Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:30

ik ben trouwens vandaag terug gegaan naar mijn oude vertrouwde cozmo pomp... ik werd die nieuwe spuugzat ..

Had constant ruzie met het ding en kon er totaal niet op vertrouwen..dat zullen ze wel niet zo leuk vinden van farmadoma en in het ziekenuis...

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:32

@tootje das dan jammer voor ze.
zoiets moettoch goed werken en voor jou prettigste zijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:45

Jammer voor Farmadomo en het ziekenhuis, maar jij moet er mee rondlopen en bent er van afhankelijk. Ik ben destijds gestopt met de pomp van Boeren, maar kreeg bij hen alle begrip hoor. Ze hebben me niks kwalijk genomen.

@ Irritantje: ik keur het prikken in de handpalm niet af hoor, ik zeg alleen dat ik het voordeel niet zie voor mensen die geen kapotte of pijnlijke vingers hebben ;-)

Voor onze Belgische nieuweling: welkom. Je kan de waarden voor België delen door 18 om aan onze Nederlandse waarden te komen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:37

heeft iemand van jullie de gouden tip mbt boek over koolhydraten? ik ehb er 3 liggen, 1 tje van t zkh uit, Rivas, 1 tje zelf besteld en nog 1 tje, maar ik vind de koolhydraten zo ontzettend verschilledn, dat ik niet meer weet welke te hanteren, vb; bij ene boek is een middelmaat aardaapel 9 hoolhydraten, bij de ander 11 en weer n ander zegt 30?! vind het erg verwarrend zo

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:12

Ik weet dat het boekje van Rivas vrij goed is hoor, daar zou ik vaak wel van uitgaan. Ik hanteer altijd dat twee aardappelen zo groot als een ei samen 15 gram koolhydraten zijn. Ik denk dat je met die 9 gram wel goed zit. Die 15 gram staat voor een boterham, een appel, een sinasappel ... dat is altijd mijn leidraad zo'n beetje.

De Eettabel van het Voedingscentrum is ook prima.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:56

Áls ik al iets doe met koolhydraten gebruik ik het boekje van het voedingscentrum. Ik denk dat dat boekje min of meer de voorganger is van de eettabel die Monique aangeeft. Boekje bevalt mij prima, er zijn weinig dingen die er niet in staan.

Sinds een week ben ik de (zeer) tevreden gebruikster van de Omnipod. Wát een fijn ding is dat zeg! De eerste drie dagen had ik de pod op m'n buik en daarna op m'n arm. Ben eigenlijk een beetje verbaasd dat 'ie zo goed bevalt. Had wel goede hoop, maar toch ook wel enige terughoudendheid. Vooral dat inschiet-systeem. Ik kreeg al hele visioenen van een herhaling van het CLEO systeem (dat beviel mij helemaaaaal niet) maar niets is minder waar: het inschieten van de naald is echt bijna pijnloos. Beter nog dan het handmatig inbrengen van de schuine naalden die ik met de Cozmo gebruikte.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:12

Klopt Amulet, vroeger heette dat boekje de Eetwijzer.

Wat gaaf dat jij de Omnipod gebruikt, dat is toch wel een echte vernieuwing. Hoe bedien je dat ding eigenlijk, met afstandbediening?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:05

Ja, een afstandbediening (PDM) die ook meteen de bloedglucosemeter is. Ik vind het ideaal tot nu toe. Uiteraard zijn er ook wel minpunten, je moet met omkleden even opletten dat je je kleding niet heel hard over de pod heen trekt (met kans dat je de pleister of pod stuk trekt) of dat je de pod op een plek plakt waar je veel tegenaan stoot.

De PDM is echt super eenvoudig in gebruik, ik heb de gebruikershandleiding eigenlijk nog niet nodig gehad (heb ik puur uit interesse even vluchtig doorgelezen).

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:36

valt de grootte je niet tegen? vond het nogal een apparaat

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:15

Nee, ik had voor ik hem kreeg al wat filmpjes op internet gekeken, dus ik was wel voorbereid op de grootte. En als ik zou moeten kiezen of ik deze op m'n arm geplakt heb of de cozmo in m'n broekzak, dan kies ik toch voor deze optie :j Inmiddels voel ik hem ook helemaal niet meer zitten, hij is erg licht namelijk. En het slangetje van de cozmo begon mij zo te irriteren, ook al stopte ik het slangetje weg: ik presteerde het toch om overal (deurkrukken, hekken van de weilanden) aan te blijven haken. Daarbij begon ik 's nachts de slang af te koppelen, in m'n slaap.............dat is écht niet handig :') :+ }>

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:40

nee idd dat gaat m dan niet worden nee

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:20

Hallo allemaal die heel erg stil zijn !! :D

Zo naar de oogarts ben ik toch altijd best nerveus voor...

Vandaag brief gekregen om mijn rijbewijs te verlengen..

Eerst naar de gemeente voor een eigen verklaring dat opsturen naar het cbr dan gaan die bepalen of ik gekeurd moet worden ( wat er wel in zit want dat heb ik altijd ) dus weer ergend afspraak maken voor keuring dat weer opsturen dan wachten op cbr om met briefje weer richting gemeente te gaan en mijn roze papiertje weer verlenegn ..

Het toch wat .. 8)7 ...wat een gedoe zeg...

Hoe is het verder met iedereen ??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:52

Zat toevallig vanmorgen al te bedenken om hier weer eens te plaatsen! :D
Hoop dat het goed gegaan is bij de oogarts??
Hier gaat alles z'n gangetje. Hadden na de operatie wel gezegd dat ik eerder staar kon krijgen (met zo'n 2 of 3 jaar), maar dat is helaas al aan de gang.................... Nu is er wel aangegeven dat daar iets aan te doen is, maar ik was er wel even klaar mee, dat geklooi aan m'n ogen....... :P
Waar het aan ligt, geen idee, maar ik heb de laatste dagen steeds last van hypo's. Van de ene kant zit ik natuurlijk liever te laag dan te hoog, maar goed is het ook niet. Zijn al aardig wat pakjes druivensuiker doorheen gegaan... (en lekkere dingen als excuus helaas ook... :o )

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:56

heftig hoor, hier gaat t op zicht wel, betere en slechteer dagen, grappige is wel dat sind ik n nieuw stalgenootje heb die ook diabeet is, dat we samen veel meer controleren en dan vergelijken en doen, is wel geestig

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:15

Zouden we zoiets hier niet onderling kunnen afspreken?!?? :P Misschien dat het mij dan ook gaat lukken om meer te gaan controleren.... :o

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:19

Net terug zit op afstand te typen want zie helemaal niets van de druppels.. :P

Ik mag ook weer gaan laseren.... -O- wel op de langere termijn maar het zit er helaas aan te komen...brrrrrrr

Ik ben ook terug naar mijn oude vertrouwe cozmopomp ...farmadomo was niet blij met mij dat ik de dana pomp zo afkraakte maar ja kan er echt niets leuks van maken...

Nou dat was het wel weer zo.. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:19

Wat balen zeg!!! Maar wat bedoel je met op langere termijn?? Hoef je nu nog niet??

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:06

nee, toen ik 10 jaar geleden zwanger was gingen mijn ogen mega hard achterut en zijn beide 3 keer gelaserd na de bevalling was er niets meer aan de hand en dat gaat nu al 10 jaar redelijk goed..

Ik ben over naar een ander ziekenhuis met veel modernere apparatuur en vandaag kwamen ze er achter dat in beide ogen aan de zijkant nooit gelaserd is geweest terwijl daar wel vaatjes niet echt lekker zitten .

Op het moment oogt allles heel rustig dus moet nu vaker op controle komen en zodra er iets veranderd wordt ik gelaserd, ze verwachten toch wel binnen het jaar.

De oogarts vondt het erg vreemd dat er dus in beide ogen een stuk "vergeten " is.. maar goed het gaat al 10 jaar goed dus hopelijk blijft dat zo..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:51

Ik ga nu geheel op m'n eigen (vervelende) ervaring af hoor, maar als ik jou zo hoor, zou ik meteen een afspraak maken om die 'vergeten' delen aan de zijkant te doen!!! Ik wou dat mijn arts er eerder mee gekomen was i.p.v. het kan nog wel even wachten, had erg veel ellende voorkomen.... Je krijgt er niets geen nadelen mee betreft je zicht, ja heel misschien dat je een klein beetje een soort van 'dode hoek' krijgt (ik merk dat wanneer iets of iemand ineens van achter naast me staat, ik me rot schrik omdat ik het niet zag aankomen... :P )
Maar dat is mijn ervaring hoor.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 10:20

hey, ja ik heb er ook al over nagedacht dat ik echt toch niet op zijn beloop wil laten.. ik ga er zeker achteraan , wil niet wachten tot het te laat is...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:37

+:)+
Hoe gaat het trouwdens met je schouders??

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:53

tja..ging goed maar op het moment weer flinke last ook last van heup dus wat dat nu weer is...

Ik moet eerdaags ook naar de internist zal er toch eens over beginnen dat ik zo last van mijn gewrichten hebt...

Is trouwens begonnen toen ik op kamp was vorige week met mijn zoon, heb ik twee nachten 4 uur geslapen haha knap je ook niet echt van op...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:36

zou het er zeker over hebben!
Gebruik jij regelmatig magnesium/calcium?? Ik merk heel erg verschil of ik dat wel of niet doe!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 13:48

nee dat gebruik ik niet ga er zeker achteraan !

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:08

zo een lange tijd niks meer gepost.
maar ik stap binnenkort over op de volwassenen poli, heb volgende week laatste keer bij de kinderpoli.
en ben gister geslaagd voor mijn havo-diploma! :D