[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:56

normaal slik in de pil altijd door tot ik doorbraakbloedingen krijg en dan stop ik een week
deze bloedingen krijg ik meestal in de 2e week van de 2e strip.. dus best snel al
nu was mijn vraag eigenlijk wat er gebeurt als ik toch door blijf slikken.. dus als ik en bloeding krijg eens NIET stop met de strip maar gewoon door blij gebruiken
stopt dan de bloeding vanzelf? en blijft dit dan een tijdje uit of krijg ik er bv de week erna weer last van?

Knoffer

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:22

Dit zal per persoon verschillen. Bij mij ging het vanzelf weer weg en waren de doorbraakbloedingen heel kort. Wel kreeg ik er dan sneller weer last van als ik niet weer eens een stopweek nam. Maar uiteindelijk kwam dat neer op 2x per jaar een stopweek ofzo, dus het zal wel heel erg p.p. verschillen.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:58

Misschien heb ik er overheen gelezen, een tijdje terug had ik er iets over gezien maar toen heb ik het niet onthouden omdat ik er toch niets aan had. Nu kan ik dat stukje niet meer vinden dus ik vraag ik het maar.

Ik ben geopereerd en heb daarbij antibiotica gekregen. Éénmalig dus geen kuur. Ik ben aan de pil (yazz24+4). Ik heb gehoord dat als je antibiotica gehad hebt je pil niet meer betrouwbaar is, maar hoelang duurt het voordat hij wel weer betrouwbaar is?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:14

Ik heb begrepen 2 weken na je laatste antibiotica.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:32

ik heb ook weer eens even een vraagje. Ik moet regelmatig bloed laten prikken en het viel mij op dat uit de hormoonwaarden in mijn bloed af te lezen is dat ik, ondanks de pil, wel (ongeveer 1 week na mijn stopweek) een eisprong heb. Maar de pil zou toch juist een eisprong moeten voorkomen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:01

De pil legt inderdaad je volledige cyclus plat en je zou dus eigenlijk ook geen eisprong moeten hebben. Het verstandigst lijkt me om even contact met je HA op te nemen en wellicht over te gaan op een zwaardere pil. Welke gebruik je nu?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:30

Even een vraag voor de mensen met spiraal..
Hoelang na het plaatsen hadden jullie nog wel eens echt vrij hevige krampen?
Ik heb m nu namelijk een maand maar af en toe....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:33

Na plaatsen had ik een paar dagen wat krampen, daarna maandenlang nauwelijks (eens per maand een uurtje ofzo), en sindsdien regelmatig best wel veel. Er is helaas dus weinig van te zeggen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:06

Ik heb een vraag over bijwerkingen van de pil en eventuele andere opties...
Ik heb altijd wel wat last van stemmingswisselingen gehad in het verleden met het slikken van de pil (eerst Diane, toen Microgynon, Trigynon en nog 1). Ik ben toen volledig gestopt met de pil en de stemmingswisselingen verdwenen.
Sinds een maand of 6 slik ik Yaz, omdat de huisarts deze aanraadde voor mensen die snel last van stemmingswisselingen hebben. Maar nu heb ik opnieuw stemmingswisselingen. Ik slik overigens ook sinds 2,5 maand amitriptyline. Dus daar zou het ook van kunnen zijn.

Heeft er hier iemand ervaring met de Yaz pil en bijwerkingen?
Wat is een eventueel alternatief? Spiraaltje is geen optie ivm verhoogde kans op baarmoederontsteking.
Geen anticonceptie is geen optie vanwege ernstige pijn bij eisprong (3 dagen erge buikpijn) en flinke mentruatiepijn.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:12

Kan van de pil of de amitriptyline zijn...... zou het er eens over hebben met je huisarts. Denk dat het er ook een beetje van afhangt waarvoor je de amitriptyline gebruikt.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:49

Ik neem Yaz, maar heb geen last van bijwerkingen. Ik dacht dat dit ook een pil was die weinig bijwerkingen veroorzaakte, maar ieder lichaam reageert natuurlijk anders. (Had vroeger Yasminelle, maar omdat ik last van hoofdpijn had tijdens de stopweek heb ik deze gekregen en geen last meer van sindsdien)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:47

Ik heb een paar vraagjes.. Ik had een discussie met een vriendin, en we kwamen er allebei niet helemaal uit..
Misschien dat jullie kunnen helpen..

Als je de pil vergeten bent te slikken.. Moet je dan juist oppassen in die week erna? Of moet je je ook zorgen maken als je seks hebt gehad in die week ervoor?

Als je de pil vergeten bent, hoelang duurt het dan weer voor je beschermd bent..

In welke week ben je het meest vruchtbaar? 14 dagen na de eerste dag van je menstruatie toch?

En als laatste, tijdens de stopweek ben je toch ook volledig beschermd? Ook als je nog niet ongesteld bent geworden? (Dit duurt altijd een paar dagen voor het komt)

Dank jullie wel alvast.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:18

Als je 1 pil bent vergeten, hebt hem later alsnog genomen en je hebt de 7 dagen ervoor goed geslikt is er niks aan de hand.
Als je 1 pil bent vergeten, niet opnieuw hebt geslikt ben je voor zover ik weer zowel de 7 dagen ervoor als erna onveilig.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:00

Naamloos1: lees even de bijsluiter van je/jullie pil door, daar staat het antwoord op je eerste twee vragen heel duidelijk in, incl schema als het goed is :)

Je bent als je aan de pil bent niet meer of minder vruchtbaar op een bepaalde dag, omdat je geen natuurlijke cyclus hebt. Als je de pil vergeet heb je meer kans op een eisprong, maar hoeft niet 14 dagen na de start van je menstruatie te zijn (dan zit je vaak in week 2 van je pilgebruik en is vergeten minder erg dan in week 1). Als je de pil netjes slikt, ben je ook in je stopweek beschermd.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:18

ik had even een vraagje,
ik ben overgestapt naar een andere pil na de stopweek meteen begonnen met slikken nieuw pil ben ik dan meteen veilig met vrijen?
of moet ik dan 7 dagen met condoom vrijen?
of een maand met condoom?
ik snap helemaal niks van de bijsluiter

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:22

welke pil had je en welke heb je nu?

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:24

ehm ik heb eigenlijk geen idee,
ik had micronon 30 en nu heb ik een geel/wit/rood doosje en die strips zitten met een soort folie ingepakt?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:56

Je bent gewoon verandert van anticonceptiepil, niet van soort anticonceptie, dus volgens mij ben je gewoon veilig. Ik vond ergens op internet wel dat als je van zwaardere naar een lichtere pil gaat beter begint op de dag na de laatste actieve pil, dus zonder stopweek. Maar ik weet niet of dit klopt. Wel vreemd dat er niets van in je bijsluiter staat, staat er bij mij nochtans duidelijk in.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:59

Bonnyyyyyy schreef:
ehm ik heb eigenlijk geen idee,
ik had micronon 30 en nu heb ik een geel/wit/rood doosje en die strips zitten met een soort folie ingepakt?

Wat staat er op het doosje? Ethinylestradiol of iets wat er op lijkt? Als ik dat weet kan ik je helpen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:25

Is dat niet de Yasmin? Opzich maakt het niet uit want alle bijsluiters lijken op elkaar.
Dit is die van de Yasmin: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h25413.pdf

Dan staat er op een bepaald moment een kopje "Wanneer kunt u met de eerste strip beginnen?", daar moet je kijken want dat is wat je gaat doen nu. Waarschijnlijk was je vorige pil ook een combinatiepil, dus dit moet je doen:

Overschakeling van een gecombineerd hormonaal anticonceptiemiddel, gecombineerde vaginale ring of anticonceptiepleister. U kunt het beste met Yasmin 28 beginnen op de dag na de laatste werkzame tablet (de laatste tablet met werkzame bestanddelen) van uw vorige pil, maar niet later dan op de dag na de tabletvrije dagen van uw vorige pil (of na de laatste niet-werkzame tablet van uw vorige pil). Als u overschakelt van een gecombineerde vaginale anticonceptiering of anticonceptiepleister, moet u het advies van uw arts volgen.

Dus in simpeler taal: je moet uiterlijk op de dag dat je normaal aan je nieuwe strip zou beginnen, aan je nieuwe pil beginnen (dus 7 dagen na het stoppen met de vorige), maar het beste is om direct door te slikken zonder stopweek.

edit: misschien heb je dus niet deze pil, maar nu weet je waar in de bijsluiter je kan opzoeken wat jij moet doen :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:08

Kunnen vitamines/ kruidensupplementen invloed hebben op mijn pil?

Ik pak nu een soort van kruidensupplement, omdat ik anders tijdens de (her)examens m'n reserves te veel aanspreek en dan crash erna (drie dagen heel veel slapen, bleek, lusteloos, stijve spieren, ...)
Om dit te voorkomen pak ik nu vitamines bij, zodat ik m'n reserves niet moet aanspreken.

Maar toen ik die een week nam, kreeg ik opeens wat doorbraakbloeding (denk het toch). In m'n bijlsuiter staat er 'pil blijven doornemen' dus dat doe ik dan ook.
Ik was dan een capsule vergeten, bloedingen waren gestopt.
Ben ze terug beginnen nemen, bloedingen beginnen terug.
Ben deze nacht ook wakker geworden met steken in m'n zij, toch wel meer vooraan dan achteraan, dus ik vermoed dat het m'n eierstok was. Als ik de plek zou moeten aanduiden beland ik ongeveer net boven mijn navel en naast mijn buikspieren.

Ohja, de pil die ik neem is Mercilon. En ik pak door op lange termijn, dwz dat mijn laatste stopweek begin februari was...
(Met goedkeuring van gynae)

Edit: verhaal duidelijker gemaakt
Laatst bijgewerkt door Optiwolk op 15-08-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:09

Dat kan zeker, maar dat hangt er een beetje vanaf wat er in die voedingsupplementen zit.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:13

Het is ... dit supplement
http://www.farmaline.be/apotheek/bestel ... -capsules/

Edit: voor er iemand vraagt: en kijk eens op de bijsluiter
Dat is gewoon een promotiepapiertje met de uitleg van de ingrediënten eens in het Frans en het Nederlands. Niet echt een 'echte' bijsluiter

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:16

Het zou ook nog aan je kruidensupplement kunnen liggen. Probleem is dat sommige stoffen bijv je leverwerking versnellen, waardoor je pil sneller wordt afgebroken.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:19

Het kruidensupplement = de vitamines.
Heb m'n verhaal aangepast om het duidelijker te maken.

Wat zouden jullie doen? Stoppen met het supplement of niet?