Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:12

Die mensen hebben vaak wel hulp, in dit geval ook, maar die hulp werkt lang niet altijd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:14

Elke omstandigheid betreffende een zelfmoord is weer anders en je kan ze niet vergelijken. Sommige zijn egoistisch, denk maar eens bijvoorbeeld aan sommige mensen die zelfmoord plegen om een ander te straffen. Bij sommige is er sprake van een enrstig lijden en plegen na langdurig vechten zelfmoord. Anderen vechten niet en stappen eruit.
De rekening ligt hoe dan ook bij de nabestaanden en het zelfmoord plegen door een ouder is iets wat een kind gedurende zijn leven met zich meedraagt.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:14

Hilde_q schreef:
Natasja: Het is jou recht dat jij het zo ziet hoor!
Maar ik denk nog steeds dat mijn vader de keuze niet had.

Iedereen mag zijn eigen mening geven overigens!

Om even Antonie als voorbeeld te nemen: Waarom komt er geen betere hulp voor deze mensen ? Vaak willen ze juist erg graag geholpen worden maar ze kunnen het gewoon niet alleen !

Idd Hilde! Ik vind ook dat er betere hulp voor moet komen, helaas zitten er lange wachttijden voor een behandeling en daardoor is het vaak te laat.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:15

Nee, niet egoistisch.

Depressie is vreselijk, voor hem was er geen uitweg meer, anders doe je niet zoiets.
Je bent wanhopig, je kan niet gelukkig zijn, je zoekt naar geluk en vind het niet.

Als zelfmoord aan bod komt, ben je echt heel hopeloos.
Zelfmoord pleeg je niet zomaar, je wilt rust...

91laura

...

siskeh

Ik denk dat er in zijn geval(omdat hij bn-er was blabla) wel degelijk hulp was, maar als dat niet "aanslaat" heb je er ook vrij weinig aan.
Maar er zijn natuurlijk wel genoeg gevallen waarbij die hulp niet geboden wordt.

Ik denk dat de hulp misschien wel te vergelijken valt met hulp voor zieke mensen, soms slaat dat ook niet aan..
Ookal is de hulp er wel(en ook optijd)
We zijn niet voor niets nog zo met onderzoeken bezig om iedereen te redden..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:18

ikdoemaarwat schreef:
ik vind dat het pas egoistisch van andere is als je dan moet blijven voor andere terwijl je zelf totaal niet gelukkig bent!

leven gaat door voor nabestaande, verdriet slijt en het krijgt een plek, maar als je depressief bent , is je wereld elke minuut een hel.....
ik snap best dat mensen dan geen andere uitweg zien en dat kiezen
ik vind dat een ieder dat voor zichzelf moet weten

Precies! Helemaal mee eens!
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven en dus ook voor het eventueel beëindigen er van.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:19

Waarom denken mensen dat verschillende lichamelijke ziekten ongeneeslijk zijn maar dat elke psychische aandoening met de juiste hulp en pillen altijd wel te behandelen is?
Dat is namelijk niet het geval, er zijn genoeg instellingen waar mensen opgenomen zijn die "uitbehandeld" zijn, was het maar zo simpel...

Asciugamano

Nikka schreef:
Elke omstandigheid betreffende een zelfmoord is weer anders en je kan ze niet vergelijken. Sommige zijn egoistisch, denk maar eens bijvoorbeeld aan sommige mensen die zelfmoord plegen om een ander te straffen. Bij sommige is er sprake van een enrstig lijden en plegen na langdurig vechten zelfmoord. Anderen vechten niet en stappen eruit.
De rekening ligt hoe dan ook bij de nabestaanden en het zelfmoord plegen door een ouder is iets wat een kind gedurende zijn leven met zich meedraagt.

Hoeveel mensen ken jij die zelfmoord plegen om een ander te straffen? Dat slaat toch nergens op?

Blackflag

91laura schreef:

...

Mooi filmpje idd!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:21

sflj schreef:
Hoeveel mensen ken jij die zelfmoord plegen om een ander te straffen? Dat slaat toch nergens op?

Het komt voor bij mensen die manipulatief zijn ingesteld. Niet vaak maar het komt voor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:22

Hilde_q schreef:
Natasja: Het is jou recht dat jij het zo ziet hoor!
Maar ik denk nog steeds dat mijn vader de keuze niet had.

Iedereen mag zijn eigen mening geven overigens!

Om even Antonie als voorbeeld te nemen: Waarom komt er geen betere hulp voor deze mensen ? Vaak willen ze juist erg graag geholpen worden maar ze kunnen het gewoon niet alleen !

Natuurlijk mag jij je eigen mening hebben. En ik snap ook dat het heel moeilijk is om je vader te verliezen.(ik ben mijn beide ouders op al zeer jonge leeftijd al verloren, auto ongeluk.)

Ja, waarom komt er geen beter hulp voor mensen als jouw vader...beter medcijnen, betere behandelmethodes. De wetenschap is nog niet zo ver...dat is helaas het antwoord.

Zoals er bij mensen met kanker er een verkeerde celdeling is, is er bij mensen een verstoorde verhouding in de chemische processen in het hoofd. Daardoor krijg je last van stemmingsstoornissen. De serotonine spiegels zijn heel laag bij deze patenten.

De zelfmoord gedachten kan je vergelijken met bijvoorbeeld de lichamelijke pijn die je bij een andere ziekte kan hebben.

Het is bij mensen met een depressie niet zo dat ze kunnen "besluiten" om het allemaal wat luchtiger te zien. Net zoals een reuma patient niet kan besluiten om morgen maar geen pijn meer in de gewrichten te hebben.

Nogmaals...het is van jouw kant uit heel begrijpelijk dat je boos en verdrietig bent over de dood van je vader hoor...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:23

Ik vind het altijd vreselijk om die verhalen te horen over mensen die al tientallen jaren met zware depressie lopen en ook al tientallen jaren behandeld worden, maar niets helpt. Dan weer dit, dan weer dat proberen.

Laat die mensen toch alsjeblieft gaan, op een waardige manier.

Het is gewoon een illusie dat iedereen met een depressie te behandelen is. Soms moet je gewoon besluiten dat iemand uitbehandeld is, net zoals dat bij andere ziekten gebeurt. Helaas gebeurt dat bij depressie eigenlijk nooit.

EDIT: Eens met Taffje dus.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:38

[[/quote]
Hoeveel mensen ken jij die zelfmoord plegen om een ander te straffen? Dat slaat toch nergens op?[/quote]

Een paar jaar terug heeft een gozer bij ons uit het dorp dit ook gedaan!!! Zijn vriendin had het uitgemaakt, hij kon daar niet over uit, belde haar op en schoot zichzelf door zijn hoofd................. }:0

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:40

Kentaro schreef:
Een paar jaar terug heeft een gozer bij ons uit het dorp dit ook gedaan!!! Zijn vriendin had het uitgemaakt, hij kon daar niet over uit, belde haar op en schoot zichzelf door zijn hoofd................. }:0

Dat is ook lekker dan..
Dát vind ik dus wél egoïstisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:42

Waarom?

Zien jullie echt niet dat als iemand zelfmoord pleegt, die persoon hoe dan ook problemen heeft? Om wat voor reden dan ook?
Ik vind het eerder egoïstisch om dat niet te willen zien..

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:42

blauw00gje schreef:
Kentaro schreef:

Dat is ook lekker dan..
Dát vind ik dus wél egoïstisch.

Áls dat het hele verhaal is...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:43

Dan had hij dat ook kunnen doen ZONDER haar te bellen!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:43

Kentaro schreef:
Dan had hij dat ook kunnen doen ZONDER haar te bellen!!!

Zo ver DENKEN ze niet. :? Dat maakt zo'n beetje deel uit van hun probleem. Als die nog kon relativeren in de zin van "ik mag het haar niet aan doen dat ze het hoort/weet dat het door haar is" zou die waarschijnlijk geen zelfmoord gepleegt hebben.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-10 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:44

Vind het wel een erg groot verschil, liefdesverdriet of iemand die echt aan een depressie o.i.d. lijdt!!
Als iedereen dit dan zou doen, zouden er héél weinig mensen overblijven :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:44

Weet je wat ik pas egoïstisch vind?
Een hele tijd geleden was er die vent van Top Gear, die zonodig in een raket-auto moest zitten voor de kick.
Hij kreeg een ongeluk en alleen door een wonder heeft hij het overleefd. Hij heeft wel een vrouw en 2 kinderen, maar die hadden dan papa-loos geweest omdat hij zonodig in een raket-auto moest zitten voor de kick.

Mensen die zelfmoord plegen, het is onbegrijpelijk voor een gezond mens, maar die zien nieteens meer in dat ze een ander gelukkig maken met hun aanwezigheid, want ze zijn er zelf al nieteens gelukkig mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:46

Kentaro schreef:
Vind het wel een erg groot verschil, liefdesverdriet of iemand die echt aan een depressie o.i.d. lijdt!!
Als iedereen dit dan zou doen, zouden er héél weinig mensen overblijven :P

Het lijkt me heel sterk dat enkel liefdesverdriet een jongen dat kan laten doen. Dan zouden er inderdaad weinig mensen over blijven. Gaat er dan geen lichtje branden?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:46

Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:49

Kentaro schreef:
Het is serieus waar en aangezien het een heel stoere gast was, ben ik bang dat het in een soort van opwelling was.....

Je zat langs hem toen hij het deed vermoed ik? Hebt 24/7 met hem samen geleefd? :)
Zelfs mensen in een relatie kunnen veel voor elkaar verbergen, zeker kwa gevoelswereld...
Maar goed, als jij wil geloven dat die stomme egoïst dacht "laatk mezelf vandaag maar eens door mijn kop schieten en zien waar me dat brengt!" en niet meer dan moet je dat doen. :) IK geloof dat niet in. Zo denken gezonde mensen niet.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:50

Ik denk dat het grote verschil tussen euthanasie en zelfmoord is dat euthanasie vaak in overleg met de familie gaat.
De familie weet hoe slecht het dan gaat met die persoon en dat euthanasie dan een einde aan de pijn kan maken.
Bij zelfmoord komt het toch vaak onverwacht.
En ik denk dat men het daar door vaak moeilijker mee heeft en er minder begrip voor kunnen hebben.

Wat ik zelf van zelfmoord vind wisselt per geval.
Zelf vind ik het vrij onbegrijpelijk dat als je jonge kinderen hebt (heb zelf 2 guppen van 2,5 en 1 jaar) dat je dan uit het leven wilt/kunt stappen. En ergens vind ik het dan ook egoïstisch.
Kinderen betrekken dit soort dingen toch veel te vaak op zich zelf.