Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:40

ik wil graag ook even afwachten tot mensen er mee hebben paardgereden (wil liever niet het proefkonijn zijn haha!) als dat allemaal euhm vlekkeloos zou gaan wil ik zeker die leuke paarse bestellen! :D

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:44

_Jessica schreef:
Oh dat probleem ken ik wel dat je tampons en oliebol zat bent.
Ik heb sinds een jaar het spiraaltje en word niet meer ongesteld, mijn god hoe relaxed!
Al heb ik laatste tijd wel soms last van buikpijn door het spiraaltje.

Even ontopic, zon ding lijkt me nou helemaal niks, het id om op de wc te zitten met je cupje bloed, nee dankje...
Maar ieder zijn ding natuurlijk :)

maar lijkt mij ook niks.....want lijkt me niet goed.....moet toch ergens kwijt....dat spiraaltje blijft ook voor mij onduidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:59

Kon geen duidelijk antwoord op mijn vraag vinden, dus stel ik hem maar even:
Heb ooit softcup gebruikt, maar dat ding lekte als een zeef... Meer mensen die slechte ervaringen hebben met softcup, maar juist wel goede met deze cup?

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:18

Enkele berichten geleden:

monia schreef:
_Kiki_ schreef:
Ik heb een poging gedaan met een soft-cup, maar bij mij bleef het echt niet zitten hoor :n Eventjes, en dan kwam alles eruit zetten :\ Dus ik denk dat ik iets verkeerd doe, maar geen idee wat. De gebruiksaanwijzing volg ik gewoon.

Zijn er meer mensen die dit met een soft-cup hadden, en met deze niet?

Hoewel ik nooit de softcup geprobeerd heb, denk ik niet dat je de twee kan vergelijken. De softcup moet je heel diep inbregen, terwijl de menstruatiecup lager dan een tampon moet zitten. Ik denk dus niet dat als het ene niet lukt, het andere ook niet zal lukken.

Manou schreef:
Een softcup gaat door de vorm veel makkelijker (te makkelijk) verplaatsen. Terwijl andere menstruatiecups door hun vorm over de hele lengte stabiel op de plek worden gehouden door je lichaam. Die softcups zijn zo anders dat je dat niet kan vergelijken en dat snappen mensen vaak niet als je vele van de berichten her en der op internet leest.

Ik ben al een paar jaar tevreden met een menstruatiecup. Het was echt een uitkomst omdat ik van tampons en maandverband irritatie kreeg. In het geheel heb ik nu echt minder last van mijn menstruatie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:45

Ik heb even wat vergelijkingsfoto's gemaakt, dan zie je dat het echt 2 hele verschillende producten zijn.
Allereerst 1 foto met allebei, zodat je het formaat kunt vergelijken. Inderdaad, mijn divacup heeft geen steeltje, die heb ik erafgeknipt. Het is de grote maat, overigens.
Afbeelding

Vervolgens beide samengevouwen voor het inbrengen, waarbij je ervan uit moet gaan dat ze (zoals de foto is) in opwaartse richting worden ingebracht. Bij de softcup kijk je naar de kant zoals het in het echt ook is, dus de plastic 'zak' aan de voorkant. Bij de divacup maakt dit niet uit.

Softcup (na inbrengen blijft de ring verticaal, ring ligt om de baarmoedermond heen)
Afbeelding

Divacup (na inbrengen blijft de ring horizontaal, ring ligt beneden de baarmoedermond)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door beantsje op 19-06-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:50

Ah inderdaad helder zo :)
Denk dat ik het ook maar eens ga proberen :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:54

niks voor mij, aangezien ik al geen tampon kan gebruiken (vraag me niet waarom... Het gaat gewoon niet) en daarnaast zou ik me doodschamen als ik op school zo een ding schoon zou moeten maken en er zou iemand binnen komen lopen. Ook kan ik niet van de w.c. af tijdens mijn ongesteldheid zonder iets, dan bloed ik (letterlijk) per direct mijn onderbroek onder...

Ik heb het echt heel extreem ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:02

wat een verschil in lengte trouwens, nu ik het zo zie...

@millanka, daar ben je niet de enige mee.
Op school zou je hem in principe nooit hoeven te vervangen, misschien alleen de eerste dag. Je kunt voorkomen dat je van het toilet af moet komen door ofwel een tweede cupje mee te nemen, ofwel een flesje water oid en hem in het toilet af te spoelen.
Je kunt er ook voor kiezen om zo'n eerste dag wat anders te gebruiken.
Voor mij is het gemakkelijk, ik kan op mijn werk gewoon een toilet kiezen met een fonteintje binnen, dus ik kan spoelen terwijl ik zit.

Ik weet natuurlijk niet wat het probleem met tampons voor jou is. Als het probleem is, dat het sowieso eng/lastig is om iets in te brengen, is een cupje niets voor jou. Feit is, is dat voor het gebruik van zo'n cup een zekere vertrouwdheid met je eigen lichaam nodig is.
Als het probleem echter is, dat een tampon teveel absorbeert en daardoor te stroef is of irriteert, dan kan een cupje een uitkomst zijn.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:12

frangelica schreef:
_Jessica schreef:
Oh dat probleem ken ik wel dat je tampons en oliebol zat bent.
Ik heb sinds een jaar het spiraaltje en word niet meer ongesteld, mijn god hoe relaxed!
Al heb ik laatste tijd wel soms last van buikpijn door het spiraaltje.

Even ontopic, zon ding lijkt me nou helemaal niks, het id om op de wc te zitten met je cupje bloed, nee dankje...
Maar ieder zijn ding natuurlijk :)

maar lijkt mij ook niks.....want lijkt me niet goed.....moet toch ergens kwijt....dat spiraaltje blijft ook voor mij onduidelijk.

Je bedoelt het niet ongesteld worden?
Dat komt omdat je geen slijmvlies opbouwt in je baarmoeder, deze hoeft dus ook niet afgestoten te worden.
Daarom word je niet ongesteld.
Dat kan echt geen kwaad :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:26

lotje_s schreef:
Ik wil maar een CUP en dat is Cup-A-Soup!!

>;) lekkere bijdehande opmerking.

ontopic: nog geen post gehad :n

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:06

*stille meelezer*

Vraagje, als je het vacuum moet verbreken (is al uitgelegd maar snap het niet helemaal) hoe doe je dat dan precies.
Vinger er naast krijgen, maar dan gaat ie toch schuin??? Er in knijpen maar dan komt het er toch bovenuit?? Of zijn die handeling zo minimiem dat dat niet gebeurd??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:34

Hij staat niet helemaal tot de rand vol.
Ik knijp gewoon in het onderste stukje. Je vervormt dan net genoeg dat er lucht in kan komen.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:22

Ik ben een tijdje geleden naar mijn huisarts geweest omdat ik de pil zat was. Hij kwam ook met zo'n cup, toch trok het me niet zo. Lijkt me best lastig met verschonen en ik vind tampons ook al niet fijn. Toen heeft hij me de prikpil aangeraden en ik ben écht tevreden :D Geen cuppies, tampons en verbandjes meer!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:11

Oke dank je, ga er toch maar eens over nadenken om zo'n ding aan te schaffen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:24

Ik heb ze ook ontvangen.
Vond ze behoorlijk klein, maar dat is bedrieglijk :o

Maat L was dus echt té groot :+
Maat M is perfect, verwijderen en plaatsen valt echt mee.
Het is echt dé uitvinding, maar moet nog wel handiger worden...details bespaar ik jullie wel :')

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 23:46

Leuk dat het je bevalt!

Ik wil de details best wel horen hoor :j Ik heb me ook niet ingehouden voor jullie :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:45

Nou, gister de vuurdoop gehad...........met witte rijbroek :=

Dacht halverwege dat ik kats doorgelekt was tijdens de proef, voorlezer zegt: ach,zien ze toch niks van, dus 2e proef erachteraan gereden, daarna direct van mijn paard en naar de wc gehold

Helemaal niks :') alleen giga-veel gezweet _O-

Dus meiden, je kunt er uitermate goed mee rijden :))

Ik raad hem iedereen aan, heb hem er met 2 maand ook uit, geen gedoe meer met tampons en zo, héérlijk...............

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:47

TS bedankt dat je dit topic bent gestart.
Vorige week wist ik niet eens van het bestaan ervan, alleen de soft-cup maar die is waardeloos :o

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:04

Oeh, dus je hebt het meteen aangedurfd om ermee te gaan rijden! Moedig! :))

Ik heb zelf wel steeds de neiging om naar de wc te rennen als ik iets voel zeg maar. Een tampon houd om het zo maar even te zeggen, al het vocht tegen, maar bij de mooncup is dat dus anders. Als ik dan bij de wc ben, is het dus helemaal geen bloed. ;) Ik moet em dus nog leren vertrouwen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:40

Ja, ik vond het achteraf ook erg moedig.

Net kwam ik er wel achter dat het hééééél moedig was......dus nu pech......maar ik geef niet op, zo even onder de douche, schone kleren aan en weer wachten tot ik 'm kan legen O:)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:46

gewoon doorzetten; na een paar maand weet je precies hoe het ding hoort te zitten.
En trouwens, ik gebruik de eerste 2 dagen voor de zekerheid altijd even een inlegkruisje erbij...hoe erg is het?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:01

JA, dat inlegkruisje, ik was van de tampons, dus die mis ik in huis :')
Het viel mee hoor, geen "knalrood" zoals je zou verwachten, maar het was niet prettig :n

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 15:08

Hier ook iemand die na dit topic een divacup aangeschaft heeft.

De 1e keer in en uithalen was eventjes moeilijk en wennen, maar daarna ging het harstikke makkelijk!
Kan de cup ook zeker aanraden!
Heb er nog niet mee paardgereden maar wel op de brommer en dat was ook geen enkel probleem, je merkt er niks van!
Nu nog even mn oude spullen (tampons) opmaken en dan ga ik ook alleen nog maar aan de cup.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:55

De opening van dit topic is alweer een maand geleden, zo blijkt :)

Gisteren heb ik mijn mooncup weer moeten bovenhalen en weer even snel doen verdwijnen :) Die 3 keer dat ik hem al uitgehaald en weer ingebracht heb gingen veel vlotter dan vorige keer. Straks knip ik het steeltje er wel volledig af, want soms heb ik het gevoel dat ik van binnenuit geperforeerd wordt bij het uithalen. Ik gebruik het toch niet.

Vanmorgen heb ik er ook uitgebreid mee paardgereden (op het ergste moment van deze menstruatie) en helemaal geen lekjes! Ook niets van gevoeld, maar dat had ik ook niet verwacht.

Ik ben zo blij dat ik dit ding ontdekt heb, echt waar! En ik ben minstens zo blij dat anderen er ook wel iets in zien :) Graag gedaan dus, kaatje 77 :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:15