Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:39

nou mensen mijn hba1 is van 9,0 gestegen naar 9,4 en heb vandaag mijn jaarlijkse ogen controle gehad, dat gaat wel aardig, oorgarts is niet ontevreden, volgende week naar dbvpk, pffff

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:59

ik ben ook een diabetes patient :j
heb het nu 18 jaar. Spuit 4x op een dag (3x humalog, 1x lantus)
Lig nu al 3 maand op bed met een gipsbeen, wordt het natuurlijk ook niet beter op met als die pillen en morfine :o

maar ik mag niet klagen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:03

@lovebonney, Dat is zeker laag!! Ik had 205 (moet zeker 300 zijn) en dat vond m'n internist inderdaad veel te laag!!

kreeg gister nog wel een tip van een diabetesverpleegkundige!! (allen halve info, rest volgt nog :P ), dat je even heel goed op moet letten of je folium ook te laag is!! Zo ja, moest je dat even navragen bij de internist hoe dat dan zit met de injecties!! (ik zou hier nog meer info over krijgen, maar heb dat dus nog niet :D )

Is toch bijna niet te geloven dat je van haast al je klachten af kunt zijn, door zoiets toch wel eenvoudigs???

Carolinef, de steiging is wel jammer, maar dat het met je ogen goed gaat is (vind ik dan :P ) wel heel belangrijk!!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:05

@biertabje, mag niet klagen?!?!? 3 maanden op bed vind ik toch een nachtmerrie }:0
Als je wilt kan ik je wel Reiki sturen, dit zou kunnen helpen met sneller genezen?!?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:08

ja dat is wel een drama idd, maar mijn suiker valt dan wel mee :j
nee nooit weer dat ik dit wil ;( ik moet straks weer opnieuw leren lopen ;(

wat is Reiki?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:56

Ik moet er écht niet aan denken!!
Reiki is zeg maar het sturen (of direct behandelen) van positieve energie waarbij het zelfgenezend vermogen van iemand (mens of dier) aan het werk wordt gezet (even simpel gezegd :D )
Heb er zelf echt super veel aan gehad diverse keren en heb er de laatste paar weken ook een paar andere goed mee kunnen helpen!!
Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar kwaad kan het absoluut niet!!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 16:25

carolinef: wat balen zeg dat je hba1c omhoog is gegaan. ik vrees dat ie van mij ook weer omhoog is gegaan :=

en ik heb wat doms gedaan; heb vannacht in mijn slaap mijn pomp afgekoppeld. dus ik stond op met een torenhoge bloedsuiker :=
vond het wel knap van mij zelf :Y)

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:53

MI1990 schreef:
carolinef: wat balen zeg dat je hba1c omhoog is gegaan. ik vrees dat ie van mij ook weer omhoog is gegaan :=

en ik heb wat doms gedaan; heb vannacht in mijn slaap mijn pomp afgekoppeld. dus ik stond op met een torenhoge bloedsuiker :=
vond het wel knap van mij zelf :Y)

Dat had ik laatst ook : ;( Werd ik wakker lag me pomp afgekoppeld...!

Kentaro schreef:
@lovebonney, Dat is zeker laag!! Ik had 205 (moet zeker 300 zijn) en dat vond m'n internist inderdaad veel te laag!!

kreeg gister nog wel een tip van een diabetesverpleegkundige!! (allen halve info, rest volgt nog :P ), dat je even heel goed op moet letten of je folium ook te laag is!! Zo ja, moest je dat even navragen bij de internist hoe dat dan zit met de injecties!! (ik zou hier nog meer info over krijgen, maar heb dat dus nog niet :D )

Is toch bijna niet te geloven dat je van haast al je klachten af kunt zijn, door zoiets toch wel eenvoudigs???

Carolinef, de steiging is wel jammer, maar dat het met je ogen goed gaat is (vind ik dan :P ) wel heel belangrijk!!!

Ja, idd over dat folium had ik gelezen ja. Dat is ook geprikt maar daar weet ik zo niet direct de waarde van..Zal ik als ik aan het werk ben ff bekijken..
Ik zou zo blij zijn als ik me maar weer wat beterder zou voelen!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:31

even mijn frustatie afschrijven...

Ik ben van 8.6 naar 9.4 gestegen.. paniek bij de internist want dat is niet goed..

Gister bij de dvpk geweest en nu moet ik op gaan schrijven wat ik eet wat ik bolus wat de reactie daarop is als dat allemaal bekend is door naar de dieetiste om vervolgens mijn pomp in te stellen zodat ik voortaan in moet voeren wat mijn bloedsuiker is en hoeveel koolhydraten ik ga eten zodat de pomp weet wat ie moet spuiten..

Klinkt geweldig maar ik zie er als een berg tegenop..

Zelf heb ik het idee dat ik dan de hele dag met de pomp mijn suiker en mijn eten bezig ben en als ik eerlijk ben zie ik dat helemaal niet zitten..

Wie moet dit ook allemaal berekenen en invoeren ?

Hoe gaan jullie hier mee om ?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:08

Ik moest dit ook doen toen ik nog aan de pomp zat.
Deed het vaak niet omdat ik hem tussen mijn bh had dus het was een beetje lastig.
Maar met mijn suiker gaat het slecht hba1c van 11,4 ik weet het even niet meer.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:27

Ik heb de laatste tijd aan het eind van de middag vaak hypo's. Mijn man is doodsbang dat ik een keer een ongeluk krijg. Meestal voel ik het wel een neem ik dextro's voordat ik naar huis rijd maar gister voelde ik het helemaal niet.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:35

pff dat lijkt me ook heel eng.
Ga binnenkort ook beginnen met mij rijbewijs.
Hoe kaart je zo iets aan bij je rijschool?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:20

Die boluswizard gebruik ik al sinds ik de pomp heb.. is helemaal niks erg aan. Je voert gewoon je bloedsuiker in als je gaat eten/gegeten hebt, het aantaal koolhydraten dat je op hebt, en hop, je pomp zegt hoeveel je bolussen moet. Superhandig juist. Al klopt er bij mij de laatste tijd geen snars van en volgen we de wizard even helemaal niet op :+

dat opschrijven etc, moet je alleen nu doen, zodat ze weten hoe ze de wizard instellingen moeten zetten, zodra dat ingesteld is allemaal hoef je alleen nog maar op je pomp in te voeren.

Maar even een vraagje, als je de wizard nu niet al gebruikt..
Hoe bolus jij dan??

Mijn hba1c was ook wat gestegen, maar dat komt omdat mijn suikers de laatste 2 weken voor ik naar de dvk ging, enooooorm hoog waren door medicijnen (prednison iets) en daar stijgen je suikers dus onophoudelijk door. Dus nu was mijn hba1c 7,6 ook niet schokkend, maar wel ietstjes te hoog natuurlijk. Maarja, we weten de oorzaak en ze waren super tevreden verder. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:47

Miiej schreef:
pff dat lijkt me ook heel eng.
Ga binnenkort ook beginnen met mij rijbewijs.
Hoe kaart je zo iets aan bij je rijschool?

Nu heb ik m'n rijbewijs alweer een hele tijd, maar ik heb er toendertijd nooit aan gedacht het over m'n diabetes te hebben :P
M'n nicht (ook met diabetes) heeft een aantal jaren terug haar rijbewijs gehaald. Zij heeft het aangegeven, maar nu moet ze iedere zoveel jaar een medische controle, onder andere van een onafhankelijke oogarts?!?!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:06

Yinthee schreef:
Maar even een vraagje, als je de wizard nu niet al gebruikt..
Hoe bolus jij dan??

Ik eet bijna elke dag hetzelde en bolus tussen de 1 eenheden en 2 eenheden per maaltijd..ik kom eigenlijk altijd wel goed uit dan maar ik moet eerlijk zijn dat als ik iets meer eet of minder of uit ga eten dan schiet ie omhoog.. :o

Daar kan ik dus slechtmee overweg ook een extra koekje bij de koffie doe ik niets mee...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:38

Ik gebruik de boluswizard ook al heel lang. Werkt als een speer voor mij. En ja, ik bolus voor alles wat ik eet, ook een koekje bij de koffie. Of ik moet weten dat ik zo laag zit dat ik dat koekje goed kan gebruiken.

Koolhydraten tellen en daarbij je insulineverhoudingen ontdekken is een investering in jezelf. Het kost tijd en moeite, maar je krijgt er heel veel voor terug. Na een tijdje weet je niet beter en gaat het op de automatische piloot.

Ik eet heel onregelmatig, zit vaak in het buitenland waar op totaal andere tijden gegeten wordt en nu bijvoorbeeld weer in de USA met zes uur tijdverschil, maar mijn koolhydratenkennis geeft me heel veel houvast.

Verzwijg je diabetes trouwens nooit tegenover het CBR of je verzekeraar, dat kan je bij een ongeluk heel duur komen te staan!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:44

Ik heb dat niet bewust verzwegen hoor!! Weet niet of dat nu wel zo is, maar toendertijd werd er helemaal niets op medisch gebied gevraagd!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:14

jawel, ik heb mijn rijbewijs al sinds mijn 19e das nu eeeeh ruim 16 jaar gelden, en toen werd daar ook al naar gevraagd

die boluswizard heeft mijn dbvpk geopperd maar ik zie mezelf echt nog geen koolhydraten ed uit rekenen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:54

Bij de eerste aanvraag voor het rijbewijs staat altijd dat je een vragenlijst moet invullen over gezondheid. Je rijschool is verplicht je daarop te wijzen. Ook bij het aangaan van een autoverzekering wordt de vraag of je gezond bent gesteld. Antwoord je met 'ja' en je hebt diabetes, dan kunnen ze om die reden later weigeren uit te betalen bij een ongeval.

Koolhydraten tellen is lang niet zo moeilijk als je denkt Caroline, het is een handigheid die je moet leren, maar die je erg vooruit kan helpen. Ik kan me niet voorstellen hoe ik zou moeten bolussen zonder het tellen van koolhydraten. Al voor de boluswizard rekende ik dat zelf uit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:19

hoi,

ik wil jullie graag even twee vraagjes stellen, omdat ik niet echt een duidelijk antwoord kan vinden. Ik hoop dat jullie ze kunnen en willen beantwoorden aangezien jullie allemaal ervaring hebben met diabetes.

*Ik vraag mij af hoe hoog je glucose mag zijn ongeveer 1,5 uur na een maaltijd bij iemand zonder diabetes?

*En ik wil graag even weten of jullie er bekend mee zijn wat het doet als je je handen niet goed wast en je nog zoete etenswaren op je vingers hebt en vervolgens je glucose controleerd? Kunnen hierdoor je waardes onbetrouwbaar hoog zijn?

Dit wil ik graag weten, omdat ze bij mij eerst zwangerschapsdiabetes hadden geconstateerd. Ik heb een ontbijttest laten doen en nuchter was hij 3,6, één uur na ontbijt was hij 10,6 en anderhalf uur na ontbijt was hij 11,3. Maar ik had toen ontbeten met een boterham met zoet beleg dat aan mijn vingers heeft gezeten. Door tijdgebrek (moest terug naar poli voor te prikken) heb ik mijn handen niet gewassen. Voor het prikken hebben ze mijn vingers ook niet schoongemaakt of gevraagd of ik mijn handen had gewassen.
Het bloed van de nuchtere waarde is uit mijn arm genomen, omdat ook mijn hb nagekeken moest worden. De waardes na het ontbijt zijn beide dus uit mijn vingers geprikt.

Ik ben naar een dieetist geweest en heb daar een dieet gehad en moest dus koolhydraten tellen. Hij bleef echt perfect daarmee. Ik ben nu al 3 weken met dat dieet gestopt en eet normaal. Ik snoep zelfs ook tussendoor. Bij o.a. frietjes en een gebakje blijft hij netjes rond de 6,2 (anderhalf uur na eten). Maar af en toe heb ik ineens een hogere waarde van 7,3 bijv. Bij mij wordt de grens 6,8 aangehouden voor wat hij max. anderhalf uur na het eten mag zijn (naar mijn inziens is dit vrij laag). Bij bijv. een zacht broodje met hagelslag was hij ineens 8,2.
Nu heb ik 54 keer geprikt ruim onder de 6,8 en een keer of 4 rond de 7,3 en 1 keer 8,2. A.s. vrijdag moet ik terug naar de internist en DBVK.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:42

Nou inderdaad, wij telden en rekenden hier ook al koolhydraten toen ik nog spoot met de insulinepen.. En nu weet ik inmiddels van bijna alles uit mijn hoofd hoeveel koolhydraten er inzitten. (lees: 'normale' dingen; voeding wat ik niet ken zoek ik op in mijn koolhydratenboekje :)) )

@ Delphi : Volgens mij heb je als je geen diabetes hebt een suikerwaarde zo tussen de 4 en de 8, maar daar moet je je niet op vastpinnen, ik weet het niet zeker namelijk!

En ja, als je je handen niet wast voor het prikken kan je waarde inderdaad hoger uitkomen dan hij is, als je bijv. iets zoets aan je handen hebt.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:32

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie erachter kwamen en wat jullie waardes op dat moment waren :j en hebben jullie ook in het ziekenhuis gelegen?

ik was 7 en altijd fanatiek, maar de hele middag op de schaatsbaan en maar 1 rondje schaatsen en zeuren dat ik moe was vonden mijn ouders wat raar :) bij de huisarts kon de meter het niet eens aan, in het ziekenhuis bleek ik op 54 te zitten :oo ik ben dus ook in een coma geraakt (van korte duur hoor, aangezien we net in het ziekenhuis waren) ik heb een maand lang in het ziekenhuis gelegen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:36

Citaat:
*Ik vraag mij af hoe hoog je glucose mag zijn ongeveer 1,5 uur na een maaltijd bij iemand zonder diabetes?

Een normale bloedglucosewaarde 1,5 uur na de maaltijd mag bij iemand zonder diabetes tot 7,8 zijn. Tussen 8 en 11 is reden voor nader onderzoek bij een arts bij een eerstvolgende gelegenheid, boven de 11 stuurden we mensen bij de zogeheten 'prikacties' van de Diabetesvereniging met dringend advies door naar een arts.

Citaat:
*En ik wil graag even weten of jullie er bekend mee zijn wat het doet als je je handen niet goed wast en je nog zoete etenswaren op je vingers hebt en vervolgens je glucose controleerd? Kunnen hierdoor je waardes onbetrouwbaar hoog zijn?

Ja, zoete etenswaren hebben zeer grote invloed. In onze opleiding werd als voorbeeld een mandarijn geschild. Direct na het schillen zat de waarde bij die persoon rond de 23, na alleen afvegen op 12 en na wassen met water en zeep op 4,6!

Deze week zat ik met man en vrienden koffie te drinken en mijn man vroeg mijn meter (hij vergeet dat ding altijd ;-) ). Hij had een waarde van 19,7, wat sowieso hoog is, maar voor hem zeker. Ik vroeg hem wat hij gegeten had en bij de boterham met jam, kreeg ik twijfels. Ik vroeg hem zijn vinger af te likken (he ja, lekker) en nog eens te meten en de eerste druppel bloed weg te vegen. Resultaat: 11,7, binnen een paar minuten dus.

Ontsmetten met alcohol of iets dergelijks is niet nodig, maar even handen wassen of als dat niet kan in elk geval de eerste druppel bloed wegvegen is zeker aan te raden.

Met jouw waardes zou ik zeker nog een keer terug gaan voor advies. Gewoon een paar dagen je waarden netjes allemaal opschrijven, met de eettijden erbij.

De waarden die ik noem zijn de waarden zoals die door de Diabetesvereniging en het Diabetesfonds worden aangehouden bij bloedglucosemetingen bij acties om diabetes op te sporen. Streefwaarden van onder de 7 zijn wel erg algemeen voor mensen die behandeld worden voor diabetes.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:43

MoniqueT schreef:
Een normale bloedglucosewaarde 1,5 uur na de maaltijd mag bij iemand zonder diabetes tot 7,8 zijn. Tussen 8 en 11 is reden voor nader onderzoek bij een arts bij een eerstvolgende gelegenheid, boven de 11 stuurden we mensen bij de zogeheten 'prikacties' van de Diabetesvereniging met dringend advies door naar een arts.

Ja, zoete etenswaren hebben zeer grote invloed. In onze opleiding werd als voorbeeld een mandarijn geschild. Direct na het schillen zat de waarde bij die persoon rond de 23, na alleen afvegen op 12 en na wassen met water en zeep op 4,6!

Deze week zat ik met man en vrienden koffie te drinken en mijn man vroeg mijn meter (hij vergeet dat ding altijd ;-) ). Hij had een waarde van 19,7, wat sowieso hoog is, maar voor hem zeker. Ik vroeg hem wat hij gegeten had en bij de boterham met jam, kreeg ik twijfels. Ik vroeg hem zijn vinger af te likken (he ja, lekker) en nog eens te meten en de eerste druppel bloed weg te vegen. Resultaat: 11,7, binnen een paar minuten dus.

Ontsmetten met alcohol of iets dergelijks is niet nodig, maar even handen wassen of als dat niet kan in elk geval de eerste druppel bloed wegvegen is zeker aan te raden.

Met jouw waardes zou ik zeker nog een keer terug gaan voor advies. Gewoon een paar dagen je waarden netjes allemaal opschrijven, met de eettijden erbij.

De waarden die ik noem zijn de waarden zoals die door de Diabetesvereniging en het Diabetesfonds worden aangehouden bij bloedglucosemetingen bij acties om diabetes op te sporen. Streefwaarden van onder de 7 zijn wel erg algemeen voor mensen die behandeld worden voor diabetes.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Sorry dat ik jullie er mee lastig kwam vallen. Jeej dat het echt zoveel kan schelen zeg, als je vergeet je handen te wassen! Ik heb het nu 2 weken echt heel strak in de gaten gehouden (met mijn prikcurves 5 keer per dag) en één week wat minder consequent. Ik zit grotendeels netjes onder de 6,8. Maar heel soms prik ik ineens 7,3 en eens een keer 8,2. Maar dat is dan als ik in verhouding ook veel koolhydraten gegeten heb. Ik let er nu een beetje op en dan blijf ik met weinig moeite en zonder koolhydraatdieet netjes onder de 6,8. Maar hier in het ziekenhuis doen ze soms al 'moeilijk' als er een 6,9 of 7,0 bij zit. Terwijl ik eigenlijk ook al dacht dat dat geen hele afwijkende waarde is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:47

Ik teken voor steeds zulke waardes :D
Tussen de 4,5 en 7,5 is perfect!
En je moet ook absoluut niet 'gek' worden als het iets hoger is! Het is zelfs zo dat er al verschil tussen zit wanneer je en in je ene vinger prikt en in je andere!