Donor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donor, ja of nee?

Ja, want..
119 (65%)
Nee, want..
27 (14%)
Ik ben er nog niet over uit
36 (19%)

Totaal aantal stemmen: 182

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:28

Volgens mij ging het erom dat als persoon A. overleden is,en zijn donorkeuze als 1. heeft opgegeven,dan de familie dat niet meer terug kan draaien.

Als de betreffende persoon nog lééft,zal hij/zij dat zelf moeten uitvechten met zijn familie,maar dat is wat anders.
Ookal zijn ouders van een 18+ persoon het er niet mee eens,ze kunnen het je nooit verbieden.
Wel kan iemand zijn keuze laten beïnvloeden door de mening van familieleden.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:29

gomir schreef:
Daarom is het ook zo belangrijk om over dit soort zaken met je familie te praten, dat maakt het bij een eventueel overlijden een stuk minder moeilijk voor iedereen.

Dat is ook absoluut waar!
Gelukkig weten mijn ouders en vriend mijn keuze en staan daar ook achter...
Is natuurlijk altijd afwachten hoe ze reageren als het echt zover is.. maar ja..

Keuze van mijn vriend ben ik overigens niet zo happy mee, maar hij wil het dus ik respecteer het toch :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:33

En keuze 2 is daarom ook echt een vaststaand feit, daar kan geen nabestaande nog iets aan veranderen na je dood.
(anders zou het hele registreren natuurlijk ook geen zin hebben)

Sting

Re: Donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:39

Ja, ik ben donor. Ik heb er dan toch niks meer aan, en voor anderen kan het levensreddend zijn. Dus waarom niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:24

gomir schreef:
En keuze 2 is daarom ook echt een vaststaand feit, daar kan geen nabestaande nog iets aan veranderen na je dood.

Waarom wordt keuze 1 dan niet helemaal op dezelfde manier behandeld? (En zou het niet zo zijn dat mensen zo vreselijk veel verzet blijven tonen omdat het blijkbaar loont?)

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:02

Shadow0 schreef:
gomir schreef:

Waarom wordt keuze 1 dan niet helemaal op dezelfde manier behandeld? (En zou het niet zo zijn dat mensen zo vreselijk veel verzet blijven tonen omdat het blijkbaar loont?)

hoe bedoel je dit precies?
dat je ondanks dat je aangeeft donor te willen zijn, je nabestaande wel wat te zeggen hebben? of begrijp ik je nou verkeerd? en miss. kan je dit dan ook uitleggen? gezien dit mij niet logisch lijkt dat dit gebeurt.

mocht je wat anders bedoelen....dan heb ik je opm. echt verkeerd begrepen.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:46

Nee, want......

Ja, ik weet het, maar dit is weer eens iets dat de goede onder de kwaden moeten lijden.

Ik zou er niet aan moeten denken om iets van mijn lichaam waar ik altijd met respect mee om bent gegaan, af moet staan aan iemand die geen respect heeft voor zijn eigen lichaam.(roken, drinken, drugs e.d.).

Als je vast kon laten zetten dat mijn organen naar iemand gaan die het echt nodig heeft en er echt niets aan kan doen, dan zonder er over na te denken.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:48

Ik denk dat de mensen waar jij het over hebt, de mensen die geen respect voor hun lichaam heeft, maar een heel klein deel van alle orgaanbehoeftigen is..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:44

ik heb respect voor mijn lichaam.. maar drink etc wel eens.. Beetje rare opmerking. Alsof ik dan jouwn orgaan niet zou mogen hebben..:S

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:51

Maar waarom zou je omdat er een heel kleine kans bestaat dat je organen in de voor jouw ogen verkeerde mensen belanden, de hele rest die het wèl nodig heeft en er niet voor gekozen ook in de kou laten staan? Geef je geen orgaan, ok dan krijgen de mensen aan wie je het wilt geven ook zeker niet, maar de mensen die het wel nodig hebben ook zeker niet. Geef je wel, dan geef je tenminste die mensen nog een kans. (en je kan ook wel discussieren over het feit hoe 'vrijwillig' je lichaam kapotmaken dmv een verslaving is).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:54

hoe hoe je nou weten welke mensen er in jouwn ogen "goed of slecht" zijn? Voor hetzelfde geld hebben ze een orgaan van jou en krijgen ze een maand later een autoongeluk.. Ik vind het een kromme beredenering..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:57

De eisen om een donor orgaan te krijgen zijn ook enorm.
Je krijgt niet zomaar elke 5 jaar een levertje omdat je zonodig een krat bier per dag wil zuipen :n
Zo werkt het helemaal niet.

En idd,je kan een ongeluk krijgen,het orgaan kan afgestoten worden,of iemand heeft aids en sterft vroegtijdig.

Maargoed,iedereen zijn redenen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:10

Precies, maar ik vind het altijd jammer als er mensenlevens op het spel staan omdat sommige mensen een mening hebben gevormd aan de hand van verkeerde info of er gewoon niet fatsoenlijk over hebben nagedacht.

Als het je zo hard tegensteekt en je wilt ècht ècht voor al het goud van de wereld niet dat een (ex)-verslaafde ooit een orgaan krijgt ok, jouw keuze. Maar dat is zoals gezegd niet zo simpel als sommige mensen denken.

Zelfde als het argument 'ik vind het een vies idee om mijn organen nog in een andere lichaam te hebben'. Dat is een doenbaar idee als je gelooft in een hiernamaals, als je gelooft dat je ze na je dood nodig hebt of dat je er nog over kan nadenken...maar er zijn mensen die dit vinden terwijl ze helemaal niet geloven in een leven na de dood. Wat maakt het dan nog uit dat iemand ander je organen heeft, je bent er toch niet meer om er over te piekeren?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:13

ik vind overigens de tegenargumenten niet heel sterk.. Lijkt wel alsof mensen idd niet goed geinformeerd zijn, of gewoon zoiets hebben van "jakkes" Ieder moet t natuurlijk zelf weten, maar pff.. Echt.. Als iedereen nog meer wist, en beter erover na zou denken.. zouden zoveel meer mensen geholpen kunnen worden..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:15

moos24 schreef:
Nee, want......

Ja, ik weet het, maar dit is weer eens iets dat de goede onder de kwaden moeten lijden.

Ik zou er niet aan moeten denken om iets van mijn lichaam waar ik altijd met respect mee om bent gegaan, af moet staan aan iemand die geen respect heeft voor zijn eigen lichaam.(roken, drinken, drugs e.d.).

Als je vast kon laten zetten dat mijn organen naar iemand gaan die het echt nodig heeft en er echt niets aan kan doen, dan zonder er over na te denken.

Jammer want na die man die misschien niet helemaal heeft geleefd volgens de maatstaven van de huidige maatschappij, staat een jonge moeder op de wachtlijst, die graag haar kinderen wil zien opgroeien :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:38

Maar die man, die rookt en drinkt, kan best ook heel veel goeds hebben gedaan. En die moeder kan haar kinderen gekregen hebben na een paar onvoorzichtige nachten met onbeschermde seks met vreemden... Wie bepaalt wat de waarde van een leven is? Goed en fout zijn niet altijd wat ze lijken.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:46

Dus omdat die vrouw misschien via onbeschermde seks aan haar kinderen gekomen is, mag geen donorlever, of iets dergelijks, ontvangen?
Komop.. Als je mensen kan redden als je dood bent doe je dat toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:51

xTamara schreef:
Dus omdat die vrouw misschien via onbeschermde seks aan haar kinderen gekomen is, mag geen donorlever, of iets dergelijks, ontvangen?
Komop.. Als je mensen kan redden als je dood bent doe je dat toch?

Ik vind inderdaad dat iedereen recht op leven heeft, en dat het niet aan ons is om te bepalen wie 'goed genoeg' leeft om door te mogen gaan.

Maar als je als eis stelt dat alleen mensen die voorzichtig met hun lichaam zijn, recht hebben op een donororgaan, dan zou je ook die moeder van de kinderen wel eens uit kunnen sluiten. En dat was misschien weer niet de bedoeling?

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:54

Ik vind niet dat je kan zeggen, jij hebt niet goed geleefd dus jij krijgt geen orgaan van mij.
Iedereen maakt sws fouten.. De mensen die hun nieren e.d. afstaan zijn ook niet perfect, zijn misschien ook wel een paar keer dronken geweest.
Iedereen verdient het, in mijn ogen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:56

ja hoor, ik ben wel donor. Als ik zelf ziek zou worden zou ik ook graag een donor-orgaan willen ontvangen, dus dat lijkt me reden genoeg. Om die reden ben ik ook bloed-donor. heb gister weer gegeven. Kleine moeite, en voor iemand waarschijnlijk heel belangrijk.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:59

juval schreef:
ja hoor, ik ben wel donor. Als ik zelf ziek zou worden zou ik ook graag een donor-orgaan willen ontvangen, dus dat lijkt me reden genoeg. Om die reden ben ik ook bloed-donor. heb gister weer gegeven. Kleine moeite, en voor iemand waarschijnlijk heel belangrijk.

Ik heb gisteren ingevuld dat ik het inderdaad wil worden.
Doe hem vandaag op de post..
Bloed zou ik inderdaad ook graag willen ontvangen maar ik ben zelf geen bloeddonor.
Ik val al flauw als ik een klein prikje in mijn vinger krijg om te kijken of ik bloedarmoede heb, dus ik wil geen grote naald in mijn lichaam.
Ik heb geen zin om helemaal beroerd te worden tijdens het bloed afstaan.
Ik zou ook niet weten welke bloedgroep ik heb.