ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:36

Oamaru, denk dat ze dan wel zullen gaan nadenken, het anders gaan bekijken.
Ikzelf vind het niet fair, het is krijgen én geven in mijn ogen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:37

Oamaru: daar hebben we al best een behoorlijke discussie over gehad in dit topic ;)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:39

Dan heb ik niks gezegd. :D Even teruglezen.

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:06

vanaf hoe oud mag jij eigelijk bloeddonor worden?
zeker ook vanaf 18?
weet niet of het er al stond maar zag het zou ga niet,

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:27

ik ben geen donor,
vindt het een raar iedee dat mijn lijf doorleeft terwijl ik dood ben.
plus dat er al genoeg mensen zijn, leven en laten dood gaan zeg ik altijd.
en nee ik wil ook niet ontvangen, ik wil geen organen in mijn lijf die er eigelijk niet horen.
en tuurlijk zijn er prachtige verhalen over mensen die door een donor nog lang en gelukkig leven, prima.
maar geen gepruts aan mijn lijf.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:42

robbedoes schreef:
delerium schreef:
je betaalt voor het faciliteren van de operatie. Een nieuw orgaan is niet met geld te koop. Daarvoor ben je afhankelijk van de vrijgevigheid van anderen. En dáárom vind ik dat als je ze niet wilt geven ook niet zou moeten krijgen. Dat is iets waar geld buiten staat.

en daar komen we precies op het punt waar ik over val. dan gaan je organen misschien naar iemand bij wie je ze helemaal niet wil hebben.
dat is mijn punt. ik wil mijn organen daar hebben waar ik ze wil hebben. en niet waar de artsen ze willen hebben

Ik help liever een "verkeerde" dan dat ik de "goede" de kans ontneem :j

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 06:04

Bacardyx schreef:
zeker ook vanaf 18?

Ja, vanaf 18 jaar mag je bloeddonor zijn. Dit ivm gewicht e.d.
Dit kan je nalezen op de website van sanquin.nl

Oamaru

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:49

Klopt, en de bloedgeven zelf is soms tricky. Heb nu 3 keer bloedgegeven oid, vind het voor jezelf ook fijn. Alles wordt elke keer even gechecked. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:51

als ik overlijd mogen ze gebruiken wat ze willen ...
het is niet dat ik iets van ga missen, of nog nodig heb is het wel?
hoornvliezen vallen bij mij soieso af, die zijn onbruikbaar (-9)
en zo zullen er nog wel dingen zijn die niet bruikbaar zijn , maar als ze het kunnen gebruiken, mogen ze van mij vooral hun gang gaan

tegen redenen als"maar wat als het bij een "slecht" persoon terecht komt? "
de goedes hoeven niet te lijden onder de slechtes wat mi betreft, dus ik zeg ... recycle maar raak

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:53

bo0tjeee schreef:
Bacardyx schreef:
zeker ook vanaf 18?

Ja, vanaf 18 jaar mag je bloeddonor zijn. Dit ivm gewicht e.d.
Dit kan je nalezen op de website van sanquin.nl

En dan moet je nog rekening houden dat je 2 of 3 maanden niet gepierced mag zijn en met tattoo's is de wachttijd nog wat langer dacht ik. En er zijn nog wat "maar'en"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:55

Ayasha schreef:
Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

Kan je ook anders zien: kun je wel over, als een deel van je organen hier blijft, omdat je andere hebt ontvangen van een ander? Om dan nog niet te spreken van de gever van die organen, die staat te wachten om de zijne weer op te eisen. Dan heb je daar helemaal niets. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:55

ik ben donor. Al jaren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:00

Mindim schreef:
Ayasha schreef:
Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

Kan je ook anders zien: kun je wel over, als een deel van je organen hier blijft, omdat je andere hebt ontvangen van een ander? Om dan nog niet te spreken van de gever van die organen, die staat te wachten om de zijne weer op te eisen. Dan heb je daar helemaal niets. :D

Ik heb nergens in het topic beweerd dat IK organen wil ontvangen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:03

Citaat:
Prima; maar ik geen organen krijgen, dan ik ook minder aan de zorg afstaan.

Ik vat dit toch anders op :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 15:53

Ayasha schreef:
En dan moet je nog rekening houden dat je 2 of 3 maanden niet gepierced mag zijn en met tattoo's is de wachttijd nog wat langer dacht ik. En er zijn nog wat "maar'en"

Zoals ik zeg, je kan alles nalezen op die site ;) En als je een tattoo hebt, mag je een jaar geen bloed geven. Dus vanaf de datum dat 'ie is gezet tot een jaar later. Daarom kan ik nu pas bloed geven ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:08

Mindim schreef:
Citaat:
Prima; maar ik geen organen krijgen, dan ik ook minder aan de zorg afstaan.

Ik vat dit toch anders op :D

Hoe kan je dat anders opvatten? Ik vind het prima dat ik geen organen krijg maar zou het dan enkel eerlijk vinden als ik ook minder moet dokken. :+ Jij betaald toch ook niet voor de soep die je niet krijgt of wel soms?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:12

Wanneer denk je dat je minder gaat betalen? Ik snap jou redenering niet... je betaalt geen zorg voor organen..
Meeste mensen leven zonder orgaandonatie.
Dus vandaar mijn vraag waarom minder betalen terwijl je betaalt voor zorg, niet voor organen. Daarbij moet je flink wat aan eigen bijdrage betalen als je in een AWBZ-instelling zit.

Daarbij betalen wij ook allemaal werknemersverzekringen voor het geval dat je werkloos wordt oid.. meeste mensen werken ook nog steeds hun hele leven lang. Dus als je geluk heb gebruik je het niet maar betaal je toch. Zelfde voor AOW-pensioen, je betaalt premie je hele leven maar als je sterft voor je 65ste krijg je niks terug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:15

Jonges, lees mijn berichten terug. Ik ga echt niet alles opnieuw uitleggen als alles al in het topic staat.
Het gaat me er niet om dat ik iets betaal wat ik niet nodig heb, het gaat me er om dat ik iets betaal wat me verboden wordt. ;) Maar alles staat al uitgebreid uitgelegd.

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:16

ik ben ook donor.
Sta alles af als het nodig is.
Vind het heel egoistisch om alles mee de grond in te nemen, terwijl ik er hier iemands leven mee kan redden. En ja, ik heb mijn lever ook liever bij iemand die er 'goed' mee omgaat, dan bij een alcoholist die mijn lever daarna ook kan verkl*ten. Maar ja, ik heb niks te kiezen dan! En zoals hier ook al een paar keer gezegd is: ik help liever de verkeerde, dan dat ik het de goede de kans ontneem.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:19

ik ben ook donor ben 15.
ik geef alles af behalven mijn hoornvliezen, vind het gewoon niet zon fijn idee, dat ze als ik dood ben aan mijn ogen gaan prutsen, en ik daarna in mijn kist lig voor mensen die mij willen zien.
maar de rest mogen ze eruit halen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:22

Is eigen keus dan, je hebt er recht o,p wil je het recht niet oke. Dus waarom minder betalen?
mag je vanuit het geloof niet meedoen aan verzekeringen. Mag je een gemoedsbezwaar indienen voor bijv. de AOW. Je betaalt het alsnog maar je krijgt geen AOW, heb je je bedacht op je 70ste krijg je het alsnog met max. 5 jaar terugwerkende kracht.
Dus mijn regel als ik wetgever was zou dan zijn, jij geen gebruik maken van het recht, ok. Wel gewoon betalen want als je ooit eens ziek wordt en je bedenkt je kan het nog altijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:24

Het gaat er niet om dat ik het niet WIL, dat staat er geheel buiten, het gaat er om dat het me volgens sommige hier verboden zou moeten worden. En dat vind ik helemaal prima, maar ik betaal niet voor iets dat me verboden wordt. Lezen is moeilijk he?

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:28

nee ik ben geen donor en word het ook niet.
ik was wel altijd bloed donor maar na mijn eerste zwangerschap heb ik er 4 keer achter aan gebeld dat het weer kon maar ze hebben het nog steeds niet weer geregistreerd nou ja dan maar niet hoor .

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:32

Ik ben ook donor en ik sta alles af, als ze het kunnen gebruiken, dan graag.
Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe blij mensen nog kunnen zijn met een orgaan dat ze hebben ontvangen van een ander en wat voor een leven ze daarna weer kunnen hebben.
Ik ben gezegend met (tot nu toe) gezonde organen, als ik doodga kan ik hiermee anderen gelukkig ook redden.

(Al denk ik dat ze mijn ogen niet willen hebben ;) dan kunnen ze gelijk mijn bril en/of lenzen erbij nemen :P :Y) :D )

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:33

Ze gebruiken alleen het hoornvlies, niet je hele oog wordt getransplanteerd :D