Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:32

Ik weet niet of het al is gezegd en zo maar toen ik rond die leeftijd was (ja ben nog maar 16 maar goed) wou ik totaal niet eten. Ik weigerde alles.

Of als ik het al lustte dan ging het zoooo traag.

Maar goed

Toen hebben mijn ouders iets bedacht
Als ik netjes opat wat ik op moest eten kreeg ik een beloning.
Dan mocht ik wat uitzoeken bij Bart smit of dan kreeg ik iets extra's.

Dat soort dingen

Toen ben ik wel gaan eten.

Woogy

Re: Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:33

Zou het nut hebben om een kind één keer een maaltijd over te laten slaan. Niet roepen voor het eten en dus ook niks geven. Krijgt een kind dan ook het idee 'Ik moet eten anders krijg ik niks'.
Ik ben alles behalve ene kinder kenner maar het lijkt me wel een stress situatie als je kind niet wil eten dus probeer mee te denken.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 08:08

iedereen bedankt voor het mee denken.
helaas zie ik weer het advies terugkomen van elke keer aanbieden wat eerst niet gegeten werd, misschien dat het bij som,mige werkt, maar bij de mijn zeker niet, dis zorgt alleen maar voor stress en een kind dat overstuur is en een nog overstuurdere moedere, want dan eet hij dus helemal niks, een strijd maken van het eten, zorgt ervoor dat hij helemaal niks meer eet, ook niet wat hij wel lust.

ik zag ook iemand die zei, niks anders aanbieden, dit doe ik ook niet meteen.
ik bied hem iets aan, wil hij het niet krijgt hij even niks en bied ik hem een paar uur later soms een uur later iets anders aan, alleen het avond eten is onveranderlijk.

en het overslaan van een maaltijd, tja dit zou werken als er maaltijden waren, maar overdag eet hij bijna niks, dus er valt ook niks over te slaan.
gister heeft hij b.v. een paar olijven, een koekje en een plakje worst op, alleen 's avonds heeft hij dan gelukkig wel goed meegegeten met het avondeten.

ik laat aan mijn zoon allang niet meer merken dat ik het vervelend vind, want dan eet hij helemaal niks dus dat heb ik allang laten varen.

een kind dwingen te eten, zorgt er alleen maar voor dat ze een traumatische ervaring overhouden omtrent het eten en het is juist de bedoeling dat hij het eten leuk vind

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:12

A.U.B geen restjes van een vorige keer geven werkt echt niet, dwingen ook nooit doen.Wel gewoon aan tafel mee laten zitten, wil je niet eten okee geen probleem.Maak je zelf niet gek daar schiet je niks mee op.Er komt een dag dat opeens alles wordt op gegeten.Mijn dochter eet soms de hele dag door, daar had ik nooit van durven dromen 15 jaar geleden.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:13

Ik heb niet meer bijgelezen dus ik weet niet of het al eens besproken is.
Maar zoou het niet kunnen zijn dat hij intollerant/ allergisch is voor bepaalde voedingsmiddelen. En dus buikpijn ofzo krijgt na het eten daarvan en dus daarom slechter gaat eten omdat hij bang is voor buikpijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:15

Dat heb ik in het begin al geopperd,mijn dochter heeft daar door 6 jaar niks gegeten.Ik weet niet of ts er iets mee heeft gedaan?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:08

Ik heb het hele topic niet door gelezen, maar ik weet precies wat je voelt.. Mijn dochtertje van ruim 2 eet dus ook helemaal niets. Ja, ze lust wel een happymeal.. Ze begon vrij goed als baby, maar rond 1,5 ging ze steeds minder eten. Een halve boterham is het ongeveer, moet er wel alleen pindakaas op, anders hoeft ze niet. Fruit wil ze ook niet meer, aardbeien vond ze eerst ontzettend lekker, was dan het enige wat ze nog at, maar nu ook zelden. Fruitzakjes drinkt ze wel. Ze is gek op drinken, en ik denk dat dat het hongergevoel weg neemt. Voor mijn dochter ben ik op het consultatieburo specifiek hier voor geweest. Opvoedtechnisch alles besproken en daar ligt het niet aan, we denken niet aan medische redenen, maar een koppige peuter is het.. Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind, ze krijgt niet veel groente en fruit binnen. Verder kom ik er op advies van een deskundige dus niet mee, ze groeien er wel goed van, dan rekent men al snel dat het wel goed zo is, maar ik zou graag willen dat ze wat vitamientjes binnen had. Evt is er nog een verder traject, maar dan kom je in het medische. Wat ze wel lust is zo weg van het bord, patat, pizza, croissant.. Voor haar ben ik bang dat ik maar moet wachten tot er een discussie kan plaats vinden. Als je het op eet, mag je wat leuks doen, dat helpt wonderen voor mijn 4 jarige.

Succes met je kleine eigenwijs!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:40

lust ze ijsjes?
Ijs maken van gepureerd fruit met yoghurt ofzo :)
Krijgt ze toch iets binnen van fruit

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 06:20

MightyMike schreef:
Ik heb het hele topic niet door gelezen, maar ik weet precies wat je voelt.. Mijn dochtertje van ruim 2 eet dus ook helemaal niets. Ja, ze lust wel een happymeal.. Ze begon vrij goed als baby, maar rond 1,5 ging ze steeds minder eten. Een halve boterham is het ongeveer, moet er wel alleen pindakaas op, anders hoeft ze niet. Fruit wil ze ook niet meer, aardbeien vond ze eerst ontzettend lekker, was dan het enige wat ze nog at, maar nu ook zelden. Fruitzakjes drinkt ze wel. Ze is gek op drinken, en ik denk dat dat het hongergevoel weg neemt. Voor mijn dochter ben ik op het consultatieburo specifiek hier voor geweest. Opvoedtechnisch alles besproken en daar ligt het niet aan, we denken niet aan medische redenen, maar een koppige peuter is het.. Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind, ze krijgt niet veel groente en fruit binnen. Verder kom ik er op advies van een deskundige dus niet mee, ze groeien er wel goed van, dan rekent men al snel dat het wel goed zo is, maar ik zou graag willen dat ze wat vitamientjes binnen had. Evt is er nog een verder traject, maar dan kom je in het medische. Wat ze wel lust is zo weg van het bord, patat, pizza, croissant.. Voor haar ben ik bang dat ik maar moet wachten tot er een discussie kan plaats vinden. Als je het op eet, mag je wat leuks doen, dat helpt wonderen voor mijn 4 jarige.

Succes met je kleine eigenwijs!

ze eet wel patat, pizza en croissant?
dat at die van mij eerst ook, maar nu ook niet meer :Y)

gister heeft hij b.v.
fruithap,
plakje worst,
slokje kippensoep, stukjes kip van kippenpoot en 2 danootjes

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 06:22

we gaan trouwens naar de diëtiste voor dit probleem.
deze zei dat hij veel te wenig vezels binnenkrijgt.
en eigenlijk had hij ook wel beleg nodig, dat moest ik dan maar uit de vuist geven, resultaat is dat hij alleen de worst eet en het brood laat liggen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 06:39

Blabla1980 schreef:
Ik heb niet meer bijgelezen dus ik weet niet of het al eens besproken is.
Maar zoou het niet kunnen zijn dat hij intollerant/ allergisch is voor bepaalde voedingsmiddelen. En dus buikpijn ofzo krijgt na het eten daarvan en dus daarom slechter gaat eten omdat hij bang is voor buikpijn?

marleen_usar schreef:
Dat heb ik in het begin al geopperd,mijn dochter heeft daar door 6 jaar niks gegeten.Ik weet niet of ts er iets mee heeft gedaan?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar :) , hoewel ik moet bekennen dat ik niet je hele topic heb gelezen. Is je kind getest op glutenallergie? Als de allergie ernstig is, dan kan het kind heel ziek worden van het eten van bepaalde vezels die gluten bevatten. Als het kind merkt dat die buikpijn/ziekte steeds na het eten verschijnt, is het een natuurlijke reactie om de link te maken met het eten. Ik kan me voorstellen dat je kind dan liever helemaal niet meer eet omdat hij natuurlijk niet precies weet aan welk eten het precies ligt. Ik opper maar wat hoor, het hoeft niet te kloppen. Glutenallergie is erfelijk maar kan wel in sterkere en mindere mate voorkomen. De kinderen van kennissen hebben het ook (de oudste wilde aanvankelijk ook niet eten) en de moeder bleek het ook te hebben, hoewel zij er zelf nooit echt last van heeft gehad.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:52

Dat is ze idd wel fjordowner, al is dat natuurlijk niet iets gezonds.. Ze eet alleen wat ze lekker vind en dat is niet zo heel veel.. Ijsjes van gepureerd fruit doe ik eigenlijk soms wel, maar wil niet dat fruit vervangen wordt door een ijsje, dan krijg ik er straks nooit meer gewoon een stukje fruit in ben ik bang voor. Heel af en toe eet ze nu een stuk banaan, daar ben ik dan al heel blij mee. Een ijsje blijft voor af en toe, ook daar heeft ze geen moeite mee, haha. Stukjes kip van een kippenpoot vind ik al heel wat hoor! Dat luste ze voorheen ook zo graag, maar nu natuurlijk niet meer.

Mijn dochtertje heeft gelukkig geen problemen met haar ontlasting. Heel veel succes gewenst bij de dietiste, hoe ben je daar naartoe verwezen? Ik begrijp dat hij te weinig binnen krijgt, maar goed, erin proppen lukt gewoon niet. Ben benieuwd wat daar voor jullie uit mag komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:13

Als er ook verstopping is dan is het 90 % zeker dat het een allergie is, meest waarschijnlijk koemelk eiwit, en of tarwe.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 05:49

op dit moment gaat de ontlasting beter, maar het blijft maar om de dag of 1 keer in de 3 dagen :+

we zijn nu bij een diëtiste, als zei het nodig vind zal hij wel naar ha tewrug gestuurd worden voor zo'n test, hij is nu nog niet getest

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:29

fjordowner18 schreef:
gister heeft hij b.v.
fruithap,
plakje worst,
slokje kippensoep, stukjes kip van kippenpoot en 2 danootjes

En als je je dan eens gaat richten op wat je kind wel wil eten?!

Dus i.p.v. 1x een fruithap, doe het 2 of 3x op een dag.

Geeft hem 2x een plakje worst of anders kip. Zorg dan dat het een gezond stukje worst is, zonder toevoegingen e.d. Misschien lust hij ook een stukje kaas?

Geeft hem 2x per dag een slokje kippensoep, zorg er voor dat het niet te zout is.

Je kunt yoghurt ook nog gezonder maken door er fruit (gepureerd) door heen te mengen.

Heb je wel eens een krentenbol geprobeerd i.p.v. gewoon brood?

Doosje rozijntjes?

En misschien is het iets om hem als nog van die opvolgmelk te geven in een bekertje met tuitje of desnoods een flesje als hij daar nog aan gehecht is. Dan krijgt hij i.i.g. de vitaminen/mineralen binnen die hij nodig heeft.

Ik heb mijn zoons vroeger van die vitaminenpillen in de vorm van snoepjes gegeven, van die berentabletten. Mss zijn die er nog en anders iets anders speciaal voor deze leeftijd waar vitaminen/mineralen inzitten.

Het is een periode, echt waar. Je zult zien als je een half jaar verder bent dat hij veel meer dingen lekker gaat vinden!

edit; die tip van dat gepureerde fruit als ijsje invriezen vind ik ook een goeie!
En probeer ook eens gedroogde abrikozen, die vonden ze vroeger (en nog) bij mij ook heerlijk om zo te eten. Is ook een bron van vezels ;)

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:34

Hier ook een moeilijke eter, inmiddels is mijn jochie 5 jaar. In het begin heb ik hem ook gedwongen om te eten maar ben er snel achter gekomen dat dat alleen maar averechts helpt.
Mijn manneke eet wel brood (liefst wit maar heb hem nu zover dat hij bruin eet) altijd met hagelslag, iets anders hoef ik niet te proberen dat eet hij gewoon niet of hij neemt een hap en kokhalst net zo lang totdat het eruit is.
Pannekoek is favoriet hier en aardappeltjes (en dan het liefst alleen bolletjes) uit de oven, friet blieft ie niet. Wortelstamp gaat er ook redelijk goed in en dan heb je het wel gehad.
Hij is nooit ziek gelukkig maar ik maak me soms wel eens zorgen om zijn gewicht want voor zijn 5 jaar is het een ontzettend klein manneke.
Mijn broer was ook een hele slechte eter die at alleen maar wit brood met hagelslag en dat is helemaal goed gekomen, ik denk dus dat ze op een gegeven moment wel gaan eten.
Het is heel moeilijk maar probeer je er niet te druk over te maken en laat hem eten wat hij wel lust...

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:42

Ik heb het hele topic niet doorspit, heb zelf een dochtertje van intussen 3,5 die weinig eet, ik probeer ervoor te zorgen dat ze op regelmatige tijdstippen kan eten en dat ze bijna niets tussendoor krijgt, hierdoor eet ze wel wat, ook voedsel dat vitaminen en vezels bevat.
Ook praat ik met haar dat we allemaal vitamientjes nodig hebben om gezond te blijven en sterk te worden, ik kan haar deels overtuigen met een nagerecht, maar eerst moet ze een x aantal happen eten van haar middag, dit helpt ook. Ze is verzot op slagroom, en het liefst natuurlijk op chocolade pudding, ze krijgt het maar moet ook de aardbeien en bosbessen mee opeten (niet veel, maar wel enkele), het is een beetje geven en nemen…

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:48

Lastig zeg!
Naar een natuurgeneeskundige gaan kan ook nog helpen als je daar voor open staat.
Glutenallergie zou heel goed kunnen of een andere allergie, een test laten doen is nooit verkeerd.

En samen met je kindje eten, werkt dat? Samen cakjes bakkenm boodschappen doen, koken etc.

Succes en sterkte!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 07:35

Roselie schreef:
Lastig zeg!
Naar een natuurgeneeskundige gaan kan ook nog helpen als je daar voor open staat.
Glutenallergie zou heel goed kunnen of een andere allergie, een test laten doen is nooit verkeerd.

En samen met je kindje eten, werkt dat? Samen cakjes bakkenm boodschappen doen, koken etc.

Succes en sterkte!

dit werkt alleen met avondeten ;)

denk inderdaad dat ik hem maar meer geef van wat hij wel wil, dus veel fruit en worstjes, eventueel soep enzo.
helaas eet hij geen krentenbol.
ook kaasstengel enzo wat hijeerst wel at eet hij niet meer.

helaas wil hij ook geen ijs dus dat werkt ook niet :P

die gedroogde abrikoos ga ik wel proberen, nooit aan gedacht :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:46

Jammer dat het eventjes goed ging en daarna weer minder.
Je schreef een tijdje terug ook dat je het gevoel had dat hij slecht hoorde. Heb je al een afspraak bij de KNO arts gehad of heb ik daar over heen gelezen?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 07:48

XLeandrosX schreef:
Jammer dat het eventjes goed ging en daarna weer minder.
Je schreef een tijdje terug ook dat je het gevoel had dat hij slecht hoorde. Heb je al een afspraak bij de KNO arts gehad of heb ik daar over heen gelezen?

ja alles was prima in orde, waarschijnlijk concentratie, dit heb ik zelf ook :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:15

fjordowner18 schreef:
denk inderdaad dat ik hem maar meer geef van wat hij wel wil, dus veel fruit en worstjes, eventueel soep enzo.
helaas eet hij geen krentenbol.
ook kaasstengel enzo wat hijeerst wel at eet hij niet meer.

helaas wil hij ook geen ijs dus dat werkt ook niet :P

die gedroogde abrikoos ga ik wel proberen, nooit aan gedacht :D

+:)+ vooral positief blijven.
Let wel even op bij die gedroogde abrikozen dat je ongezwavelde neemt ;)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:22

Tsja, zo was ik vroeger zelf ook...

Net zo lang aan tafel blijven zitten tot je iets op hebt werkt niet. Op de gang staan evenmin.

Start met weinig. Beloon hem voor elk hapje dat hij WEL eet: focus op het goede, niet op het slechte.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:42

ok singasong, bedankt voor de tip :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:51

Niet willen eten is erg vervelend voor de ouders, de kinderen nemen vaak wat ze nodig hebben en dat kan in onze ogen veel te weinig zijn, heb er ervaring mee. Onze huisarts vertelde toendertijd dat je je niet druk moet maken, gewoon drie maaltijden op een dag voorzetten, aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is en verder gezellig keuvelen met alle tafelgenoten. Geen aandacht geven aan het niet willen eten en dan beginnen ze vaak uit zichzelf wel iets in hun mond te stoppen. Ook niet straffen door geen toetje te geven maar wel iets gezonds na op tafel zetten. Ik moet zeggen dat dit vroeger erg goed hielp, niet meteen maar het werkt wel (iig bij kinderen war geen medische reden achterzit). Tussendoortjes waren toen rozijntjes of een plakje worst of kaas en als drinken ranja zonder suiker.