Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:27

spinet schreef:
Cyntje schreef:
Erg herkenbaar stuk Spinet :j
Ben ook een kind van gescheiden ouders...

wel eens aan het jan van breemeninstituut gedacht?

Wat is dat of doet men daar?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:28

@spinet: Het verhaal is wel herkenbaar maar zoals het daar staat is mij niet duidelijk waar de pijn vandaan komt en het lijkt nu een beetje of je dan de pijn misbruikt voor aandacht. Ik weet niet zo goed wat ik daar mee kan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:31

Maar ze zitten niet met iets :) ze moeten er dingen over opzoeken, zich er in verdiepen... En niet alleen op basis van dit ene topic, ook alles er rond zoals het afsluiten enz. Dan heb je er geen last van. :) Ik irriteer me ook aan dat gekriebel van die kaartjes, maar ik ken maar weinig mensen die zich daar niet aan irriteren zeg maar. :D zelfs die kaartjes in Bh's :') Waarom stéken die daar!! :))

Ik wil alleen maar laten weten dat ze zich niet moeten optrekken aan die boeken en het onderzoek van Aron. :) Het kan nl heel goed zijn dat haar informatie helemaal fout is.... Dingen die niet bewezen zijn moeten kritisch bekeken worden. Niet omdat ze niet zouden bestaan, maar omdat iedereen er alles over kan en mag verzinnen. (en dat ook doet! Dat zit in de aard van de mens). Daarom, het is meer een waarschuwing dan moeilijk doen. :) Trek je gewoon niet op aan 1 bron maar lees zo veel mogelijk, als het kan alles wat er te vinden is van verschillende bronnen en auteurs! :) Zorg dat je niet "in het zak" kunnen zetten. Want hooggevoelligheid is een fenomeen waar menig kwakzalver van profiteerd. :)

_Patriciaa

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:37

Als mensen er toch baad bij hebben en zich er goed door voelen, laat ze dan in godsnaam, niet iedereen heeft zin om zich heel ver te gaan verdiepen, en kan door een boek, of door met mensen te praten die hetzelfde hebben, zo veel beter voelen!! , vooral dat laatste..

kijk, jij hebt onderzoek gedaan, prima, erg goed van je!
Maar Laat mensen gewoon oke!!
Respecteer dat het voor hun zo goed is, en doe er verder niet moeilijk over!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:39

Kind, doe niet zo rot als ik mensen enkel wil waarschuwen. Jeetje, is dat ook een bijwerking van HSP? Dat extreem reageren op iets wat goed bedoelt is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:40

Het gaat mij ook helemaal niet om dat onderzoek van Aron. Ik heb het niet gelezen. Maar ik weet wel dat het op basis van statistiek lógisch is dat 2,5+13,5% van de bevolking gevoeliger is dan gemiddeld. Als je daar last van hebt, moet je er wat aan doen. Of dat jezelf optrekken aan aron is, maakt me niet uit, want als je jezelf daarmee geholpen voelt, waarom niet ;)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:43

pharagirlke schreef:
Kind, doe niet zo rot als ik mensen enkel wil waarschuwen. Jeetje, is dat ook een bijwerking van HSP? Dat extreem reageren op iets wat goed bedoelt is?

Doe zelf niet zo rot aub, je reacties schieten bij mij gewoon helemaal verkeerd..
Ik probeer alleen uit te leggen dat er mensen zijn die het fijn vinden om herkenning te vinden..

En dat slaat helemaal nergens op, ik zeg alleen dat je niet zo moet doorzagen op dat onderzoek..

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:44

verootjoo schreef:
Het gaat mij ook helemaal niet om dat onderzoek van Aron. Ik heb het niet gelezen. Maar ik weet wel dat het op basis van statistiek lógisch is dat 2,5+13,5% van de bevolking gevoeliger is dan gemiddeld. Als je daar last van hebt, moet je er wat aan doen. Of dat jezelf optrekken aan aron is, maakt me niet uit, want als je jezelf daarmee geholpen voelt, waarom niet ;)

idd :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:45

_Patriciaa schreef:
pharagirlke schreef:

Doe zelf niet zo rot aub, je reacties schieten bij mij gewoon helemaal verkeerd..
Ik probeer alleen uit te leggen dat er mensen zijn die het fijn vinden om herkenning te vinden..

En dat slaat helemaal nergens op, ik zeg alleen dat je niet zo moet doorzagen op dat onderzoek..

Ik heb heel de tijd normaal op je gereageerd terwijl je steeds zit te snauwen en gaat gillen zonder mijn berichten en de intentie goed te lezen. En nu ben ik het zat. Ik snap dat het fijn is om erkenning te vinden. Daar zeg ik toch ook niets van? Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je moet opletten bij wie je hulp zoekt, dat veel mensen er van profiteren omdat maar weinig mensen zich goed informeren en die dus makkelijker onder tafel te praten zijn door de gemiddelde kwakzalver. Zo simpel is het. Kennis hebben over je "zijn" is de beste bescherming.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:49

Jongens ga nou niet ruzie maken, zelfs door de computer heen voel ik jullie emoties nog. Beetje rustig graag. Jullie bedoelen het allebei goed. De een legt het ene uit en de andere het andere. Ik zie het probleem even niet.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:51

Jij begint met dat ik onzin praat, dat pik ik niet :)

Verder snauw ik je niet af, ik probeer alleen te zeggen dat mensen het fijn kunnen vinden om erkenning te vinden in andermans verhalen, en dat gaat niet over Hulp.. daar gaat dit topic nml helemaal niet over!

Dus, hou ajb op om zo raar op me te reageren :)
Dan kan dit topic misschien weer verder met waar het voor bedoeld is..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:53

Ik lees tans veel mensen die het hebben over hulp zoeken :roll: vandaar mijn reactie. Maar goed, jij je zin hoor meid.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:55

spinet schreef:
Cyntje schreef:
Erg herkenbaar stuk Spinet :j
Ben ook een kind van gescheiden ouders...

wel eens aan het jan van breemeninstituut gedacht?

Wat is dat voor een instituut dan ? :)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:02

Alsjeblieft, hou het een beetje rustig in dit topic :roll: Heb geen zin dat dit een rel topic word namelijk..

Wel leuk om andermands ervaringen te lezen. Ik heb dit namelijk ook. vandaar dat ik dit topic heb geopend. Ik herken veel in jullie verhalen. Wist niet dat er zoveel mensen zijn die hier ook ''last'van hebben in sommige opzichten.. Niet altijd natuurlijk :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:05

pharagirlke schreef:
Ik lees tans veel mensen die het hebben over hulp zoeken :roll: vandaar mijn reactie. Maar goed, jij je zin hoor meid.

Het is toch niet raar als mensen hulp/begeleiding of raad zoeken?
De één heeft er nou eenmaal meer hulp bij nodig dan een ander.

Lijkt me niet nodig om zo aangebrand op elkaar te gaan reageren, laat elkaar lekker in de waarde ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:05

Waar heb je me zien zeggen dat ik dat raar vind? Ik wil mensen enkel waarschuwen om dan niet met de eerste de beste in zee te gaan die je een hoop geld uit je zakken klopt waar je niets aan hebt. Terecht dat mensen hulp gaan zoeken, je moet er immers mee leren om gaan. Maar ik wil alleen maar waarschuwen dat heel veel kwakzalvers dit fenomeen ook kennen en er maar wat graag van profiteren. :) Maar kennelijk word die goed bedoelde waarschuwing niet geapprecieerd.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:07

Kwakzalvers zijn er al sinds de middeleeuwen, denk dat de meeste dat hier wel inzien ;)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:07

Daarom zeg ik, laten we nu gewoon verder gaan met waar dit topic voor bedoeld is; ervaringen uitwisselen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:08

En weer word ik mis begrepen maar goed. Ik geef het op. :\ Een sterk staaltje van lezen wat je wil lezen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:08

Kwakzalvers zijn er altijd, gezien psycholoog geen beschermde titel is, en iedereen deze mag voeren ;) Neem aan dat iedereen daar wel een onderscheid in kan maken tussen kwakzalver en goede :)

Maar dan nog... al zou je geholpen zijn bij een kwakzalver, en je voelt je beter. Waarom niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:09

Als je echt geïnteresseerd bent in wat ik bedoelde PB dan maar. Ik heb geen zin om hier weer aangevallen te worden omdat mensen zo nodig hun opgebouwde frustraties kwijt willen. :\

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:11

Ik zie hier niemand met opgebouwde frustraties hoor... ik denk eerder aan een misverstand... maargoed...

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:13

Ik zie ook geen opgebouwde frustraties, maar wel pharagirlke jij die alles beetje over een kam scheert. Dan open je maar een topic over kwakzalvers en dat mensen op moeten letten, maar daar gaat dit topic niet eens over.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:15

:j Dit topic is gewoon om ervaringen uit te wisselen!
en om herkenning te vinden, waar mensen zich fijn bij voelen..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:36

Citaat:
2. interne gevoeligheid. Een persoon met een interne gevoeligheid heeft een rijke gedachtenwereld. Hij of zij kan snel ontroerd raken, bijvoorbeeld door kunst en muziek. Als iemand bv boos kijkt, denken ze na: is die persoon boos op mij, of heeft hij zijn dag niet etc. Men kan niet tegen drukke menigten. Ze merken zaken op die een ander misschien niet ziet: dat iemand liegt bijvoorbeeld. Ze merken verschil in gezichtsuitdrukkingen of stemintonatie op.

Hier herken ik mezelf in, net als met sommige geluiden en beelden die door m'n hoofd spoken, emoties oproepen of me gruwelijk kunnen irriteren. Maar ik heb nou niet echt de neiging om nou te zeggen dat ik hoogsensitief of weet ik veel wat ben, volgens mij zijn er enorm veel mensen die zich hierin herkennen. Daarnaast vind ik het onderzoek niet wereldschokkend. Nee ik geloof niet dat ik zo afwijkend ben. :n