homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:05

Sjnoebel, het is hier op bokt niet de bedoeling om persoonlijk te worden :)

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:05

Fiffill schreef:
LCharlotte schreef:
Ieder mens kan een ziekte meedragen of het nu een homo een hetero of een bi betreft, daarom vind ik het bijzonder als mensen puur op grond van de geaardheid besluiten dat er niet gedoneerd mag worden.

Maar er wordt dus niet op geaardheid geselecteerd, dat is het hele punt. Het gaat er gewoon om dat het een risicogroep betreft met een verhoogde kans op HIV besmetting en daarom wordt deze groep uitgesloten. Dat het om homo's gaat heeft daar helemaal niks mee te maken.

er wordt wel op geaardheid geselecteerd, ik ben homo, mijn bloed is zuiver, waar kan ik het donoren volgens jou?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:06

Als je het al met de informatie in het topic niet snapt, dan kan ik het echt niet beter uitleggen. Er bestaan tot zover ik weet geen geanimeerde tekeningen om wetenschappelijk onderzoek naar sociologische en gezondheidsrisico uit te leggen.

En grappige is het lijstje was in het begin veel langer. En ik twijfel dat ze plots discriminerend geworden zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:06

Als je homo zou zijn maar niet praktiserend, was je nog steeds homo en mag je gewoon bloed geven hoor :)

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:07

Lente schreef:
Sjnoebel, het is hier op bokt niet de bedoeling om persoonlijk te worden :)

Als iemand zegt dat ze moe wordt van mijn mening en discussie dan moet ze niet lezen en reageren, sorry.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:08

Inderdaad, de risico groep heeft niks met homoseksualiteit te maken. Waren het hetero's die een verhoogde kans hadden zou de donorgroep nog veel kleiner zijn :)

Spijtig dat mensen echt zonodig de discriminatie bril willen opzetten en zich in een slachtofferrol willen duwen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:09

sjnoebel schreef:
Fiffill schreef:
Maar er wordt dus niet op geaardheid geselecteerd, dat is het hele punt. Het gaat er gewoon om dat het een risicogroep betreft met een verhoogde kans op HIV besmetting en daarom wordt deze groep uitgesloten. Dat het om homo's gaat heeft daar helemaal niks mee te maken.

er wordt wel op geaardheid geselecteerd, ik ben homo, mijn bloed is zuiver, waar kan ik het donoren volgens jou?

Nee, je valt binnen een risicogroep. Net zoals mensen die piercings of tattoo's hebben laten zetten ook niet direct mogen doneren, of mensen met veel wisselende contacten, etc. etc. Het is toch niet zo dat je niet mag doneren omdat je homo bent? Nee, het is zo dat je niet mag doneren omdat er binnen die groep een verhoogd risico is op HIV. Dat het toevallig homo's zijn maakt geen donder uit. Als het nou lesbiennes waren mochten die niet doneren, was ook geen discriminatie geweest. Of hetero's, had ook gekund.

Echt, ik vind het zo jammer dat er mensen zijn die overal direct maar discriminatie in zien. Een beetje logisch nadenken scheelt al een hoop :)

Anoniem

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:11

Ik denk dat als je een jaar geen seksueel contact hebt gehad met een man, je als homo ook gewoon doneren mag.

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:13

wat ik maar wil aangeven is dat die regel gewoon ver ver ver achter haalt is. het is al lang niet meer zo dat homo's de enige grootste risico groep zijn. In andere landen mogen mannen die sex hebben met andere mannen wel gewoon bloed geven zelfs in duitsland! als er echt een tekort is aan bloed dan kunnen ze mijn gezond bloed toch ook gebruiken? maar het is weer een voorbeeld dat de nederlandse wet gewoon oud is en niet met de tijd mee gaat. Je wilt niet weten hoeveel bi mannen, waarvan de vrouw het niet weet wel een profiel pagina ergens heeft waar ze sex zoeken met mannen, het is allemaal veel makkelijker geworden door het internet en de mobiliteit vandaag de dag en de wet gaat hier niet in mee.

En ja ik voel me gediscrimineerd omdat ik het dus met 1 man doe! net als jullie het allemaal waarschijnlijk maar met 1 partner doen!

ow en dan is er nog de groep hetero's die naar paren en swingers clubs gaan, niemand gaat erna toe, maar de vele 1000den paren en sexclubs bestaan wel nog steeds.
Het is een voorbeeld van de vibrators, in Nederland worden er meer vibrators per jaar verkocht dan stofzuigers, maar niemand heeft er een.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:16

Maar als de cijfers nou aantonen dat er binnen die groep nog steeds een verhoogde kans op HIV is, waarom zou je het risico dan willen nemen :? het gaat niet om de gever, het gaat om de ontvanger.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:16

Fiffill schreef:
Nee, je valt binnen een risicogroep. Net zoals mensen die piercings of tattoo's hebben laten zetten ook niet direct mogen doneren, of mensen met veel wisselende contacten, etc. etc. Het is toch niet zo dat je niet mag doneren omdat je homo bent? Nee, het is zo dat je niet mag doneren omdat er binnen die groep een verhoogd risico is op HIV. Dat het toevallig homo's zijn maakt geen donder uit. Als het nou lesbiennes waren mochten die niet doneren, was ook geen discriminatie geweest. Of hetero's, had ook gekund.

Echt, ik vind het zo jammer dat er mensen zijn die overal direct maar discriminatie in zien. Een beetje logisch nadenken scheelt al een hoop :)

_/-\o_

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:17

[/quote]

er wordt wel op geaardheid geselecteerd, ik ben homo, mijn bloed is zuiver, waar kan ik het donoren volgens jou?[/quote]

Echt, ik vind het zo jammer dat er mensen zijn die overal direct maar discriminatie in zien. Een beetje logisch nadenken scheelt al een hoop :)[/quote]

je vergeet 1 belangrijk ding!!!! en dat is, ik heb er niet voor gekozen om homo te zijn, die mensen die een tattoo of piercing laten zetten hebben er wel zelf voor gekozen, net als dat je veel wisselende contacten wilt, daar kies je voor.
Ik wil de medemens helpen, maar het mag niet, ook al doe ik in mijn ogen niets verkeerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:19

Ik kan niet anders dan het 100% met fiffil eens zijn.

Sjnoebel, natuurlijk heb je er niet voor gekozen om homo te zijn, maar daar gaat het toch ook niet om?

Het gaat om de ontvanger en om het risico zo klein mogelijk houden. Ik hoop dan ook altijd maar dat de mensen die in de wachtkamer bij Sanquin zitten zich dát voor ogen houden, hun vragenlijst zo eerlijk mogelijk invullen en ook gewoon accepteren dat ze (door keuze of niet) in een risicogroep zitten die Sanquin zich niet kan permitteren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:23

En de regels in het buitenland op vlak van gezondheidszorg als goede standaard of waarheid houden. Ik zou dat niet teveel doen. Elk land heeft zo zijn regels van toepassing voor een reden. Zoals zweden is het risico bij de homoseksuele groep veel lager geworden door wel een effectieve gezondheidspreventie. Daarom is er dus geen reden om ze uit te sluiten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:26

sjnoebel schreef:
je vergeet 1 belangrijk ding!!!! en dat is, ik heb er niet voor gekozen om homo te zijn, die mensen die een tattoo of piercing laten zetten hebben er wel zelf voor gekozen, net als dat je veel wisselende contacten wilt, daar kies je voor.
Ik wil de medemens helpen, maar het mag niet, ook al doe ik in mijn ogen niets verkeerd!

Nogmaals: het gaat níet om jou en of je wel of geen keuze hebt, het gaat om de ontvanger!
Denk je nou echt dat deze regel er is om homo's te pesten oid?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:52

Vind het op zich wel terecht dat ze goed uitkijken welk bloed ze aanvaarden als donorbloed. Bloed geven is heel mooi maar het kan toch absoluut niet dat er via de bloedbank ziektes zouden worden doorgegeven.
Geldt niet alleen voor HIV.
Heb me ooit laten overhalen om eens bloed te gaan geven. De eerste keer wordt het sowieso grondig onderzocht en niet gedoneerd maar ik kreeg bij het gesprekje vooraf al te horen dat mijn bloed misschien geweigerd zou kunnen worden. Waarom? Omdat ik ooit in een ver verleden malaria gehad heb. Blijkbaar ook 1 van de ziektes die 'niet mogen'. Bloed bleek achteraf toch goed te zijn voor donatie maar ik heb eigenlijk nooit meer gedoneerd.
Niet omdat ik me beledigd voelde of dergelijke maar gewoon omdat ik niet fanatiek pro-bloeddonatie ben. Als een bekende (familie/vriend/etc) bloed nodig zou hebben wil ik het gerust doneren. Maar om de zoveel maanden beetje doneren, mja niet direct mijn ding.
Moest ik zelf bloed nodig hebben, heb ik nog een hele familie die geschikte donor zou kunnen zijn (broer en zus hebben zelfde bloedgroep, moeder heeft O).

Dat bloed wel of niet aanvaard wordt voor donatie naargelang mogelijke aandoeningen of bepaalde risico's lijkt mij terecht en verder niet discriminerend bedoeld.
Hetero's die (veel) wisselende contacten hebben mogen ook niet en zo zijn er nog wel groepen/individuen die niet mogen. Lijkt me dus niet dat de maatregel specifiek op homo's gericht is.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:19

lesilla schreef:
Authentic schreef:
Welke groepsindelingen hebben ze dan onderzocht?

Alle groepen die in aanmerking komen voor bloeddonatie en dan al de verschillende subgroepen naar risicoanalyse door levensstijl en werk. Hierdoor komen ze ook aan de verschillende indelingen.

Ik geloof niet dat ik daar naar vroeg, welke indelingen, als je "Homo's" onderzoekt krijg je een ander resultaat dan wanneer je de groep "Personen met wisselende seksuele contacten" onderzoekt, toch? Ik wil weten of dit verschil uberhaubt is onderzocht of dat ze het zo wel prima vonden. Een homo is niet gelijk iemand met wisselende seksuele contacten. Voor zover ik weet is homoseksualiteit overigens geen geen levensstijl of beroep, het is een geaardheid.

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:02

Het laatste wat ik erover zeggen wil is dat jullie je denk ik niet in de situatie kunnen verplaatsen. het is net het zelfde als iemand zou zeggen "alle buitenlanders zijn lui en willen niet werken" dan neem je ook de hele groep terwijl er veel buitenlanders wel keihard werken. Nu wordt er gezegd alle homo's die sex hebben mogen geen bloed geven, terwijl er zijn genoeg homo's die geen wisselende contacten hebben.

Het jammere is dat in Nederland steeds iedereen over 1 kam geschoren wordt. hanteer dan alleen de regel "mensen met veel wisselende seksuele contacten, ongeacht man of vrouw mogen geen bloed doneren" dan heb je het toch gedekt.

Ik voel me niet echt gediscrimineerd maar eerder teleur gesteld dat er over 1 kam geschoren wordt en niet naar de persoon of situatie gekeken wordt. Overigens is dit niet de eerste keer dat ik hier over denk of spreek, maar mijn huisarts en een chirurg waar ik een jaar geleden hierover mee gesproken heb gaven zelf aan dat de regel helemaal niet meer klopt!

Maar ieder zijn mening natuurlijk, alleen moeten mensen eens proberen verder te kijken dan alleen hun eigen straatje, de trend onder homo's zijn helemaal geen wisselende contacten maar meer de "normale relaties".

Wakker worden mensen "de eighties" zijn over!!!!!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:05

Raar dat de trend van hiv besmettingen schrikbarend stijgt, ondanks de gezondheidspreventie. Ofwel hebben de mensen die de cijfers onderzoeken ongelijk, of wel heb jij ongelijk.
hmmm :)

En neen dat zijn helaas geen leugens opgesteld door een homohatende vereniging, was dat maar zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:07

Ik vind het apart dat je nu aanneemt dat wij ons niet in de situatie kunnen verplaatsen.

Het kan ook gewoon zijn dat wij er anders tegenover staan dan jij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:13

Ik scheer mensen niet over één kam, want ik weet dat niet elke homo op een parkeerplaatsje onveilige seks heeft. Helaas zijn er nog steeds teveel HIV besmettingen binnen de groep en Sanquin wil het risico niet nemen en sluit daardoor de hele groep uit. Ik vind het ook jammer dat het niet anders kan (op dit moment, of er moet wél een andere - haalbare! - optie zijn) maar het gaat hier om de veiligheid van de ontvanger. Als je daarvoor een hele groep moet uitsluiten, so be it.
Discriminatie is het niet, maar ik snap dat je teleurgesteld bent omdat jij in principe gewoon prima bloed zou kunnen geven.

Verder kijken dan m'n eigen straatje doe ik heus wel, wees niet bang :) en juist daardoor snap ik dat er ook nog steeds (teveel) homo's zijn die er niet zo over denken als jij (en de homo's die ik ken ;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:16

Ik vind het belachelijk.

Als ik kijk naar mijn moeder, die is járen bloeddonor geweest, ineens kreeg ze een brief dat ze geen bloed meer mocht geven (een paar jaar terug). Reden hiervan was dat ze 10 jaar voor die brief een bloedtransfusie had gehad (bloeding tijdens een operatie) en nu was er een hele kleine kans dat er iets niet goed was met dat bloed.
Dat ze mijn moeder er dan uitgooien kan ik inkomen, maar 10 jaar later???? Mijn moeder ging elke 2 maanden, wie weet hoeveel mensen er al haar bloed hebben.

En dan gaan we moeilijk doen over homo's? Nee, ik vind dit belachelijk, bekrompen, etc

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:17

stef schreef:
Ik vind het belachelijk.

Als ik kijk naar mijn moeder, die is járen bloeddonor geweest, ineens kreeg ze een brief dat ze geen bloed meer mocht geven (een paar jaar terug). Reden hiervan was dat ze 10 jaar voor die brief een bloedtransfusie had gehad (bloeding tijdens een operatie) en nu was er een hele kleine kans dat er iets niet goed was met dat bloed.
Dat ze mijn moeder er dan uitgooien kan ik inkomen, maar 10 jaar later???? Mijn moeder ging elke 2 maanden, wie weet hoeveel mensen er al haar bloed hebben.

En dan gaan we moeilijk doen over homo's? Nee, ik vind dit belachelijk, bekrompen, etc

Dat is wel apart zeg :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:18

Ze zijn er later pas achter gekomen wat de risico's zijn en toen hebben ze een datum van vóór de ziekte van Creutzfeld-Jakob gepakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:20

ik geloof idd dat het creutzfeld-jakob was nu ik dat zo zie staan