(leven met) longkanker *update pag 25, Sandra is overleden*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: (leven met) longkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:46

Ik krijg de rillingen over mijn lijf als ik dit lees. Wat erg voor je vriendin en wat vreselijk dat ze straks haar dochtertje achter moet laten...
Veel sterkte gewenst, ook voor de anderen die dit in nabijheid meemaken.
Ik ben mijn moeder 10 jaar geleden verloren aan kanker, ik weet hoe triest het is.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 15:55

Sandeman schreef:
mams is heel erg ziek van de bestraling en haar haar begint uit te vallen. Haar slokdarm doet eg veel pijn en kan steeds minder goed slikken. Ze ligt nu in een bed beneden en gaat binnenkort aan een nachtpomp met sondevoeding. Ik zou vandaag naar haar toe gaan, maar ze is en te ziek en ik heb zelf griep, dus mag niet komen. Pfff het is soms zoo moelijk

Hoop dat je zelf snel opknapt zodat je naar je moeder toe kunt gaan :(:)

Mijn vriendin heeft de feestdagen gevierd met haar vrijgezellen vriendinnen clubje en ondanks hier en daar een traan heeft ze het erg fijn gehad. Ze krijgt morgen of overmorgen te horen wanneer ze nu eindelijk gaan bestralen, want ze heeft nu medicatie gekregen en ze is in korte tijd kilo's gegroeid. Haar eigen reactie was; voel me nu net Eddie Murphy met z'n dikmaakpak aan in The Nutty Professor'. Ze vindt het verschrikkelijk dat ze er zo uitziet, maar weet dat het overmacht is en ze ook hierover niet te lang moet nadenken en toch proberen te genieten van de leuke dingen die nu nog op haar pad komen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:10

En hoe gaat het nu met haar TS??

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 14:49

Miracle_ schreef:
En hoe gaat het nu met haar TS??

Ze heeft afgelopen woensdag de laaste chemo serie gekregen. Vanaf nu 1x per 3 weken een kleine chemo om de boel in te perken. De foto's waren de laatste tijd erg goed, maar vorige week toch nog een scan gehad. Het speldeknopje van de foto bleek toch nog 4x 6 te zijn op de scan. Beetje een tegenvaller, maar de structuur zag er 'beter' uit en ook alle orgaanfuncties en bloedwaarden zijn goed.

Volgende week vrijdag de 1e bestraling. Ze heeft een speciaal masker aangemeten gekregen, zodat ze straks vanaf 20 punten kunnen bestralen en ze hopen daarmee de tumor in haar hoofd goed aan te pakken. Ze voelt zich redelijk, ze baalt alleen verschrikkelijk van die 30 kilo die ze in 4 weken tijd is aangekomen, mede door de prednison.

Ze heeft wel weer wat plannen gemaakt voor de zomervakantie en nog een vakantie met haar zus. Maar daarentegen heeft ze ook al van iedereen adressen verzameld voor de rouwkaarten en is de begrafenisondernemer ook al langs geweest. Erg dubbel allemaal......

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:14

Dat is altijd wel vervelend als de begrafenisondernemer langs komt.....weet er alles van...
Maar aan de andere kant is het wel een fijn idee dat ze alles zelf heeft kunnen regelen hoe ze het wil hebben.
Mijn moeder heeft ook alles al klaar liggen....adressen, muziek enz...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:48

Krijg er toch rillingen van.

De tumor van mijn moeder is wel kleiner geworden, alleen ze doet moeilijk met de sondevoelding. Ze is weer kiloos kwijt. Word morgen nog 1 dag aangekeken of ze sonde er niet uitrekt en de wijkverpleegkundige wel binnenlaat, anders wordt ze maandag opgenomen in zieken huis. Anders zal ze sterven aan ondervoeding zei de longarts.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:46

Sandeman schreef:
Krijg er toch rillingen van.

De tumor van mijn moeder is wel kleiner geworden, alleen ze doet moeilijk met de sondevoelding. Ze is weer kiloos kwijt. Word morgen nog 1 dag aangekeken of ze sonde er niet uitrekt en de wijkverpleegkundige wel binnenlaat, anders wordt ze maandag opgenomen in zieken huis. Anders zal ze sterven aan ondervoeding zei de longarts.

Jeetje wat heftig. Waarom verzet ze zich zo tegen de voeding als de bestraling aanslaat en de tumor krimpt? Heeft ze het al opgegeven?
Alle sterkte, kracht en wijsheid toegewenst..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:23

Tja wisten we het maar. Ze is 6 kilo afgevallen in een week. Gisteravond weer de wijkverpleegkundige langsgeweest om de nachtp[omp aan te sluiten. Ze werd wel binnen gelaten. DE accu was leeg , alleen ze mocht het licht niet aan doen van me moeder. Weer geen voeding dus. Vanmorgen nam ze de telefioon niet op en me zus is nu heen, belt mij zo en dan ga ik erheen.

Morgen gaan me zus en ik praten met de artsen over opnamen.

Iemand vertelde mij dat sondevoeding erg confonterend is voor kankerpatienten dat assoicieren met de dood.
Maar er moet nu iets gebeuren anders overleefd ze het echt niet.... waarom ziet ze dat nou niet in, pfffffffff

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:13

Wat een heftige verhalen hier allemaal.
Zelf ben ik ook iemand aan kanker verloren..
Het is zo oneerlijk!
Waarom lopen huurmoordenaars gezond rond en kunnen verder met hun dagelijkse ''werk'' en zo'n goed persoon die veel meegemaakt heeft (jou vriendin dus) en ook nog is een kindje heeft dit krijgen..
Het is zo oneerlijk...

Veel sterkte!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:22

Tjonge Sandeman. Dat ze zo ziek is moet je enorm aangrijpen maar dat ze min of meer weigert mee te werken aan herstel of verlenging moet heel moeilijk zijn voor jullie. Jammer dat ze niet goed duidelijk kan maken waarom ze niet wil/kan eten.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:53

eten is pijnlijk omdat de betsraling haar slokdarm heeft aangetast. Me zus heeft vanmorgen de sonde pomp aangesloten. ik ga zo heen om te kijken of ze hem er niet uitgetrokken heeft. Het is idd heel zwaar dat ze niet meewerkt. Heb net ff een flinke huil bui gehad en nu met goede moed naar haar toe. ze mag niet merken dat ik me ..... voel. Ik hoop dat ik haar aan haar verstand kan peuteren dat die sonde levensreddend kan zijn.,

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:42

@ TS, super dat je haar zo blijft steunen! Ik heb gemerkt dat veel mensen uit de omgeving het er moeilijk mee hebben als een goede vriend/vriendin kanker heeft en daardoor weinig tot niets van zich laten horen.

Mijn moeder heeft borstkanker, heeft zelf in augustus 2010 een knobbeltje ontdekt en dat bleek kanker te zijn. Ze is geopereerd, heeft 32 bestralingen gehad en is nu bezig met de chemo. Ze heeft 3 van de 6 kuren gehad.

Sinds oktober 2010 weet ik dat ik zelf baarmoederhalskanker heb. Dus we zitten hier met moeder en dochter en allebei kanker. Ik zou 6 keer chemo krijgen om mijn tumor te verkleinen, de laatste keer chemo kon niet doorgaan, omdat mijn lichaam dat niet meer aankon. Mijn bloedwaardes waren veel te laag en mijn nierfunctie was al te ver achteruit gegaan, de artsen durfden het niet aan om de 6e chemokuur door te laten gaan. Ik zou eigenlijk 10 operatie geopereerd worden, maar de operatie kon niet doorgaan, weer vanwege lage bloedwaardes. Nu word ik 24 januari geopereerd en ik hoop dat het daarmee klaar is. Ik weet van te voren niet wat ze tijdens de operatie aantreffen, dus kan zijn dat het na de operatie nog lang niet afgelopen is, maar ik hoop maar op het beste!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:15

Sin_ schreef:
@ TS, super dat je haar zo blijft steunen! Ik heb gemerkt dat veel mensen uit de omgeving het er moeilijk mee hebben als een goede vriend/vriendin kanker heeft en daardoor weinig tot niets van zich laten horen.

Mijn moeder heeft borstkanker, heeft zelf in augustus 2010 een knobbeltje ontdekt en dat bleek kanker te zijn. Ze is geopereerd, heeft 32 bestralingen gehad en is nu bezig met de chemo. Ze heeft 3 van de 6 kuren gehad.

Sinds oktober 2010 weet ik dat ik zelf baarmoederhalskanker heb. Dus we zitten hier met moeder en dochter en allebei kanker. Ik zou 6 keer chemo krijgen om mijn tumor te verkleinen, de laatste keer chemo kon niet doorgaan, omdat mijn lichaam dat niet meer aankon. Mijn bloedwaardes waren veel te laag en mijn nierfunctie was al te ver achteruit gegaan, de artsen durfden het niet aan om de 6e chemokuur door te laten gaan. Ik zou eigenlijk 10 operatie geopereerd worden, maar de operatie kon niet doorgaan, weer vanwege lage bloedwaardes. Nu word ik 24 januari geopereerd en ik hoop dat het daarmee klaar is. Ik weet van te voren niet wat ze tijdens de operatie aantreffen, dus kan zijn dat het na de operatie nog lang niet afgelopen is, maar ik hoop maar op het beste!

Jeetje meid wat heftig zeg!
En je bent nog zo jong ( las 23 in je profiel) ;(
Heel erg veel sterkte en ik zal ook voor jou duimen dat alles goed zal gaan komen :(:)

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:23

IngridB schreef:
Sin_ schreef:

Jeetje meid wat heftig zeg
En je bent nog zo jong ( las 23 in je profiel) ;(
Heel erg veel sterkte en ik zal ook voor jou duimen dat alles goed zal gaan komen :(:)

Dank je... Ik ga er gewoon vanuit dat alles goed komt. Ben nog lang niet van plan om dood te gaan, daar ben ik veel te jong voor! :)

Zie trouwens dat mijn post wel een beetje vaag is. Ik zou 10 januari geopereerd worden moest daar staan, kan het niet meer aanpassen :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:27

Kanker is een rotziekte, en ik heb gemerkt dat het heel veel uitmaakt hoe de patient er mee omgaat!
Mijn schoonmoeder gaf het meteen op, en dan is het heel moeilijk om er voor zo iemand te zijn.
Maar mijn nicht heeft gestreden tot het bittere eind en is zelf altijd positief gebelven en dat maakt het voor de mensen om haar heen makkelijker om het voor haar draaglijker te maken.
En daarnaast is het ook belangrijk dat je zelf je verhaal kunt vertellen aan iemand anders dan aan je vriendin.'
Het helpt nl wel eens om een keer goed uit te huilen als je ziet dat de ander het moeilijk heeft....
Veel succes, ik leef met jullie mee... :(:)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:05

Sin_ schreef:

Jeetje meid, heel veel sterkte en ik duim mee dat de operatie door kan gaan de 24e. Mijn vader had ruim 12 jaar geleden blaaskanker en gelukkig ook maar 1 operatie nodig. Ik hoop van harte dat ze bij jou ook alles goed kunnen verwijderen. Sterkte voor jou en natuurlijk ook voor je moeder.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:06

Sandeman schreef:
eten is pijnlijk omdat de betsraling haar slokdarm heeft aangetast. Me zus heeft vanmorgen de sonde pomp aangesloten. ik ga zo heen om te kijken of ze hem er niet uitgetrokken heeft. Het is idd heel zwaar dat ze niet meewerkt. Heb net ff een flinke huil bui gehad en nu met goede moed naar haar toe. ze mag niet merken dat ik me ..... voel. Ik hoop dat ik haar aan haar verstand kan peuteren dat die sonde levensreddend kan zijn.,

En, hoe is het vanmiddag gegaan?

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:57

Wat naar om te lezen. En wat komen er veel mensen mee in aanraking!

Fijn dat je haar zo blijft steunen, ondanks dat je zelf ook nog veel andere dingen aan je hoofd hebt.

Ik weet zelf sinds half december dat ik hodgkin heb (lymfklierkanker). Dit is gelukkig goed te genezen, maar mijn leven staat nu wel even stil. Studeren, werk enz. Krijg 6 chemokuren. 1 kuur bestaat uit 2 keer, met 2 weken rust ertussen. Krijg dinsdag deel 2 van kuur 1.

Heel veel sterkte voor zowel jou als je vriendin.

Sin_ en Sandeman, jullie in het speciaal ook veel sterkte toegewenst.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:16

Lautjuh123 schreef:
Wat naar om te lezen. En wat komen er veel mensen mee in aanraking!

Fijn dat je haar zo blijft steunen, ondanks dat je zelf ook nog veel andere dingen aan je hoofd hebt.

Ik weet zelf sinds half december dat ik hodgkin heb (lymfklierkanker). Dit is gelukkig goed te genezen, maar mijn leven staat nu wel even stil. Studeren, werk enz. Krijg 6 chemokuren. 1 kuur bestaat uit 2 keer, met 2 weken rust ertussen. Krijg dinsdag deel 2 van kuur 1.

Heel veel sterkte voor zowel jou als je vriendin.

Sin_ en Sandeman, jullie in het speciaal ook veel sterkte toegewenst.

Jeetje zeg wat erg dat ook jij het hebt. Je leest niet anders meer de laatste tijd. En ook nog zó jong!
Sterkte meid :(:)

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:50

Lautjuh123, veel sterkte! Mooi dat het goed te genezen is, hopelijk ben je niet zo beroerd van de chemo. Het is wel fijner dat je er 2 weken tussen hebt zitten. Kun je weer een beetje bijkomen :)

Ik snap precies wat je bedoeld als je zegt: "Mijn leven staat nu wel even stil".

Dat vind ik zelf het ergste van alles. Ik heb vanaf 15 oktober niet meer gewerkt. Door de chemo was ik zo beroerd en zo moe dat ik hele dagen niks kon doen. Ben in de afgelopen 3 maanden niet wezen stappen, winkelen, leuke dingen doen, enz. Als je dan ziet dat je vrienden wel gewoon leuke dingen gaan doen, doet dat best wel pijn, maar ik kan ook niet van hun verwachten dat ze geen leuke dingen meer doen. Hun leven gaat gewoon door, terwijl dat van mij stil staat.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:35

Sin en Lautjuh123, beiden ook heel veel sterkte toegewenst!
Wat een hoop ellende in 1 topic zeg....Soms vraag je je af waarom sommige mensen zo'n last moeten dragen?!

Mijn vriendin gaat vandaag voor de 1e bestraling, erg spannend en we zijn benieuwd hoe dit nu gaat uitpakken. De laatste grote chemo heeft ze gehad, vanaf nu 1x per 3 weken een kleine om de groei onder bedwang te houden. Laten we hopen dat ze vanaf nu ook weer iets kan gaan aansterken.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:29

heel veel sterkte!! :(:)
vind het echt vreselijk!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:53

Ik hoop met heel mijn hart dat je vriendin nog heeeeeeeeeeeeel lang gegund is,wat een ellende ook allemaal,maar wat superfijn dat jij en vast vele andere lieve mensen haar zo bijstaan.
Ik weet zelf helaas ook maar al te goed hoe het is,heb zelf dierbare naasten verloren .
Iedereen die met deze ziekte te maken heeft,ontzettend veel sterkte gewenst!!!!!!

Lieve groetjes,Linda
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:39

wens iedereen ff veel sterkte jeetje wat blijft en is het toch een klote ziekte

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:12

Heb weer even bijgelezen. Wat een trieste verhalen. Wens talonius en vriendin, Sandeman, lautjuh123 en Sin allemaal veel sterkte. Sin hoop dat je operatie vandaag goed verlopen is.