Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:33

Chubby schreef:
Ik zeg het toch niet tegen die betreffende persoon? Ik hou mijn mening daarover voor mezelf.

Noud adoe jij dus wel, en daarom vidn ik jou opmerking echt niet kunnen (Heb ook getemt) jij beweerd namelijk dat als je stevig doorpaft je een slechte moeder bent.
Er zitten hier meer dan voldoende moeders die wel hebben gerookt tijdens hun zwangerschap, en mss nog steeds doen, dus dit soort opmerkingen vind ik dan erg ongepast.

Bovendien ook meer dan voldoende voorbeelden dat er vrijwel niets aan de hand is en er gezonde babies op de wereld zijn gezet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:34

Pashon schreef:
ik voel me ook niet aangevallen, absoluut niet. ik reageer misschien wat fel omdat mensen aangevallen worden, terwijl je de hele situatie niet kent van sommige mensen. en dan kunnen sommige uitspraken hier nogal heel hard aankomen.

Zie de discussie als een algemene. Het gaat niet om die uitzonderlijke gevallen waar stress meer schade berokkent aan een kindje dan een enkel sigaretje per dag.

TS schetste een situatie waarbij de moeder het nut niet inziet om te minderen met roken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:36

Chiqa schreef:
jij beweerd namelijk dat als je stevig doorpaft je een slechte moeder bent.

Ja, dat is mijn mening.

Chiqa schreef:
Er zitten hier meer dan voldoende moeders die wel hebben gerookt tijdens hun zwangerschap, en mss nog steeds doen, dus dit soort opmerkingen vind ik dan erg ongepast.

Er zijn nog maar weinig moeders hier geweest die aangaven bewust een pakje per dag door te roken. De meeste zeggen veel geminderd te hebben omdat ze weten dat het slecht is voor zichzelf en hun kindje?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:37

Mar77; wat erg dat je man wel gewoon doorrookte :oo
Zeker als jij aangeeft te willen stoppen voor de kleine, meeroken is net zo schadelijk als zelf roken en je vent wil niet stoppen? 8)7
Je bent toch sámen verantwoordelijk voor het ontstaan, maar ook voor de ontwikkeling van de kleine?

Ik ben het in dit topic eens met Chubby en ik vind niet dat ze onprettig discussieert. Er worden geen mensen persoonlijk aangevallen, dat algemene opmerkingen persoonlijk worden opgevat is een ander verhaal. Maar moet je altijd je mening voor je houden omdat je de kans loopt dat iemand zich er misschien door voelt aangevallen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:37

Is iemand die zijn paard onterecht slaat een slechte paardeneigenaar? Mijn mening: ja. Mag ik die hier op bokt verkondigen? Ja. Zijn er hier mensen op bokt die hun paard onterecht slaan? Ja. Mag ik hen een slechte paardeneigenaar noemen? Ja toch?

Anoeska

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:04

Ik ben het helemaal met chubby eens. Als je het al niet voor je kind over hebt om te stoppen met roken, dus als je het al niet voor je kind over hebt om 't te behoeden voor risico's tijdens de zwangerschap, dat zegt m.i. wel wat.

Misschien dat zo'n moeder voor de rest het beste met het kind voor heeft, maar je stelt wel je eigen belang boven dat van het (ongeboren) kindje. Dat is niet iets wat je een goede moeder maakt.

Het is natuurlijk maar een gedeelte van wat je in het geheel een 'goede' moeder maakt. Dus zo'n moeder kan verder heel veel goede dingen doen, maar ik vind het wel een belangrijk punt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:06

Tuurlijk mag je dat en anderen mogen het daarmee eens of oneens zijn.
Het is iets anders als je je voelt aangesproken of aangevallen. Maar om daarom nu maar je mening voor je te houden lijkt mij in een geval van een forum niet zo nodig. Je moet het wel netjes brengen vind ik, maar dat gaat tot dusver best goed toch?

Roken en zwanger zijn, zegt niets over hoe je als moeder bent, maar wel over wat je als moeder doet of niet doet. Het zijn in principe twee dingen, maar dit is wel een lastige ;) Als a.s. moeder heeft dat wat je doet (of niet doet) meer effect dan de persoon die je bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:52

Ik sluit me bij Chubby's woorden aan. :j

Bij zwangerschap gaat het gewoon niet meer alleen over jou. En dat geldt net zo goed voor de aanstaande vader.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:59

En ook ik ben het met Chubby eens.
Op het moment dat jij je eigen behoeften voor dat van je (ongeboren) kind zet, ben je een slechtere moeder dan je zou kunnen zijn.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:03

Mijn moeder rookte ook gewoon door tijdens haar zwangerschap van mij. En ik... heb chronische bronchitis (al vanaf kleins af aan).

Ik rook zelf niet (is niet zo verstandig :P ), dus weet ook niet hoe moeilijk het is om te stoppen, maar ik vind niet dat een moeder haar behoeften voor het (ongeboren) kind mag zetten..

Trouwens... mijn papa is wel direct gestopt met roken toen hij wist dat m'n moeder zwanger was van mij.. :Y)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:06

Hele confronterende vraag Sjukke, die je natuurlijk ook niet hoeft te beantwoorden als je niet wil; Neem je het je moeder kwalijk?

Is het trouwens uitgekomen dat je dit hebt ómdat je moeder rookte?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:11

Er is nooit gezegt door artsen of uitgekomen dat het komt dat ik chronische bronchitis heb omdat m'n moeder doorrookte tijdens haar zwangerschap.. Dus ik kan het haar ook niet echt kwalijk nemen. Wel heb ik ergens het 'gevoel' dat ik die chronische beperking misschien niet zou hebben als ze niet had doorgerookt..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:21

Een vriendin van mij rookt, ze is nu zo'n 37 weken zwanger, ongeveer een pakje per dag en ik heb er gewoon geen woorden voor... Ze heeft ook nog een kleine die 4 word. Kind hoest veel, is vaak verkouden en ze ontkend dat het met het roken te maken heeft. Haar denkwijze hierover, ze rookt al zolang dat het kind er toch aan gewent moet zijn....

Jari was een half jaar toen hij de eerste keer bronchitis kreeg. Hij moest aan de antibiotica en ventolin. Wat een hel! En ik alles maar proberen zodat hij het niet meer kreeg. En telkens ging het even beter en toen weer slechter... Toen kwam ik er achter dat het telkens slechter ging als hij bij zijn vader was geweest die dus rookt. Ik heb hem dringend verzocht niet meer binnen te roken. Dat heeft hij gedaan. Sinds die tijd heeft Jari nergens meer last van. Nee eerlijk waar, mensen die roken tijdens de zwangerschap of in de buurt van kinderen, daar kan ik echt totaal geen begrip voor opbrengen :n

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:28

Ik heb ooit eens een film gezien op tv waarbij ze de reactie van de ongeboren baby in de baarmoeder gezien op het moment dat de moeder een sigaret inhaleerde. Je schrikt je kapot, zo'n baby'tje krimpt compleet in elkaar van de benauwdheid.

Toen ik dan ook een kinderwens kreeg ben ik gestopt met roken, en ja ik was een fervent roker, zo'n 2 pakjes per dag, en nee dat was niet makkelijk maar ik vond en vind dat dat een verplichting is aan je nog te verwekken kind.

De mening die ik hierover heb mag dan ook duidelijk zijn, ik vind het absoluut niet kunnen. Maar dat vind ik trouwens ook van het roken in bijzijn van kinderen in het algemeen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:35

Ik ben het ook absoluut eens met Chubby. Een vrouw die doorrookt tijdens de zwangerschap vind ik idd een slechteRE moeder dan iemand die dat niet doet. Wil echter niet meteen zeggen dat moeder incompetent is en dergelijke, alleen dat ze wat roken betreft slechter handelt.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:00

Ik vind dat de discussie hier erg netjes verloopt en begrijp ook niet dat er wordt getemd.

Bovendien valt het me op dat het excuus "teveel stress is nog slechter " zoo ontzettend vaak en snel wordt aangehaald!
Krijg een beetje het idee dat mensen dat al roepen voordat ze daadwerkelijk hebben geprobeerd om te stoppen.

Voor de rest vind ik het ook onbegrijpelijk dat aanstaande moeders de ene na de andere sigaret aansteken...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:17

Zat nog wat na te denken over de 'goedkeuring' van de verloskundigen m.b.t. stress bij stoppen. Dat is natuurlijk iets anders dan groen licht. Ik ben het wel met Marleen eens dat het wel veel (en snel?) wordt aangehaald, soms krijg je dan inderdaad het gevoel dat men dit maar roept bij wijze van excuus ('de verloskundige zegt dat het mag'). Maar die verloskundige zou toch vast ook het liefste zien dat zwangere vrouwen niet roken! Het zou toch fijn zijn als je door zwanger te zijn zo'n energieboost/boost van positieve kracht zou krijgen dat je stoppen kunt, voor je kind zeg maar! (al kan ik echt best begrijpen dat er omstandigheden zijn dat dit even niet lukt hoor)

Misschien willen verloskundigen ook wel af zijn van het 'gezeur', tenslotte ben en blijf je zelf verantwoordelijk voor je daden, dat zijn zij niet. En als sommige zwangere vrouwen toch niet willen stoppen, dan kunnen ze net zo goed tegen de deurkruk gaan praten. :+

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:23

Wat ben ik blij dat ik 20 jaar geleden zwanger was. := Ik heb ongestoord doorgerookt, weinig tot geen commentaar op gehad, twee kerngezonde kinderen gekregen na zwangerschappen van 42 weken.

Dat ik een slechtere moeder ben in de ogen van sommige moraalridders hier boeit me totaal niet, ik hoor mijn dochters niet klagen dus dat zal wel meevallen.

Overigens ben ik na 30 jaar kettingroken ineens gestopt. Ik was uitgerookt zeg maar. 8-)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:54

Ach ja, tegenwoordig weten we steeds meer over dit soort dingen. Dat heeft zo zijn voordelen ;)

Wel fijn dat je twee gezonden kinderen hebt gekregen, want dat blijft hoe dan ook een wonder! (of je nu wel of niet rookt tijdens de zwangerschap)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:54

Waarom ben je direct een moraalridder wanneer je logisch nadenkt, Betteke?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:07

Ik bedoel meer moraalridder in de zin van bokkers die op bokt het perfecte leven leiden. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:15

Ik vind dat onzin. Waarom zou je dat niet kunnen vinden?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:18

Huh? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:19

Heino schreef:
Ik vind dat onzin. Waarom zou je dat niet kunnen vinden?

Wat bedoel je hiermee, je zin is wel erg krom.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:21

dat heeft niks met het perfecte leven te maken hoor
ik doe vast andere dingen fout in mijn leven,maar ik stopte wel degelijk toen ik wist dat ik in verwachting was! :j

je zegt: ik rookte ongestoord verder
ik kreeg al een schuldgevoel bij 1 haaltje! :oo

vroeger was het idd misschien anders
en ik rook nu ook weer

maar kom op zeg, voor je kind, je eigen vlees en bloed, het (neem ik aan) dierbaarste in je leven , kan je toch wel van die sigaret afblijven :?