Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:05

Pff, ik heb me laten testen en al, maar nu 4 jaar later nog nooit een oproep gehad!! Is toch vreemd?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:02

Zou ik er persoonlijk achter aan bellen om te vragen of dat klopt.

Heb hier de buisjes van Europdonor ontvangen. Gelijk even ziekenhuis gebeld, en kan daar zonder problemen de buisjes laten vullen. Dan terugsturen en kom ik in de databank te staan.
En wie weet wordt ik ooit in mijn leven opgeroepen :-D (lijkt me opzich wel gaaf ondanks de bijwerkingen..)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:20

Maartje1990 schreef:
hemoglobine is volgens mij je ijzergehalte (gaat dat met een prikje in je vinger?)

enne... dan weet je toch iig zeker dat je gezond ben... is het voor jou tenminste nog iets waard..

Ook dat is een reden om bloed te geven. ;)

Was er afgelopen maandag, waarbij na de keuring mijn hemoglobine super was (9,3), maar mijn bloeddruk vrij hoog terwijl ik normaal vrij laag zit. Dus even iets om in de gaten te houden, kan eenmalig zijn maar voor hetzelfde geld blijft het zo.
Vind het wel positief dat dit elke 4 maanden toch even gecheckt wordt...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:56

Ik ben jarenlang donor geweest tot ik zelf ziek werd, sindsdien kan ik geen bloed meer geven.
Ik sta er nog altijd volledig achter en als het mogelijk was geweest was ik met alle plezier gegaan, maar aangezien ik zelf een bloedtransfusie heb gehad en kamp met ong. een chronisch te laag ijzer en hb gehalte en ondergewicht tgv darmziekte is bloed missen niet een goed plan.

Wel sta/stond ik geregistreerd als stamcel/beenmergdonor, maar had hierover ook wel een vraagje aan frensie, sinds een aantal jaar weet ik dus dat ik meerdere auto-immuunziektes heb, is dit nog wel een optie dan of kan ik me beter uit laten schrijven? Ik weet niet goed of ik met mijn stamcellen genetische defecten weer door kan geven, ik neem aan van wel namelijk?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:05

Ik heb geen idee...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:01

En als je nou naar de site van Europdonor gaat (www.europdonor.nl) en net doet of je je in gaat schrijven. Dan worden er allemaal vragen m.b.t. je gezondheid gevraagd, en als je niet in aanmerking komt krijg je direct die melding. Wellicht dat je daar kan zien dat je je niet in kan schrijven, en dan zou ik idd contact opnemen om je uit te laten schrijven.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:53

Wendy_Komen schreef:

Heb hier de buisjes van Europdonor ontvangen. Gelijk even ziekenhuis gebeld, en kan daar zonder problemen de buisjes laten vullen. Dan terugsturen en kom ik in de databank te staan.
En wie weet wordt ik ooit in mijn leven opgeroepen :-D (lijkt me opzich wel gaaf ondanks de bijwerkingen..)

Ik heb de buisjes laten vullen toen ik toch bloed heb geven bij de bloedbank.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:09

Mag je tegenwoordig ook bloed geven als je minder dan 50kg weegt? Mocht vroeger niet, maar misschien is dat veranderd?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:45

Nee je moet nog steeds zwaarder zijn dan 50 kilo.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:49

Silvia schreef:
Wendy_Komen schreef:

Ik heb de buisjes laten vullen toen ik toch bloed heb geven bij de bloedbank.

Maar gezien ik geen bloeddonor mag zijn i.v.m. een bloed en plasma transfusie gaat dat hem helaas niet worden ;-)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:57

interessant topic :) ik ben nu 19 en toen ik 18 was geworden heb ik mij direct geregistreerd als orgaandonor en daar ben ik ook trots op. ik weet dat heel veel leeftijdsgenoten van mij hier niet over nadenken of geen donor willen zijn, maar wat voor mij de doorslag gaf is dat ik zelf WEL een orgaan van iemand zou willen als ik het nodig zou hebben, dus waarom niet mijn organen weg geven als ik doodga....?

maar nu zit ik er ook heel erg over te denken om dus ook bloeddonor te worden... ik heb voor zover ik weet geen ziektes, geen gekke dingen, ben totaal niet bang voor naalden en ik moest 1 keer bloedprikken en daar had ik ook geen last van... ik denk dus dat ik wel een goede kandidaat zou zijn :)
wordt elke keer dat je bloed geeft ook je bloed nagekeken? ( dat zou dan wel fijn zijn, mochten ze ineens iets heel geks vinden ben je er wel snel bij :P )

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:43

Je bloed wordt elke keer nagekeken op een aantal virale aandoeningen.

Als je wordt goedgekeurd om bloed te geven, is dat geen garantie dat je 100% gezond bent. Sanquin kan niet op alles testen.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:26

nee dat snap ik, maar opzich wel een fijn idee toch? :)
er zit van sanquin heel dicht bij mijn huis zo'n plek waar je heen kan om bloed te geven, dus van de week even kijken hoe alles in zijn werk gaat en dan kijken wanneer ik bloed kan gaan geven :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:51

Ik heb volgende week een afspraak voor controleren voor stamceldonor

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 07:46

Maartje, bij Europdonor?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 08:11

:j

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:45

Weet je dan zeker dat het een controle betreft, en niet gewoon de bloedafname?

Ik kreeg namelijk een mail na het aanmelden met de vraag wanneer ik langs zou kunnen komen in Leiden. Heb toen gevraagd of het om meer ging dan enkel bloedafname, en als dat niet het geval zou wezen, ze de buisjes op zouden kunnen sturen (had dit op de site gelezen). Hierna kreeg ik dus inderdaad de mail dat er buisjes onderweg waren naar mij toe. Die heb ik inmiddels dus ook binnen, en ga ze maandag bij het ziekenhuis even laten vullen, en dan weer opsturen.

Dus vandaar mijn vraag/ interesse.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:47

De aanmeldingscontrole waarschijnlijk, dan zie je de dokter en dan vraagt hij nog is extra na over je gezondheid en legt hij of zij de stamceldonatie nog is na.

Als het echt een controle was voor een match! Geweldig! Nu vraag ik me af de week dat je nodig hebt om alle gezondheidstest te doen als er een match is krijg je daar in nederland een ziektevergoeding of iets anders voor. Hier in belgië niet en dat is best schandalig! Want nu zeggen veel potentiele donors af omdat niet iedereen zomaar een week werken kan missen....

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:57

Maar bij mij is die gezondheidscontrole dus niet, hoef enkel wat buisjes op te sturen. Dus vandaar mijn verbazing.

Over vergoeding:
Wij proberen het ongemak voor de donor zo klein mogelijk te houden. We vergoeden uw onkosten (zoals reiskosten) en gederfde inkomsten worden gedeeltelijk gecompenseerd. Als u besluit om de onkosten niet te declareren, gebruiken wij dat bedrag om het Nederlandse stamceldonorbestand verder op te bouwen.
http://europdonor.nl/donor/onkostenvergoeding/

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:04

Wauw prachtig, kunnen ze hier wat van leren.

Buisje opsturen is heel makkelijk, controle houdt toch maar bloeddruk en gewicht in. De kans is zo klein en je moet toch door de molen als je een match bent en er nog mee wilt doorgaan

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 10:44

Wendy_Komen schreef:
Weet je dan zeker dat het een controle betreft, en niet gewoon de bloedafname?

Ik kreeg namelijk een mail na het aanmelden met de vraag wanneer ik langs zou kunnen komen in Leiden. Heb toen gevraagd of het om meer ging dan enkel bloedafname, en als dat niet het geval zou wezen, ze de buisjes op zouden kunnen sturen (had dit op de site gelezen). Hierna kreeg ik dus inderdaad de mail dat er buisjes onderweg waren naar mij toe. Die heb ik inmiddels dus ook binnen, en ga ze maandag bij het ziekenhuis even laten vullen, en dan weer opsturen.

Dus vandaar mijn vraag/ interesse.

oh ja, bloedafname ja, dat bedoelde ik :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:56

Nou, zit klaar in de wachtruimte in het ziekenhuis om de buisjes te laten vullen. En ik hou zo van naalden/ prikken... NOT...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:33

Nou, dat is ook weer gedaan... Het zo even op de post doen, ze even bellen dat het gedaan is, en dan afwachten ;-)