en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:27

booster schreef:
corinne1981 schreef:
Ik zou inderdaad als de huisarts het ook aangeeft, niet verplichten tot een luier.
Maar stel dat hij nog steeds in zijn broek blijft plassen, ook al stuur je hem ieder kwartier naar het toilet, dan zou ik ook de afspraak maken om hem te komen verschonen. (de ouders bedoel ik dan)

een paar weken geleden toen het overdags sneeuwde en vroor toen had de juf hem aan de einde van de school dag met een korte broek naar huis gestuurt toen heb ik tegen de juf gezegt dat ik daar niet mee eens was om een kind met een korte broek de straat over te laten gaan als het zo koud is.
waarop ik ook heb gezegt als hij in zijn broekplast kan je mij ook bellen dan kom ik hem zelf wel verschonen tot heden geen telefoontje gehad.
op het begin deed ik ook steeds reserve kleding in zijn rugzak en doorgegeven heb voor het geval dat extra kleding in de tas zitten zijn altijd ongebruikt gebleven en pakte ze steeds kleding van school.

Hmmm klinkt niet echt als een meelevende juf. Sorry, hoe vervelend het broekplassen ook is. Midden winter ga je een kind geen korte broek aan doen. En al helemaal niet als er eigen kleding in de tas zit.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:29

booster schreef:
AngelsDitch schreef:
Belachelijk van de school!
Ik ben zelf kleuterjuf en tuurlijk ben ik ook niet blij met broekplassers, maar van luiers wordt ik ook niet vrolijk.
Daarbij zou het van de school uit netjes zijn dat ze het onderzoek afwachten.

Trouwens 2 keer op een dag plast hij in zijn broek ongeveer? Heb er wel gehad die het 4 keer deden.
Ze moeten hem gewoon op tijd naar de wc sturen.

Als je nou je kind leert zich zelf aan te kleden. Zodat hij als hij dan in zijn broek heeft geplast het zelf kan verschonen.
Misschien vindt de school dat een oplossing?

hij kan zich zelf alleen aan en uit kleden en zich schoonmaken.
alleen doet de juf dat liever zelf

Tja waar ziet zij dan het probleem?
Je kind kan het zelf, maar ze wil het zelf doen? En vervolgens zeuren dat ze het niet meer wil doen?
Sorry, maar dit snap ik niet van haar.
Is toch alleen maar heerlijk dat hij het zelf kan. Heeft zij er geen omkijken naar, want dat is wat ze wil toch?

Zou je niet stiekem gaan nadenken over een andere school?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:39

Ik kan mij voorstellen dat het op school niet praktisch is als een kind in de broek plast. Leiding is geruime tijd 1 op 1 bezig wat ten koste gaat van het toezicht etc op de andere kinderen. In de broek plassen kan gebeuren maar als het zo vaak is dan zou ik er in jouw geval denk ik voor kiezen voor die luieronderbroeken. Gaat het mis, dan een andere onderbroek aan en probleem opgelost. Snel verschoond en tevens geen kinderen die in de gaten hebben dat het fout ging. Toen ik zelf jong was hadden zij een meisje dat eens in haar broek plaste en daar is zij heel lang mee gepest.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 10:43

AngelsDitch schreef:
Zou je niet stiekem gaan nadenken over een andere school?

de school zelf is goed hun doen de jenaplan systeem.
ik had hem ingeschreven toen washij nog geen week oud op deze school omdat er een wachtlijst is van bijna 4 jaar op deze school omdat hun leer systeem zo goed is

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:43

doe je nu een luier bij hem aan of een luierbroekje ..

die laatste kan die zelf aan uit trekken
evt schone pakken en aandoen
probleem opgelost niemand ziet er iets van

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 10:44

friesiszwart schreef:
Ik kan mij voorstellen dat het op school niet praktisch is als een kind in de broek plast. Leiding is geruime tijd 1 op 1 bezig wat ten koste gaat van het toezicht etc op de andere kinderen. In de broek plassen kan gebeuren maar als het zo vaak is dan zou ik er in jouw geval denk ik voor kiezen voor die luieronderbroeken. Gaat het mis, dan een andere onderbroek aan en probleem opgelost. Snel verschoond en tevens geen kinderen die in de gaten hebben dat het fout ging. Toen ik zelf jong was hadden zij een meisje dat eens in haar broek plaste en daar is zij heel lang mee gepest.

dat pesten kan inderdaad gebeuren bij veel broekplassen maar ook als een kind een luier draagt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:52

corinne1981 schreef:
Brainless schreef:
@Elan
Maar wat doen jullie met een kind wat (nog) niet goed zindelijk is?

Ik vind wel dat er een groot verschil is tussen de kleuterschool vroeger en nu (zelfs tussen diverse scholen).
- Vroeger kreeg je een veterstrikdiploma op school (nu moeten kinderen kunnen strikken als ze op school komen).
- Vroeger kreeg je een kleurendiploma (nu wordt verwacht dat de kinderen "alle" kleuren kennen.)
- Vroeger leerde je tellen op school (nu wordt verwacht dat kinderen kunnen tellen tot min. 20).
- Vroeger veegde de juf de billen af na het "drukken" (nu moeten alle kinderen dat zelf kunnen).

Dan hoort 'mijn' school waar ik werk blijkbaar nog bij de ouderwetse scholen, hihi.
Alleen het laatste punt wat je opnoemt is bij ons van toepassing. Het zou er uit zien als we van alle kinderen de billen af moesten vegen, daar heb je zowat een dagtaak aan.
Natuurlijk wil je ze een keer helpen, maar altijd alle billen afvegen, nee sorry.

Dan is ook onze school en alle andere scholen waar ik heb gewerkt nog ouderwets blijkbaar, behalve billen vegen. Dat doen we nog in groep 1, en de meesten kunnen het zelf in groep 2.

maikeltje schreef:
Er wordt hier de hele tijd gesproken over het feit dat kinderen zindelijk moeten zijn op de basisschool. Vind ik ook. Maar ik mis toch echt een bepaald invoelend vermogen van leerkrachten/onderwijsassistenten voor wat betreft uitzonderingsgevallen. Wat moet een kind die vanwege een lichamelijke aandoening waar het werkelijk niets aan kan doen en daardoor regelmatig ongelukjes heeft dan? en dan bedoel ik ongelukjes die niets met wel of niet zindelijk zijn te maken hebben. Wanneer het verder goed mee kan komen op school vind ik het van de gekke dat zo'n kind dan maar naar een speciale school moet. Daar moet toch uit te komen zijn in samenspraak met de school? Je krijgt daar echt geen rugzakje voor, dat is meer voor leerproblemen/gedragsproblemen etc.

Lante, waar ik over val bij jou is de manier waarop je schrijft (het is de toon die de muziek maakt) en eigenlijk niet eens zozeer wat je schrijft. Ik kreeg bij jouw posten echt een vervelend gevoel over de manier waarop jij aankijkt tegen kinderen. En nu weer over het feit dat je de conclusie trekt dat degenen die op jouw post reageren (waaronder ik) waarschijnlijk zelf moeite hebben met het accepteren van de mogelijkheid van speciaal onderwijs. Nou helemaal niet hoor. Ik ben blij dat die mogelijkheid er is. Het laatste wat je moet willen voor je kind is dat het altijd op zijn of haar tenen moet lopen om enigszins mee te kunnen komen met de rest van de klas. Maar om maar te suggereren dat een kind met (in mijn geval) een darmprobleem dan maar naar speciaal onderwijs moet terwijl die het prima naar haar zin heeft op de dorpsschool en verder hartstikke goed meekomt in de klas, ja, dat schiet mij in het verkeerde keelgat. Dat vind ik kortzichtig en lomp want naar welk speciaal onderwijs zou zij dan moeten gaan vraag ik me af? Datzelfde onderwijs waar ook kinderen met gedragsproblemen etc naartoe gaan? En je schrijft dat je nu eenmaal direct bent. Dat ben ik ook, geen problemen mee. Ook naar de leerkrachten op school toe en mijn ervaring met de school van de kinderen is dat ze alles in het werk zullen stellen om ervoor te zorgen dat de kinderen een veilig en geborgen gevoel op school hebben. En een prettige leeromgeving waar ook voor kinderen met probleempjes plaats is. En dat is nooit ten koste gegaan van de rest van de kinderen in de klas. De school denkt altijd met ons mee en wij op onze beurt willen de leerkrachten zo min mogelijk last bezorgen en doen er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat de ongelukjes tot een minimum beperkt worden. En uit de toon van jouw berichten kreeg ik de indruk dat jij dat allemaal maar lastig vindt en dan zeg ik op mijn beurt: dan had je een ander vak moeten kiezen. Maar misschien heb ik het wel heel anders gelezen dan dat jij het bedoeld had, dat kan natuurlijk ook.

Wat betreft de opvoeding: dat laat ik persoonlijk niet aan school over maar de school maakt zeker wel deel uit van de opvoeding van je kind. Dat kan toch ook niet anders? Een groot gedeelte van de dag brengen kinderen immers op school door. En wanneer de leerkracht een opvoedkundig probleem ervaart bij een kind dan neem ik aan dat dat teruggekoppeld wordt naar de ouders die vervolgens daarmee aan de slag kunnen.

Nogmaals; ik heb het niet over jouw kind als ik het over rugzakjes heb, ik heb het in geen enkele post over jouw kind, alleen algemeen. Dit topic gaat over het kind van TS en de rugzakleerlingen werden opeens door iemand aangehaald die wist te vertellen dat ik een groot probleem zou hebben met rugzakleerlingen, dan kunnen sommige mensen uit een paar berichtjes op Bokt afleiden dat ik beter ander werk kan gaan zoeken (hoezo lomp..?). Acceptatie bij leerlingen die een rugzak nodig hebben heb ik het over; niet over zindelijkheidsproblemen, want zoals ik eerder ook al zei; daar krijg je geen rugzak voor.
Voor kinderen met ziekten die zorg nodig hebben onder schooltijd kun je hulp aanvragen in de klas daarvoor uit bepaalde potjes als dat nodig is, voor kinderen met bepaalde ziektes zijn er scholen waar die kinderen terecht kunnen met professionele zorg op dat gebied. (Heb ik verder geen ervaring mee zelf trouwens, maar weet dat er een meisje met suikerziekte een tijd op een dergelijke school heeft gezeten toen ze zichzelf moest leren spuiten e.d.) Ik heb het dus nu wéér niet over jouw situatie voor alle duidelijkheid M; ik bedoel dit wederom in het algemeen.

Ik vind het heel vervelend dat je mijn posts steeds op jezelf betrekt, terwijl ik al een aantal keren gezegd heb dat het in het algemeen is. Ik vind dat je erg fel op mij reageert, wat ik ook zeg, ook al zeggen vele anderen hier eigenlijk hetzelfde. Erg moeilijk communiceren zo.

Alles wat ik hier zeg gaat niet over jou, niet over jouw kind, niet over jouw opvoeding, niet over de school waar jouw kinderen heen gaan en ook niet meer over rugzakleerlingen en ook niet over mijn eigen functioneren, want dat is allemaal off topic.

Ik hoop wel dat je mij dan ook met rust laat, zowel hier als in dat HK topic van je, zoveel fouten maak ik nu ook weer niet in de spelling (vandaar dat ik onderwijsassistent ben; ben dyslectisch, al heb ik inmiddels de PABO spelling wel gehaald door heel hard te werken, dus wie weet toch nog eens doorleren.. Dyslectie is op zich handig voor mij, omdat ik dus precies weet hoe je leerlingen met dyslectie optimaal kunt helpen) ;) .

booster schreef:
Lante schreef:
Dat is wat kort door de bocht, maar wij zijn niet bij het gesprek geweest... Ouders interpreteren dingen soms anders dan het daadwerkelijk gezegd is, kan me niet zo goed voorstellen dat het zo letterlijk is gezegd. Er zijn vast andere mogelijke oplossingen geprobeerd, ik begrijp dat het al een tijdje aan de gang is van TS en mogelijk is de school wat dit betreft handelingsverlegen o.i.d.

over de luier en de huisarts is het zo tegen mij gezegt andere mogelijkheden zijn er niet voorgestelt.

Dat is dan wel erg jammer.
Ik zou eens een gesprek aanvragen als je de uitslag van de huisarts hebt en dan even afspraken op papier zetten met handtekening van leerkracht, van jullie (ouders) en de intern begeleider (IB). En dan afspreken dat het kind zichzelf verschoond en de kleren aandoet die hij mee heeft. Zijn die op, dan belt school de ouders, zoiets en een beloningsysteem voor elk uur (uur? dagdeel?) dat hij droog is gebleven dat hij een stickertje krijgt op een kaart en dat hij voor een volle kaart een hele dag naast juf mag zitten en juf mag helpen o.i.d.

Edit,edit, edit, en duidelijker dan dit hierboven kan ik het niet omschrijven. Komt het nog steeds negatief over, dan weet ik het ook niet meer. :+
Laatst bijgewerkt door Lante op 06-02-10 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

nickyu

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:54

booster het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen
maar doe je nu een luier bij hem aan of een luierbroekje ..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 10:59

Citaat:
Dat is dan wel erg jammer.
Ik zou eens een gesprek aanvragen als je de uitslag van de huisarts hebt en dan even afspraken op papier zetten met handtekening van leerkracht, van jullie (ouders) en de intern begeleider (IB). En dan afspreken dat het kind zichzelf verschoond en de kleren aandoet die hij mee heeft. Zijn die op, dan belt school de ouders, zoiets en een beloningsysteem voor elk uur (uur? dagdeel?) dat hij droog is gebleven dat hij een stickertje krijgt op een kaart en dat hij voor een volle kaart een hele dag naast juf mag zitten en juf mag helpen o.i.d.

als ik bij de kinderarts ben geweest ga ik het ook meteen op schoool bespreken van hoe het gegaan is en wat evt de bedoelingen zijn of als ik iets meer weet dat bespreken etc

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 10:59

nickyu schreef:
booster het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen
maar doe je nu een luier bij hem aan of een luierbroekje ..

gisteren is hij met een luierbroekje naar school geweest

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:01

Ook of een kind gepest gaat worden ligt geheel aan de juf, het is maar net hoe zij er mee omgaat....

Mijn zoon van 8 jaar heeft ook een probleem met zijn plas(druppeltjes geen hele plas gelukkig), maar nog erger ook zijn poep ophouden.
De juf is er tegenover de andere kindjes heel open over en owee als er iemand vervelend gaat doen!

(Alle kindjes kunnen wel eens een ongelukje hebben als ze nog in groep 1/2 zitten, destijds ging mijn zoon ook met een luier aan naar school en als hij dan in zijn broek gepoept had dan belde de juf mij.
Ik kwam dan meteen zijn luier verschonen, geen haar op mijn hoofd die er aan dacht dat de juf dat maar moest doen....(geen verwijt naar niemand hier hoor! puur mijn ding)
Bij ons was het prima geregeld gelukkig.)

Wij zijn pas op de plas en poep poli van het ziekenhuis geweest, de eerste keer dat dit speelde was mijn zoontje 'verstopt' en kreeg toen movicolon mee om naar de wc te kunnen.
Toen is het een hele tijd goed gegaan maar de laatste paar weken was het weer mis, weer terug naar de p/p poli en nu kwam er iets heel anders uit.....
Die mevrouw was aan mijn zoon zijn buikje aan het voelen en hij begint me toch te huilen...
Er kwam uit dat hij snachts heel vaak heel eng droomt en super bang is, daar wisten wij dus niks van want meneertje heeft dat nooit verteld!!
Die mevrouw vertelde dat stress bij een kindje heel vaak zich uit in de buik, nooit geweten...
Nu hebben we een nachtlampje aan snachts en we hebben een dromenvanger opgehangen, ook hebben we zijn playmobil politie's bij het raam gezet om hem te bewaken.
Klinkt misschien stom maar het werkt wel!
Nu begint het lanzaamaan beter te gaan gelukkig!

Ik hoop voor jou TS dat het met jouw zoontje ook snel beter gaat!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:06

justdiesel schreef:
Ook of een kind gepest gaat worden ligt geheel aan de juf, het is maar net hoe zij er mee omgaat....

Mijn zoon van 8 jaar heeft ook een probleem met zijn plas(druppeltjes geen hele plas gelukkig), maar nog erger ook zijn poep ophouden.
De juf is er tegenover de andere kindjes heel open over en owee als er iemand vervelend gaat doen!

(Alle kindjes kunnen wel eens een ongelukje hebben als ze nog in groep 1/2 zitten, destijds ging mijn zoon ook met een luier aan naar school en als hij dan in zijn broek gepoept had dan belde de juf mij.
Ik kwam dan meteen zijn luier verschonen, geen haar op mijn hoofd die er aan dacht dat de juf dat maar moest doen....(geen verwijt naar niemand hier hoor! puur mijn ding)
Bij ons was het prima geregeld gelukkig.)

Wij zijn pas op de plas en poep poli van het ziekenhuis geweest, de eerste keer dat dit speelde was mijn zoontje 'verstopt' en kreeg toen movicolon mee om naar de wc te kunnen.
Toen is het een hele tijd goed gegaan maar de laatste paar weken was het weer mis, weer terug naar de p/p poli en nu kwam er iets heel anders uit.....
Die mevrouw was aan mijn zoon zijn buikje aan het voelen en hij begint me toch te huilen...
Er kwam uit dat hij snachts heel vaak heel eng droomt en super bang is, daar wisten wij dus niks van want meneertje heeft dat nooit verteld!!
Die mevrouw vertelde dat stress bij een kindje heel vaak zich uit in de buik, nooit geweten...
Nu hebben we een nachtlampje aan snachts en we hebben een dromenvanger opgehangen, ook hebben we zijn playmobil politie's bij het raam gezet om hem te bewaken.
Klinkt misschien stom maar het werkt wel!
Nu begint het lanzaamaan beter te gaan gelukkig!

Ik hoop voor jou TS dat het met jouw zoontje ook snel beter gaat!

het is vaak inderdaad ietswaar je niet aan denkt.
ik zelf heb een vermoede dat er iets met zijn sluitspier is omdat hij ook niet kan ophouden of inderdaad een blaasontsteking ( misschien chronisch)
ik hoop dat het iets onbenulligs is dat makkelijk op te lossen is voor me zoontje zelf dat ie weer lekker rustig ken spelen zonder steeds te moeten plassen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:10

ja kan zelf een nuance verschil aan brengen tegen je kleine

luier was voor kleine kinderen
luierbroekje is voor grote jongens die soms een ongelukje hebben

kind kan zelf broekje aan en uit doen (hoog laag voor naar het toilet te gaan en als het fout gaan nieuwe aandoen)

je ziet er amper wat van

zijn veel meer kindjes die als ze wat ouder zijn soms nog die broekjes aan hebben ,

als hij door een blaas infectie soms niet goed kan ophouden
kan hij daar zelf niks aan doen

indien .. er een kindje is die er niet goed mee omgaat
maak het bespreekbaar en bespreek met de juf hoe zij er mee omgaat in de klas
je kind hoeft er niet meegepest te worden
zeker als juf uitlegt dat het kan komen door dat je zoon best wel stoer is
dat die dat aanheeft en naar school komt ipv ziek thuis te zitten
wat natuurlijk helemaaal niet leuk is ziek thuis zitten
want op school is het veeel gezelliger
(evt sochtends in een kringgesprek wees er evt bij.. )

als het namelijk komt door een probleem in de urine wegen (zoals het wel klinkt )
dan kan het zijn dat het niet met 1 pilletje opgelost is
maar dit "euveltje"nog even blijft

geef aan dat die zijn best moet doen maar praat geen schuldgevoel aan als het soms niet lukt

nu zijn niet alle kinderen scholen mensen etc het zelfde
maar uit eigen ervaring en tot mijn 27ste ! chronische urineweg problemen
\ook erg laat "echt"zindelijk in de ruimste zin van het woord
ben er nooit never niet meegepest , veel ligt aan de manier waarop jullie
en de juf er mee omgaan

succes en sterkte aan de kleine grote man :(:)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:22

booster schreef:
ik zelf heb een vermoede dat er iets met zijn sluitspier is omdat hij ook niet kan ophouden of inderdaad een blaasontsteking ( misschien chronisch)
ik hoop dat het iets onbenulligs is dat makkelijk op te lossen is voor me zoontje zelf dat ie weer lekker rustig ken spelen zonder steeds te moeten plassen

Ik dacht bij mijn zoontje eerst ook aan een sluitspier probleem maar dat bleek toch niet zo te zijn.
Sommige kindjes hebben ook gewoon wat langer nodig eer ze helemaal zindelijk zijn.

Je zal het misschien al wel doen, maar voor elke keer droog uit school een sticker oid geven...
En dan als je een bepaald aantal stickers hebt een klein kado'tje laten uitzoeken.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:27

justdiesel schreef:
booster schreef:

Ik dacht bij mijn zoontje eerst ook aan een sluitspier probleem maar dat bleek toch niet zo te zijn.
Sommige kindjes hebben ook gewoon wat langer nodig eer ze helemaal zindelijk zijn.

Je zal het misschien al wel doen, maar voor elke keer droog uit school een sticker oid geven...
En dan als je een bepaald aantal stickers hebt een klein kado'tje laten uitzoeken.

stricker systeem hebben we thuis inderdaad al voor hem

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:31

en dus voelt die zich nog schuldiger
als het fout gaat en hij echt zijn best heeft gedaan
terwijl die er misschien wel helemaal niks aan doen kan .... -O-

persoonlijk :o ... zou ik belonen voor dat als er wat fout ging dat die dan zelf verschoond
(dus nieuw broekje aan trekt)

wat wel een goede tip is
geef hem een horloge die ieder uur afgaat en laat m dan naar de wc gaan
proberen te plassen

en beloon m daarvoor en wijs op goed uitplassen (dat als die denkt klaar te zijn toch
nog een keer te proberen )

minder kans dat het fout gaat , met alle positieve gevolgen van dien

niks zo demotiverend om "gestraft"te worden voor iets waar je
niks aan doen kan .. hij zal het dan eerder proberen te verbergen of niks zeggen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:32

Ik heb zelf groep 2 en kan me in beide kanten wel wat vinden.
Als juf zijnde kan het echt heel lastig zijn om een kind steeds te verschonen, want je hebt nog 25 andere kinderen dan alleen.

Maar als een ouder bij mij kwam en zei dat ze er me bezig zijn en over 3 a 4 dagen misschien meer duidelijkheid hebben, zou ik daar absoluut geen moeilijkheid van maken.

Wij hebben op school ook geen kinderen die niet zindelijk zijn. Zindelijkheid is voor ons een voorwaarde om naar school te mogen.
Maar als een kind problemen krijgt met de zindelijkheid terwijl ze wel al zindelijk waren, nemen wij ook contact op met de schoolarts. Natuurlijk in overleg met de ouders.

Ik denk dat als je met elkaar goed om de tafel kan zitten dat je al een heel eind verder bent.

Verschonen ze de luier trouwens wel, als die vies is?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:34

nickyu schreef:
en dus voelt die zich nog schuldiger
als het fout gaat en hij echt zijn best heeft gedaan
terwijl die er misschien wel helemaal niks aan doen kan .... -O-

persoonlijk :o ... zou ik belonen voor dat als er wat fout ging dat die dan zelf verschoond
(dus nieuw broekje aan trekt)

wat wel een goede tip is
geef hem een horloge die ieder uur afgaat en laat m dan naar de wc gaan
proberen te plassen

en beloon m daarvoor en wijs op goed uitplassen (dat als die denkt klaar te zijn toch
nog een keer te proberen )

minder kans dat het fout gaat , met alle positieve gevolgen van dien

niks zo demotiverend om "gestraft"te worden voor iets waar je
niks aan doen kan ..

het sticker systeem die we doen is ook voor als hij thuis naar de wc gaat en als hij op school droog gebleven is en voor de nacht dat hij gezamelijk op 1 sticker systeem kan sparen

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:35

AnnemiekvM schreef:
Ik heb zelf groep 2 en kan me in beide kanten wel wat vinden.
Als juf zijnde kan het echt heel lastig zijn om een kind steeds te verschonen, want je hebt nog 25 andere kinderen dan alleen.

Maar als een ouder bij mij kwam en zei dat ze er me bezig zijn en over 3 a 4 dagen misschien meer duidelijkheid hebben, zou ik daar absoluut geen moeilijkheid van maken.

Wij hebben op school ook geen kinderen die niet zindelijk zijn. Zindelijkheid is voor ons een voorwaarde om naar school te mogen.
Maar als een kind problemen krijgt met de zindelijkheid terwijl ze wel al zindelijk waren, nemen wij ook contact op met de schoolarts. Natuurlijk in overleg met de ouders.

Ik denk dat als je met elkaar goed om de tafel kan zitten dat je al een heel eind verder bent.

Verschonen ze de luier trouwens wel, als die vies is?

gisteren had hij er beperkt ongelukjes in gehad en is niet verschoont

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:38

maar hoe kan je nu niet belonen voor als die het wel probeert
maar buiten zijn schuld om niet kan ophouden

dat is net zoiets als ..uhh even denken
dat jij nu over een hek moet springen van 1 meter
dat normaal kan maar soms een gekneusde voet (vastgebonden voet verzin iets ) hebt en het dan niet kan ..

beloon hem voor het proberen

de horloge tip zou ik in overweging nemen
en dan belonen voor het gaan proberen te plassen
op het uur (uur omdat dat het gemakkelijkste is )

kan jij als je al plast stoppen met plassen 20 meter lopen en dan
weer verder plassen ?
als je door de infectie het niet goed voelt is dat namelijk wat je dan doen moet ..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:47

nickyu schreef:
maar hoe kan je nu niet belonen voor als die het wel probeert
maar buiten zijn schuld om niet kan ophouden

dat is net zoiets als ..uhh even denken
dat jij nu over een hek moet springen van 1 meter
dat normaal kan maar soms een gekneusde voet (vastgebonden voet verzin iets ) hebt en het dan niet kan ..

beloon hem voor het proberen

de horloge tip zou ik in overweging nemen
en dan belonen voor het gaan proberen te plassen
op het uur (uur omdat dat het gemakkelijkste is )

kan jij als je al plast stoppen met plassen 20 meter lopen en dan
weer verder plassen ?
als je door de infectie het niet goed voelt is dat namelijk wat je dan doen moet ..

ik snap je punt goed.
voor een horloge ken ik idd even rond kijken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:47

booster schreef:
AngelsDitch schreef:
Ik ben zelf kleuterjuf en tuurlijk ben ik ook niet blij met broekplassers, maar van luiers wordt ik ook niet vrolijk.

Trouwens 2 keer op een dag plast hij in zijn broek ongeveer? Heb er wel gehad die het 4 keer deden.

Als je nou je kind leert zich zelf aan te kleden. Zodat hij als hij dan in zijn broek heeft geplast het zelf kan verschonen.

Nou gaan mijn haren dus echt overeind staan. Juf loopt dus te klagen dat het haar extra tijd etc kost, terwijl ze dit dus zelf op de nek haalt??? Zoooo die waren met mij echt nog niet klaar. Als een kind zelf naar de wc loopt, en zichzelf kan verschonen kost het de juf totaaaaal geen extra tijd. Wat een gezeik daar zeg, excuse my language. Wíl je je kind nog wel op die school trouwens? Als dit de insteek zou zijn waar ik voor stond, ging ie toch echt naar een andere.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 11:49

Breghje schreef:
booster schreef:

Nou gaan mijn haren dus echt overeind staan. Juf loopt dus te klagen dat het haar extra tijd etc kost, terwijl ze dit dus zelf op de nek haalt??? Zoooo die waren met mij echt nog niet klaar. Als een kind zelf naar de wc loopt, en zichzelf kan verschonen kost het de juf totaaaaal geen extra tijd. Wat een gezeik daar zeg, excuse my language. Wíl je je kind nog wel op die school trouwens? Als dit de insteek zou zijn waar ik voor stond, ging ie toch echt naar een andere.[/quote]
hij vindt school hellemaal geweldig hij is vriendjes met heel de klas waarvan een paar goede vriendjes zijn

pmarena

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:52

Waarom doet de juf het liever zelf ? :)
Is ze soms bang dat hij het zelf niet altijd goed doet en vind ze dat niet fris ?
En is dat idee terecht , of kan hij het ècht goed zelf ? :)

Die dag dat ze hem in die korte broek naar huis stuurde , had hij toen wel zelf een lange broek bij zich die ze had kunnen gebruiken ? :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:53

breghje schreef:
Nou gaan mijn haren dus echt overeind staan. Juf loopt dus te klagen dat het haar extra tijd etc kost, terwijl ze dit dus zelf op de nek haalt??? Zoooo die waren met mij echt nog niet klaar. Als een kind zelf naar de wc loopt, en zichzelf kan verschonen kost het de juf totaaaaal geen extra tijd. Wat een gezeik daar zeg, excuse my language. Wíl je je kind nog wel op die school trouwens? Als dit de insteek zou zijn waar ik voor stond, ging ie toch echt naar een andere.

booster schreef:
hij vindt school hellemaal geweldig hij is vriendjes met heel de klas waarvan een paar goede vriendjes zijn

Ik kan het me voorstellen dat het dan een heel stuk moeilijker is, maar als dit de houding van school is, en niet van maar één juf, wat dan? Stel dat het een chronisch iets is dat getraind moet worden, dan ben je daar toch even mee bezig, en heb je de ondersteuning van school hard nodig. Dan kan ie daar vriendjes volop hebben, maar als ie met natte broeken blijft zitten ga je dan toch daar een probleem krijgen lijkt me.