Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:06

ik kan eigenlijk helemaal niet lachen om fobien,
zeker niet als je het zelf in ernstige vormen meemaakt!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:10

Ik heb 2 dingen waar ik echt bang voor ben en dat zijn:

1. Vogels/duiven/kippen/eenden. En vooral als ze om me heen vliegen. In de winkel bij mij zit wel eens een duif, en die krijgt het altijd voor elkaar, dat ik gebukt zit omdat ie anders tegen mijn hoofd vliegt. Je zal mij nooit vrijwillig dichtbij een vogel zien..

2. Spiegels in het donker. Heb teveel horrorfilms gezien denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:12

Unwritten, ik heb geen enkele voorstelling van je fobie, maar begrijp wel de ellende die het met zich mee kan brengen, het onbegrip als het op een dag weer eens op je pad komt en mensen je raar aankijken.
Het vervelende van een fobie is dat je er echt helemaal niets mee kan en vervelende opmerkingen het een stuk erger kunnen maken, gelukkig kan je daar wat beter mee omgaan als je ouder wordt he? :)

Beheerst het jou leven ook dusdanig dat je er echt ziek van kan worden?

Maar begrijp nu wel uit dit topic dat er een groot verschil is tussen iets vervelend/akelig of vies eng vinden, dan een diepgewortelde fobie die vrij complex is en je ook door in een isolement kan raken en zelfs ziek van kan worden.
Laat duidelijk zijn dat dit een heel groot verschil is!

Anoniem

Re: Welke (grappige) fobie heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:16

Echt ziek ben ik er gelukkig nog nooit van geweest, omdt ik weet dat er altijd een trap aanwezig zal zijn in een gebouw omdat het gebouw anders niet opgeleverd mag worden door de aannemer. Maar op het moment dat ik er dicht bij kom, dan word ik wel helemaal klam en begin ik te trillen (erger dan normaal, want ik ben wel een trilkip).

Ik ben er voor mezelf wel heel veel mee bezig, ook nu met het topic hier weer, dan zit ik weer terug te denken aan die keer dat ik opgesloten zat in een donkere oude lift etc, en ben ik ook gewoon echt bang..

Met dat grote verschil, tussen vervelende/akelige/enge dingen, en een echte fobie ben ik het wel enorm eens, er zijn genoeg dingen die ik akelig vind, maar zo als ik het heb met een lift.. dat is eigenlijk gewoon ziekelijke beheersing van je leven.. en ik wil er wel wat tegne doen, maar ik durf het gewoon absoluut niet..

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:21

Ik heb geen fobie maar ik ben hardstikke bang voor prikken XD
Als ik al denk dat ik er een moet ben ik al heel bang en wil ik echt niet als ik daar zit begin ik te janken als een klein kind en raak in paniek en probeer uit de deur te rennen of iets.
Als het dan eenmaal zo is (vaak moeten ze dan extra mensen vragen om me in bedwang te houden hahaha) en dan lig ik op de grond (flauw gevallen).

Het slaat totaal nergens op want ik weet dat het voor mijn eigen bestwil is en dat het geen zeer doet maar het idee al.

Terwijl als ik zie dat andere mensen of dieren een prik moeten heb ik er geen probleem mee.
Ik ga opleiding voor dierenartsassistente doen en mag af en toe ook helpen met de paarden inenten om ze vast te houden en te kalmeren enzo maar ik denk dat als ze me vertellen hoe ik zo'n injectie moet geven dat ik dat ook best doe :P

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:23

Ik snap heel goed dat je er allergisch voor bent als mensen jou uitlachen, Chiqa, maar je moet ook begrijpen dat dit topic daar niet voor bedoeld is. Het is neem ik aan nooit de TS haar bedoeling geweest iemand uit te lachen of belachelijk te maken.
Vind persoonlijk dan ook dat je een beetje te gevoelig reageert, terwijl dat nergens voor nodig was. Als je je eraan ergert, lees je dit topic toch niet?

Ik heb trouwens een tandartsfobie, ben weken van tevoren al misselijk als ik eraan denk dat ik erheen moet, angstzweet en alles.
Zorg nu dat ik de dag van tevoren pas een smsje krijg als ik moet, want anders ben ik echt de hele week daarvoor niet functioneel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:26

Chiqa: mijn fobie was het minste wat opviel := : ik heb tics, heb een erge vorm van allergische astma (en als kind dus niet de snelste :P)en had ook nog een fobie. Omdat het mij altijd een zorg is geweest dat ik anders ben (geloof mij, je wordt heeeel raar aangekeken als je gaat wapperen uit blijheid :D), met dank aan mijn ouders!, maak ik geen problemen van mijn beperkingen. Ben daarom ook nooit gepest :) Was een te nuchter kind (en nog steeds) om te pesten :P Als je lol hebt om jezelf, hebben anderen er al geen lol meer aan :D
Maar therapie durf ik nog steeds niet aan... ben er nog steeds van overtuigd dat ik het zelf kan oplossen door mezelf te confronteren.
Fobie voor levende standbeelde wil ik niet aan werken, die zijn er niet veel en kan ik ontwijken (en daarna de hele tijd panisch achterom kijken of ie niet achter mij aan komt :=). En dat is best wel komisch: dat je gewoon bang kunt zijn voor levende standbeelden := Ellendige straatartiesten :P
Maar de belfobie is wel errug onhandig natuurlijk en aangezien mama niet eeuwig voor mij kan bellen... ben ik zelf de grenzen heeeeeel langzaam aan het verleggen. En dat werkt gelukkig :) Gaat natuurlijk echt heeeel langzaam (járen), maar ik ben nu zover dat ik (oa.) zelf mijn werk kan bellen :D

Maar goed zoals ik al zei, ik ben erg nuchter. Dus dat maakt dat ik echt kan lachen om mijn kneusheid :+ En het ook niet erg vind als anderen het doen (en dan wel op de leuke manier zeg maar, zoals ik het zelf ook doe.)

(keerzijde van nuchterheid is wel dat ik bv gewoon maar doorga terwijl ik erg ziek ben... met als gevolg dat ik nóg zieker word totdat de dokter zei: je neemt nu je rust want anders kan ik het ziekenhuis bellen omdat je dan te ziek bent)

Ik zal nooit iemand uitlachen, maar zal wel meelachen met iemand als die er zelf ook maar een lolletje van maakt :P
Hoe ernstig een ziekte of stoornis ook, ik kan er prima om (mee)lachen (natuurlijk wel rekening houden met de persoonlijkheid van diegene, niet iedereen kan erom lachen. Dus dan ga ik ook echt niet lachen.)! En ik hoop ook dat ze dat altijd met mij doen :) Maakt het wat gezelliger!
Het is altijd dolle boel bij in het ziekenhuis als ik op controle moet! Kan niet wachten op de ziekenhuisopname na de zomer :) Kom ik hopelijk voor eens en altijd over mijn naaldenangst heen!

Ach, ik ben gewoon raar :(:) maar ik vind het prima!
Het hoge kneusheidgehalte past wel bij mij :P

Verschil tussen afkeer en fobie merk ik wel. Ik kan wel in huilen uitbarsten bij het zien van een levend standbeeld (waarom weet ik nog steeds niet :?) maar ik heb alleen walgneigingen van kluivende mensen.
Maar gelukkig kan ik van beide wel de humor in zien.
Uitlachen is iets anders dan meelachen :)

En wil je niet dat mensen met je meelachen? Dan post je toch hier helemaal je fobie of angst niet? Het is bewust bedoeld om te kunnen meelachen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-06-09 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:28

SiCa, dat heb ik met bloedprikken. Als een arts verteld, je moet nu direct bloedprikken (en dat is binnen 5 minuten) ben ik al zover dat ik dat minder erg vind (wel doodeng, dus ik geef het direct aan en heb een ander type naald die rustiger op de huid ligt :P). Maar ik heb nog steeds de oproepkaart liggen van 5 jaar terug om te laten bloedprikken.... is er nog steeds niet van gekomen. Dat durf ik niet.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:31

Ik heb een fobie voor wespen.
Teminste dat denk ik. Als ik ook maar een beetje gezoem hoor, ookal is het een vlieg, ren ik naar binnen. Ik ben een keer de hele dag m'n caravan niet ingeweest omdat ik een wesp naar binnen zag vliegen :o
De vakantie komt er weer aan: including de wespen... iemand nog tips?
en niet zeggen:'niks doen ze steken niet.' Want ik kan niet bij zo''n beest in de buurt komen zonder weg te rennen :p

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:47

@ SiCa en welshcobfan ik be ook als de dood voor prikken.
bij mijn gaatjes prikken (oorbellen) ben ik bijna flauw gevallen. en bij het bloedprikken ook.. zelfs bij zo'n zielig griepprikje begint het al zwart te worden

ook al als ik het op tv zie wordt ik al misselijk enzo. echt niet leuk maarja je moet dr maar mee leven he :D

ook heb ik een soort van fobie voor alles wat vliegt (aan insecten dan) dr is me laatst een groot beest op me hoofd gevlogen (denk dat het een meikeven was) en sindsdien ben ik zoo bang voor die beesten:|

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:49

Ik heb door de fobie voor naalden mijn idee om arts te worden in de ijskast gezet :=
Is natuurlijk geen stijl om gestrekt naast je patient te liggen :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:51

Ik snap een liftfobie ook :j

Ik heb er geen echte fobie voor maar ik moet er als eerste in en als eerste ook weer uit. Als ik er niet persé in hoef dan neem ik ook liever een trap. En er mag ook niemand bewegen... maargoed... dat weet familie enzo dus waardoor ze automatisch in de lift gaan lopen springen. Dus als er veel familie in de lift moet dan neem ik mooi de trap :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:52

Mijn broertje doet dat ook inderdaad, gelukkig sta ik er dan nooit bij :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:57

nou ja geen fobie, maar ik ben als de dood voor ballonnen. Dook vroeger samen met de hond hard weg als er ballonnen waren. Deed nooit mee aan spelletjes waarbij we iets met ballonnen moesten. En nu...2 kindjes later, durf ik ze wel op te blazen...hihi, maar wel heeeel zacht, gebruik 1/3 en dan vind ik mezelf alweer dapper genoeg. Grappig? ik denk voor anderen wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:59

Cyntje schreef:
Ik snap een liftfobie ook :j

Ik heb er geen echte fobie voor maar ik moet er als eerste in en als eerste ook weer uit. Als ik er niet persé in hoef dan neem ik ook liever een trap. En er mag ook niemand bewegen... maargoed... dat weet familie enzo dus waardoor ze automatisch in de lift gaan lopen springen. Dus als er veel familie in de lift moet dan neem ik mooi de trap :Y)

Zie het al helemaal voor mij: zo'n hele familie al springend in de lift :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:02

Ik heb een knallende ballonnenfobie, een naaldenfobie en de raarste een fobie voor zwembadlampen. Als ze aan staan is het geen probleem, als ze uit staan, maar in het licht is het ook geen probleem. Maar uitstaande lampen in een donker zwembad vind ik echt eng. Vroeger was het nog erger. Hoe ik er aan kom, geen idee, maar heb het mijn hele leven al :o .

Als mensen zitten te grappen met een ballon om hem te laten knallen of we moeten elkaars ballon kapot trappen, sta ik al met mijn vingers in mijn oren en mijn tanden op elkaar.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:07

Ikzelf heb ook een fobie. Ik ben bang voor water. Als zwemwater bv. Niet thuis in het zwembad, maar in de zee of een openbaar zwembad? Vreselijk! Ik laat er niks van merken, en ben benieuwd hoe de rest hiermee om gaat.

Voor de rest; een pijn/dood/kwijt raak fobie, als mijn ouders 20 min te laat zijn, voel ik me niet fijn. Geen echte fobie, denk ik...
En een de wereld vergaat fobie, zoooo vreselijk bang voor, bah.
En geesten/mannetjes waarvan je denkt dat ze achter je staan, brr........

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:28

Ik heb hoogtevrees, ben als de dood voor spinnen, ren gillend weg en kom ook echt niet meer terug als ergens een muis zit (behalve op stal :? ) vind het eng als er vogels/kippen/whatever om me heen vliegen en.... ben echt doodsbang voor vissen! :o

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 07:04

MDJ schreef:
Nou je 't zegt, de tandarts inderdaad ook VRÉSELIJK. wij kwamen ook regelmatig te laat omdat ik de tijden op de kalender veranderde dus onopvallend van een 2 een 3 maken etc. we hebben al aardig wat tandartsen versleten door het te laat komen := ik was iig niet het type dat de tandartsen verot schopte/sloeg in die stoel ofzo, zo erg was het dan niet.

Oei, ik wil mondhygiëniste worden :')

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:20

Ik ben als de dood voor spinnen, of ze nou groot zijn of klein, maakt niet uit ik begin altijd helemaal te trillen en hyperventileren als ik er 1 zie en ik wil dan ook echt weg, ben zelfs wel eens uit een rijdende (in de file staande :o ) auto gesprongen omdat er zich een ontzettend groot exemplaar op de achterruit (aan de buitenkant) gevestigt had.

Ook ben ik bang voor harde geluiden. Al sinds ik heel klein ben duw ik mijn handen tegen mijn oren als er iets valt, ookal is het maar een pen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:30

Clown's, poppen, maskers e.d. Ik ben er echt doosbang voor. Een simpele toertocht door de grotten heen waar poppen laten zien hoe het er aan toe ging in de mijnen. Geschikt voor alle leeftijden. Het zorgt er wel voor dat ik (bijna twintig..) Met mijn handen over mijn oren en ogen dicht heel dicht tegen mijn moeder aan mee schuif.:= Vind het echt dood eng. Zelfs poppen in een museum. Misschien is het geen echte fobie.

Iets wat niet echt een fobie is, tenminste ik kan er wel mee leven maar het is soms best lastig. Kopjes, borden, bestek van anderen, alles moet worden afgewassen als het niet van mezelf is. Kopjes in een vakantie huis? Alles word minstens 2 keer af gewassen. Een muffe geur in een restaurant? Ik hoef er niet te eten.

En dat terwijl ik gerust uit het zelfde glas drink of met de zelfde lepel eet van een bekende.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:53

pinuts schreef:
ik ben het wel echt met chiqa eens, als je echt werkelijk een fobie hebt, die dus totaal je leven beheerst dan kun je daar niet om lachen, nee echt niet. En dan stel je t ook niet op prijs als mensen zeggen, hahaha ik heb een fobie voor clowns! haha grappig. Als je dat hebt, is dat echt niet grappig, maargoed denk dat mensen dat wel begrijpen;) Lijkt me duidelijk dat we het hier hebben over " rare angsten""

Om sommige fobieën kun je inderdaad niet lachen zoals pleinvrees oid. Ik snap dat dat ontzettend vervelend is dat je de straat niet op durft, niet in contact durft te komen met mensen oid. Dat is logisch dat je daar niet om kan lachen. Maar zoals een fobie voor vlinders (er dus écht als de dood voor zijn, paniekaanvallen krijgen, flauwvallen, noem het maar op) kan ik me voorstellen dat je daar wel om kunt lachen. Het zal dan misschien niet heel je leven beheersen dat je altijd maar denkt dat je géén vlinder wil tegen komen oid maar dat zal toch niet helpen. Als jij jezelf er mee helpt om te kunnen lachen om je fobie moet je dat zelf weten toch? Een vlinderfobie is een erkende fobie, en dat die fobie nou nét iets 'minder erg' is als een pleinvrees fobie dat zal dan wel zo zijn... Toch vind ik niet dat je daarom dan maar zegt dat deze mensen geen last hebben van een fobie.
Net zoals Chiqa net iemand 'uitlachtte' om haar vlinderfobie, dat jij nou een fobie hebt waar je dagenlang ziek van bent wil niet betekenen dat minder erge fobieën niet net zo erg zijn...

Ik heb zelf een fobie voor spinnen. Als ik een spin zie raak ik helemaal in paniek, ik ga gillen, rennen, huilen, zweten noem het maar op. Al om het kleinste spinnetje wat er bestaat raak ik helemaal in paniek. Ik heb een tijdje geleden ook een vriend van me wakker gebeld om 2uur 's nachts omdat er een spin in mijn kamer zat en ik helemaal alleen thuis was. Mijn vriend zat op dat moment in het buitenland. Deze goede vriend beloofde dat hij er zo snel mogelijk aan zou komen, na vijf minuten wachten heb ik hem nóg een keer gebeld om te vragen waar hij nou eigenlijk bleef???
Uiteindelijk kwam hij eindelijk bij me thuis aan en ik ben weer helemaal hysterisch mn slaapkamer ingegaan waar hij uiteindelijk die spin heeft weggehaald. (dit is dan misschien niet een fobie die heel je leven beheerst, maar het is wél een fobie voor me. Ik kijk iedere avond voordat ik ga slapen na of er nergens een spin verstopt zit omdat ik anders geen oog dicht doe)

Ik heb overigens ook een fobie voor voeten. Andermans voeten vooral, die van mezelf gaan nog wel. Ik vind ze ontzettend lelijk en vies, maakt niet uit hoe goed diegene zijn of haar voeten ook verzorgd, ik kan er totaal niet tegen. Als ik er aan zou moeten denken dat ik een voet van iemand anders zou moeten aanraken word ik helemaal gek!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:06

Je kunt inderdaad niet zeggen dat de ene fobie zwaarder is dan de andere: het is maar net hoe je er zelf tegen aan kijkt :) Enige waar je iets over kunt zeggen is hoe iemand ermee omgaat.
Een fobie voor clowns kan je leven net zo beheersen als pleinvrees of spinnenfobie. 't maar net hoe je er zelf mee om kunt gaan :) (en dat zit natuurlijk ook deels in je karakter en opvoeding, dus als je geluk hebt kun je er prima mee overweg maar met pech heb je heeeeel veel therapie nodig omdat je er alleen niet uit komt)

Weet je wat bij ons in de familie zit?
Niet tegen piepschuim kunnen := Als mijn broer, zus en ik het alleen al zien rennen wij al weg hahahahah
(heb wel eens cadeau's niet uitgepakt, omdat er piepschuim omheen zat :+)

(krijgt een tandarts ook gevaarvergoeding met al die bijtende en meppende mensen in zijn stoel? :P)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:12

ik ben als de dood voor 'natuur' water.. Dus zee, meer oid.. Ik ga erin zolang ik nog kan staan en redelijk diep kan kijken.. Verder niet.. Als ik geen bodem onder mijn voeten meer voel raak ik in paniek.. Vroeger zwommen we altijd in een soort brede sloot als het warm was, maar toen heb ik een keer een grote vis om mijn benen gehad.. ik spartellen, en elke keer raakte ik hem weer, sindsdien zwem ik niet meer in open water..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:12

Chiqa schreef:
Whelscobfan, ik begrijp dat het voor jou een manier is om dr mee om te kunnen gaan,
en natuurlijk is dat voor iedereen persoonlijk :) Alleen kan ik me dat gewoon niet voorstellen,
ben jaren lang gepest mt mn fobie, belachelijk gemaakt (Ik was een aansteller) en ging ook geloven dat ik mij aanstelde...Tot ik er wat over las op internet, het had een naam!!!!!
Ik heb er uren naar zitten zoeken, gelezen, begrip gevonden, ik was niet gek.
Dus confrontatietherpaie durf jij ook niet aan om de reden dat het heftig is?

Unwritten schreef:
Sluit me hier ook bij aan, en dus ook bij Chiqa, ik vind het ook niet grappig als mensen lacherig doen om mijn liftfobie, ik schreeuw gerust van angst een hele zaak of flat bij elkaar als iemand mij probeert te dwingen.. zelfs nu ik 20 ben nog.. al kan ik het wel beheersen.. maar toch..

Jij omschrijft presies waar ik nu in dit topic zo mee worstelde. Zoals ik dus al schreef ben ik jaren lang uitgelachen, en nu dit in dit topci weer leek te gebeuren vond ik alles behalve fijn.
Een fobie kan je leven beheersen.

Janine1990 schreef:
Even voor de mensen die zeggen dat je om fobieën niet kunt lachen. En speciaal voor Chiqa, zodat ze kan lezen dat angst voor vlinder een specifieke (dieren)fobie is.

Ik bagetaliseerde je fobie, had je dat niet door?
Even nav je opmerking ;

Janine1990 schreef:
MAG IK DAN OOK EVEN LACHEN? NEEE WANT JIJ HEBT WEL EEN SERIEUZE FOBIE. Hoe kinderachtig kun je doen zeg?

Mij zal je niet horen zeggen dat een fobie kinderachtig is ;) Dus begrijp je nu waarom ik die opmerking maakte?

Ik wist ook niet dat angst voor vlinders een erkende fobie was hoor. :n
Iedereen lacht er om, en ik begrijp het wel. Wie doet er nu panisch om een vlinder? Ze doen niets.
Nee, citroentjes ben ik niet bang voor, maar geen fan van. Maar ik zit er ook liever niet mee in een gesloten ruimte, want dan krijg ik wel een paniekaanval.
Ik dacht ook altijd dat ik me aanstelde, tot m'n moeder vond dat ik wel erg fobisch overkwam.
Ik loop niet voor de grap jankend een klaslokaal uit. :n En ik flip ook niet graag in een buitenlands restaurant.
En als ik op een paard zit ontwijk ik niet voor de grap de bosjes.

En ik zou never nooit lachen om een liftfobie. Maar een vriendin van mij heeft het ook, en die maakt er grapjes om, kijk dát kan ik wel waarderen.

Zoals BSensation zegt, elke fobie is een fobie. Hoe groot of klein ook. De een grappiger dan de ander. Maar dat wil niet zeggen dat iemand die bang voor clowns, voeten, wespen, augurken, weet ik veel, slechts een angst heeft. Nee, het zijn specifieke fobieën, niet zoals jij een sociale fobie hebt.
Mensen die huilend wegrennen bij clowns, geen fijne zomer hebben uit angst voor wespen, die liever niet naar een zwembad gaan, omdat daar allemaal mensen op blote voeten lopen, whatever, hebben net zo goed een paniekaanval. En die kunnen daar ook dagenlang nachtmerries van hebben!
Beste Chiqa, ik vind het ronduit belachelijk dat je mijn fobie kleineert, iedereen reageert hier begrijpelijk op elkaar. Maar jij hebt het zó veel erger. En iedereen hier maakt van een mug een olifant, behalve jij. Ik zie in je profiel dat je 36 bent, maar ik dacht uit je eerste reactie dat je 15 was. En vroeger vooral erg gepest was, gezien je defensieve reactie.
Is het dan zo moeilijk om volwassen te reageren?

Ja, ik ben bang voor vlinders. Ja, ik krijg daar een paniekaanval door.
Nee, het beheerst niet heel mijn leven, want ik kan er om lachen. Ik begrijp het net zo min als de mensen om mij heen.