Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:24

Heb altijd ReGenesis op TV gevolgd, ik weet dat TV series en de werkelijkheid vaak wat uit elkaar liggen, maar ben er vrij zeker van dat de theorie over hoe ziektes zich verspreiden en hoe snel dat kan gaan wel redelijk realistisch neergezet werd (erg interessant trouwens)

Maak me een beetje "zorgen" over deze H1N1, en dan vooral om hoe 'laks' er eerst met pogingen tot voorkoming van de verspreiding wordt omgegaan. Dat verspreiding nauwelijks te voorkomen is wil imo NIET zeggen dat we dan ook maar niets hoeven doen. Was dus blij met het negatieve reisadvies en het "als het niet echt noodzakelijk is, liever niet naar Mexico".

Ik vind het tot nu toe wel geruststellend dat alle zieke/fatale gevallen te herleiden zijn tot "patiënt 0" (of "plaats 0"?) en het tot nu met besmetting van mens-mens mee lijkt te vallen (heb nog nergens gehoord dat er iemand ziek was die niet tot Mexico te herleiden was).

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:25

Dank je dat jullie me even met beide benen op de grond schoppen, ben zo een drama queen... Heb af en toe het perspectief nodig van een nuchter persoon hahha!! *D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:26

idd highwaykind, dat had ik dus ook begrepen. Zolang daar nog geen berichten over zijn (verspreiding niet te herleiden tot Mexico) maak ik me in ieder geval niet druk.

Heb trouwens goed hard gelachen toen er in de krant stond dat mensen in Mexico was aangeraden om "anti-bacteriele zeep" te kopen. uuuhm, hallo, het is een virus, geen bacterie!

overigens is het ook geen verstandig idee om je handen te aggressief en te vaak te wassen. Dat kan ook meer kwaad dan goed doen. Je handen zitten vol met zogenaamde "goede bacteriën" die zorgen dat er voor de slechte bacteriën geen plaats is. Ga je je handen nou te vaak en te agressief wassen, dan was je de goede bacteriën alleen maar weg en dan loop je alleen maar meer risico op de zogenaamde slechte bacteriën en wordt je ziek door iets anders. Lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Angeliek

Re: Mexico gangers opgelet!!-->dodelijk griepvirus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:30

Waarom is dat zo raar? Er wordt aangeraden om je handen te wassen.
Met de milde zeep van een B fabrikant zal denk ik weinig virus wegwassen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:34

Ik hou het wel bij mijn detolzeepje (geur :+:).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:35

Idd, om een normale hygiëne toe te passen. Niet panish elke 5 minuten naar de kraan te lopen en met hevige zeep je handen schoon te schrobben. Zoals ik al zeg, op je huid zitten natuurlijk bacteriën die bijdragen aan de bescherming van je huid. Als je je handen te vaak en te agressief wast, was je deze bacteriën weg en loop je juist risico om schadelijke bacteriën op te pikken omdat je huid nu "vrij is" en deze bacterien dus geen "concurrentie" ervaren van de onschadelijke bacteriën.

Gewone normale hygiëne is gewenst. Dus handen (normaal) wassen met zeep na het toilet en voor het bereiden van eten. Maar je hebt altijd mensen die in paniek hun handen gaan schoon schrobben bij elke gelegenheid die ze krijgen, en dat is dus niet nodig en zelfs onverstandig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:45

Bron: Nu.nl

Geen ontspanning

De wereldgezondheidsorganisatie WHO ziet geen reden voor ontspanning wat betreft de varkensgriep. Volgens de WHO is er geen bewijs dat de verspreiding van het virus zich verlangzaamt.

Griepdeskundige Keiji Fukuda van de VN-organisatie stelde woensdag dat het niet is uitgesloten dat de WHO alarmfase 5 moet instellen wegens een mogelijke dreiging van een wereldwijde epidemie. De WHO kent in totaal zes fases.

Vluchten EU

De Europese Unie overweegt een reisverbod voor Mexico in verband met de uitbraak van de Mexicaanse griep. Europees Commissaris Benita Ferrero-Waldner (Buitenlandse Zaken) heeft dat woensdag gezegd.

''Ze overwegen een stop op alle reizen naar Mexico en het desinfecteren van vliegvelden'', zei ze tegen het persbureau Reuters.

Donderdag komen de EU-ministers van Volksgezondheid bijeen in Luxemburg om zich over de situatie rond de Mexicaanse griep te beraden.
--------------------

Overigens raad de WHO wel aan om juist zo vaak mogelijk de handen te wassen. De meeste mensen hoesten met hun hand voor de mond, die hand raakt vervolgens deurknoppen en allerlei andere dingen aan. Dus niet alleen na toiletbezoek, maar vooal ook na bezoek van openbare gelegenheden (winkels, restaurants etc. etc.) je handen wassen wordt geadviseerd.

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:47

serieus ik vind dit echt lijken op I Am Legend,weet je wel,een virus in 2009 dat de mensheid uitroeit xD
vind het sowieso wel eng maarjaa als het hier is blijf ik binnen!of ga met een mond kapje lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:49

Het jongetje die als eerste het 'virus' zou hebben gehad is weer helemaal gezond...

Onze huwelijkreis gaat naar mexico in juni :=

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:49

Wat houdt fase 5 en 6 in?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:53

Fase 1: Er is niets bijzonders aan de hand.

Fase 2: Een dierlijk griepvirus heeft mensen geïnfecteerd. Er is daarom sprake van een mogelijke pandemische dreiging.

Fase 3: Een dierlijk of menselijk-dierlijk virus heeft kleine groepen mensen geïnfecteerd, maar de overdracht van mens op mens is nog niet zodanig dat hele gemeenschappen worden bedreigd.

Fase 4: Er is sprake van geverifieerde mens-op-mens-overdracht van een dierlijk of dierlijk-menselijk virus dat in staat is op ‘gemeenschapsniveau’ een uitbraak te veroorzaken. Dit betekent een significante verhoging van het risico op een pandemie, maar betekent nog niet dat een pandemie onvermijdelijk is.

Fase 5: Er is sprake van mens-op-mens-verspreiding van een virus in ten minste twee landen in dezelfde WHO-regio. Het uitroepen van deze fase is een sterk signaal dat een pandemie ophanden is, en dat de tijd om maatregelen te treffen kort is.

Fase 6: Het virus is in nog een land op gemeenschapsniveau uitgebroken in een andere WHO-regio. Er is een pandemie aan de gang.

De post-piekperiode: Het aantal ziektegevallen neemt af. Pandemieën kunnen echter in golven komen, dus landen moeten zich voorbereiden op een volgende golf ziektegevallen.

De post-pandemieperiode: De griepactiviteit is terug op het normale niveau. Maar waakzaamheid en het bijwerken van de pandemie-draaiboeken is gewenst.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:58

Mijn vriend is net terug uit Mexico. In het vliegtuig waren er geen voorzorgsmaatregelen. Heb thuis wel gevraagd of hij geen koorts had. Verder kan je weinig doen denk ik. Ben zelf goed gezond en hoop dat ik bij een evt besmetting het wel overleef. Wel hebben we besloten om niet binnenkort bij zijn ouders langs te gaan. Die zijn beide al op leeftijd en longpatient. Dat is onze enige voorzorgsmaatregel. Denk dat je verder ook weinig kan doen. Paniek lijkt me niet nodig.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:07

ook ik vind het een eng idee ;(

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:31

Hoe lang zal zoiets duren?? Voordat alles onder " controle " is?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:38

ThePast03 schreef:
Katja schreef:
Dat lijkt me niet echt relevant. Het gaat erom dat het afweersysteem in de leeftijd van 20-40 jaar het sterkste is en dat geeft ook weer bepaalde risico's.
Mijn nichtje heeft er een heel interessant proefschrift over geschreven zal eens vragen of dat ook ergens online staat.

Waarom niet relevant? Pfeiffer is toch ook een virus?

Die leeftijdsgroep is het meest actief (soms te actief wat de weerstand niet ten goede komt), komt het meest in aanraking met grote groepen mensen en hebben bijvoorbeeld minder virussen doorstaan (en daar dus weerstand tegen opgebouwd) dan bejaarden.
Pfeiffer is een virus wat 80% van de bevolking krijgt en daardoor hebben de meeste mensen daar antistoffen tegenvoor hun 20e. Dit virus is onbekend voor het lichaam en heeft daarom een ander effect.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:48

Vind dit wel eng hoor

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:56

Ik vind voorlopig alle heisa van de media eromheen erg overtrokken.
Paniekzaaien is echt nergens voor nodig.
Voor alsnog lijkt het minder dodelijk dan aanvankelijk werd gevreesd.
En wat een eventuele tweede golf gaat veroorzaken, tja, dat kun je toch nooit met zekerheid voorspellen.

Let wel, ik zeg niet dat het virus etc. niet in de gaten gehouden moet worden en afraden om naar mexico-stad af te reizen, lijkt me niet zo gek, maar om nu in paniek te zijn omdat je een uitje naar Duitsland hebt gepland, lijkt me spijkers op laag water zoeken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:41

Zojuist heeft de WHO in een persconferentie (nu nog bezig, live op CNN) de alarmfase verhoogd van fase 4 naar fase 5

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:59

ThePast03 schreef:
Bron: Nu.nl

Geen ontspanning

De wereldgezondheidsorganisatie WHO ziet geen reden voor ontspanning wat betreft de varkensgriep. Volgens de WHO is er geen bewijs dat de verspreiding van het virus zich verlangzaamt.

Griepdeskundige Keiji Fukuda van de VN-organisatie stelde woensdag dat het niet is uitgesloten dat de WHO alarmfase 5 moet instellen wegens een mogelijke dreiging van een wereldwijde epidemie. De WHO kent in totaal zes fases.

Vluchten EU

De Europese Unie overweegt een reisverbod voor Mexico in verband met de uitbraak van de Mexicaanse griep. Europees Commissaris Benita Ferrero-Waldner (Buitenlandse Zaken) heeft dat woensdag gezegd.

''Ze overwegen een stop op alle reizen naar Mexico en het desinfecteren van vliegvelden'', zei ze tegen het persbureau Reuters.

Donderdag komen de EU-ministers van Volksgezondheid bijeen in Luxemburg om zich over de situatie rond de Mexicaanse griep te beraden.
--------------------

Overigens raad de WHO wel aan om juist zo vaak mogelijk de handen te wassen. De meeste mensen hoesten met hun hand voor de mond, die hand raakt vervolgens deurknoppen en allerlei andere dingen aan. Dus niet alleen na toiletbezoek, maar vooal ook na bezoek van openbare gelegenheden (winkels, restaurants etc. etc.) je handen wassen wordt geadviseerd.

HeHe! *\o/*

Hadden ze meteen moeten doen :roll:

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:11

Ik blijf het paniekzaaien vinden aangezien andere griepvirussen jaarlijks ook enorme aantallen doden veroorzaken waar nooit niemand het over heeft. En er zijn nog veel meer akelige ziektes op de wereld waarop het risico nog altijd veel hoger is.
Als je echt ergens van wakker wil liggen dan is de enorme snelheid waarmee momenteel het regenwoud verwoest wordt, terwijl dat direct verbonden is met de mogelijkheid tot alle leven op deze planeet een veel enger idee.
Daar is zo`n griepje niks bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:15

Om eerlijk te zijn ben ik best paniekerig, en ja ook om de oerwouden en het broeikas effect. Wij zelf merken daar nu ook al veel van maar laten we het ontopic houden.

Ik vind een grieppandemie echt eng! Of ik kijk gewoon teveel discovery daar hebben ze al eerder programma's hierover gehad. En als ik het goed heb gaat een pandemie nu veel sneller doordat mensen vliegen, en dat vliegtuig zit een bepaalde airco die het nog erger maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:16

Nou, ik denk dat je het niet zo moet opblazen. Volgens mij ga je er als gezond mens, die in Nederland woont, met een goede weerstand, niet zo snel aan dood hoor. :P

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:18

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik blijf het paniekzaaien vinden aangezien andere griepvirussen jaarlijks ook enorme aantallen doden veroorzaken waar nooit niemand het over heeft. En er zijn nog veel meer akelige ziektes op de wereld waarop het risico nog altijd veel hoger is.
Als je echt ergens van wakker wil liggen dan is de enorme snelheid waarmee momenteel het regenwoud verwoest wordt, terwijl dat direct verbonden is met de mogelijkheid tot alle leven op deze planeet een veel enger idee.
Daar is zo`n griepje niks bij.

Wat is er paniekzaaien aan dat de WHO er bovenop zit en de wereld op de hoogte houdt? Dat is alleen maar goed.
Het verschil met de bekende griepvirussen is dat die niet zo snel wereldwijd verspreiden en dat dit een hele nieuwe variatie is.

Dat er andere dingen gebeuren die jij erger vindt wil niet zeggen dat het wel belangrijk is dat dit in de gaten gehouden wordt en vooral in de hand gehouden wordt.

Een pandemie wil niet zeggen dat er veel mensen doodgaan, wel dat er wereldwijd veel mensen ziek gaan worden.
De meeste paniek ontstaat bij mensen die blijkbaar niet precies begrijpen wat er aan de hand is, niet bij de media tot nu toe. ;)

Babico als je eerst het hele topic even doorleest wist je dat goede weerstand er in dit geval heel weinig toe doet.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:22

ThePast03 schreef:
Shiloh schreef:
dat het van mens op mens verspreid dat was inderdaad al duidelijk, maar ik had het over de MATE van verspreiding. Hoe makkelijk het verspreid.

Ik bedoel, van de vogelgriep vorig jaar was ook duidelijk dat mens op mens verspreiding mogelijk was. Woehoo, het is welliswaar 1 keer gebeurd! dat was ook mens op mens verspreiding, maar dat was niet zo dramatisch.

Dit is niet te vergelijken met de vogelgriep.

Deze kaart was een paar dagen geleden nog bijna leeg, moet je nu eens kijken. Vind ik toch wel een behoorlijk snelle verspreiding hoor.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... rce=embedl

ach meid, hou toch op met die map, denk je werkelijk dat er iemand zit op 24/7 te updaten en bij te houden? en iedereen zich met een griepje aanmeld daar? geloof me, er zullen er vast wat meer zijn, en er zullen er veel meer overleefd hebben dan er zijn doodgegaan, maar nee dat zeggen ze niet! tis veel belangrijker dat er 80 dood zijn gegaan dan 30.000 overleeft bijwijze van.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:27

Hier merk ik wel dat de media loopt te paniekzaaien. Dat trekt natuurlijk kijkcijfers. Tuurlijk moet de WHO zoiets in de gaten houden, maar steeds een half journaal hierover op tv is ook weer wat overdreven.