Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:15

Borivage schreef:
Ik plaats even 2 posts want anders moeten jullie mega tekst lezen.
Het is gebaseerd op de lering uit mijn leven en wat ik geleerd heb bij diverse instanties.
@RedPassion

Hoog gevoeligheid = Empathie tot het het zowat letterlijk in andermans schoenen kunnen staan en zijn emoties voelen die hij op dat moment
voelt als diegene wel of niet binnen handbereik is. Voorbeeld wat ik meegemaakt heb wat een redelijk extreem bijna freacky geval is:

Mijn toenmalige vriend was een politieagent die verkeerscontrole post had aan de grens met de KMAR etc. op een zaterdagavond. Men ging dan
letterlijk alles checken........ ofwel de welbekende fuiken waar we allemaal wel eens mee te maken hebben gehad. Hij stond met zijn team in de
buurt van de Belgische grens t.h.v. Huybergen en ik woonde toen in Breda t.h.v. Oosterhout. Op een gegeven moment zat ik op de bank en ik
voelde een adrenaline rush, angst, kwaaigheid en ervoer tot in detail wat er gaande was. Ik wist op dat moment dat mijn vriend bijna aangereden
werd. Ik heb hem gebeld en kreeg zijn chef aan de lijn met de woorden Michelle sorry dat ik opneem maar......... MrX is oke.
Ik doorvragen naar wat er gebeurd was (ik geef nooit hints weg over wat ik voel wegens div. redenen)
. Bleek dat mijn vriend een automobilist aan signaleerde om de fuik binnen te rijden, hij werd op een paar cm met een snelheidlimiet overschijdende snelheid omver gereden. Hij kon de auto net op tijd ontwijken door weg te springen. In het geval van hooggevoelig/empathie is dit een redelijk extreem iets.

Pfff dit is eng herkenbaar.
Net als dat oppikken van emoties, net als "weten" dat iemand binnenkort dood gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:28

Borivage schreef:
Al heeft men bijv. Asperger kan men altijd een paar afwijkende dingen hebben die niet helemaal in het plaatje passen van het ziektebeeld wat wetenschappelijk is vastgelegd. Uiteindelijk zijn wij mensen en sinds wanneer is er iets betreft medische wetenschap 100% eigenlijk zelden. Je hebt namelijk ook mensen die autistisch zijn zonder dat men überhaupt het ooit zullen zien of weten als ze de personen kennen, maar toch zijn ze autist.

Dat klopt, vaak heeft alleen de directe omgeving in de gaten dat er iets 'anders' is, Asperger wordt niet voor niks vaak relatief laat gediagnosticeerd. Ik bedoelde meer dat bij Asperger sowieso vaak kenmerken horen die ook bij HSP horen.

Er kan zoveel door elkaar lopen, het voorbeeld dat jij geeft (heel herkenbaar trouwens) wordt ook wel eens geschaard onder heldervoelendheid en niet zozeer hooggevoeligheid. En hoogbegaafdheid kan er ook nog doorheen lopen. Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit hoe iets heet, ik heb sowieso weinig op met wetenschappelijke dingen en labeltjes, daar zie ik alles te veel voor in een groter geheel. Alles hangt samen, er zijn zoveel invloeden die iets of iemand 'maken'.

Het is gewoon dat ik nu te veel bezig ben met zoeken naar een antwoord dat ik eigenlijk allang voel. Nu nog de moed verzamelen om er naar te luisteren.

Anoniem

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:34

ik vind he jammer eigenlijk dat hooggevoeligheid zoveel in verband wordt gebracht met paranormaliteit, staat imo echt compleet los van elkaar. Dat je eerder in staat bent emoties/ ervaringen van iemand te herkennen betekent niet dat je paranormaal begaafd bent ofzo, en

ik heb zelf wat 'afwijkingen' die toch wel op bepaalde vormen van autisme te herleiden zijn (asperger / NLD wat geen autisme is, maar neurologisch gezien sterke overeenkomsten vertoont met asperger) . Ik ben nooit getest, maar het is wel zo dat mijn linker hersenhelft op de één of andere manier niet goed communiceert met mijn rechterhersenhelft waardoor ik behoorlijke issues heb met bepaalde informatie verwerking ( en concentratieproblemen, dus ik heb wel een diagnose ADD) maar ik zou mezelf wel kunnen omschrijven als 'empathisch tot op het bot' hoor :j Ik geloof dat mensen met asperger ed. wel in staat zijn om empathie te tonen, maar dit op een andere manier oproepen... Zegmaar. Ik ben zelf super analytisch ingesteld ( wat volgens mij ook een symptoom is) , hoef ik verder weinig voor te doen :)). ijn hersenen zijn echt 24/7 bezig met wat, waar, hoe en waarom en kan dus ook heel goed analyseren hoe een ander zich zou moeten voelen bv. Zoals ik al eerder zei, als ik iemand 5 minuten ken kan ik me al een hele voorstelling maken van iemands levensverhaal... Vooral dingen als mishandeling, misbruik etc. prik ik veel sneller door heen dan andere mensen ( dit voelt wel raar om van je zelf te zeggen overigens :') ) en daar zit ik ook niet altijd op te wachten. Ik heb ook heel snel medelijden met mensem := ...
Maargoed, daar staat wel tegenover dat ik als kind totaal niet in kon schatten hoe andere mensen op mijn gedrag zouden reageren en ik dus heel erg gepest ben... Dus een beperking zit er ook zeker..

ik denk ook dat hsp ( net als ADD ) gewoon het benoemen is van bepaalde karakter/ 'extreme' gedragingen en dat de oorzaak daar niet per se de belangrijkste rol bij speelt. Er zijn wel mensen die misschien denken dat er een gemeenschappelijke oorzaak is :D Maar volgens mij is het onmogelijk om één gemeenschappelijke oorzaak te vinden, zolang diagnostisering op basis van symptomen gaat en niet op basis van oorzaak...

correct me if i'm wrong hoor :D

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:00

Rebel_Jits schreef:
Ik heb het ook met geluiden. Ik kan niet slapen met geluiden om me heen. M'n buurman hoeft maar te hoesten of er hoeft maar een bed te kraken en ik lig klaarwakker. Slaap ook standaard met oordopjes in (en zelfs dan hoor ik nog vanalles).
Verder altijd dus muziek op, om de andere geluiden wat te camoufleren. Dan hoor ik tenminste alleen nog wat ik wil horen :D

Als ik op bed tv lig te kijken. sta mijn tv hard zodat ik de tv nog kan horen met me oordoppen in. omdat ik niet tegen de andere geluiden om mij heen kan.
verder slaap ik met oordoppen en ik laat mijn oordoppen in sochtend tot ik me auto naar het werk zit met musiek. omdat ik er sochtends nog veel meer last van heb

corientjuhh schreef:
Shiirley schreef:
Oh breek me de bek niet open over neuzen ophalen :x . Of mensen die aan iets zitten te fruneke of herhaaldelijk aan iets zitten of handelen.

Neus ophalen, met de voeten tikken, tegen mijn stoel aantrappen
Uhm zal ik doorgaan haha
Oh hoesten vind ik ook zo erg
Zit nu zelf aan de tonsiotreen zodat ik niet meer keelpijn krijg en ga hoesten (doet ook zeer aan me oren....)

oooooh zo herkenbaar!
vooral menselijke geluiden.
*ademen
*niezen
*hoesten (vooral de schelle hoest bij vrouwen kan ik niet tegen)
*neusophalen
*keel schrapen
*smakken of gewonen eet geluiden
*kaugom knauwen
*fluitende mensen

en zo kan ik nog wel even door gaan

Shiirley schreef:
Inderdaad Cayenne heel herkenbaar, of vervelende opmerkingen het raakt me niet ofzo maar het blijft soms wel hangen, echt heel raar.

Ik kan er ook echt niet tegen als heel veel mensen te hard praten aan tafel ofzo, in een cafe heb ik er geen last van maar bijvoorbeel thuis aan het eten dan weer wel :+
Dus 'harde' geluiden in voor mij ruimtes die rustig horen te zijn. (jezus wat ben ik toch een zeikerd als ik het zo lees := )

ik heb precies het zelfde en dan hebben me vader en broertje ook nog een harde stem

zo tot pagina 4 bijgelezen binnenkort de rest
dacht dat ik altijd gewoon knetter gek was en me aanstelde totdat ik een keer bij de psygoloog kwam.
Ik durfde het eerste niet te zeggen

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:11

amandananana schreef:
Hebben jullie ook dat je heel gevoelig bent voor de reacties van mensen op jou? Als ik van iemand een snauw krijg, of als iemand maar ietsje anders reageert dan dat hij of zij normaal doet ben ik dagen van slag. Mijn wereldje kan dan echt instorten.

de spijker op de kop! vooral als ze maar iets anders reageren als normaal

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:14

Wat een interessant topic. Ik heb enkele tests gedaan op internet en daar kwam ook uit dat ik een HSP ben. Kan ik ook echt van die tests uit gaan?
Er zijn wel meteen een heleboel dingen helder voor mij. Altijd heb ik 't gevoel dat ik anders ben dan anderen, en wat hier boven staat heb ik ook heel erg.. Als iemand maar 1 keer iets anders reageert ben ik helemaal van slag, en dan schiet ik helemaal in de stress of ik niet wat fout heb gedaan.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:21

Ja dat heb ik ook. Of als ik een heel klein foutje maak, ik mezelf echt voor mijn kop kan slaan. Want oo ben zo stom geweest, wat gaat die ander wel neit denken!?
Terwijl die ander het juist al heel snel is vergeten, zit ik er nog een paar uur mee..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:53

Ja ik ook hoor

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:23

Wat leuk zo`n topic zeg! Hier meldt zich ook een HSP-er. Ik ben heel erg licht en geluid gevoelig(oud en nieuw en de dagen eromheen is een hel voor me) en ik ben heel gevoelig voor spanningen en stemmingen van mensen. Ik hoor ook direct aan iemand zijn stem of er iets is of niet.
Ook wat hierboven beschreven wordt: als ik een fout maak denk ik van: oh nee wat denken de andere daar wel niet van.
Wat ik wel erg vervelend vind is dat ik precies weet hoe ik zou moeten handelen of praten in een situatie en ik vind het dan erg moeilijk om niet te gaan pleasen en bij mezelf te blijven

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:31

Hier nog 1 hoor! En het valt niet altijd mee...

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:49

Ik lees dit topic nu en herken mijzelf hier best erg in. Niet dat ik ben van iedereen in hokjes plaatsen, maar deze dingen had ik als karaktereigenschap erbij genomen. Tijdens mijn werk en evaluaties val ik hier vaak over. Dit zijn bv dingen die ik ervaar, ik weet niet of dat eronder valt?:
- De sfeer in een groep goed willen houden;
- als er iets aan de hand is, voel ik dit meteen;
- ik hecht mij snel aan mensen, plaatsen, dingen;
- ben perfectionistisch en kan ongeduldig worden als het niet lukt;
- ik kan er niet tegen als iemand in mijn nek, vlak naast mij ademt daar krijg ik echt de rillingen van!;
- ik kan snel emotioneel worden, van een persoon of film oid;
- veel slaapproblemen gehad, nachtmerries, angsten;
- vroeger had ik snel heimwee en ging ook nooit uit logeren :D.

Toch zijn er best wat dingen waar ik mijzelf overheen heb gezet, zoals heimwee en mij snel hechten aan mensen/ dingen/ situaties. Omdat het anders wel lastig gaat worden. Maar nooit hierbij stilgestaan. Hoe zijn jullie erachter gekomen dat je dit had? Via de huisarts of via internet?

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 07:51

@ThreeFingers

Is inderdaad beetje eng maar ja....... moet wel zeggen went wel op een gegeven moment gelukkig en
is mega leerzaam en kun je het zelf in je voordeel laten werken. Maar oefening baart kunst

@RedPassion
J :(:) e hebt geen moed nodig om ernaar te luisteren gewoon voelen en laten overkomen werkt het beste.
Ik weet dat ik het misschien spiritueel /para benader maar dat maakt het voor velen makkelijker te begrijpen. Maar vrees het niet, je moet het zeg maar inbeelden dat de plaats waar je plexus (2vingers breed boven het einde van je borstbeen waar het overgaat naar de maag) e.d. is een ruimte gevuld met licht / liefde etc. Daar zit jou persoonlijke energie in verstopt maar ook je wijsheid etc. ga het gewoon voelen en dan leer je langzaam aan wel ernaar luisteren. Het is een van de belangrijkere chakra punten ook bij onrust kun je het beste je plexus stimuleren door erop te wrijven of je hand erop te leggen en dan gaat het vanzelf werken. Ons lichaam is zo uniek het kan zichzelf tot op een grote hoogte zelf genezen maar slaat ook zoveel kennis op die je nooit bewust meegemaakt hebt je moet alleen ernaar luisteren en er voor open staan. Het enige wat de meeste mensen tegenhoud om naar zichzelf te luisteren is helaas ook onze grootste schat "het Brein". Just have faith ;-)

@Menino
Ik gebruik het alleen voor het duidelijker kunnen uitleggen daar ik niemand wil vervelen met moeilijke medische termen e.d. Ben weldegelijk van mening dat het los van elkaar kan staan.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:32

Menino schreef:
ik vind he jammer eigenlijk dat hooggevoeligheid zoveel in verband wordt gebracht met paranormaliteit, staat imo echt compleet los van elkaar. Dat je eerder in staat bent emoties/ ervaringen van iemand te herkennen betekent niet dat je paranormaal begaafd bent ofzo,

Vele die hooggevoelig zijn weten niet dat ze hooggevoelig zijn, maar ze voelen zich wel "anders" dan de anderen. En dan kom je al snel op het paranormale gebied.

Ook word er wel eens gedacht dat de meeste paranormale ook HSPers zijn, dus ja.....

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:20

Ik heb persoonlijk al hel veel van Bovirage geleerd, in zekere positieve zin en hoop nog veel te leren. Voral door behoorlijk heftige privé omstandigheden, waren dit soort dingen fijn om op terug te vallen. Tot nu toe elke HSP'er die ik persoonlijk ken hebben wel iets in het paranormale, misschien niet elk in dezelfde zin, maar zijn er toch mee bezig...

Als kind zijnde dacht ik altijd dat ik gek was, nachtmerrie's, gek worden van geluiden, snel gefrustreerd, vaak afgeleid en malen in bed. Daardoor heb ik vele jaren bij het riagg gelopen, toen er pas na 3 jaar werd vast gesteld dat ik HSP'er ben. Ik kijk vaak terug naar vroeger als ik al boos werd omdat me ene schoen stakker zat dan de andere, of me sokken zaten niet hoog genoeg. Hierdoor denk ik tegenwoordig vaak bij bepaalde momenten, je bent al veel veder gekomen en veel overwonnen, dus dit kan je ook.. :D Toch blijven sommige stappen toch nog moeilijk..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:03

@cheeky, je moet tot je laten doordringen dat wat jij zo ervaart vele anderen niet kunnen snappen! Het heeft mij wel een stukje rustiger gemaakt, en nog moet ik oppassen met wat ik soms zeg, maar ja soms flapt ik het er zo uit.... >;)

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:43

I know.. ;)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:19

RedPassion schreef:
Wat een bron van herkenning is dit topic... Ik wilde eerst wat herkenbare stukjes quoten, maar dan zou ik bezig blijven. ;)

Momenteel heb ik een gigantische dip als gevolg van die gevoeligheid en zie ik het dus ook echt als een zware last. Ik voel me niet van deze wereld en daardoor voel ik me soms erg eenzaam. Ik zie en voel zoveel pijn, ellende en onbegrip in de wereld en ik kan het zo moeilijk loslaten.

Ik voel me alleen ècht goed en helemaal mezelf bij mijn dieren. Bij mijn paard voel ik me altijd sterk en goed, heb ik overzicht en weet ik wat ik wil en waar ik voor sta. Zij zet alles in perspectief voor me. Maar soms glipt dat gevoel op weg naar huis alweer helemaal weg.
En dat onbegrip, mensen die het gewoon niet zien... Ik vind dit gevaarlijk, omdat ik er voor wil waken dat ik mijn waarheid als de waarheid ga zien. En toch 'zie' (of voel) ik dingen waar ik niet omheen kan, maar niemand schijnt hetzelfde te ervaren... Ik ben duidelijk in de minderheid in wat ik voel en denk, dus het gevoel 'gestoord' te zijn komt regelmatig boven. En toch vind ik er ook steeds vaker mijn weg in. Nu heb ik dus een dip (depressie-gevoelig herken ik enorm), maar ik geniet ook vaak genoeg van mijn 'anders' zijn. Het echte, diepe contact dat ik met dieren en sommige mensen kan hebben is waanzinnig en geeft zoveel kracht en energie. De keerzijde is weer dat ik een diep dal terecht kom zodra ze wegvallen. ;(
Ik schipper steeds tussen de goede en slechte kanten van dit gevoelig zijn. Als ik me goed voel wil ik er iets mee doen (en doe ik dat ook, ik probeer mijn steentje bij te dragen in het helpen van dieren en mensen). En als ik me slecht voel wil ik me voor altijd afsluiten van de rest van de wereld, want alles dat ik opvang doet me dan pijn. Ik vermijd om die reden trouwens ook altijd het nieuws, ik kan er nooit tegen. Leed waar ik niks aan kan doen is echt vreselijk voor me.

Verder ook veel herkenning in de gevoeligheid voor geluiden, licht , kleding (liefst alleen soepele stof; veel jurkjes en rokjes om 'bewegingsruimte' te hebben), mensenmassa's etc. Maar daar kan ik inmiddels wel mee omgaan, ik weet wat ik trek en wat ik moet doen om niet overprikkeld te raken en dat lukt meestal wel. Maar de gevoeligheid voor leed en emoties is iets waar ik nog altijd mee worstel.

ik herken alles in je schrijven...pff...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 17:33

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:41

ThreeFingers schreef:
@cheeky, je moet tot je laten doordringen dat wat jij zo ervaart vele anderen niet kunnen snappen! Het heeft mij wel een stukje rustiger gemaakt, en nog moet ik oppassen met wat ik soms zeg, maar ja soms flapt ik het er zo uit.... >;)

Haha ja, ik heb het thuis weleens geprobeerd uit te leggen, maar dat blijkt vrijwel onmogelijk :+
Maar wanneer mensen er niet in geloven ga ik ze ook niet dwingen. Ik ga me echter ook niet inhouden omdat anderen het onzin vinden.
Niet dat ik er continu over loop te ratelen hoor, eigenlijk helemaal nooit :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:45

Mijn ouders houden rekening met mij
Mijn zusje heb ik het ook verteld die zou er ook rekening mee gaan houden
Als ze verkouden is haar neus bijv. niet meer ophalen enz

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:46

Ik heb nooit zo heel veel problemen met mijn omgeving en onbegrip. Hier thuis zijn dit soort dingen heel normaal (alhoewel het wel kleine erger-momentjes kan opleveren als bijv. m'n vader of ik na een drukke dag er niet tegen kunnen dat m'n broertje te hard met zijn bestek rammelt, maar het kan ook voor herkenning zorgen als m'n moeder en ik allebei jeuk aan onze neus hebben omdat we weer gevoelig op iets reageren) en vrienden snappen het misschien niet altijd, maar dat maakt toch niet uit? Beetje inschikken van beide kanten (kan moeilijk verwachten dat iedereen zich aan mij gaat aanpassen) kan ook prima zonder dat ze het allemaal begrijpen. En mijn vriend denkt goed mee en doet uit zichzelf al dingen om me te helpen zonder dat ik daar om vraag. Geloof dat ik het wat dat betreft best goed heb.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:26

Ik heb die test gemaakt en veel dingen waren wel herkenbaar ik had 302 punten met je bent waarschijnlijk een hoog sensitief persoon. Die andere test had ik 19 punten en ook daar stond het bij. Zegt die test iets. Veel dingen waren wel herkenbaar opzich en nu ik dingen gelezen heb is dat eigenlijk nog meer herkenbaar?.
Ik wil het altijd goed doen, bang om het verkeerd te doen, gevoel dat ik op stage heel de dage op mijn vingers gekeken word als ze werkelijk komen kijken dan gaat de handeling voor geen meter meer en kom ik stotterend uit mijn woorden. (lijkt ook wel op onzekerheid tenminste dat zeggen ze altijd zo) Maar ik kan me ook ergeren aan iemand die heel opzichtig kauwt en ook heel hoorbaar, iemand die theedrinkt en waarvan je dan elke slok hoort (zo'n hekel aan), snurkt ook zo iets en na een dag stage ben ik uitgeteld en na 3 dagen heb ik echt een aantal dagen nodig om bij te komen (voel me donderdag dan ook niet goed). Zaterdag de voetbal wedstrijd dan kan ik daarna ook gewoon naar bed want dan heb ik zo'n hoofdpijn. Cafeïne kan ik absoluut niet tegen word ik misselijk van , rode vruchten ook niet. Zou het kunnen dat ik dit ben dan ? of zijn dit gewoon een aantal dingen waar iedereen last van heeft? Oh ja ik hoor ook altijd iedereen praten, soms al zit ik in een gesprek en ik hoor iemand iets zeggen dan reageer ik daar in eens op. Of ben ik een boek aan het lezen in de bus volg ik een heel gesprek wat achter in de bus verteld wordt (vind dat wel vervelend)

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:22

Cayenne schreef:
ThreeFingers schreef:

Haha ja, ik heb het thuis weleens geprobeerd uit te leggen, maar dat blijkt vrijwel onmogelijk :+
Maar wanneer mensen er niet in geloven ga ik ze ook niet dwingen. Ik ga me echter ook niet inhouden omdat anderen het onzin vinden.
Niet dat ik er continu over loop te ratelen hoor, eigenlijk helemaal nooit :D

:j

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:01

Ik erger me ook wel eens aan geluiden, maar dan heel erg thuis. Daarbuiten niet zo? Tja, gek kind ben ik ook. :D
Maar thuis zeggen ze ook dat ik me erger aan kleine dingen.. Zoals neus ophalen.. Krijg dan wel boze mensen. Maar evengoed wil ik het niet uitleggen. Mijn vader zal het vast niet gaan geloven.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:03

MaNdiii schreef:
Zou het kunnen dat ik dit ben dan ? of zijn dit gewoon een aantal dingen waar iedereen last van heeft? Oh ja ik hoor ook altijd iedereen praten, soms al zit ik in een gesprek en ik hoor iemand iets zeggen dan reageer ik daar in eens op. Of ben ik een boek aan het lezen in de bus volg ik een heel gesprek wat achter in de bus verteld wordt (vind dat wel vervelend)

Zou best kunnen! Grappig dat van dat laatste want dat heb ik ook. Op mijn werk hebben ze het er altijd over omdat ik vaak reageer op gesprekken verderop aan de tafel. Alleen niet alle gesprekken zijn nou zo leuk om te luisteren (al helemaal in de bus) dus ik probeer me er toch voor af te sluiten.

Toch denk ik ook vaak dat vast meer mensen hebben wat ik heb, vind het ook wat raar van mezelf om te zeggen "ik ben HSP, dus ik zie en voel dingen die jullie niet voelen en ben daarom heel speciaal" meeste mensen weten het niet en ik vind het voor mezelf fijn om te weten zodat ik voor mezelf er rekening mee kan houden.