Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dennisje

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:21

im kan het nergen vinden op de siet om me aan te melden voor beenmerg donor

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:37

Je meldt je aan als bloeddonor, dan kun je je ook op laten nemen in het beenmerg donor bestand.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:40

WhiteRose schreef:
Je meldt je aan als bloeddonor, dan kun je je ook op laten nemen in het beenmerg donor bestand.

ik zal maandagwel even bellen dan komt het vanzelf wel goed

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:44

Je moet je even opgeven als donor op de site van sanquin - dan ga je bloedgeven en kun je hiervoor ook geregistreerd worden. Bellen naar europdonor heeft niet zoveel zin, behalve wanneer je aleens getypeerd bent voor transfusie (aan een familielid) of van niet-kaukasisch ras bent :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:50

WhiteRose schreef:
Je moet je even opgeven als donor op de site van sanquin - dan ga je bloedgeven en kun je hiervoor ook geregistreerd worden. Bellen naar europdonor heeft niet zoveel zin, behalve wanneer je aleens getypeerd bent voor transfusie (aan een familielid) of van niet-kaukasisch ras bent :)

ik had me opgevens als bloedoner en plasma donor als ik het goed typ :o
maar kreeg een mail met verandering dus volgens mij is het nu plasma donor geworden.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:51

Voor 't eerst opgegeven?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:52

WhiteRose schreef:
Voor 't eerst opgegeven?

jah

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:53

Dan wordt je vanzelf opgeroepen/gebeld voor een afspraak, vraag het daar even dan hoor je vanzelf hoe ze het gaan regelen :)

Succes ermee :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:54

WhiteRose schreef:
Dan wordt je vanzelf opgeroepen/gebeld voor een afspraak, vraag het daar even dan hoor je vanzelf hoe ze het gaan regelen :)

Succes ermee :)

ben heel benieuwd.
ik wilde dit al langer maar met defensie kan dit ene probleem zijn maar heb me maar gewoon opgeven.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:08

Tja, moeilijke vraag.

Ik ga al neer met alleen bloedprikken voor onderzoek, dus een "echte" bloeddonor gaat het niet worden. (in geval van nooit voor familie/gezinslid moet het maar).
Het idee bloedprikken leverd mij al zo veel stres op dat ik echt niet voor de fun gaat doen en 2 weken lang niet kan slapen.

Klinkt misschien wel raar, maar er zijn vast ook wel anderen mensen die het wel met plezier doen en ook een goede match zouden/kunnen vormen en niet zo bang zijn.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:09

miss_lizje schreef:
Tja, moeilijke vraag.

Ik ga al neer met alleen bloedprikken voor onderzoek, dus een "echte" bloeddonor gaat het niet worden. (in geval van nooit voor familie/gezinslid moet het maar).
Het idee bloedprikken leverd mij al zo veel stres op dat ik echt niet voor de fun gaat doen en 2 weken lang niet kan slapen.

Klinkt misschien wel raar, maar er zijn vast ook wel anderen mensen die het wel met plezier doen en ook een goede match zouden/kunnen vormen en niet zo bang zijn.

ik ben niet bang maar vind die naald alles behalve prettig

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:15

Los van de angst, maar ieder jaar worden zo'n 700 van de ruim 450.000 donoren in Nederland gevraagd of zij wat buisjes bloed af willen staan voor een exacte vergelijking met een patiënt. Die aanvragen komen vanuit de hele wereld. In de USA geldt dat voor alle kaukasische (blanke) patiënten die een donor nodig hebben, voor 58% ook een donor gevonden wordt. Voor negroïde mensen is dat maar 3%. Hoe meer donoren - hoe beter... En zolang er niet voor 100% een match wordt gevonden, zijn er niet genoeg, zo simpel ligt het eigenlijk...

En dis dus alleen maar tegen het "er zijn er zat" - ik begrijp je angst en dat dat een belemmering vormt :)

Edit: woordje vergeten :)
Laatst bijgewerkt door WhiteRose op 12-09-09 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:33

Moet toch nog wel even kwijt dat ik wel ZEER veel respect heb voor de mensen die het wel doen en niet bang zijn. +:)+

WhiteRose, ik snap de laaste 3 regels in je eerste stukje niet zo, wat zijn negroïde mensen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:36

Mensen met een donkere huidskleur ;)
Om het even heel simpel te zeggen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:38

LZP -> MW

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:46

Negroïde betekent mensen met een donkere huidskleur, zo je wilt Afro-Amerikanen of negers :)
Kaukasisch staat voor blank.

Het probleem bestaat uit 2 delen. De kans op een perfecte match met een vreemde is klein, heel klein. Hoe meer donoren, hoe beter dus. Deel 2 van het probleem is anders: Een blank persoon matcht niet met een negroïde persoon, simpel gezegd. Maar, het overgrote merendeel van de donorbank die wereldwijd gebruikt wordt, bestaat uit West-Europeanen en inwoners van Canada en de USA, maar dan met name blanken. Er zijn dus veel te weinig negroïde, aziatische, halfbloed, enz donoren geregistreerd.

In Amerika zijn de cijfers alsvolgt: bij blanken die een transfusie nodig hadden, gebeurde dat bij 58%. Bij donkere mensen, negroïde, was dat maar 3%...

Omdat de kans op een goede match klein is - en de meest perfecte match gezocht wordt om de gevolgen na transfusie zo minimaal mogelijk te houden, is een groot donorbestand belangrijk :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:36

Maar heb je het dan over bloed of beenmerg? Want A+ in Kaukasische persoon moet kunnen passen op A+ in Negroïde persoon, of kan dit niet?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:55

Was het maar zo'n feest :)
Bij bloedtransfusies kijkt men naar het AB0-systeem en de Rhesusfactor, maar veel minder bekend is dat ook het Kell systeem en voor specifieke gevallen ook c, C, e, E en nog een vloot extra factoren overeen moeten komen. Er zijn nog veel en dan ook echt véél meer factoren die hierin meespelen.

Een volledige beenmergtransplantatie betekent dat je een werkend immuunsysteem inbrengt in een vreemd lichaam. Dat immuunsysteem is erop gemaakt om zoveel mogelijk vreemde dingen te herkennen en aan te vallen: virussen, bacteriën, maar ook eiwitten van andere personen. Getransplanteerd beenmerg gaat dus eiwitten herkennen van zijn gastheer - en aanvallen. Dat noemt men Graft vs. Host Disease en kan bijzonder naar en beperkend zijn. Met medicatie probeert men dit te onderdrukken, maar van tevoren is niet te voorspellen hoe erg dit toeslaat. In zekere zin is enige mate van deze ziekte wel goed, omdat het ook de leukemische cellen die de ziekte veroorzaken, aanvalt.
Wanneer het transplantaat te zeer verschilt van de patiënt, zal het niet aanslaan, of liever: afgestoten worden.
Op alle eiwitten is niet te testen, dan zou er simpelweg ook geen donor overblijven. Dit is ook de reden dat broers of zussen bijzonder goede donoren zijn: de kans dat zij een vergelijkbare genetische samenstelling hebben, is groter dan bij wie ook. Vandaar ook dat de kans op een wildvreemde overeen komende donor zo klein is: er moeten veel factoren exact gelijk zijn.

Edit: binnen verschillende bevolkingsgroepen verschilt de samenstelling van de factoren in het bloed, waardoor uitwisseling al moeilijker wordt. Voor transplantatie, waarbij zoveel mogelijk factoren moeten matchen, is dat vrijwel niet haalbaar. Wel een interessante vraag om eens voor te leggen over waarom het specifiek niet kan :)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:06

Thanks voor de uitleg! Ik wist het helemaal niet, vooral omdat bij de bloedbank je altijd gewoon die foldertjes leest over welk bloed bij wie past etc. en dat ze zo blij zijn met 0. Maar daar staat dan helemaal niet dit verschil in

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:28

Hier staat wat informatie, mocht je het interessant vinden :)

Het "uitgebreide" bloedgroepsysteem, dus bepalingen die buiten AB0 en + of - (RhesusD) vallen, zijn vooral belangrijk voor mensen die vaker transfusies krijgen. Als zij "geactiveerd" worden omdat zij soorten eiwitten binnenkrijgen die zij van nature niet hebben, gaan ze antistoffen maken. Op den duur levert dat nare reacties en gevolgen op. Voor hen is het dus zaak dat zij heel specifiek bloed krijgen.

Deze verschillen liggen ook wel flink ingewikkeld, en ik gok zo dat de gemiddelde bloeddonor daar eigenlijk helemaal niet over na denkt :) Het is een bijzonder vooruitstrevend en zich snel ontwikkelend vakgebied, maar zoals gezegd ook goed ingewikkeld. En daarmee eindeloos interessant ;)
Overigens zijn je vragen altijd welkom hoor - eens meer horen dan het standaard foldertje zegt kan ook leuk zijn :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:33

Maar met al dat gekissebis zijn er toch al weer verschillende aanmeldingen bijgekomen!!!!!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:33

Wat dat betreft hebben zowel aziaten als (van oorsprong) europeanen geluk dat we genetisch gezien wat meer op elkaar lijken dan afrikanen. Afro-amerikanen vallen helemaal overal tussen, die zijn over het algemeen tussen de 20 en 100% afrikaans van afkomst, en de rest dus europees. Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere 'mixen' zoals mexicanen enzo :j

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:37

Mijn ouders en mijn zus geven ook 1 keer in de zoveel tijd al bloed. Ik niet. Ik mag dit niet omdat ik ooit een bloedtransfusie heb gehad, in een bepaalde periode waardoor ik het niet mag.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:34

Voor hen die ik beloofd had het na te vragen :)

Navelstrengbloed wordt voor transplantatie maar afgenomen in 4 Nederlandse steden, omdat de kosten van HLA-typering zo hoog zijn. Deze stamcellen gebruik je als donor (2 a 3 kinderen) voor mensen waar je geen enkele donor voor kunt vinden in de normale bestanden. Op de een of andere manier levert dit minder afstotingsproblemen op (minder graft vs. host dus), en kun je dus genoegen nemen met een minder goed matchende donor. Mooi feitje: uiteindelijk vindt je in de patiënt maar DNA van 1 donor terug, de andere (2) donor(en) "verdwijnen" dus :)
De 4 steden zijn gekozen op basis van hun etnische samenstelling, dus het percentage zwangere allochtone vrouwen - omdat juist die donoren minimaal vertegenwoordigd zijn in het donorenbestand.

De onmogelijkheid van het transplanteren van een blank naar negroïde persoon zit 'm in het volledige HLA-systeem, dat zorgt voor eiwitten op de cel. Het is dus niet maar 1 specifieke marker, of een paar, maar de match is vrijwel onmogelijk. De kans op een "acceptabele" donor tussen blank en negroïd is 0.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:52