kraamzorg/kraampakket moeten regelen voor vaak jonge meiden die hun hele zwangerschap verborgen hadden gehouden. Soms gewoon rechtstreeks doorverbonden met de dichtsbijzijnde verloskundige omdat de bevalling al op gang was gekomen en binnen 24 uur het kind al geboren was.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:11

NatasjavE schreef:
Ik zou niet zo zeer over de natuurlijk bevallen mafia willen praten. Waar ik persoonlijk veel meer last van gehad heb is de thuisbevalingsmafia. Getvertje. Die druk om het toch vooral thuis te moeten doen. Bah, bah, bah.

Ja binnen 48 na een KS naar huis. Belachelijk.

indd belachelijk het blijft wel een buikoperatie

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:32

binnen 48uur naar huis na een KS??

nou hier niet hoor,heb maandag mn keizersnede gehad en mocht de zaterdag erna pas naar huis!!
had liever nog een weekje langer gelegen waant thuis kon ik niks,en heb ik extra kraamzorg moeten aanvragen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:33

Maandag keizersnede en maandag naar huis... De maandag een week later dan wel :D Maar dat kwam omdat onze jongens op de couveuse-unit lagen, anders had ik na 5 dagen naar huis gemoeten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:34

HIer is 5 dagen blijven in het zh verplicht na ks, 7 dagen max, maar ze kijken uiteraard ook naar je algehele toestand.

Ik had na 4 dagen wel genoeg gehad en wilde niets liever dan naar huis.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:45

Ik ben via de natuurlijk weg bevallen van ons zoontje, en ik zou het zo weer doen ( ik was behoorlijk uitgescheurd en was net zo een pop die je kon bedienen met touwtjes )
Toch zei ik 2 dagen erna,, ik wil er nog 1 !!!.

ook mn Bevallingsverhaal opgeschreven en het is gewoon heel bijzonder.

Vriendin van mij,, bavallen via keizersnede ervaart het allemaal heel anders,, de weg naar herstel duurde lang,, je eigen baby oppakken doet pijn.. en het risico op ontstekingen is een stuk groter..

Ja bevallen doet zeer,, maar zooooo prachtig <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:59

5 Dagen ziekenhuis na een keizersnede (minimaal) lijkt me zelf ook realistischer...

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:16

Hier positieve verhalen over een KS.

Bij mn 1ste zwangerschap kreeg ik te horen dat er flinke cystes op beide eierstokken zaten.
Met de 36 weken zei de gyn dat ik een KS kreeg.
2 weken later een geplande KS.
Bij mij was de ruggeprik zetten klote.
Pas bij de 3de keer zat ie goed.
KS zelf geen problemen mee gehad,meteen nadat onze dochter eruit was meteen bij me gehad.
Daarna werd ze gecontroleerd en naar de kamer gebracht.
Ik was binnen één uur weer op mn kamer.
De 1ste dag veel pijn gehad maar daarna niet meer.
Na 5 dagen naar huis en ik kon alles.
Ik zei tegen de kraamverzorgster wat ze kwam doen.
Ik mocht van haar niks maar zodra ze weg was deed ik gewoon alles zelf.
Ik kon na 6 weken weer gewoon paardrijden.

De 2de wilde ik graag een KS.
Gyn vond dat ik het maar gewoon natuurlijk moest proberen.
Na 38 weken bevalling aan de gang gemaakt in het ZH.
Komen ze na 4 uur kijken hoeveel ontsluiting ik heb.
Voelen ze dat mn zoontje zijn handje op zijn hoofd heeft.
Spoed KS gekregen.
Komt de gyn naderhand bij mij zegt hij:het is maar goed dat het een KS is geworden want hij had er niet uit kunnen komen via vaginaal.
Zoontje woog 9 pond en mn bekken waren te smal.
Na 4 dagen naar huis en weer hetzelfde verhaal als bij mijn dochter.
Gewoon weer alles kunnen doen.
Ik zat zelfs na 4 weken weer op een jong paard!!!

Helaas komt er bij ons geen 3de bij maar als die er wel bij was gekomen dan werd het een KS.
Heeft de gyn ook in mn dosier gezet.

Ik zweer bij een KS!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 23:19

Sorry, maar hoe kun je daar nu bij zweren als je nog nooit een natuurlijke bevalling hebt gehad?

En met 4 weken op een jong paard zitten na een KS, dat is echt funest voor je lijf... Vind dat niet slim, maar dat is mijn mening. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:41

@lovemyhorse1, prachtig dat dat voor jou zo is verlopen met je KS. Helaas gaat dat niet overal zo. Ik vind het knap hoor, dat je met zo'n buikwond inclusief hechtingen na 4 dagen zelf alles weer doet. Of dat nu representatief is voor de grote groep mensen die een KS hebben gehad, betwijfel ik, ik denk eerder dat het de uitzondering op de regel is.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:48

@MamboBeach
Ze hebben de vliezen gebroken bij de 2de in het ZH.
Daarna weeenopwekkers gehad.
Na 4 uur kwamen ze erachter dat mn zoon niet via de natuurlijke weg ter wereld kon komen.
Dus toch maar een spoed KS gekregen.

Ik heb de vliezen breken en daarna zeer heftige weeen als zeer pijnlijk ervaren.
Was echt blij met mn KS.

En na 4 weken weer op het paard zitten.
De gyn heeft mij gezegd als je je goed voelt moet je het doen maar wel pas na 4 weken.
Ik heb naderhand helemaal geen last gehad van mn lichaam.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:10

Bij de eerste heb ik een keizersnee gehad (spoed, kindje kreeg het benauwd), en bij de 2e een gewone bevalling. Van de gewone bevalling ( die wel pijn deed, ik weet het nog goed), was is veeeeeel eerder weer op de been dan bij die keizersnee. Ze snijden gewoon je buikspieren door hè, vandaar ook de herstel periode van 6 weken. Ik zou echt een gewone bevalling aanraden. En qua blaas: het is niet alleen de bevalling maar ook de zwangerschap die invloed heeft op je blaas. Ik was blij toen ze zeiden dat ik een ks kreeg, maar daar ben ik ook van teruggekomen. En ik dacht maar zo: iedereen die je om je heen ziet is ooit geboren. Dus als iedereen dat kan kan ik dat ook!! Overleg gewoon met de gynaecoloog, die heeft ervoor op school gezeten zullen we maar zeggen. Succes met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:32

Bij mijn weten worden je buikspieren niet doorgesneden hoor, maar aan de kant geschoven.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:57

Mijn buikspieren zijn wel degelijk doorsneden hoor :) weet nog precies hoe het voelde!

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:21

Ik zou er veel voor doen om nu zonder KS te mogen bevallen. Ben nu 21 weken zwanger en de gyn zei al van in het begin dat het weer KS zal worden gewoon omdat mijn eerste zoontje 4.520kg woog en een tweede meestal nog zwaarder wordt. Ik heb het er eigenlijk wel een beetje moeilijk mee. Nooit een gewone bevalling meemaken. Ik ben echt jaloers op mensen die gewoon bevallen. Nu voel ik me zo minderwaardig omdat ik dat niet kan...

Al mag ik niet klagen over mijn KS. Weinig last van gehad. Alleen je kan de eerste dagen maar beter niet lachen, want dat was niet zo prettig onder meer door de doorgesneden buikspieren. Maar na de KS duurt het natuurlijk wel even voor je bij je kindje kan zijn. Om 20.50u is hij geboren en ik was pas op de kamer om 23u!! Had mijn kind nog niet vastgehad en hij lag al lekker te dromen in de armen van mijn zus.

En ivm met de blaas. Daar heb je zowieso al meer last van tijdens de zwangerschap. Dat merk ik nu wel goed. Als ik nu moet niezen heb ik meestal prijs.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:40

lovemyhorse1 schreef:
@MamboBeach
Ze hebben de vliezen gebroken bij de 2de in het ZH.
Daarna weeenopwekkers gehad.
Na 4 uur kwamen ze erachter dat mn zoon niet via de natuurlijke weg ter wereld kon komen.
Dus toch maar een spoed KS gekregen.

Ik heb de vliezen breken en daarna zeer heftige weeen als zeer pijnlijk ervaren.
Was echt blij met mn KS.

En na 4 weken weer op het paard zitten.
De gyn heeft mij gezegd als je je goed voelt moet je het doen maar wel pas na 4 weken.
Ik heb naderhand helemaal geen last gehad van mn lichaam.

Dat is ook hartstikke fijn dat je zo voorspoedig bent hersteld! :j Ook ik heb de weeen als zeer heftig en pijnlijk ervaren, ik had ook een weeenstorm maar dat hoort erbij. Althans, dat denk ik dan... Ik zou niet weer voor een KS kiezen ook al is het me niet tegen gevallen maar het herstel van een vaginale bevalling vindt ik makkelijker en fijner.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:44

Elmee schreef:
Ik zou er veel voor doen om nu zonder KS te mogen bevallen. Ben nu 21 weken zwanger en de gyn zei al van in het begin dat het weer KS zal worden gewoon omdat mijn eerste zoontje 4.520kg woog en een tweede meestal nog zwaarder wordt. Ik heb het er eigenlijk wel een beetje moeilijk mee. Nooit een gewone bevalling meemaken. Ik ben echt jaloers op mensen die gewoon bevallen. Nu voel ik me zo minderwaardig omdat ik dat niet kan...

Al mag ik niet klagen over mijn KS. Weinig last van gehad. Alleen je kan de eerste dagen maar beter niet lachen, want dat was niet zo prettig onder meer door de doorgesneden buikspieren. Maar na de KS duurt het natuurlijk wel even voor je bij je kindje kan zijn. Om 20.50u is hij geboren en ik was pas op de kamer om 23u!! Had mijn kind nog niet vastgehad en hij lag al lekker te dromen in de armen van mijn zus.

En ivm met de blaas. Daar heb je zowieso al meer last van tijdens de zwangerschap. Dat merk ik nu wel goed. Als ik nu moet niezen heb ik meestal prijs.

Hey meid, voel je ajb niet minderwaardig want dat is echt niet zo!!! :n
Ik begrijp de 'jaloezie' wel denk ik wat je daarmee bedoelt maar ik heb normale bevallingen gehad en een KS maar ik was met alle kindjes niet meer en/of minder blij met mijn kindje hoor! En natuurlijk is een natuurlijke bevalling een prachtige ervaring maar weet je dat mijn man en ik de KS ook prachtig vonden... Dat klinkt misschien raar maar wat niet kan, kan niet.

Geniet van je zwangerschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:49

Kaygee schreef:
Mijn buikspieren zijn wel degelijk doorsneden hoor :) weet nog precies hoe het voelde!

Hebben ze verschillende methodes dan, die van mij zijn niet doorgesneden iig, daar heb ik nog naar gevraagd.
Citaat:
Bijna altijd maakt de gynaecoloog een ‘bikinisnede’, een horizontale (dwarse) snede van 10-15 cm vlak boven het schaambeen, ongeveer rond de haargrens. Bij uitzondering wordt soms een snede van de navel naar beneden gemaakt. Na de snede in de huid worden het vet onder de huid en een laag verstevigend bindweefsel boven de buikspieren doorgesneden. De lange buikspieren die van de ribbenboog naar beneden lopen worden opzij geschoven, en vervolgens opent de gynaecoloog de buikholte. De blaas, die voor een deel over de baarmoeder heen ligt, wordt losgemaakt van de baarmoeder en naar beneden geschoven. Daarna haalt de gynaecoloog meestal via een dwarse snede in de baarmoeder uw kind naar buiten.

Bron:http://europe.obgyn.net/nederland/patientenvoorlichting/sectio.htm

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:56

Bij mij hebben ze tussen mijn buikspieren door gesneden.

De buitenste huidlaag snijden ze meestal van links naar rechts open, net onder de rand van je ondergoed. Daaronder snijden ze van onder naar boven. (dus naar je navel) Op die manier snijden ze tussen je buikspieren door. Je buikspieren worden wel uit elkaar geduwd. en daar heb je ook nog best een tijd last van.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:07

Ik voelde op een gegeven moment schokjes door mijn buikspieren, ze zeiden toen dat ze daar aan het snijden waren. Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen. Dat kan ook. Ik moet dinsdag bij de gyn op controle, ga het wel even navragen ben zelf namelijk ook wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:26

Misschien ging het om het verstevigende bindweefsel boven de buikspieren?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:47

Ik denk niet dat het de buikspieren waren (die doorgesneden werden), het duurt namelijk lang voordat die weer genezen zijn. Ze krijgen wel een flinke optater van het opzij schuiven, daarom doet het de eerste tijd zo'n pijn om ze te gebruiken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:14

vroeger sneden ze wel buikspieren door. dan kregen ze een verticale snede van navel naar beneden. tegenwoordig is het een horizontale snee en schuiven ze de buikspieren aan de kant.
snellere genezing.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:25

Lachen na KS is niet zo fijn, moet je je voorstellen hoe overgeven dan voelt :=

Nog nooit natuurlijke bevalling meegemaakt. Mijn ervaringen met KS zijn dusdanig goed, dat ook ik daar weer voor zou kiezen.
Wel graag andere anesthesist, eentje die WEL goed kan prikken >;)