Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:43

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:03

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 21:09

Donderdag moet ik naar de orthopeed voor de uitslag.
Qua gevoel blijft het gelijk.

En hoe gaat het met jou en met de anderen?

Anoniem

Re: Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:21

Ik vind dat ze je er wel lang mee laten lopen hoor.

Hier gaat alles oke! Ik heb af en toe last van het plaatje, net of ie trekt. En bijv dingen als de autogordel, die rust er op, dus dat niet prettig. Verder heb ik geen last mee van de breuk. Alleen een spier in mijn bovenarm en bij mijn schouderblad doet nog vervelend. Vooral bij het op mijn zij liggen. Maar ik ben helemaal gelukkig met de operatie hoor!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:42

Autogordel heb ik ook heel lang last van gehad maar nu met mijn dikke winterjas aan merk ik het niet. Je heb bij halfords van die kussentjes die je om jeautogordel kan doen. Normaal is dat tegen het snijden van de gordel in je huid maar denk dat dat ook wel werkt voor je plaat. Ik ben wel van plan om weer een setje te kopen. Ben mijn oude set kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:14

Dank je wel voor de tip! Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht!
Ik zal ook eens kijken of ze iets hebben voor bh bandjes, die kunnen ook gemeen pijn doen. Heb je daar ook last van?
Laat je uiteindelijk de plaat verwijderen of je het zitten?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:52

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 10:11

Ik heb ook nog steeds last van de schouder waarop ik gevallen ben en ook van mijn bovenarm. Ik ga er niet van uit dat dat nog helemaal over zal gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:25

KarinvdM schreef:
Ik heb ook nog steeds last van de schouder waarop ik gevallen ben en ook van mijn bovenarm. Ik ga er niet van uit dat dat nog helemaal over zal gaan.

Zoals al eerder gezegd, vind ik het ronduit schandalig dat ze je er zo lang mee laten rondlopen. Het is ook een aanslag op je spieren, mijn borstspier was bijna helemaal weg en ook de spieren in mijn arm zijn niet helemaal goed. Ik ben eind september geopereerd, we zijn ongeveer rond dezelfde tijd gevallen. Kan me dus indenken dat jij dat ook hebt. Kun je op een gegeven ogenblik niet eisen dat er wat aan gedaan wordt? Vooral als er geen schot in zit, kun je niet wat overdrijven dat je erg wordt gehinderd door het niet compleet functioneren van je arm, leugentje om bestwil?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:51

Mindim schreef:
Dank je wel voor de tip! Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht!
Ik zal ook eens kijken of ze iets hebben voor bh bandjes, die kunnen ook gemeen pijn doen. Heb je daar ook last van?
Laat je uiteindelijk de plaat verwijderen of je het zitten?

ik heb geen last van de bh bandjes want daar zit mijn litteken niet. Zolang ik verder geen last heb van de plaat blijft hij mooi zitten. Ik ben veels te bang dat het een zwakke plek is geworden. Het litteken is zo mooi geworden dat ik bang ben dat die lelijk wordt als die plaat eruit moet. Ik heb er helemaal geen last meer van en bijna al het gevoel weer terug rond mijn schouder.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 13:54

Ik dacht dat het er in principe altijd weer uit moet?

Tja Mindim, ze schijnen tegenwoordig niet meer zo snel te opereren, of heb ik gewoon pech met de arts die ik getroffen heb? Ik weet het niet, ik denk dat ik ook weinig te eisen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:06

Heb jij een verticaal litteken Caro29? Ik heb m horizontaal.

Volgens mij hoeft de plaat er niet perse weer uit hoor, alleen als je er last van hebt. Ik ben dun en bij mij is het vel, plaat bot. Ik heb geen reserve tussen mijn plaat en mijn huid, dus dan voel je het behoorlijk goed.

Ik weet dat artsen niet meer snel opereren, maar jouw traject wordt zo wel erg lang. Zie je op de foto's enige verbetering dan??
Sommige artsen zullen inderdaad het zo lang mogelijk uitstellen met opereren, waarom weet ik niet, zal toch niet puur om het litteken zijn. Als de breuk met een paar weken/maanden goede resultaten geeft, snap ik het niet opereren. Maar in jouw geval, nu je al meer dan een half jaar met een gebroken bot moet lopen, vind ik het wel krampachtig proberen van zo'n arts hoor.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:14

Ik heb hem verticaal. Liteken zit dicht bij mijn nek ongeveer 4 cm vanaf begin sleutelbeen. Bij mij was de beslissing opereren heel snel gemaakt alleen was er geen arts die het durfde te doen. Moest wachten tot de juiste terug was van vakantie. Toen ik zei dat ik reuma had was het al duidelijk dat ik geopereerd werd. Plaatje hoeft er niet uit alleen als je er last van heb of erop staat. Ik heb ook vel, plaat en bot. Je ziet hem bij mij ook. De schroeven kun je tellen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:16

Ja, je kan hem bij jou goed zien Caro :j Maar goed, dan moet je er wel op letten natuurlijk.
Waarom speelde de reuma bij jou mee in de beslissing?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:24

Geen idee waarschijnlijk omdat na een week mijn arm al heel stijf was en ik medicijnen heb die niet bevordelijk zijn voor botaanmaak. Daarnaast moest ik voor lange tijd in de mitella en dat was na een week al geen goed plan meer. Ik heb ook mijn rechtersleutelbeen nog die niet op zijn plek zit. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan want heb nu in elk geval weer 1 goede schouder ipv 2 slechte.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:25

een vriendin van mij heeft ook haar sleutelbeen gebroken gehad...
ik geloof dat ze er met 2 weken alweer op zat... en dat ze nergens meer last van had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:56

M_D_H schreef:
een vriendin van mij heeft ook haar sleutelbeen gebroken gehad...
ik geloof dat ze er met 2 weken alweer op zat... en dat ze nergens meer last van had

Het ligt er maar net aan hoe het gebroken is. Bij mij waren de botuiteinden na 5 maanden nog niet naar elkaar toegegroeid, waren er botwoekeringen, splinters in mijn spieren en noem het maar. Niet elke sleutelbeenbreuk heelt gemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:58

caro29 schreef:
Ik heb hem verticaal. Liteken zit dicht bij mijn nek ongeveer 4 cm vanaf begin sleutelbeen. Bij mij was de beslissing opereren heel snel gemaakt alleen was er geen arts die het durfde te doen. Moest wachten tot de juiste terug was van vakantie. Toen ik zei dat ik reuma had was het al duidelijk dat ik geopereerd werd. Plaatje hoeft er niet uit alleen als je er last van heb of erop staat. Ik heb ook vel, plaat en bot. Je ziet hem bij mij ook. De schroeven kun je tellen..

Ik moest ook een tijd wachten op de chirurg, hij durfde het niet over te laten aan zijn andere collega's.

Waarom durfde de arts het niet Caro, is de operatie zo lastig om te doen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:43

Ik ben net terug uit het ziekenhuis voor de uitslag van de second opinion. Uit de CT-scan bleek dat mijn sleutelbeen inderdaad niet aan het vastgroeien is, mijn gevoel was dus juist.
Optie 1 is om het zo te laten en dan groeit het niet meer aan elkaar of optie 2, ze gaan opereren en een plaatje zetten om het vast te maken. Mijn keuze is optie 2 en over een week of 4 ga ik dus onder het mes.
Daarna moet ik waarschijnlijk een week of 6 met een mitella lopen en dan zit ik dus weer verplicht te niksen, hadden ze dit niet tijdens de afgelopen vorst- en sneeuwperiode kunnen doen??? :D
Maar hopelijk ben ik daarna wel van m'n klachten af en kan ik in de zomer weer lekker aan de slag met de paarden en weer lekker op concours!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:59

Nou gelukkig maar!!!! Gelukkig dat je een second opinion hebt gehad.
Ik hoefde geen 6 weken in een mitella trouwens, ik heb een week met het ding gelopen. Daarna moest ik juist weer wat bewegen met beleid.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:08

De arts zei dat ik een tijdje de schouder absoluut niet mag belasten om de kans om het nu dan toch aan elkaar te laten groeien zo groot mogelijk te laten zijn.
De arts zei heel duidelijk dat dit mijn laatste kans is om het te laten genezen. Ik moet het dus echt heel rustig aan gaan doen. Dus ook niet even de arm uit de mitella om groente te snijden of aardappels te schillen.
Misschien moet ik maar gelijk vragen om een dwangbuis... :)) Ik ben daar namelijk erg slecht in.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:30

@ karin Balen dat men er zolang over doet maar nu gebeurt er iig wat! Ik heb een week een mitella gehad met een band over je middel. Dat is een soort dwangbuis. Daarna moest ik bewegen. Ben 5 januari geopereerd en half febr zat ik op paard. Volgens de assistent (chinees/indische jongen) moocht ik 12 weken niet op paard. Van de arts moest ik zsm weer rustig aan arm bewegen. Welke arts heb je?

@ mindim: Ik denk dat het door de feestdagen, lastige breuk en een andere schouder die ook niet goed is kwam. Er stond dus nogal druk op om het goed te doen. Daarnaast bleek hij tijdens de operatie zelf in 3 delen te liggen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:32

Ik zit nog steeds in Hoogeveen, maar heb daar nu een andere arts.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:10

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:48

Voor de mensen met een plaatje, hebben jullie niet zo'n lelijke bult op de plaats van de breuk? Ben ik die straks kwijt als ze het bot gaan schoonmaken? :-)