Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:16

Heb nu sinds 6 weken lage rugklachten, blijkt uit mijn bekken te komen. Loop bij een bekkenfysio, maar die heeft mij vandaag gezegd dat er nu wel snel vooruitgang moet komen, anders wil ze graag dat ik in een week of twee getest ga worden op Bechterew. Ik heb net de info doorgelezen en ik moet wel zeggen dat er tot mijn grote schrik veel punten in stonden die met mij overeenkomen. Ik hoop en duim voorlopig nog dat het een simpel bekkenkwaaltje is dat goed te behandelen is en daarna ook over gaat... :o

nathalie_v

Re: Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:23

Bechterew is heel vaak ook goed te behandelen hoor ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:29

Dat is fijn om te lezen maar het is wel. een blijvende en progressieve aandoening.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:33

Ja het is inderdaad blijvend. De medicatie zorgt er voor dat het vertraagd (bijna tot stilstand) komt.
De medicatie pakt de ontstekingen aan (ontstekingen zorgen voor schade) de medicatie is uiteenlopend van diclofinac, arcoxia, indometacine tot Enbrel (tnf-alfa blokker)

Helaas is er voor mij nog steeds geen behandeling gevonden en ga ik achteruit... Maar dit betekent niet dat het bij iedereen op de zelfde manier verloopt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:35

Wat vervelend Nathalie!! Ik hoop dat ze toch nog wat voor je kunnen vinden, lijkt me enorm lastig om verder achteruit te gaan..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:38

Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel moeite meer mee heb. Ik doen nog genoeg leuke dingen, en blijf toch altijd wel bezig, is het niet met mijn hond dan is het met school/vriendinnen/zwemmen etc.
Zit gewoon op kamers en ben echt niet altijd de braafste haha
En tegenwoordig zijn er zoveel hulpmiddelen te vinden, wat het leven veel gemakkelijker maakt!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:40

Dat is goed om te lezen, dat je gewoon lekker kunt leven zoals jij wilt. Het is wel duidelijk dat het beeld per persoon enorm kan verschillen..

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:25

ik kom net terug van de fysio ik hoef verlopig niet meer te komen als ik niet meer pijn krijg ben zo blij :D

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:28

ik heb een vraag aan alle jonge mensen met rugklachten... mijn zusje van 15 zou twee jaar geleden Spit gehad hebben.. dat vind ik nog aannemelijk. Maar afgelopen weekend zei ze: ´ Jaaa maar ik heb nog steeds last van mijn rug hoor! Dat komt van die spit!´ Het is niet zo dat ik mijn zusje niet geloof.. maar hebben meer jonge mensen 1: spit gehad en 2: daar na 2 jaar nog steeds last van?? Ik denk namelijk dat het meer door haar overgewicht en de cup F komt die ze nu al heeft.. maar ja. Zeg dat maar eens.. dan is het oorlog denk ik }>

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:34

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:38

Tesssie14 schreef:
zouden jullie deze voor mij kunnen invullen, jullie zullen we er echt mee helpen
http://www.thesistools.com/web/?id=234902

Je kan je antwoorden niet toelichten en er zijn mensen die bij de fysio lopen zonder een blessure te hebben ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:39

wiebke schreef:
ik heb een vraag aan alle jonge mensen met rugklachten... mijn zusje van 15 zou twee jaar geleden Spit gehad hebben.. dat vind ik nog aannemelijk. Maar afgelopen weekend zei ze: ´ Jaaa maar ik heb nog steeds last van mijn rug hoor! Dat komt van die spit!´ Het is niet zo dat ik mijn zusje niet geloof.. maar hebben meer jonge mensen 1: spit gehad en 2: daar na 2 jaar nog steeds last van?? Ik denk namelijk dat het meer door haar overgewicht en de cup F komt die ze nu al heeft.. maar ja. Zeg dat maar eens.. dan is het oorlog denk ik }>

Het zou altijd kunnen dat het door die spit komt maar er is ook een kans dat het door de andere factoren komt, ik denk dat jij het beste kan uitmake als je zusje wel te vertrouwen is.
Over pijn liegen is 'zielig' (neem me niet verkeerd op) maar als je niet serieus genomen word zal het ook wel een kleine oorlog zijn :P

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:11

Ik heb sinds een klein jaar al flinke rugklachten, daarvoor was mijn rug weleens gevoelig, pijn in de onderrug, maar nog meer de uitstraling in mijn linkerbil en been en de tintelingen in mijn linkerbeen. Inmiddels bij de huisarts geweest en doorverwezen naar de fysio met het etiket "hernia". Paardrijden zit er dus even niet meer in. Ben 24 jaar trouwens.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:19

Morrow_Less schreef:
wiebke schreef:

Het zou altijd kunnen dat het door die spit komt maar er is ook een kans dat het door de andere factoren komt, ik denk dat jij het beste kan uitmake als je zusje wel te vertrouwen is.
Over pijn liegen is 'zielig' (neem me niet verkeerd op) maar als je niet serieus genomen word zal het ook wel een kleine oorlog zijn :P

ik vertrouw haar wel.. en ik geloof ook wel dat ze last heeft van haar rug.. maar ze kan dingen soms lekker aandikken. Dus weet ik niet in hoeverre haar klachten kloppen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:28

Ik heb dit ook al een aantal jaren, ben ervoor bij Mensendieck geweest, zij heeft mij geleerd om te gaan met mijn holle rug en daarbij een 'gezonde' houding leren aannemen.

Als ik een dag 'slenter' bijvoorbeeld in de stad, of op de Zwarte Markt in Beverwijk is de pijn haast niet te houden. Als ik dan even plat ga en wat oefeningen van Mensendieck doe, trekt het langzaam weg gelukkig.
Het zit bij mij in m'n SI-gewricht.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:12

Marleen: Is er dan niet echt iets aan de hand met je rug?
Ik heb bijvoorbeeld ook een holle houding en daarvoor bij mensendieck geweest en fysio etc etc...
Maar niks hielp. uiteindelijk was het dus spondylolisthesis, een breuk in de achterkant van de wervel waardoor je hele wervelkolom naar voren schuift.
Een van de symptomen bij een verdere afglijding is dus ook de holle rug.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:15

nathalie_v schreef:
lynne_berna schreef:
Hier nog iemand ;)
Vandaag hadden we sportdag op school, en hoewel mijn handen ontzettend kriebelde om mee te doen, heb ik het toch maar niet gedaan ivm mijn rug.. Helaas!
Verder qua paardrijden, stap ik niet op jonge paarden of paarden die gek doen :)

Zit jij toevallig in barneveld op het groenhorst college?? ik had namelijk vandaag ook sportdag :+

Ja dat zit ik inderdaad :+

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:20

lynne_berna@ Sneller reactie :D
Welke klas/opleiding doe je??

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:29

wiebke schreef:
ik vertrouw haar wel.. en ik geloof ook wel dat ze last heeft van haar rug.. maar ze kan dingen soms lekker aandikken. Dus weet ik niet in hoeverre haar klachten kloppen

Dit is natuurlijk wel een ander verhaal, maar als ze echt pijn heeft zal je dat wel merken

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:09

_Chendo_ schreef:
Ik heb bijvoorbeeld ook een holle houding en daarvoor bij mensendieck geweest en fysio etc etc...
Maar niks hielp. uiteindelijk was het dus spondylolisthesis, een breuk in de achterkant van de wervel waardoor je hele wervelkolom naar voren schuift.

spondylolisthesis, hoe hebben ze dat vastgesteld, kunnen ze dat met röntgenfoto's zien of botscan?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:11

_Chendo_ schreef:

Volgens mensendieck e.d is er niks ´ergs´ aan de hand, wat jij zegt...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:14

Coentjuh schreef:
_Chendo_ schreef:

spondylolisthesis, hoe hebben ze dat vastgesteld, kunnen ze dat met röntgenfoto's zien of botscan?

Röntgen. Bij mij tenminste. Ik heb dat ook (onder andere).

Sorry dat ik zomaar kon binnenvallen.. :o

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:16

Mmm nee das niet mijn probleem dan, anders hadden ze dat wel gezien op de foto's. Heb ook voornamelijk hoge rugklachten en geen holle rug.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:21

ik heb ook regelmatig rugklachten en ben 13 heb het nu ong. 2 a 3 jaar , komt door val van mijn (rodeo)pony .

Ben meerdere malen naar de fysio geweest die tot conclusie kwam dat mijn spieren te kort waren (in mijn onderrug en die lopen helemaal door dat aan je bovenbeen)

soms heb ik er heel erg last van en kan ik bijna niks en soms is er helemaal geen pijn !

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:22

Coentjuh schreef:
Mmm nee das niet mijn probleem dan, anders hadden ze dat wel gezien op de foto's. Heb ook voornamelijk hoge rugklachten en geen holle rug.

Misschien eens naar een podotherapeut gaan? En er kwam helemaal niets uit de röntgenfoto's?