Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 00:35

locorette schreef:
Dat is Alle katten hebben Asperger ;)
|o je hebt helemaal gelijk ;) staat hier notabene midden in het zicht op de boekenplank. Hij is léuk :D

Vanavond trouwens de tweede avond van de oudercursus autisme gehad, wat een feest van herkenning, je hoeft bijna niks uit te leggen, want iedereen begrijpt wat me meemaakt. Een warm bad, zo'n avond.

locorette

Re: Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:59

Haha ja wij hebben hem hier ook thuis! Is inderdaad in makkelijke zinnen geschreven en ookal staat er maar 1 zinnetje, het komt je gelijk bekend voor en je begrijpt het.

Lijkt mij heerlijk. Iemand die mij begrijpt. Dit heb ik op dit moment alleen maar bij het bureau waar ik eens in de 2 weken kom.

Nu moet ik alleen rond volgende week [denk ik] een IQ test afleggen. Hier gaan ze o.a. kijken naar mijn concentratie en planning enz.
Ik heb bij GG-net bijna alle denkbare tests gedaan behalve de IQ test die eigenlijk 1 van de belangrijkste zijn. Dit vonden ze bij het nieuwe bureau erg raar en ze willen het toch nog even doen zodat ze weten waar ik ook allemaal op zou kunnen trainen e.d. :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 22:11

*gaat op zoek naar het boek in de bieb*

intelligentietesten zijn leuk om te maken, behalve als er wat vanaf hangt :+ zoals een IQcijfer (ik heb zelf bijna 30 punten lager gescoord dan ik waarschijnlijk zou hebben :') had iets te veel faalangst)

Heb morgen een sollicitatiegesprek op een middelbare school in arnhem (intelligentietesten afnemen). Nog tips??? weet nooit wat ik over mezelf moet vertellen :+

heb weer iemand boos op me, waarom doe ik t dan ook altijd verkeerd? ;(

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:27

Nou.. ik begin a.s vrijdag met een Ritalin-trial. Ik ben ERG benieuwd of het wat voor me kan doen, en wat dan wel precies.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:46

Zijn er ook mensen die erg jaloers zijn of gauw achterdochtig? Mijn mannetje zegt dat ik me niet moet aanstellen en niet zo jaloers moet zijn als ik hem erop wijs dat hij elke dag (behalve in het weekend, duh) ruim een half uur met een ' goede vriendin' van ons belt. De vriendin is de vrouw van zijn beste vriend. Ze heeft het ook mo eilijk blah blah, ook ADHD (ze schijnt naar de dokter te zijn geweest en die zei dat hij het allang wist en dat ze niks aan medicijnen heeft) en hij helpt haar. Terwijl hij tegen onze zoon vaak zegt dat hij iets (wat hij fout deed) maar moet leren. Ben depri. Herkennen meer mensen dit of moet ik idd er iets achter zoeken? Hij zegt dat hij zoiets zijn beste vriend niet aan zou doen en dat zij echt heeft gezegd dat hij haar typ niet is. Tssss. En nu kom ik erachter dat hij ook belt als ik met dochterlief op de manege ben (zoonlief is dan wel thuis, maar ik weet niet waar ze het allemaal over hebben). Gatver, stel ik me gewoon aan en ben ik jaloers?!

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:26

Haha ik herken het heel erg :o
Ik ben ook ongelofelijk snel jaloers en achterdochtig, maar ik probeer het een beetje achterwegen te laten ookal lukt dat niet altijd. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat diegene weer niet kan denk ik gelijk dat diegene niet meer met mij om wil gaan ofzo. Dat is dan 1 klein voorbeeldje :)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:32

@ Floridian, Ik denk dat je je gevoel niet hoeft af te schuiven op een eigenschap van jou. Want ook al is het een eigenschap van je, dan nog hoeft er geen zaaibedje voor zo'n eigenschap klaargelegd te worden ;)
Jij voelt je hier niet goed bij en ik vind het ergens ook een beetje vreemd over komen. Plus dat je je een beetje ergert aan het afwimpelen van je zoon terwijl hij dat bij haar niet doet. Althans zo vat ik je bericht op? Lijkt me goed om het hier toch nog even over te hebben. Het is misschien niet op zijn plaats om te denken dat hij wat wil met haar, maar dat hij er zoveel tijd in steekt kan hij misschien wat beter toelichten.

Overigens zou je mij ook wel snel jaloers kunnen noemen als je het van buitenaf bekijkt. Het is echter meer onzekerheid. Ik ben erg snel onzeker, en dan heb ik het echt nodig dat mijn vriend wat duidelijkheid schept. Dit heb ik hem ook uitgelegd. Anders blijven we in een vicieus cirkeltje hangen dat ik hem steeds opzoek om zekerheid te krijgen en hij me steeds makkelijker afwimpelt omdat het hem irriteert, waardoor ik dus mijn onzekerheid bevestigd zie. Sinds ik het uitgebreid heb opgeschreven wat er in die situaties gebeurt en hoe het cirkeltje op gang komt gaat het een stuk beter. Als ik weer zeker ben van de zaak dan is er ook geen jaloezie of iets in die trant :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:22

Ik ben inderdaad ook nogal achterdochtig (wordt gezegd) en vooral makkelijk jaloers, maar moet zeggen dat dat met de Risperdal een heel stuk verbeterd is :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:15

ik kan idd ook heel snel achterdochtig zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:32

Zo, meld me ook weer :)

Wist niet dat achterdocht/jaloezie een symptoom was? Zelf juist helemaal geen last van en misschien zelfs een beetje naïef wat vriend lief betreft. Maar goed dat hij altijd bang is misbruik daarvan te maken :P

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:28

Hallo iedereen,

Sorry dat ik dit topic zomaar kom binnenvallen. Hier en daar lees ik wel eens in het topic mee omdat ik autisme (en andere stoornissen) erg interessant vind, sinds kort studeer ik ook voor orthopedagoog. Ik vind het leuk hoor om al die theorie en onderzoeken te lezen, maar ik vind het nóg interessanter om te lezen / horen hoe de wereld voor bijv een autist eruit ziet, hoe zij tegen dingen aankijken enz. Dus af en toe lees ik in 'dit soort topics' (ik hoop niet dat het verkeerd overkomt; het is pure interesse).

Maar goed, voor mijn studie moet ik dinsdag een casus inbrengen. In die casus moet ik een kind / jongere beschrijven en de problematiek die hij / zij heeft (gedragsproblematiek). Andere studenten moeten op basis van de genoemde symptomen een diagnose stellen. Dus het is wel handig als de persoon al een diagnose heeft ;) maar die diagnose komt er in de casus niet bij te staan.

Is er iemand in dit topic die misschien benieuwd is wat een stel studentjes over je te zeggen hebben? Of heb je iets liggen waar ik misschien wat mee kan? Ik hoor het graag (via pb)! :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:05

Het is verrekte lastig om de buitenkant van een huis te beschrijven als je erin opgesloten zit.

Ik ga er verder niet veel over zeggen, mede door bovenstaande, maar ik krijg bij mensen nogal eens een jekyl en hyde gevoel. Ze beginnen aardig, maar na verloop van tijd slaan ze om. Kennelijk irriteerd ze iets, maar reden wordt niet geaccepteerd (als ze die weten).

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:24

Ik meld me ook! Wat een herkenning allemaal!
Ik heb PDD-NOS icm een normaal IQ, hoogfrequent dus :) ik heb een jobcoach gehad die op de één of andere manier weigerde mij normaal te behandelen. Ik kan nog boos op hem worden!
Het liep niet lekker op mijn toenmalige werk, komt hij aan met "je moet alles wel in het juiste perspectief zien, ik begin nu wel moeilijke woorden te gebruiken hoor". Waarop ik reageerde met "ik begrijp je wel" :Z
Komt hij: "Ja, je zégt wel dat je het begrijpt. Maar eigenlijk begrijp je het niet". -:(-
Zo! Op dat moment heb ik niks gezegd, maar achteraf...ik overschat mezelf inderdaad wel eens, maar ik ben niet zwakbegaafd.

Nu werk ik sinds 2 weken bij Bakker Bart, leuk werk en leuke collega's. Maar die spits tussen half 1 en half 2...afgelopen donderdag was het zwaar chaos in mijn hoofd, ik kon gewoon niet meer rustig worden. Een piepende oven, bestellingen-roepende collega's, heen en weer lopende collega's, allemaal mensen...en dat komt bij mij allemaal op hetzelfde volume binnen. Daarbij heb ik waarschijnlijk een gehoorbeschadiging waardoor ik vooral in stilte een soort ruis hoor. En na lawaai hoor ik dat dus nog veel harder.
Ik mag nu weglopen als ik het niet meer overzie.
Maar hoe leg je je collega's uit hoe het voelt als je het in je hoofd even niet meer rustig krijgt. We kwamen hier thuis op: knip alle plaatjes van een stripverhaal uit en gooi die omhoog. Alles dwarrelt dan door elkaar weer naar beneden. En je weet dan even niet meer wat het begin van het verhaal was.
Hoe zouden jullie het uitleggen? :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:58

Hoe kun je dat uitleggen... pff... da's een goeie. M'n vriend heeft een keer een college gehad over ADHD. De spreker had het geluid van z'n microfoon gedempt en herrie en muziek kwam uit de boxen. De hele zaal was rumoerig, iedereen was afgeleid. De spreker draaide na een paar minuten het lawaai weg en z'n stem wat harder. Ik vond dat wel een erg effectieve manier om mensen kennis te laten maken met wat ADHD een beetje inhoudt. Ik weet niet hoe het precies zit in jouw hoofd, PDD-NOS is natuurlijk anders, maar misschien kun je daar wat mee?

Vandaag ben ik blij, want ik had goed bericht van het CIZ! Ik krijg voor 2011 en 2012 een PGB en dat betekent dat degene die mij nu begeleidt en waar ik vreselijk blij mee ben dat gewoon kan blijven doen! *\o/*

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:25

Gefeliciteerd!!
Dat college is inderdaad wel een hele goeie manier :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:57

voor degenen die van docu's of film houden waarin autisme een rol speelt kunnen eens op deze link kijken http://motionempire.com/searchs.php?q=a ... pe=&order=
bij zoekwoordt autism krijg je ook films (incl. Rainman)
wel in het engels!
(ook een erg leuke site voor al die andere films/series/docu's :P , heb alleen nog niet zelf kunnen kijken want mijn comp is te traag momenteel :+)

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:23

Hè bah wat voel ik mij rot ;(
Vandaag had ik les van de eigenaresse van mijn verzorgpaard en er rijden nog een paar verzorgsters mee in die les. Ze hadden het allemaal over morgen en ik denk zo van; Huh? Wat is er morgen dan? Dus ik al mijn moed bij elkaar geraapt en gevraagd aan een andere verzorgster wat er dan morgen was. Bleek dat ze met alle verzorgsters en eigenaresse een grote dagrit gaan maken en dat ik dat toch wel wist omdat ik ook meeging? Ik zei toen; Nee hoor ik weet nergens van. Dus zij heel verbaasd naar de eigenaresse en toen kwam er zo'n slechte smoes uit en toen vroeg ze met tegenzin of ik ook meewilde, maar toen moest ik wel een groot deel mee op de fiets omdat we anders een paard te weinig hebben.

Mijn verzorgpaard staat trouwens op een andere stalling gestalt omdat hij nog moet aankomen en beter dag en nacht op wei kan staan. Daarom rijd ik in de les ook op een ander paard :)

Dus nu denk ik zo van; ja ik ga maar gewoon niet mee. Ik ben niet gewenst daar omdat ik nooit word meegevraagd voor leuke dingen en omdat ik gewoon onwijs verlegen ben door mijn PDD-NOS. Ik weet niet wat ik kan zeggen tegen hun omdat hun altijd heel raar doen enz. Of nouja heel anders dan leeftijdgenoten op school en ik snap dat gewoon niet :?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:14

Ah bah locorette, wat een rotsituatie. En echt heel belachelijk dat ze met iedereen samen wat gaan doen en dan jou niet meevragen! Ik vind dat ze dat niet kunnen maken. Anderzijds zou ik echt niet meegaan als je weet dat je eigenlijk ongewenst bent. Maar kan me helemaal voorstellen dat je je ontzettend poedersuiker voelt nu! :(:)

Wilder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:21

Ik heb me in het vorige topic ook wel eens laten horen en zag nu dat we een nieuwe hadden.
Ik heb PDD-NOS en nadat de diagnose was gesteld is het hier wel rustiger geworden.
Ik heb alleen heel erg het gevoel dat het vriendinnentje van mijn broertje veel meer bij de familie wordt betrokken dan ik zelf.
Ze vonden het namelijk ook heel raar dat ik haar liever niet op mijn verjaardag had en ze hadden er dus ook gewoon mee genomen.
Hebben meer mensen dat gevoel wel eens gehad?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:01

Dankje Alwiene :)
Nee klopt. En er gebeuren de laatste tijd alleen maar vaker van die dingen en ik vind het gewoon zo rot... Nooit krijg ik goed les daar en als ik een vriendin mee heb zitten ze daar ook gelijk over te roddelen ed. Maar die vriendin van mij rijd ook wedstrijden en die zei dat ik het in mij heb om echt heel hoog te komen dus dat is wel onwijs leuk om te horen!

@Wilder
Ik heb dat ook heel erg vaak :) Toen mijn zus ook bijv een vriend had toen ging mijn moeder heel veel met hem om en ik dacht; Ben ik er niet meer? Maargoed nu is het uit dusja. Ik moet toegeven dat ik er de laatste tijd ook niet meer mee zat omdat ik hem gewoon niet uit kon staan en liever weg was :o
Maar ik zou gewoon eerlijk tegen je ouders zeggen wat je dwars zit. Als ze merken dat je ermee zit oid dan kunnen ze daar op letten? Misschien hebben ze het zelf geeneens in de gaten :)

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:03

Locorette, dat gevoel van buitengesloten ken ik. Mensen die weten dat je graag ergens naar toe wilt en dan samen erheen gaan, zonder jou erbij. Of een afspraak om elke week bijv. naar de markt gaan en dan zeggen dat ze niet willen om elke week als veplicht samen te gaan (en dus liever met anderen). Ik ben ook liever daarom een 'einzelgänger'. Ik vermaak me prima in m'n eentje, loop rustig in m'n eentje gezellig door de Ikea enz. enz. Zit ook prima alleen op een kamer te werken. Maar probeer wel intesse te tonen achteraf. Zo van hoe was het? Klinkt leuk enz. Want als je het zomaar voorbij laat gaan, scherm je je mischien helemaal af?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:07

Floridian schreef:
Locorette, dat gevoel van buitengesloten ken ik. Mensen die weten dat je graag ergens naar toe wilt en dan samen erheen gaan, zonder jou erbij. Of een afspraak om elke week bijv. naar de markt gaan en dan zeggen dat ze niet willen om elke week als veplicht samen te gaan (en dus liever met anderen). Ik ben ook liever daarom een 'einzelgänger'. Ik vermaak me prima in m'n eentje, loop rustig in m'n eentje gezellig door de Ikea enz. enz. Zit ook prima alleen op een kamer te werken. Maar probeer wel intesse te tonen achteraf. Zo van hoe was het? Klinkt leuk enz. Want als je het zomaar voorbij laat gaan, scherm je je mischien helemaal af?

Ga jij ook rustig alleen naar een evenement of die bios ofzo? Als ik ergens heen wil dan ga ik, en meestal alleen. Terwijl ik om me heen allemaal NT'ers zie die iets laten gaan omdat er niemand mee wil? :7 En dan roepen ze dat ze het zo knap vinden wat ik allemaal alleen doe, uh ja oke.. :=

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:12

Ja ik begrijp het, maar met een paar kan ik ook wel redelijk opschieten, maar ik klap gewoon dicht zodra er een paar bepaalde meisjes bijstaan. Ze hebben mij vanaf het begin af aan al niet geaccepteerd geloof ik waarschijnlijk omdat ik te stil was en niet zo'n typetje ben als hun. Maargoed ik denk dat ik ga stoppen ook met de lessen daar. Telkens als ik rijd dan zitten ze heel zacht langs de zijkant te praten en te giechelen en ze stoppen als ik langsrijd. Dat doen ze ook alleen maar bij mij en dat is ook best vervelend.

Ik denk dat ik maar eens poging ga wagen om voor mijzelf op te komen haha :) Ik ga de eigenaresse zo smsen denk ik, nu alleen nog even tubben over wat ik erin ga zetten. Daar ben ik altijd zo ongelofelijk slecht in :s

@Alwiene;
Ik zou dat doodeng vinden. Ik raakte laatst al in de stress toen ik stond te wachten met een vriendin bij de bios totdat de zaal openging ;(

Edit;
Ik kreeg net een berichtje met de tijden van hoelaat we vertrekken ed. Maar ik denk dat ik gewoon ga zeggen waar het op staat? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:08

Even iets vrolijks tussendoor hoor!
Ik stel jullie voor aan mijn vliegtuig. :Y)

Afbeelding

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:31

Haha leuke foto! :D Heb jij dat gedaan of wat? :o

Oké dan kom ik weer aan met slecht nieuws, sorry ;(
Vandaag is door mijn mentor vastgesteld dat ik word mishandeld thuis. Ik wist niet dat het echt tot kindermishandeling hoorde totdat ik vertelde wat mijn moeder laatst bij mij deed. Dacht dat het normaal was maar ze wou stappen ondernemen naar de kinderbescherming of ik mocht het nog even afwachten ;(