Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:36

Tuurlijk moet je kritisch kijken Snoompje, maar ik denk dat als je bij elke arts en weet ik veel geweest bent en de enige oorzaak is autisme dat het dan wel duidelijk is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:43

Natuurlijk is het niet iedere keer dat je moe bent af te schuiven op autisme maar feit is en blijft dat mensen met autisme veel meer bezig zijn met nadenken over van alles en nog wat en dus ook sneller moe zijn.

En in mijn geval en wat ik hier in sommige verhalen wel een beetje herken is dat juist door de drang om het toch allemaal voor elkaar te willen krijgen, sommigen zich best wel eens een beetje voorbij lopen en dan stort je gewoon even in ja!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:47

@robijntjah: wat jij in je laatste zinnen omschrijft is misschien ook meer typisch voor vrouwen met autisme, we voelen denk ik meer de drang om "normaal" te zijn, wat dus enorm veel energie kost.
Overigens reageren de deskundigen die ik spreek over autisme heel "normaal" op die vermoeidheid.
Niet meer als logisch volgens hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:30

Dat denk ik ook!
Klopt, bij mij ook!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:20

Ik kom ook weer even kijken..
Inmiddels heb ik medicijnen gehad, waar ik behoorlijke bijwerkingen van kreeg en nog steeds heb. (2 dagen na laatste capsule)
Dat is niks, misselijk, hoofdpijn, duizeligheid, suf, verschrikkelijk zweten. Echt hondsberoerd word ik ervan.

In de grote vakantie is er een wonder gebeurt. :D
Ik heb gevlogen bij een vreemde school in een vreemd land met vreemde mensen. *D
Het is aardig goed gegaan gelukkig. :D

Nu ben ik weer thuis.
Vandaag zou het niet vliegbaar zijn maar ze zouden wel even spullen bekijken op het veld.
Ik sprak met degene waar ik in het voorjaar mee naar de vogezen ben gereden vanmorgen.
Dat het imiddels zes weken geleden was dat we voor het laatst gevlogen hadden, en vooral dat dat te lang is als verslaafde. :D
Toen kwam hij met de opmerking dat hij een oplossing had:
Hij gaat vrijdag richting slovenié en als ik wilde mocht ik wel mee. :D

Na zonder verwachtingen gebeld te hebben naar huis, zouden ze het er over hebben.
Nu ga ik waarschijnlijk vrijdag voor een week richting Slovenié om te vliegen! :oo
Een cursus van een nederlandse school, verblijf moet je zelf regelen. Ik ga met hem mee.
Ik heb in hem alle vertrouwen, hij weet hoe ik in elkaar steek en met ieder ander zou ik niet eens willen.
Dit is een flinke stap, de laatste vakantie was 750 km, dit is 1300 kilometer van huis.
Hij vond het wel leuk als ik mee zou gaan en ik ga hoogstwaarschijnlijk ook! :oo :):) *\o/*

Vanmorgen had ik dit nooit gedacht.

MOON GOES SLOVENIÉ!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Dapper he? AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 18:19

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:43

moonfish13: super!!!! Veel plezier daar :D . Heb jij ook dat je de eerste dag(en) van een vakantie altijd wat van slag bent?

Marjoow: ik zal eens lezen :) .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:55

ijssnuiver schreef:
moonfish13: super!!!! Veel plezier daar :D . Heb jij ook dat je de eerste dag(en) van een vakantie altijd wat van slag bent?

Marjoow: ik zal eens lezen :) .

Altijd, dat heb ik deze vakantie ook weer gehad, eigenlijk is dat niet meer goedgekomen.
Vandaar ook nieuwe medicijnen.

Echter is het met dit soort vakanties zo dat je zo lang weg bent dat ik gelukkig niet veel tijd heb om van slag te zijn.
Als ik tijd heb om na te denken gaat het veel sneller fout. Van half negen tot minimaal 8 uur weg zijn is heel normaal in deze sport.
Dan ben ik allang blij dat ik even rust heb.

Ik ga ook met een eigen tent, dat scheelt al héél veel. Met een huisje is het helemaal feest. :Z
Nu is degene die ik ga wel heel kalm, een gepensioneerd iemand. Ik vertrouw hem 100%.
Best wonderlijk voor zolang ik hem nu ken.
Hij heeft me meegemaakt toen ik nog veel slechter was als ik nu ben en vind het nog steeds gezellig om mij mee te hebben.
Ik ben eigenlijk een beetje verbouwereerd dat het zomaar zo makkelijk gaat.. Ik ben zo gewend dat alles veel gedoe is.. :\

Marjoow: Je hebt meer schrijftalent als ik. :D

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:16

Gister is onze dochter teruggekomen van ponykamp.
En ze heeft het deze keer behoorlijk naar haar zin gehad.
Alles was nu gewoon een stuk bekender, ze ging nu voor de 2e keer heen.
En in het voorjaar zijn we er ook al een keer een weekend heengegaan, en er was een vriendinnetje mee.
Dat alles maakte het nu een stuk leuker.
Ze is wel naar een zogenaamd "zorgkamp" geweest.
Dat is eigenlijk gewoon ponykamp, maar met extra begeleiding en zorg voor kinderen die dat nodig hebben.
Bij dezelfde manege was op dat moment ook een 15+ kamp en een "gewoon" ponykamp.
Een aantal activiviteiten gaan dan ook samen, wat het natuurlijk dan ook weer heel leuk maakt.
Maar het zorgkamp slaapt in een eigen huisje waar je je dus ook even terug kunt trekken als dat
nodig is. En waar het met slapen en ontbijten enzo wel een stuk rustiger is.
Ze waren deze keer met 4 meiden op dit kamp, en 1 hele leuke (en vooral goede) begeleidster.

Maar nu is ze ook weer blij dat ze thuis is.
Waarschijnlijk heel bekend voor jullie.

Toch vinden wij het (als ouders) van haar superknap dat ze toch maar weer een hele
week weg is geweest.
Ze heeft expres niet gebeld omdat ze wist dat ze dan (nog meer) heimwee zou krijgen als
ze mijn stem zou horen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:28

Fijn dat het goed gegaan is Xan!
Erg herkenbaar inderdaad.
Ik moet zeggen dat ik het best wat vind hoor, Slovenie.
Het is wel even 1300 kilometer van huis zonder ouders.
Gelukkig ben ik samen met iemand die ik wel ken gelukkig en die ik 1000% vertrouw.

Even een vraag voor de autisten/Aspergers onder ons.
Hebben jullie ook zoveel hoofdpijn?
Zolang ik wat doe gaat het vaak goed, zodra ik tijd heb om na te denken gaat het fout.
Het gevolg is dat ik bijna continue hoofdpijn heb.

Medicijnen heb ik geprobeerd maar dat zou dan wat anders moeten worden.
Maar voorlopig willen we het eerst zonder proberen, want dit was niets.
Donderdag half 12 heb ik de tweede en laatste capsule ingenomen, nu heb ik nog de bijwerkingen. -:(-

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:32

moonfish13: ik herken dat ook wel wat, heb ook altijd dat ik even moet wennen tijdens een vakantie(als klein kind meer als nu). Maar inderdaad als je gewoon bezig blijft is het wel te doen, maar heb je dan niet dat het er later allemaal uitkomt? Dat heb ik dan weer heel erg, op het moment zelf kan ik het heel goed handelen maar als alles achter de rug is en er is een vertrouwd persoon in de buurt dan krijgt die alles overzich heen(woede/frustratie ed). Wel fijn dat je zelf in een tent zit, dan kun je, je ook terugtrekken als dat nodig is. Vind het wel super knap van je dat je dat gaat doen!

Wat betreft die hoofdpijn, dat heb ik ook heeeel veel. Ik heb dan geen asperge maar PDD-Nos, maar heb er wel last van. Zelf heb ik altijd het idee dat het toch een soort overprikkeling is.

Xan: super fijn dat het goed is gegaan en heel knap van je dochter dat ze het zo goed vol heeft gehouden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:30

Nah dat valt opzich wel mee denk ik daar, maar dat heb ik met bepaalde dingen wel heel erg.
Wat scheelt is dat het in ieder geval volk is waar ik het goed mee kan vinden.
Een eigen plek is alleen wel noodzakelijk, anders trek ik het niet.

Het is ook overprikkeling inderdaad.
Ik heb zelfden hoofdpijn hoofdpijn, alleen prikkel hoofdpijn.
En het is er trouwens definitief door: Ik ga vrijdag richting Slovenié!
Alles gaf groen licht!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:02

Dat is wel prettig inderdaad! Sterke behoefte aan eigen plek herken ik wel heel erg, als ik die niet heb dan gaat het ook lang niet goed.
Wel super dat je het gaat doen hoor, veel plezier alvast!

Ik heb inderdaad ook heel zelden hoofdpijn hoofdpijn(dan moet het al zijn omdat ik ongesteld moet worden). Verder heb ik ook een ruis in me oren, wat erger is geworden na een hersenschudding. Fijn is anders.
Het is wel heeeeeeeeel zelden dat ik een moment geen hoofdpijn heb en dat valt ook meteen op, met andere woorden ik begin die hoofdpijn al aardig gewoon te vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:22

Gatsie, een ruis in je oren...
Ik heb terraria op mijn kamer, met de bijbehorende krekels.
Vooral zomers willen die dingen nog wel een herrie maken.
Opzich ben ik het nu gewend, maar als die klotedingen in een holle ruimte gaan zitten dan kan ik dat echt niet meer.
Dan trek ik midden in de nacht alles overhoop om het beest te killen.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:26

Hoofdpijn herken ik ook! Echt een heel apart gevoel..

Ik had zondag een verjaardag van de tante van mijn vriend, en heel de familie was er ook. Ik ben nu zo trots op mezelf, hihi :o
Toen ik na afloop in de auto zat, ben ik bijna gelijk in slaap gevallen, zoveel energie had het me gekost.

Nu zit ik wel weer even in een dipje. Ik heb weer wat veranderingen meegemaakt, en school is weer begonnen en heb geen flauw idee wat ik moet doen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:54

Nog even hoor. :+
Ik vertrek morgenochtend richting Slovenié! :Y)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:58

@Snoompje dankje wel voor je link en ja idd het snel moe worden heb ik dus ook en zeker als ik bv een dagje ben weg geweest of met vrienden weg dan val ik meestal al savonds in de auto terug naar huis gewoon in slaap...
omdat je zoveel prikkels verwerkt en daar word je gewoon heel erg moe van.

@siskeh ik zit aan de wajong ik zorgde er altijd voor dat als ik werk had dat ik veel geld verdiende en dat dan spaarde voor als t weer mis zou gaan en ik mezelf zou kunne onderhouden om t zo maar t zeggen...

maar nu zit ik aan de wajong en ik vind ook dit heel erg moeilijk omdat mensen al gauw een oordeel over je hebben van je bent gewoon te lui om te werken...terwijl dat juist helemaal niet zo is... ik wil dolgraag werken maar dan moet men mij wel een kans geven

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:02

Door de wajong ben je juist aantrekkelijker lijkt mij.
Als jij ziek word dan draait je baas niet voor de kosten op.
Verder weet ik niet hoe het met jou verder zit natuurlijk, maar even een feitje.

Ik ben nu 18, en ik vind het niet echt veel wat ik krijg met die wajong hoor.
Daar kan ik mezelf niet van onderhouden als ik zou willen.

Zijn er trouwens mensen met het syndroom van Asperger die Ritalin slikken?
Ik kreeg dat niet omdat het tegen zou kunnen werken, maar een andere Asperger slikt dit wel met succes.
Vandaar wat ervaringen gezocht.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:08

nee vind t ook vrij weinig wat je krijgt met de wajong...ik probeer er van t leven om t zo maar t zeggen...

ik heb verder weinig tot geen idee hoe dat nou allemaal zit met de wajong en werk...
ook tegen mij zeiden ze dat er pillen zouden zijn om me hoofd rustiger te laten worden maar ik heb gezegd dat ik dat niet wou omdat ik gewoon mezelf wil zijn

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:23

Ik heb ritalin gehad voordat ik wist dat ik autistisch was(asperger)

Werkte voor het hyper gedeelte zeker, maar werd er "autistischer" van dus snel weer gestopt :o
overigens wist ik niet dat, dat autisme was, ik dacht even dat "normale" mensen zo waren, vond ik geen pretje :+

Wajong is zeker geen vetpot, maar wat moet je anders?
Ben met grote regelmaat ziek, enorm snel overprikkeld(waardoor ik weinig/niets produceer)
Ik heb jaren op mn middelbare school gehad dat ik maar 20 tot 30 % aanwezig was(en nog wel over gaan :+ ), daar zal een baas niet blij mee zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:32

Ah oke, daarom wilde ze mij het ook niet geven.
Eerst even het zo aankijken, misschien over een aantal weken weer verder kijken.

Ik heb een hekel aan die Wajong, echt waar.
Zelf vlieg ik graag, maar ik kan het echt vergeten als ik op mezelf zou moeten wonen.
Een hobby word je met die Wajong niet gegund, terwijl je dat toch zo nodig kan hebben met een autistische aandoening.
Veelal werken mensen toch niet heel veel, of niet. Dan is afleiding heel belangrijk.. Maar dat kan niet met een Wajong..
Ja je kan er van leven, verder ben je maar een ongevoelig mens wat je in een hokje stopt en geen behoeftes heeft.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:36

Wat zou er dan moeten Moonfish?
Ik snap het wel eerlijk gezegt..
Zeker weten dat mensen(die geen wajong hebben) helemaal op hun achterste poten als je ook nog eens een "hobbyvergoeding" krijgt :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:14

Wat zou er dan moeten, ik denk dat er niets anders kán maar dat terzijde.

En een hobbyvergoeding, zo zou ik het niet noemen.
Ik vind het alleen ontzettend frustrerend dat je niets anders kan dan in leven blijven met die paar rotcenten.
Woonruimte is hier duur, je koopt hier geen eengezins woning voor nog geen ton.
Graag zou ik nog iéts meer van mijn leven willen maken mocht het niets meer worden wat werk betreft als dit.
Ik ben een avonturier, ik pleeg liever zelfmoord als dat ik op een paar rotcenten moet teren en dus niets leuks kan doen.
Zeker als je weinig tot niet werkt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:18

Ik ga er zelf vanuit dat ik uiteindelijk wel de geschikte werkplek ga vinden(of beter gezegt die gecreeerd gaat worden)
Tot die tijd is er een PGB (die is er nu alleen niet omdat de kraan dicht is...)
Daarvan kan ik naar een dagbesteding+andere begeleiding krijgen..
Zo kan je het toch wel uitzingen..
Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat als je een partner vind die wel werkt je financiele situatie ook weer heel anders is.
(dus ik ben hard op zoek naar een rijke vent :+ )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:34

Als ik eerlijk ben ga ik er niet van uit dat ik een partner vind. :=
Ik heb uberhaupt nog nooit vriendjes gehad o.i.d.
Daarbij ben ik op aanraking zo gevoelig dat ik er behoorlijk van walg. :\
Naja, zegmaar gerust niets accepteer..