borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borst voeding zorgt voor een betere band tussen moeder en kind?

eens
81 (59%)
oneens
56 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

Roselie

Re: borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:22

Ik nog steeds B hihi
ach ze doen het perfect ;)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 13:49

voor ryano had ik A na bevalling grote C toen ik geen borst voeding had, nog minder dan AA en nu zitten ze weer tegen kleine C aan gok ik :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:51

Als ze het maar doen he, dat is toch het belangrijkste :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:30

Bij mij zit er weinig verschil in geloof ik maar een klein beetje valt aan mijn voorgevel ook niet meer op :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:27

Pfff....ik heb weer mijn oude maat maar cup D lijkt me heerlijk, ik heb nu cup H en das ook niet altijd makkelijk.

Las trouwens het verhaal van Kleintje op de vorige pagina, ik heb bijna precies hetzelfde mee gemaakt, ook veel bloed verloren en een sepsis (bloedvergiftiging) de 2e dag na de bevalling dus met spoed weer terug. Ondanks dat ik compleet van de wereld was en dood en doodziek ben geweest liep de bv gek genoeg als een trein vanaf het begin. Daar heb ik echt heel veel geluk mee gehad, en was ik ook echt heel blij mee want voeden was het enige wat ik kon doen voor mijn kleine meisje.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:28

MiniBoots schreef:
Ik vind ook dat als je een kindje krijgt je borstvoeding moet proberen, je wilt toch het beste voor je kind en proberen kan altijd...
Om van tevoren al te zeggen ik doe flesvoeding vind ik gewoonweg raar.
Begeleiding is heel belangrijk als het even niet gaat, met een goed begin ben je al een heel eind.

Ook mijn idee (los van de uitzonderingen die je er kunnen zijn). Hoewel ik een man ben er geen recht van spreken heb natuurlijk. :P
Maar 'on demand aftanken' zonder gebonden te zijn aan iets anders (onnatuurlijk), je kan niet betwisten dan dit lastiger is dan FV, mits het gewoon normaal verloopt allemaal, en niet de eerste 10 dagen meegeteld.

Het is trouwens arrogant om te denken dat FV net zo goed is als BV. Dat betekent dus dat we denken dat we het design van moeder natuur kunnen evenaren met een poedertje. Alles heeft een doel en deze is verfijnt tot in perfectie en het effect is groter dan alleen het voeden van het kind. Dat het niet lukt of moeilijk is, heeft uiteindelijk altijd met jezelf te maken (o.a. gebrek aan goede begeleiding) en met je geestelijke of fysieke toestand.
Bij dieren gaat het trouwens eigenlijk nooit mis.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:32

_/-\o_

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:38

Amen!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:05

Precies, dus we kunnen wel met ons allen gaan rationaliseren wat beter is, maar binnen in ons, weten we het antwoord allang.
Zolang we dit in ogenschouw nemen en om ECHTE legitieme redenen alsnog kiezen voor FV als zijnde de 'mindere god', dan zou ik respect hebben voor die keuze :) . Dan hoef je het ook niet goed te praten en BS er om heen te verzinnen om goed te praten, want dat is alsware het bekennen van schuld, zonder dat er sprake is van schuld.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:26

Prima schreef:

Misschien bij jou in de omgeving niet?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 08:30

Quellian schreef:
Prima schreef:

Misschien bij jou in de omgeving niet?

ja SNAPTE DEZE OPMERKINGOOK NIET ZO, AANGEZIEN ER VERSCHILLENDE FLESSEVEULENS LANGSKOMEN OP BOKT???

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:39

op die 40000 veulens die per jaar geboren worden is het percentage heel klein. En vaak heeft het te maken met het overlijden van de moeder en of een andere defect waardoor dit niet kan. Bij een gezonde moeder en gezonde veulen (en dat geldt voor heel moeder natuur), is het percentage verwaarloosbaar.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:40

Ben het geheel eens met Prima hoor

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:54

Ik vind de wijzende vinger van Prima niet zo tof, maar goed, ga hier verder geen moeite meer insteken. Wat iedereen maar wil hoor, dan ben ik maar een vreselijk slechte moeder, so be it.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:11

Ik ben mams van 3 kids en de 4e is op komst.
Alledrie hebben ze bv gehad, de oudste ong 6 weken,de middelste 8 tot 9 weken en de jongste ong 13 a 14 weken.
Bij de eerste heb ik totaal geen hulp gehad ( we woonden destijds in DLD en toen was daar de kraamzorg regeling er nog niet) ik heb 6 weken met krommende tenen gevoed en ik had een kereltje wat maar niet tevreden was en bleef huilen.
Bij de 2e ging het iets beter ( ook geen hulp,ivm wonen in DLD) en bij hem heb ik het dus iets langer volgehouden.
Bij de 3e woonden we gewoon in NL en heb ik super hulp in het ziekenhuis gekregen en de kraamzorg heeft mij ook super geholpen.
Bij haar ben ik gestopt daar ze op een gegeven moment alleen nog maar afviel ipv aankwam,veel huilde en ook toen bleek dat ik alleen nog maar voormelk kolfte ( zo lang als ik kolfte er kwam geen vette melk meer, of ik nu 20 min kolfte of ruim een uur).
Ze was niet meer tevreden dus en ja met pijn in mijn hele lichaam ben ik gestopt, de huisarts,cb arts en de wijkverpleegkundige hebben mij over de streep gehaald, ik wilde namelijk koste wat het kost toch doorgaan maar op een gegeven moment was het genoeg.
Ik heb het er zeker moeilijk mee gehad dat ik moest stoppen maar mijn kind(eren) moesten er niet onder lijden!

Ook nu ga ik weer voor bv, ik hoop het nu nog langer vol te houden maar niks ten koste van mijn kind!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:16

Quellian schreef:
Ik vind de wijzende vinger van Prima niet zo tof, maar goed, ga hier verder geen moeite meer insteken. Wat iedereen maar wil hoor, dan ben ik maar een vreselijk slechte moeder, so be it.

Dan heb jij mijn tekst niet goed gelezen. Voor mij is de tekst waardevrij en geeft het geen invulling aan of ik iemand dan ook een slechte moeder vind. Zou ik ook nooit doen en zou ook niet gepast zijn en het zou ook niet kloppen als ik dat beweer. Jammer dat mensen er altijd weer een eigen draai aan geven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:38

Vooruit, laatste reactie (kan ik het toch niet weerstaan ;) ).

Deze quote:
Prima schreef:
Dat het niet lukt of moeilijk is, heeft uiteindelijk altijd met jezelf te maken (o.a. gebrek aan goede begeleiding) en met je geestelijke of fysieke toestand.

Het is niet dat het uiteindelijk áltijd met jezelf te maken heeft.
Zoals ik meerdere keren in dit topic heb aangegeven heeft mijn zoontje last gehad van beschadigde nekwervels door de vacuumpomp. Hiervoor is hij uiteindelijk behandeld, maar eerder had hij niet kracht genoeg om aan de borst te drinken, hij sabbelde enkel.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:45

Quellian schreef:

Ben het met je eens. het komt aardig over alsof iemand geen goede moeder is als ze FV geeft. en vervolgens het zinnetje dat je arrogant bent als je denkt dat FV net zo goed is als BV? :r Maar goed. dit wordt altijd een discussie tussen BV moeders en FV moeders.

Maar trek het je maar niet aan :(:) Jij hebt voor je kindje gekozen toen het niet goed ging en hebt het niet kostte wat het kost door gezet. en DAT maakt jouw een goede moeder :j

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:50

Quellian schreef:
Vooruit, laatste reactie (kan ik het toch niet weerstaan ;) ).
Het is niet dat het uiteindelijk áltijd met jezelf te maken heeft.
Zoals ik meerdere keren in dit topic heb aangegeven heeft mijn zoontje last gehad van beschadigde nekwervels door de vacuumpomp. Hiervoor is hij uiteindelijk behandeld, maar eerder had hij niet kracht genoeg om aan de borst te drinken, hij sabbelde enkel.

Nou prima dan toch dat je bent overgegaan op kolven? En als dat ook niet lukte, dan heb je het toch gewoon goed gedaan? Ik had het ook over LEGITIEME redenen. Dus ik snap je ophef niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door Prima op 08-06-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:57

Tieme schreef:
Ben het met je eens. het komt aardig over alsof iemand geen goede moeder is als ze FV geeft. en vervolgens het zinnetje dat je arrogant bent als je denkt dat FV net zo goed is als BV? :r Maar goed. dit wordt altijd een discussie tussen BV moeders en FV moeders.

Maar trek het je maar niet aan :(:) Jij hebt voor je kindje gekozen toen het niet goed ging en hebt het niet kostte wat het kost door gezet. en DAT maakt jouw een goede moeder :j

Als het zo overkomt dan lees je iets wat er niet staat en dan gooi je er een interpretatie aan, die voortkomt uit onterechte conclusie. Je zou een slechte rechter zijn denk ik. :P
Ik schreef ook niet dan je arrogant bent als je dat denkt. Ik schreef "het is arrogant om te denken dat ... ". Niet als in dat "iemand dan arrogant is". Dat is een schrijfwijze.... :(:)

Ik begin me al weer te herinneren waarom ik nauwelijks meer op bokt kom..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:59

Prima, het is gewoon een heel gevoelig onderwerp denk ik :)
Zoals ik meerdere keren gezegd heb ga ik er écht vanuit dat alle mama's het beste voor hebben met kun kroost. Wat iemand ertoe zet om juist wel of geen bv te geven gaat imo niemand wat aan.

Tieme, dank je wel, lief :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:08

Ik had geen moedergevoel direct vanaf de geboorte, en ik weet niet of dat zonder borstvoeding goed gekomen was. Ik kon hier werkelijk niks aan doen, de hormonen kwamen bij mij niet vanzelf op gang.
Ik heb de bv 3,5 maanden volgehouden, het verliep bij mij ook best makkelijk. Maar na een aantal maanden zoog mijn kindje me letterlijk leeg, ik kon er niet meer tegen op eten en lag de hele dag in bed omdat ik niet meer op mijn benen kon staan. Ik woog ook echt schrikbarend weinig toen de huisarts zei, stoppen.

Ik weet niet of ik het bij de 2e weer zou doen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:14

Quellian schreef:
Prima, het is gewoon een heel gevoelig onderwerp denk ik :)
Zoals ik meerdere keren gezegd heb ga ik er écht vanuit dat alle mama's het beste voor hebben met kun kroost. Wat iemand ertoe zet om juist wel of geen bv te geven gaat imo niemand wat aan.

Tieme, dank je wel, lief :)

Nee, het gaat ook niemand wat aan. En er moet ook niet over ver/ge-oordeeld worden. Maar er zijn genoeg mensen die er erg laconiek over denken en daar werd ik door getriggerd, zoals je kan zien in mijn eerste post in dit topic, met een quote van iemand anders. Ik ben het er mee eens dat er gewoon niet te makkelijke geswitched zou moeten worden, omdat het onder normale omstandigeheden altijd de beste keus is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:25

Prima, ben het helemaal met je eens! Jammer idd dat het niet helemaal begrepen wordt. Wil er alleen wel aan toevoegen dat de fysieke gesteldheid van het kindje ook grote invloed kan hebben op het wel/niet slagen van de bv zoals Quellian aangeeft.

Quellian: dan is het prima toch? Wat niet gaat, gaat niet. Je hebt er alles aan gedaan om het wel te laten slagen.

Steph: gewoon weer proberen! Vreemd trouwens alleen voormelk, daar heb ik echt nog nooit van gehoord (ja wel toen je nog meepraatte in het bv topic natuurlijk). Heb je de melk ook laten analyseren toen? Dat weet ik niet meer namelijk.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:31

Susanh,de ha heeft er naar gekeken en (laten?) onderzoeken en daar is uitgekomen dat het geen voedingsstoffen meer bevatte.