ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:21

Ik ben ook gestopt, ik neem het alleen met bijvoorbeeld toetsen, of soms met wedstrijd. 10 minuten concentreren is laaang hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:48

TinekeHorses schreef:
Heb nooit geweten dat Ritalin gevaarlijk kon zijn (voor niet ADD'ers.) :
Het word ook wel als cocaïne gebruikt, stond wel even raar van te kijken!
http://www.drugfreeworld.org/nl/drugfacts/ritalin.html

Heeft iemand ervaring met Methamfetamine? Hoe werkt het?

echt een achterhaalde site, 't is echt onzin dat je door ritalin 2x meer kans raakt om verslaafd te raken aan andere drugs, en ritalin zelf werkt ook niet (lichamelijk) verslavend....

Niet dat je niet op moet passen hoor, maar 't is gewoon niet zo'n betrouwbare bron denk ik :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:49

TinekeHorses schreef:
Ja, dat hoor je wel vaker.
De ene reageert sterker op middelen dan anderen.
Maar als je dat hebt, stop je dan niet met de medicijnen?

bij mij heeft 't een jaar geduurd voordat ik doorhad dat 't m'n medicijnen waren :=

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:51

Daisies schreef:
Ik heb een paar weken Ritalin geslikt, een paar weken omdat ik er vreselijk heftig op reageerde. Ik ben begonnen met 3 keer een half tabletje per dag, hiervan had ik al slapeloze nachten en had constant het gevoel dat iemand mij achtervolgde en iedereen naar me keek. Wel kon/kan ik me goed concentreren als ik het heb genomen. Het was de bedoeling dat ik naar 3 x daags een heel tabletje zou gaan maar toen ik één tablet had genomen had ik volgens omstanders grote pupillen en kon ik echt niet meer normaal functioneren.

En dat je van Ritalin minder gaat eten is ook logisch, er zit pep in, dat pept je op en zorgt dat je minder eetlust hebt.

Ik neem het nu alleen bij toetsen, en als bijvoorbeeld wedstrijd heb zodat ik me goed kan focussen.

Ik vind het wel apart dat je dosis omhoog moest. Als 3x een half ruim voldoende is zou je zelfs nog 3x een kwart kunnen proberen. :j Het is zo persoonlijk welke dosis goed is en een dosis hoeft niet hoger als je dat zelf minder prettig vind.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:54

TinekeHorses schreef:
Dat is nou typisch'n bijwerking. Denken dat iemand je achtervolgd (paranoia) en grote pupillen.

Zou er wel mee oppassen als je een keer'n te hoge dosis neemt.

Ik heb altijd al grote pupillen gehad (in vergelijking met anderen). Geen idee hoe dat komt, met medicatie is het niet erger oid. Ik snap het zelf ook niet goed, want 's avonds ook op het moment dat ik niets anders wil dan slapen en echt moe ben is het nog steeds zo. Terwijl ik dan ook gewoon fel licht aan heb bijv. :=

Over dat je sneller verslaafd raakt met ritalin.. geloof ik niets van. Met ADD/ADHD ben je idd vaak verslavingsgevoeliger, dus uit onderzoek zou idd kunnen blijken dat mensen die ritalin gebruiken vaker verslaafd zijn aan iets. Terwijl ik juist denk dat het je minder verslavingsgevoeliger maakt dan je eigenlijk bent.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:33

Ohw, dat had ik helemaal niet gelezen op die website. :+
Ben ook niet met alles eens wat er op die website staat, maar het meeste is wel algemeen bekent
en lees ik op meerdere websites. Dat is ook een van de redenen waardoor ik gestopt ben met Ritalin.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:35

Menino schreef:
TinekeHorses schreef:
Ja, dat hoor je wel vaker.
De ene reageert sterker op middelen dan anderen.
Maar als je dat hebt, stop je dan niet met de medicijnen?

bij mij heeft 't een jaar geduurd voordat ik doorhad dat 't m'n medicijnen waren :=

He? Dat snap ik niet. :+
Ow, je bedoelt dat je niet wist dat het door je medicijnen kwam? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:56

ja, ik was toern net van school veranderd etc. Ik dacht dat ik gewoon heel onzeker was geworden, kon mensen echt niet meer aankijken of een gesprek met iemand beginnen... Dan werd ik supernerveus, begon m'n gezicht spastisch te doen etc. Echt een k*ttijd. Toen was het vakantie, toen had ik het niet meer nodig. En er ging een wereld voor me open haha want toen durfde ik weer met mensen te praten en alles :') Alleen m'n cijfers zijn er toen wel op achteruit gegaan... :P

Maar ik heb er wel echt ziekelijke presentatie-angst en alles aan over gehouden := Best jammer.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:04

Ik geef les op het speciaal onderwijs (leerlingen met leer en gedragsproblemen). Een deel van de leerlingen krijgt medicatie in de vorm van Ritalin of Concerta. Concerta is een middel dat veel langer werkt dan Ritalin en geeft minder schommelingen daardoor. Nadeel is wel dat de eetlust minder wordt. Terwijl dat heel belangrijk is voor de goede werking van dit middel.
Ritalin werkt duidelijk korter, geeft minder gevoel van minder eetlust.
Het verschil tussen dezelfde leerlingen met of zonder medicatie is duidelijk merkbaar. In sociaal emotioneel opzicht, maar ook heel duidelijk is te zien dat bij een groot deel van de leerlingen de prestaties duidelijk kelderen wanneer ze geen Ritalin of Concerta gebruiken.
De kinderen zijn evenwichtiger, zoeken minder ruzie, verwerken beter informatie en krijgen daardoor veel meer succeservaringen.
Nadelen zijn bijv. volledig flippen, angststoornissen enz.
Toch ben ik voor het gebruik van deze middelen. Kinderen zijn beter in staat informatie te verwerken, ook informatie die juist zo belangrijk is om leren om te gaan met bijv. ADHD, PDD NOS, ODD of ADD.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:17

De ervaringen die jij beschrijft heb ik ook Coby! Maar dan binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie (neuropsychologie) :)
Daarom baal ik zo van al die negatieve berichtgeving die vaak op onderbuikgevoelens en halve waarheden gebaseerd zijn, waardoor ouders negatiever tov medicatie gaan staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:22

Eerder verslavingsverschijnselen lijkt me zo sterk..
Ik heb nooit iets met alcohol, drugs en sigaretten gehad, maar nu nog steeds niet hoor.
En méér Ritalin nodig hebben is hier nog niet gebeurt in 6 weken, al is het nog kort.
Al kan ik er nog niets zinnigs van zeggen, ik gebruik het pas een week of 5-6?

Weet iemand wat de effecten zijn op de lange termijn?
Daar ben ik wel benieuwd naar, of het schadelijk is ja of nee.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:28

Dat mensen die ritalin gebruiken eerder verslavingsverschijnselen hebben dan anderen is niet zo raar maar dat heeft meer met de doelgroep te maken waar ritalin voor is, in de groep ADHDers hebben ook veel meer mensen een veel hogere verslavingsgevoeligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:30

Taffje schreef:
Dat mensen die ritalin gebruiken eerder verslavingsverschijnselen hebben dan anderen is niet zo raar maar dat heeft meer met de doelgroep te maken waar ritalin voor is, in de groep ADHDers hebben ook veel meer mensen een veel hogere verslavingsgevoeligheid.

precies, en ritsalin voorkomt juist eerder dat mensen aan de ' zelfmedicatie ' gaan en dus onnodig drugs gebruiken. Dat is dan dus weer net 1 van de bezwaren van Ritalin die ik niet zo serieus zou nemen. Echt stom dat mensen dat nog geloven :P

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:45

Heino schreef:
De ervaringen die jij beschrijft heb ik ook Coby! Maar dan binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie (neuropsychologie) :)
Daarom baal ik zo van al die negatieve berichtgeving die vaak op onderbuikgevoelens en halve waarheden gebaseerd zijn, waardoor ouders negatiever tov medicatie gaan staan.

Inderdaad. Een echte ADHD-er met bijv. nog ODD is zowel thuis als op school moeilijk te handhaven. Immers, zelfs bij ons op school kan deze leerling dan een gevaar voor andere leerlingen of de leerkracht zijn. Dit kan resulteren in een definitieve verwijdering van school met alle gevolgen van dien (uithuisplaatsing, besloten groep enz.). Met een middel als Ritalin of Concerta kunnen ook deze kinderen een plaats krijgen in de maatschappij. Gewoon naar school, een normale relatie met de ouders, om leren gaan met hun handicap, en zelfs kans op een baan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:29

De ene heeft ook een ergere vorm dan de andere, ik ben altijd prima te handhaven geweest, alleen wat drukker en ik ben vaak onbegrijpelijk voor anderen.

Ik merk wel dat nu ik gestopt ben mijn resultaten van school hard achteruit lopen, voor mij een reden om weer een klein beetje te beginnen.

Coby, zoals jij over ADHD'ers spreekt heb je het echt niet over de gemiddelde ADHD'er hoor, maar over de extreme vorm..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:37

m'n concerta is op.. nu iets van 3 dagen zonder..
en PFFFFF wat een verschil!
Echt een CHAOS in de woonkamer! allemaal onafgemaakte 'projecten'..
ik word zo moe van mezelf!

Hopelijk ligt het recept morgen weer klaar...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:39

Klijntjuh schreef:
m'n concerta is op.. nu iets van 3 dagen zonder..
en PFFFFF wat een verschil!
Echt een CHAOS in de woonkamer! allemaal onafgemaakte 'projecten'..
ik word zo moe van mezelf!

Hopelijk ligt het recept morgen weer klaar...

Oeps, hoe kwam het dat je zonder zat? Op zo'n moment merk je pas écht wat je medicatie voor je doet he :=

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:40

gewoon veeel te laat herhaalrecept aangevraagd.. maar inderdaad.. MENSEN wat een wereld van verschil! (mijn man wees me erop.. hem viel het als eerste op!)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:51

Mijn vriend valt het ook meteen op als ik mn ritalin ben vergeten, hehe. Hij vind het niet erg, sterker nog hij vind het wel grappig :P Maar het valt'm wel op.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:53

Mijn man begon gelijk over hoe erg het was tijdens de zwangerschap.. 9 maanden zonder haha, en hij heeft het gemerkt!! hij vond het vreselijk, en kon zich niet voorstellen zo met mij samen te kunnen leven..

(het is echt een verschil tussen dag en nacht hier.. )

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:54

Tja, ik woon niet samen, dus mijn vriend heeft er mara heel ff last van, hehe. En, ik heb voornamelijk concentratie problemen, de drukte is bij mij niet heel duidelijk, die zit vooral in mn hoofd. DUs daar hebben anderen niet heel veel last van.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:01

het is stil hier...

vanochten de uitslag gehad van de testen!
ik heb dus ADD, aan de ene kant een hele opluchting aan de andere kant heb ik nu wel een labeltje.
donderdag heb ik een gesprek met de psyg over medicatie.

hopelijk kan ik mijn leven een beetje op de rit zetten en krijg ik wat meer rust.
ik ga het meemaken!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:28

Ik zeg: Gefeliciteerd :j

Je hebt de ellende die erbij hoort immers toch, of je nou dat labeltje wel of niet opgeplakt hebt gekregen. Alleen mét labeltje kun je hulp (bv. meds) krijgen om het beter leefbaar te maken :) Dus ik vind een diagnose zelf absoluut positief! :j

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:31

Alwiene , het is ook zeker positief! ik moet er gewoon nog even aan wennen.
een vriendin feliciteerde me ook haha.

straks lekker met mijn zoontje op stap, ff uitwaaien *\o/*

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:32

als je geen add hebt of adhd wil je iig vet graag bewegen :+ gek eigenlijk,

veel geneeskunde studenten gebruiken het ook voor te leren