PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cash87

Re: PCOS, onbekend maar drastisch: Samen staan we sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:50

Ik heb de pil dus gekregen om de menstruatie regelmatig te krijgen..zo'n 7 jaar geleden. (ben nu 24)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:51

Menstruatie kan veranderen en kan in je tienerjaren wat onregelmatig zijn, om daarna regelmatig te worden.
Ik had ook vreselijke hoofdpijn, elke dag, 10 jaar lang. Pas toen ik stopte met de pil kwam ik erachter dat het aan de pil lag. Voor mij nooit meer die troep dus.

Verder heb ik heel goed nieuws dat ik hier nog niet heb verteld: ik ben zwanger :D ! Nu 15 weken (+1 dag haha).

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:52

Hoi, ik heb acupunctuur gehad en slik nu teunisbloem na een kuur Cordyceps. HEt kan ook spontaan komen; ik had immers eerst ook een regelmatige menstruatie en nu niet meer.. dus dat hoeft niet per se samen te gaan, het kan ook later ontstaan

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:52

He super Rinske, gefelicitaart en op naar een blozende beeb :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:57

Wat goed Rinske!!!!

En tuurlijk kan je als tiener onregelmatig zijn etc. Maar het is wel wat mijn arts mij vroeg. Omdat ik het zo weinig was ben ik toen dus doorgestuurd en is PCOS geconstateerd........

Mij is verteld dat je het bijna altijd vanaf jongs af aan al hebt :j :j Maar zullen idd vast wel uitzonderingen zijn.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:52

Kan natuurlijk zijn dat het al langer is, wel was ik erg laat met menstrueren

Ik wacht wel even af wat de gynaecoloog morgen zegt...hopelijk valt het allemaal mee

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:50

Diagnose is gesteld: pcos

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:10

Zijn er hier meer die het multiload spiraaltje hebben gekregen?? Weet alleen dat het een koperspiraaltje is zonder hormonen...
Ben wel wat van slag door uitslag! Maar ook opgelucht dat de klachten een naam heeft gekregen...

Heeft iemand tips..lees vanalles over voedingssupplementen?!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:13

Ligt er aan waar je last van hebt natuurlijk :) Weet niet wat je klachten zijn verder.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:01

Wat vettige/onzuivere huid..stemmingswisselingen, gewichtstoename, opgezette onderbuik

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:25

Beetje erg late reactie Rinske, maar ik zie nu pas dat jij toen ook in dit topic zat (ik lees mee in het borstvoedingstopic, maar post er bijna nooit wat). Echt supergaaf dat het bij jullie ook gelukt is, dat het met de techniek van tegenwoordig toch mogelijk is om zwanger te worden voor een hele hoop dames voor wie dat anders onmogelijk zou zijn. Ik ben inmiddels weer zwanger, ruim 15 weken. Dit keer is het de eerste ronde hormoon spuiten al gelukt, tegen alle verwachtingen in natuurlijk. Dus nu zitten de kleintje straks lekker dicht op elkaar (H is straks 22 maanden als de baby komt).

Ik hoop dat het verder goed gaat met iedereen :)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:27

Cash87 schreef:
Wat vettige/onzuivere huid..stemmingswisselingen, gewichtstoename, opgezette onderbuik

Die slechte huid heb ik ook (meestal), opgezette buik vrij vaak. 's Avonds lijk ik dan soms wel 6 maanden zwanger. En erg hoog libido. Maar bij mij ligt de oorzaak van de PCOS in een hoog testosterongehalte, dat kan natuurlijk ook verschillen per persoon. Stemmingswisselingen heb ik normaal juist niet, omdat ik vrijwel geen cyclus heb ben ik daar juist redelijk stabiel in.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:30

Geen idee of het voorbij is gekomen al maar een progesterontekort of oestrogeendominantie kan hier de oorzaak van zijn.
Kan heel simpel op te lossen zijn door je voeding aan te passen of progesteron te smeren.
Je bijnieren maken progesteron en je eileiders.
Chronisch ziek of chronisch teveel stress kan ze teveel belasten en dan heb je dus te weinig progesteron.
Verder zijn er tig voedingsmiddelen die veel oestrogeen bevatten, inclusief de o zo aangeraden pil.
Ben je dus alleen maar verder van huis..
Dr. Lee heeft progesteroncreme, kan je zo online bestellen.
Via de huid neemt je lichaam het beter op als via tabletten.

Bij mij was het ook een grote bende hormonaal, maar dat gaat nu steeds beter.
Voeding strikt aangepast dmv een hormoonbalans dieet, progesteron gesmeerd, monnikspeper gebruikt.. Bijnieren ondersteunen, dat soort zaken.

Misschien demotiverend: Progesteron is heel hard nodig in de zwangerschap.
Als dit er dus te weinig is uit het zich vaak in een miskraam.
Toen ik tekort had had ik ook erg veel klachten, maar hoe beter het gaat hoe meer ik op tijd ben.
Ik had nl vanaf dag 28 krampen en werd rustig op 37 pas ongesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:42

Ik wil mij graag melden. Mijn moeder denkt namelijk dat ik PCOS heb. Aangezien zij het ook heeft en mijn oma het ook heeft. En ik ook erg veel last heb van acne, overbeharing en overgewicht.

Door de pil ben ik wel regelmatig ongesteld. Maar wel erg heftig telkens.

En mijn moeder herkent gewoon veel klachten. Nu moet ik 11 december naar het ziekenhuis toe en wil mijn moeder het voorleggen.

Vind het alleen zelf doodeng.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:51

Maak je nu nog niet teveel zorgen hoor love_western. Er is veel aan te doen, iig in het geval dat je zwanger wil worden. En mijn zusje en moeder hadden / hebben allebei ook die symptomen van overbeharing en snel opgeblazen buik / gevoelige darmen. En mijn moeder was juist supervruchtbaar (5 kinderen, telkens in 1 keer zwanger). Mijn zusje heeft ook geen PCOS dus het hoeft echt niet. Maar het is zeker handig om het te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:07

Maak mij ook geen zorgen. En heb tot nu toe geen kinderwens. Maar wil graag weten waar mijn klachten vandaan komen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:34

Ik heb ook PCOS en nog nooit een cyclus gehad.
jammer dat ik het topic niet eerder heb gezien.
Ik heb juist ondergewicht en als ik stop met de pil wel wat pukkels en haren groeien overal sneller.

heb een tweeling van ruim anderhalf *\o/* <3 ben zwanger geraakt door hormoonspuiten en zou voor IVF gaan, maar dat was niet meer nodig. had wel hyperstimulatie.. levensgevaarlijk!!

Ik ben weer terug aan de pil gegaan, omdat ik die ellende niet wilde.
wat het voordeel wel was net zoals bij simone dat je een hoog libido heb, maar met de pil dus weer minder -O-

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:45

Askim schreef:
wat het voordeel wel was net zoals bij simone dat je een hoog libido heb, maar met de pil dus weer minder -O-

Ja, met de pil is het bij mij echt bijna helemaal weg... Die wil ik echt niet meer slikken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:29

Ik ben erachter gekomen dat ik PCOS had omdat ik na het stoppen met de pil (wilden een kindje) na 8 maanden nog geen enkele ongesteldheid had gehad.
Naar de gyn, bloedgeprikt en daar kwam het uit.
Daarna met Provera een menstruatie opgewekt en toen aan de Clomid.
Ik ga als er eenmaal een kindje is dus echt niet meer aan de pil.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:33

rockwitch schreef:
Ik ben erachter gekomen dat ik PCOS had omdat ik na het stoppen met de pil (wilden een kindje) na 8 maanden nog geen enkele ongesteldheid had gehad.
Naar de gyn, bloedgeprikt en daar kwam het uit.
Daarna met Provera een menstruatie opgewekt en toen aan de Clomid.
Ik ga als er eenmaal een kindje is dus echt niet meer aan de pil.

Vreemd, bij moest er echt een echo gemaakt worden, want uit bloed kon je het niet zien (ja, afwijkende hormoonwaarden, maar dat kan door van alles komen).

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:35

Was bij mij ook.
op de echo zijn je zo'n druiventros aan beide kanten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:36

Ja in april was er al een echo gemaakt, daar was niks raars op te zien volgens die gyn, toen in september naar een andere gyn en die zei dat je niet alleen met een echo kon vaststellen of het er niet was. En toen bevestigde het bloed het dan juist weer wel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:40

Vreemd verhaal..... want het is juíst iets dat je ziet op de echo, de cystes (het heet niet voor niets zo). Het gevolg ervan kan zijn dat de hormonen ed gaan afwijken en dat zie je in het bloed. Maar hormoonafwijking in je bloed betekent niet dat je cystes hoeft te hebben. Kan echt veel verschillende oorzaken hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:43

Maar wat is bij jou het verband met de pil eigenlijk?? Ben ik wel benieuwd naar....

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:43

Wat een verademing om een actueel forum te zien met PCOS'ers!! Het is een 'normaal' iemand bijna niet uit te leggen waarom je van die hevige mood swings hebt en dat dat door je hormonen komt.

Bij mij is 7 jaar geleden, nadat ik gestopt was met de pil, PCOS geconstateerd. Ik voelde me verschrikkelijk, mijn lichaam veranderde, ik werd dikker, humeurig. Ik had alle symptomen van ongesteldheid, maar er kwam maar niks.... Ik wist dat ik later wel kinderen wilde en de mededeling dat dit toch wel erg lastig ging worden kwam bij mij best wel hard binnen... Mijn toenmalige gyn raadde mij aan om weer de pil te gaan slikken omdat dit alles wel op zou lossen. Ik heb toen geweigerd omdat ik graag de oorzaak hiervan wilde weten en niet alleen het symptoom wilde bestrijden. Twee jaar ging voorbij en ik werd maar niet ongesteld.

Dan maar weer een trip naar het ziekenhuis. Inmiddels was mijn oude gyn met pensioen en kreeg ik dus een nieuwe toegewezen. Deze man heeft me werkelijk aan de hand meegenomen door het gehele onderzoek. Echo's, 100x bloedprikken, diverse tests...helaas kon de oorzaak niet gevonden worden (behalve dan een te hoog gehalte aan mannelijk hormoon). Zijn advies aan mij was om af te gaan vallen. Hij had gemerkt dat veel vrouwen met overgewicht die komen voor een IVF behandeling, zwanger konden worden zonder 'hulpmiddelen' bij al een verlies van 10% van je lichaamsgewicht.
Dus....ik ben goed gaan letten op mijn eten, meer gaan bewegen en ben in 1,5 jaar 24 kg afgevallen. De menstruatie kwam weer op gang en nu is het redelijk stabiel. Af en toe wil het nog wel eens een maand uitblijven, maar dan merk ik dit ook direct aan mijn gesteldheid. Gelukkig gaat het nu stukken beter!

Erg fijn om hier een platform te hebben waarop je met anderen van ervaringen kunt wisselen!!!