Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:42

Asjemenauw schreef:
Pjieuw wat onduidelijk allemaal. Ik weet niet wat de kosten zijn van ivf en dat soort zaken maar ik kan me wel voorstellen dat aan het eind van het rekensommetje toch een redelijk mooie aanbouw had kunnen vergoeden (om even in de bouwtermen te blijven)

:= ongetwijfeld
In dat geval moet men natuurlijk overwegingen maken... een baby of een aanbouw... hmmm..

_O-

Anoniem

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:49

Als ik draagmoeder zou zijn zou ik het wel leuk vinden om te weten hoe het met het kindje verder gaat. Zou ook denk ik elk jaar een kaartje sturen voor de verjaardag.

Maar dat is ook precies de reden dat ik er moeite mee zou hebben mijn eigen eicellen daarvoor te gebruiken. Ik wil geen foto's zien van een kindje dat als twee druppels water op mij of mijn kinderen lijkt. Ik vind ogen altijd heel belangrijk, een kindje dat net zulke ogen heeft als een van mijn kinderen zou me heel diep raken.

Wat betreft opvoeding... vrienden waarvan ik nu al twijfel over hun capabiliteit als ouder zou ik denk ik ook niet met een gerust hart draagmoeder voor kunnen zijn. Ik zou echt geen eisen stellen aan opvoeding of dergelijk, maar als ik twijfel of ze het kind wel genoeg liefde kunnen/willen geven dan zou ik niet mee willen werken aan de geboorte van een kind waarvan ik twijfel of het gelukkig op zou kunnen groeien.

Dat ligt weer net iets anders als de wensouders net wat verder van je af staan. Voor zo'n situatie als Asjemenauw heeft zou ik bijvoorbeeld best mijn baarmoeder uit willen lenen.

Wat in mijn ogen wel van belang is is dat er een zekere klik is tussen draagmoeder en wensouders. Je hebt immers een periode waarin je nauw met elkaar verbonden bent. Het traject vooraf, de zwangerschap (waarbij ik dan als ik draagmoeder zou zijn bijvoorbeeld ook wil bellen over eerste schopjes, je gaat samen naar de controles, etc.) en in het kort ook de periode erna. Je blijft toch altijd op een bijzondere manier verbonden...

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:50

Ben nu zelf zwanger van ons eerste kindje en heb nog 6 weke en vier dagen te gaan.
chapo voor de mensen die dat welkunne ook al is het niet jouw kindje dat je in je hebt. Maar een band heb je er toch mee denk ik.
ZElf zou ik het nooit doen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:51

Rock schreef:
Als ik draagmoeder zou zijn zou ik het wel leuk vinden om te weten hoe het met het kindje verder gaat. Zou ook denk ik elk jaar een kaartje sturen voor de verjaardag.

Maar dat is ook precies de reden dat ik er moeite mee zou hebben mijn eigen eicellen daarvoor te gebruiken. Ik wil geen foto's zien van een kindje dat als twee druppels water op mij of mijn kinderen lijkt. Ik vind ogen altijd heel belangrijk, een kindje dat net zulke ogen heeft als een van mijn kinderen zou me heel diep raken.

Wat betreft opvoeding... vrienden waarvan ik nu al twijfel over hun capabiliteit als ouder zou ik denk ik ook niet met een gerust hart draagmoeder voor kunnen zijn. Ik zou echt geen eisen stellen aan opvoeding of dergelijk, maar als ik twijfel of ze het kind wel genoeg liefde kunnen/willen geven dan zou ik niet mee willen werken aan de geboorte van een kind waarvan ik twijfel of het gelukkig op zou kunnen groeien.

Dat ligt weer net iets anders als de wensouders net wat verder van je af staan. Voor zo'n situatie als Asjemenauw heeft zou ik bijvoorbeeld best mijn baarmoeder uit willen lenen.

Wat in mijn ogen wel van belang is is dat er een zekere klik is tussen draagmoeder en wensouders. Je hebt immers een periode waarin je nauw met elkaar verbonden bent. Het traject vooraf, de zwangerschap (waarbij ik dan als ik draagmoeder zou zijn bijvoorbeeld ook wil bellen over eerste schopjes, je gaat samen naar de controles, etc.) en in het kort ook de periode erna. Je blijft toch altijd op een bijzondere manier verbonden...

Mee eens, mee eens, mee eens, mee eens, kortom _/-\o_ Maar ik wist al dat je een topwijf was ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:52

Medra, wat spannend allemaal! Komt veel op je af he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:56

Lot :))

Wat ik wel belangrijk vind zelf bedenk ik me, en wat ik ook zeker met de wensouders zou overleggen, is dat de wensouders voldoende tijd nemen om te hechten met hun kindje. Ik dacht net aan dat bijzondere moment waarop een kindje voor het eerst bovenop je wordt gelegd, voor het eerst aan de borst gaat...

Dat is iets wat je als draagmoeder denk ik op moet geven, dat allereerste contact hoort voor de wensouders te zijn om ervoor te zorgen dat het kindje op een goede manier hecht.

Dat opgeven is denk ik misschien wel het allermoeilijkste van alles. Je bent helemaal kapot van bevallen en je armen zijn op dat moment leeg, iets wat je je goed moet realiseren. Ik zou het ervoor over hebben (hoewel ik wel echt iemand erbij zou moeten hebben ter steun van mij) maar dan zou ik wel willen dat de wensouders ook echt met dat hechten aan de slag gaan om hun kindje een zo goed mogelijke start te geven.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:00

Inderdaad!!! Al zou dat naar mijn gevoel vooraf al goed moeten zitten anders zou ik geen eens bereid zijn om een kindje te dragen. Ik geloof dat het paar waar het in mijn kring om gaat een LT prefereert, dus het bevruchten van de eicel van de draagmoeder. Ik zou dat helaas echt niet kunnen. Ik hoop dat ze een geschikt iemand kunnen vinden. Ik ben eens benieuwd of er in NL ook een soort bueau is waar draagmoeders zich kunnen melden, in het buitenland bestaat dat wel, maar heb het in NL nog niet gevonden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:57

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:07

BraveSpots schreef:
Zou jij draagmoederschap overwegen met een vreemde?

Oei ... een lastige vraag.
Ik zal pogen puur theoretisch de vraag naar eer en geweten te beantwoorden.
Ik ga puur even uit van mijn eigen situatie he ... dus in mijn gaval zou de draagmoeder puur draagmoeder zijn. De eicel en het sperma is van ons.

De eerste grootste angst (voor mij) is dat de draagmoeder aan het eind van de rit het kind niet kan afstaan. Dat zou mijn hart breken !! In dat geval zou ik idd liever te maken hebben met een vreemde die met voorkeur een eindje uit de buurt woont. Ik zou het niet kunnen verdragen het beloofde kindje in de armen van iemand anders te zien opgroeien. Wat een pijn.
Als ik dan zou bedenken dat de draagmoeder een goede bekende of een familie ... oww my lord !! Dat zou zelfs de beste families kunnen verscheuren. Stel dat het tot een rechtzaak komt ... heb ik uberhaupt wel het recht om levens zo overhoop te gooien ? Hoe lang neemt zo'n rechtzaak in beslag ? Is het wel eerlijk tegenover het kind om na een jaar lang vechten de zaak gewonnen te hebben het kind over te dragen naar andere ouders ? Wie er ook wint ... het kind verliest altijd. Als ik dan ook in de som neem dat onze families partij gaan kiezen en tegenover elkaar komen te staan ...
Mijn beste vriendin heb ik net zo lief als mijn eigen zus. Er staat geen prijs tegenover banden als deze. Ik zou nooit iets doen dat deze banden zou kunnen verbreken. Nooit, zelfs niet voor eindelijk mijn eigen kind ...

Pfffff wat een vreselijk lastig onderwerp. De andere kant: stel alles gaat goed. Koek en ei. De draagmoeder weet echt waar ze aan begonnen is enz enz. Ik denk dat ik vanaf het begin gevoelsmatig al verbonden ben met mijn kleintje dat in haar groeit. De zwangerschap die ik zo graag zelf zou willen ervaren ... Hoe betrokken kunnen wensouders tijdens de zwangerschap zijn. Mag ik naast je op de plee komen zitten om samen te kotsen ?
Hoe prettig is het als de baby ontwikkeld in een buik die 100 kilometer verder groeit. Is dat prettiger of juist niet ? Is het juist raadzaam om je levens zo goed als privé verder te leven en alleen de grote momenten te delen ? Met grote momenten bedoel ik dan de echo's, het kindje een keer voelen schoppen, enz.

Dan is er nog een kant, de kant van de draagmoeder. In hoeverre sta jij toe dat jouw leven en dat van je gezin overhoop word gegooid ? Tot welke grens is het oke de wensouders deel te maken van het bijzondere event. Neem nou de bevalling. Ik zou het liefst aan je bed zitten om je hand vast te houden en alles mee te maken. Mijn kindje word geboren ... hoe kan ik dat nou missen. Maar kan ik dat ook? Mag ik dat ook? Ik wil aan jouw behoeftes niet voorbij gaan. Uiteindelijk ben jij de persoon die de bevalling moet ondergaan en ik kan me helemaal indenken dat je dat wilt delen met iemand die je kan helpen. Een zus, een vriendin, je man ... Ook de eerste moment na de geboorte. Het kindje op de borst. Hoe kan ik je dat ontzeggen ? Het eerste uren na zo'n geweldige prestatie, pffff wanneer is de tijd gekomen om het kostbare geschenk over te mogen nemen ? Ik weet het niet.
Mijn wens om zelf moeder te worden is zo sterk, mede daarom zou ik me niet kunnen voorstellen hoe een draagmoeder het kind kan overdragen na de bevalling. Ik zou het niet kunnen denk ik. Een eicel doneren ... ja dat zou ik wel doen. Maar een zwangerschap en een bevalling en dan afstaan ... nee ik denk het niet.

Dan nog een kant, die van het kind. We zijn nu na de zwangerschap, na de bevalling, na het overdragen en we komen terug op de vraag of ik zou overwegen om een vreemde te accepteren als draagmoeder. Antwoord: Ja !! Omdat ik heb gekozen voor een vreemde ipv een goede bekende of iemand uit de familie kan ik mij voelen zoals elke ouder zich voelt: Een ouder biedt de zorg zonder dat het belast is met een eisenpakket van een dierbaar persoon. Je ontneemt een wensouder zo veel met een eisenpakket nl alle zeggenschap en een onbezorgd ouder zijn... Ik wil nooit het gevoel krijgen dat ik iets te verdedigen heb t.o de draagmoeder die in dat geval mijn zus of nicht zou zijn.
Dus ja, ik zou kiezen voor een vreemde. Maar wel met de voorwaarde dat het kind later mag langskomen om vragen te stellen en kennis te maken met de vrouw die zijn/haar leven mogelijk heeft gemaakt. En ja, ik denk dat we dan ook levenslange band aangaan met elkaar. Ik denk dat je elk jaar wel een foto kunt verwachten en dat je uitgenodigd bent op de bruiloft van ons wonder.

Nog een kant, die van mijn man. Mijn man heeft ooit eens de angst uitgesproken dat indien mijn zusje zwanger zou zijn van ons kind ... hij door zijn gevoelens voor het kind mogelijk meer gevoelens kan ontwikkelen voor mijn zus. Gek genoeg kan ik zijn angst heel goed invoelen. Ik weet ook niet hoe ik zou reageren op een baby in mijn buik onstaan door een donatie van de broer van mijn man. Ik heb daar geen antwoord op. Ik denk dat alles gewoon goed zouden gaan, maar ik kan het niet garanderen. Je hoort zoveel verhalen over de emoties en hormonen die loskomen tijdens een zwangerschap.
Dus ja, weer een voordeel voor een onbekende draagmoeder, die met voorkeur een eindje uit de buurt woont

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:20

Stel ik zou draagmoeder zijn, dan mogen de wensouders alles met mij delen. Ik zou bijvoorbeeld ook constant buikfoto's filmpjes etc doorsturen, bellen bij alle nieuwtjes, de eerste trapjes, mee gaan shoppen voor spulletjes en uiteraard mogen de wensouders bij de geboorte van hun eigen kindje zijn.

Vind het heel mooi om je gedachten te kunnen lezen op deze manier, dat moet echt een rollercoaster zijn van gevoelens...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:42

Dankje voor je post Asjemenauw. Mooi om te lezen.

Wat ik nog wou vragen. Zou je niet bang zijn voor de motivatie van de onbekende?

Ze kan het moeilijk doen uit liefde voor jou, aangezien ze je niet kent.
Dus er moet altijd een andere motivatie achter zitten. In het beste geval dat de vrouw het heerlijk vond om zwanger te zijn en dit nog eens wil meemaken zonder er een kind aan over te houden, in het slechtse geval een afpersmiddel om aan geld te komen. En alles ertussenin.

Dat zou mij enorm storen denk ik. Plus de onzekerheid dat iemand met jou baby rondloopt en daarmee (zowel in als uit buik) alles kan doen wat ze wilt, waaronder houden.
Lijkt me doodeng, maar dat schreef je zelf ook al.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:44

Afpersmiddel, brrrrrr had ik ook nog niet aan gedacht, dat kan inderdaad ook nog van toepassing zijn bij een vreemde..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:46

Niet alleen bij een vreemde, genoeg families waar ze afpersen en zulks niet schuwen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:50

Ja daarom zou het mij het fijnste lijken om iemand als dm te kiezen uit vriendenkring..
Dat kan mogelijk weer allerlei andere dingen met zich meebrengen, maar je weet wat ze zeggen
ieder nadeel heb ze voordeel en andersom ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:54

Hmm dat zou erg zijn, afpersen.

Als ik je post zo lees Alsjemenau voel ik bijna de neiging om te zeggen, ik doe het voor je. Zo puur...
Wat mag je delen? Veel maar niet alles, ik zou niet geleefd willen worden. Niet willen horen wat ik wel en niet mag. Ik ben drie keer zwanger geweest, vertrouw dan ook op mij.
Natuurlijk ga je een verbintenis aan voor het leven, ook al zou je elkaar nooit meer zie . De een maakt het leven mogelijk en de ander houdt het leven mogelijk. :)

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:03

BraveSpots schreef:
Dankje voor je post Asjemenauw. Mooi om te lezen.

Wat ik nog wou vragen. Zou je niet bang zijn voor de motivatie van de onbekende?

Ze kan het moeilijk doen uit liefde voor jou, aangezien ze je niet kent.
Dus er moet altijd een andere motivatie achter zitten. In het beste geval dat de vrouw het heerlijk vond om zwanger te zijn en dit nog eens wil meemaken zonder er een kind aan over te houden, in het slechtse geval een afpersmiddel om aan geld te komen. En alles ertussenin.

Dat zou mij enorm storen denk ik. Plus de onzekerheid dat iemand met jou baby rondloopt en daarmee (zowel in als uit buik) alles kan doen wat ze wilt, waaronder houden.
Lijkt me doodeng, maar dat schreef je zelf ook al.

Ja ...
Ik vind het hele draagmoeder stukje doodeng.
Of het nou een bekende is die tijdens de zwangerschap vol hormonen denkt verkeerd woord uit je mond heeft horen vallen en daarmee de reden heeft gevonden om het kind zelf te mogen houden. Of een zus die na de bevalling zo stuk is dat ze het kindje moet afstaan ... hoe deal je met dat ?
De motivatie van een vreemde ... ja dat is idd dood en dood eng.
Ik weet daarom ook niet of ik boven op je huid zou willen zitten om er zeker van te zijn dat je weet dat het kindje niet voor jou is of dat ik liever wacht tot de bevalling en het telefoontje komt dat ik het pakketje mag komen ophalen.
Mag je jezelf pas toestaan te geloven als je het in je handen hebt omdat je anders risico loopt je hart zo verschrikkelijk te breken ?? Ik weet het niet. Ik hoop dat de draagmoeder puur van intensie is ... maar ja garantie zijn er niet ?
Stel dat de draagmoeder de boel begint te besodemieteren ? Trek je dan je handen ervan af ?? Hoe kan dat nou ?? Het is jouw toekomst dat ze bij zich draagt. Je kan moeilijk roepen: joh bekijk het, stik erin !

Ik vind het enorm dapper van een draagmoeder om aan iets als dit te beginnen, maar voor de wensouders is het misschien nog dapperder ?
Pffff

Beetje leeg nu. Even de accu opladen bij mijn knollie. Vanavond ben ik wel weer online hoor ;)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:05

Er kan hier nog eens wat moois ontstaan :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:31

Hah een item dat ik vaker te horen krijg! Mijn (stief)zus en haar man willen dolgraag een kindje, maar helaas mijn zus kan geen kinderen baren.

Draagmoederschap is bij mijn weten NIET verboden in Nederland, alleen je mag er niet voor betalen én het moet volgens mij uit je directe omgeving zijn maar dat weet ik niet zeker.
De draagmoeder moet al een kind of meerdere hebben gehad, zeker weten niet nog 1 te willen en dan heb je nog als risico dat stél dat de draagmoeder het kind wil houden, dan heeft zij daar alle recht toe.
Heel bizar is dat geregeld.

Er zijn genoeg vrouwen in Nederland die wel draagmoeder willen zijn, maar je neemt natuurlijk niet zomaar een draagmoeder... het is geen pakje suiker dat je koopt. Veel van deze draagmoedervrouwen willen gewoon geld en houden van het gevoel om zwanger te zijn. Ook weer zoiets...

Of ik het zou doen? Ik heb niet eens een kinderwens... maar begrijp wel dat stellen graag een kindje willen. Maar nee, ik zou het niet kunnen.
Ik zou mijn (stief)zus en haar man het heeeeeel erg gunnen, een baby van henzelf.. Het kan namelijk met een draagmoeder maar de kans dat ze die vinden is bijna onmogelijk!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:35

Zinia schreef:
De draagmoeder moet al een kind of meerdere hebben gehad, zeker weten niet nog 1 te willen

Dit is niet verplicht, wel wenselijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:49

LCharlotte schreef:
Zinia schreef:
De draagmoeder moet al een kind of meerdere hebben gehad, zeker weten niet nog 1 te willen

Oh echt? En ik maar denken dat mijn zus en haar man zich er in verdiept hadden. Maar hun kinderwens is er nog steeds, is er een manier dat ze wél aan een draagmoeder kunnen komen? Ze hebben de hele vrienden en familiekring wel zo'n beetje gehad (niet dat ze zich opdrongen natuurlijk!!) Zou zo mooi zijn als ik ze misschien aan 'iets' kon helpen. Namen, stichtingen, groepen..draagmoeders!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:59

LCharlotte schreef:
Zinia schreef:

Naar mijn weten is dit inderdaad ook niet verplicht. Nadat mijn moeder draagmoeder is geweest, zijn mijn broertje en ik er nog gekomen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:49

Ik heb geen idee ik was dus ook op zoek naar een soort bureau voor draagmoeders...
Voor zover ik weet is dat alleen mogelijk in het buitenland.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:57

LCharlotte schreef:
Er kan hier nog eens wat moois ontstaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:17

Haha quote je nou jezelf Lot? :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 19:18

Ja ja :D :=