Vitamine B12 tekort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:49

Ik zit ongeveer met het omgekeerde dilemma. Folium blijft laag, maar niet té laag. B12 is nu op peil (>1000). Ga ik folium bijslikken, ja of nee. Volgens de HA is het niet te laag, maar hoor toch geluiden dat het B12 ook beter functioneert als je B11 (folium) hoger is.
Zeker als je denkt aan het feit dat teveel folium ook niet goed is..
Ik zit dus in een dubio.. haha

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:02

Ik zou het gewoon proberen Maaike. Ze raden een folium aan van boven de 20 als je spuit en daar zit je nog lang niet. Ik voel het als ik pijn in mijn mond krijg, dan zit ik te laag met folium en moet ik dus bijslikken.
Als ik zenuwpijn in mijn grote teen krijg, dan moet ik b12 spuiten. Wordt daar nu wat alerter op.

Wacht nog steeds op mijn D3. Moest naar een ander lab. Hoop dat het er morgen is.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:58

Dank voor je reactie Anke!
Ik denk ook dat ik morgen even naar de drogist ga en het gewoon even probeer.
Is er dan nog een bepaalde dosering, mg of merk die ik het beste kan gebruiken?! Ik voel me hiermee echt een leek, haha.

Ik hoop morgen m'n uitslagen in de brievenbus te vinden!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:04

Maaaike schreef:
Dank voor je reactie Anke!
Ik denk ook dat ik morgen even naar de drogist ga en het gewoon even probeer.
Is er dan nog een bepaalde dosering, mg of merk die ik het beste kan gebruiken?! Ik voel me hiermee echt een leek, haha.

Ik hoop morgen m'n uitslagen in de brievenbus te vinden!

Ik gebruik die van Solgar en die bevallen me heel goed.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:10

Ohja, dat had je al eens gezegd geloof ik.. :o?
Thnx in ieder geval!
Ik zal morgen eens gaan kijken wat ze hebben!

Marjo_Wystan

Re: Vitamine B12 tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 08:42

Hellow; vraagje hoort je dokter alleen op vitamine b12 tekort te testen?

Ik ben nu daar alleen op getest (en het was goed; 400) maar heb ook een keer ergens gelezen dat ie ook op ijzer e.d. moet testen... nu wee tik niet meer waar en of dat zo betrouwbare site oid was natuurlijk :S

Uitslag: Had eerst 105, toen 154, nu 3 a 4 maanden geen injecties; 400; dus alles is in orde en krijg geen injecties....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:27

Allereerst: Je arts MOET niks. Aan de hand van je verhaal maakt je arts een inschatting van wat het meest waarschijnlijk is. Twijfel jij zelf, dan ozu je zelf eventueel kunnen vragen m je ijzer even te laten testen. Dat kan meestal bij de huisarts zelf, en de meesten doen daar niet moeilijk over.

Dan een vraag van mijn kant: De uitslagen onderaan je berichtje, zijn dat uitslagen van de B12? En begrijp ik het goed als die omhoog gehaalt zijn met injecties, die nu gestopt zijn? En je dus nu, na een periode van 3 á 4 maanden zonder injecties, op een waarde van 400 zit, je helemaal geen injecties zijn? Of haal ik nu dingen in je verhaal door elkaar?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:51

Lalidan schreef:
Dan een vraag van mijn kant: De uitslagen onderaan je berichtje, zijn dat uitslagen van de B12? En begrijp ik het goed als die omhoog gehaalt zijn met injecties, die nu gestopt zijn? En je dus nu, na een periode van 3 á 4 maanden zonder injecties, op een waarde van 400 zit, je helemaal geen injecties zijn? Of haal ik nu dingen in je verhaal door elkaar?

Ik begrijp het ook zo; ze had 105, injecties gekregen en nu na 3 a 4 maanden zonder injecties zit ze op 400. Ik denk dus dat je geen dingen door elkaar haalt, zo begrijp ik het ook ;)!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:04

Zo, net mijn revalidatie-arts gesproken en hem alles voorgelegd. Hij weet dat ik geen piepert ben, dus hij nam me gelijk serieus. Ik ben gelijk doorgestuurd naar de interne geneeskunde om daar weer alles opnieuw te laten onderzoeken. Heb ook gelijk een afspraak kunnen maken. Dan kan ik alles voorleggen, incl het verhaal over de B12. Toch fijn als er iemand naar je luistert :)

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:49

Lalidan schreef:
Allereerst: Je arts MOET niks. Aan de hand van je verhaal maakt je arts een inschatting van wat het meest waarschijnlijk is. Twijfel jij zelf, dan ozu je zelf eventueel kunnen vragen m je ijzer even te laten testen. Dat kan meestal bij de huisarts zelf, en de meesten doen daar niet moeilijk over.

klopt, ik had 105, toen wilde mn dokter toch nog een keer testen om te kijken of t geen momentopname was, toen had ik 150, ik heb toen 5 x geprikt, elke week. 3 a 4 maanden gestopt en nu is t 400, dus goed, dus het is geen b12 tekort. ikdacht alleen dat ik misschie n eindelijk te horen kreeg waarom ik zo moe was en van die ontzettende onredelijke buien kan hebben.. dat is t dus niet, en ded okter zei dat ik dan nog eens kan langskomen, maar ik weet niet of t zin heeft om erover te praten. ik ben op alles al bijna wel getest.

nu had ik dingen gelezen en vraag ik of t zin heeft om weer naar de dokter te gaan. ik denk zelfs aan een andere dokter zoeken? maar misscchien zit t in mijn hoofd?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:19

Wat een domme redenatie van je arts.
Je waarde was 150. Na een aantal injecties stijgt de waarde, maar de waarde zegt dan eigenlijk niet zoveel meer. Mijn waarde ligt een week na het prikken op 1475. Er staat dan altijd een sterretje achter dat het te hoog is. De waarde zegt alleen niet zoveel meer, omdat hij zo hoog is door injecties.
Na een paar weken daalt de waarde vanzelf. Als jij lang genoeg wacht, komt jou waarde vanzelf wel weer op de 150. Ik zou hier niet mee akkoord gaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:26

Zo, mijn hele post er weer uitgegooid :o
Had mooi een verhaal getypt, tot ik 1 ding zie waar ik ineens nog mijn vraagtekens bij zet voor ik zo'n stellige post hier neer zet.

Jij had eerst een waarde van 105, toen een waarde van 155. In die tussentijd heb je géén injecties gehad?? Hoeveel tijd zat er tussen die twee waarden? Gebruik je bepaalde medicijnen voor je maag of je darmen? Heb je aandoeningen aan je maag of je darmen?? Ben je strikt vegatrisch of veganistisch??
Al deze vragen hoef je natuurlijk niet hier te beantwoorden, maar zijn in elk geval dingen om voor jezelf even bij stil te staan.

Je arts zit er in elk geval naast als hij zegt dat je klachten niet door B12 tekort kunnen ontstaan. zowel 105 als 150 zijn beiden veel te laag. Het verwonderijke is alleen, dat je waarde wel vanzelf omhoog gegaan is. Een volledige opnamestoornis heb je dus niet. Er is dus een kans aanwezig dat er een onderliggende oorzaak is, waarom jouw B12 momenteel zo laag is. Desondanks speelt die onderliggende oorzaak al zeer lange tijd.

Ik zou als ik jou was naar je gevoel luisteren. Zelfs als een onderliggende aandoening of voedingspatroon de oorzaak is, moet je B12 aangevuld worden. En dat gedurende minstens een jaar. Met een waarde van 105 heb je al best kans op neurologisch schade namelijk. Dus of naar je eigen arts terug en vragen om de injecties, of naar een andere arts. En misschien kijken of je een verwijzing voor een internist kan krijgen, om te zien of die kan achterhalen wat de reden van jouw tekort is.

Succes!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:55

eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik heb gedaan tussen die waardes van 105 en 155..(zaten ongeveer 3 maanden tussen geloof ik, ik zal het even moeten navragen). Ik had 105, maar de dokter heeft pas 3 maanden later aangegeven dat ik nogmaals geprikt moest worden. En heb dus niet opgelet wat er in de tussentijd gebeurd is en wist helemaal niets van vitamine b12. Ik slik geen medicijnen, de dokter gaat mijn geen injecties oid geven heeft hij aangegeven. 155 vond hij eigenlijk al goed, maar omdat ik eerder een waarde van 105 had, wilde hij toch die injecties proberen.

Het erge is, dat ik het gevoel krijg van "had ik maar nooit een injectie genomen!" dit omdat ik me nog slechter voel als voorheen, val in slaap :Z als ik ga zitten, soms tijdens werk, soms tijdens praten. Het is zo'n ontzettend versuffende slaap, alsof ik mega veel slaappillen of pijnstillers oid heb genomen.

Ik ga mn dokter wel opbellen, ik ga alleen niet zomaar langs. Vorige keer kwam ik er met een slechter gevoel uit. Hij heeft alleen maar gepraat met me en daarna zei hij: heb je relatieproblemen? geldproblemen? ik zou er toch maar over na gaan denken want je bent overal al op getest.. en je gaat op een gegeven moment echt aan jezelf twijfelen... das het rare... dan krijg ik het idee dat ik zo'n meisje ben die om aandacht verlegen zit en dat ik maar iets verzin ofzo...

over dat maag/darmen; ik zou het niet weten, nooit op getest, ik kan alleen niet heel goed naar de wc, dat weet ik wel :o

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 10:59

Vervelend zo'n arts.

Overigens kan je op twee manieren reageren op de injecties: sommige mensen voelen zich direct een stuk beter, bij anderen mensen verergeren juist de klachten. Maar dat je het nu even niet meer weet, kan ik me voorstellen.

Ik antwoord je pb even, oké?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:13

Ik zat net iets onder de 105 en heb wel degelijk neurologische klachten.
Je zou binnenkort nog eens kunnen testen, net wat Ankem zei.
Mijn waarden ligt na het prikken ook rond de 1400.. Maar als ik even wacht, zakt ie vanzelf weer omlaag!

Ik kreeg (na de opstartdosis) ook niet de hoeveelheid prikken die ik wilde.. Toen kreeg ik de reactie die jij ook kreeg; zomaar in slaap vallen etc. Dat was op de momenten dat de injectie uitgewerkt was en ik een nieuwe nodig had. Ben toen gaan overleggen en inmiddels prik ik veel en veel meer.

Dat jij van 105 naar 155 ben gegaan is natuurlijk raar, maar 155 kan wel degelijk klachten geven!
Als je nu gaat prikken (na al die maanden geen injecties) bestaat de kans dat je weer onder de 155 zit..
Ik zou hiermee, net als Ankem, niet akkoord gaan.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:28

Is het wel via het zelfde lab: gegaan ?
Kan nog wel eens verschillen

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:32

onne schreef:
Is het wel via het zelfde lab: gegaan ?
Kan nog wel eens verschillen

Dat kan inderdaad ook ja. Zou het dan zoveel verschillen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:34

Ik ga maandag weer mn bloed laten testen. Ben benieuwd. Ik slik nu sinds anderhalve maand dagelijks een b12 pilletje van de drogist, omdat ik mijn waarde wat laag vond. Ik had namelijk 179 pmol/l afgelopen november. En een ferritinegehalte van 16 µg/l na ruim 3 maanden ijzer slikken. Mijn foliumzuur zat op 14.9nmol/l, dus die is wel goed.
Maar ik las op stichtingb12tekort dat B12 met foliumzuur en b6 ook zorgt voor opname van ijzer. Dus ik ben echt heel nieuwsgierig wat ik mijn waarden nu zijn :+

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:50

hmm, jullie geven me wel een steun in de rug bij de dokter bellen maandag, dank jullie wel :D

Nog even een vraag tussendoor, algemene hoor; kunnen jullie tegen zoetstoffen?

Als ik bijv. een glas cola light of andere drank met zoetstof drink, sta ik een half uur later te trillen op mijn benen, voelt het alsof ik al lang niet gegeten heb, en ben ik draaierig en heb geen krachten meer lijkt wel. Is dit herkenbaar of ben ik de enige :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:37

Zoetstoffen smaken mij te chemisch, dus ik vermijd ze liever.

Kijk even wat voor zoetstof er in je cola zit, aspertaam is bv een beruchte als het gaat om klachten.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:16

Woow! Krijg net de uitslag van m'n B12 waarde op dit moment.. >3689!
Behoorlijk hoog.. Gelukkig maar, want hij bleef voorheen met prikken erg laag.
Lekker doorgaan met prikken, misschien iets afbouwen.. maar enkel wanneer m'n lichaam ook aangeeft dat het kan (prik nu elke week).
Ferritine is nu ook véél beter (49). Alleen folium is nog wat laag (9.8).
B1, B6 en vitamine D is nog niet binnen.
Laatst bijgewerkt door Maaaike op 03-03-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:18

Ik had die zelfde klachten en ging dus ook naar de arts om bloed te laten prikken op vit B12. Nu bleek bij mij de vitamine B12 zelfs aan de hoge kant te zijn, maar bleek mijn schildklier te traag te werken. Dit veroorzaakt de zelfde klachten.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:19

Jup, dat kan inderdaad dezelfde klachten geven!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:14

Wacht ook al 2 weken op mijn d3. Lab had achterstand en kon nog wel een week duren. En bedankt!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:32

ankem schreef:
Wacht ook al 2 weken op mijn d3. Lab had achterstand en kon nog wel een week duren. En bedankt!

Mijn D hadden ze ook nog niet! Lekker stom! Bij jou is het nog langer geleden, dus jij mag hm eerst krijgen ;)!