Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:46

:wave: i'm back! Mongolië was echt top *\%/*

Na 3,5 week niet lopen (oke 2 mini rondjes), vandaag weer een start gemaakt maar dat viel me toch wel even flink tegen :'). 5km op 10km/h :') . Gelukkig heb ik nog 2,5 week voor de Dam tot Dam loop :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:01

Haha Leonie, misschien komen we elkaar tegen in de slakkengroep :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:37

leonie87 schreef:
:wave: i'm back! Mongolië was echt top *\%/*

Na 3,5 week niet lopen (oke 2 mini rondjes), vandaag weer een start gemaakt maar dat viel me toch wel even flink tegen :'). 5km op 10km/h :') . Gelukkig heb ik nog 2,5 week voor de Dam tot Dam loop :+

Hoi :):) ik heb me hier toch ook maar gemeld :o

Daarnet na het werk een rondje bos gedaan met veel heuveltjes en mul zand. Dus qua tempo lijkt het waarschijnlijk nergens op voor de meesten hier := máár ik heb niet gewandeld tussendoor en heb er super van genoten.

Afbeelding
Oh ja, hij zegt "wandelen" omdat ik heb genavigeerd met komoot en dat is een wandelapp. :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:39

Hahaha loop jij hem ook TIggs? Ik hoop echt dat ik het ga redden om hem te lopen :') . De timing van mijn vakantie was niet ideaal maar toen was de run al gepland. Ik loop voor Kika.

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:43

Ja klopt! Ik loop met twee collega's. Althans, die zie ik bij de start en de finish...

Welkom VogeltjeM! Fijn juist als er meer langzamere mensen zijn :) Ik loop op dit moment -afhankelijk van afstand en ondergrond- tussen de 7:30 en 8:20 per km

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:47

Hoi, ik lees al een tijdje mee in dit topic en ik ben echt geïnspireerd door iedereen. Elke keer dat ik hier meelees geeft het mij in de ochtend motivatie om weer op pad te gaan en ook de tips die worden gegeven in dit topic worden hier goed toegepast.

Over het algemeen ren ik dagelijks rond de 5 km met een met een gemiddeld tempo van 5:20. Vandaag wou ik graag richting de 10km gaan maar doordat ik de verkeerde route nam werd het 7,8 km met een gemiddeld tempo van 5:30. Mijn doelen zijn om mij voor te bereiden op een halve marathon en controle houden in het opbouwen van het tempo wat ik heb. Ik merk namelijk dat ik op een bepaald moment erg hard loop en dat zou meer uitgespreid mogen over een gehele loopsessie. Ik denk dan dat ik het beter ga volhouden wanneer ik echt lange afstanden ga afleggen.

Ik hoop veel in dit topic te leren en mee te kunnen babbelen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:50

Welkom Ellebel!
Wat loop jij snel zeg!

Welkom terug Leonie!

Nog meer DtotD lopers, leuk, ik ook!

Ik ga zo m’n rondje lopen, weer avond helaas. 7 km op 5:30 is de bedoeling, met in en uitlopen 9 km dus.
Heb eigenlijk al honger maar eerst maar lopen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 19:17

Welkom Ellebel, zo wat een tempo heb jij! Hoe lang loop jij al? En heb je dan idd nooit een dag rust tussen het lopen?

@germie een aandenken boeit me niet heel erg. De paar loopjes die ik gedaan heb, hadden soms een medaille en soms niets. Ik vond de medaille leuk hoor maar als ik niets krijg vind ik dat ook prima. Ik doe mee omdat ik het leuk vind. Het uitlopen (en evt een verbetering van mijn eigen tijd wellicht) is wat voor mij de beloning is, naast dat ik er gewoon van geniet.

@Leonie hoe was Mongolie? Welkom in de slakkengroep hoor LOL

@Vogeltje heerlijk toch, daar doe je het toch ook voor?

Ik heb vandaag voor het eerst 5 min. achter elkaar gelopen, x 4. Het ging moeizaam, kreeg na een minuut of 7 pijn in mijn rechterkuit dus maar even iets rustiger gelopen. Eind van de laatste 'interval' was het wel weg. Luchtvochtigheid is hoog, dan loop ik ook minder lekker. Maarrrr ik heb het wel gedaan en het was rustig onderweg en heb nog een kikker naar de andere kant van de weg geholpen :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:44

Wat een enthousiaste lopers vanavond :D .
Goed gedaan Koekie!
Welkom Ellebel, wat ben je snel!

Hier ook een fijn rondje gedaan. Voor het eerst 5 en daarna 3 blokjes van 7 minuten gelopen. Geprobeerd zo langzaam mogelijk te lopen om geen last te krijgen van mijn enkel, en dat is gelukt. Was met net die joggende man uit b&b vol liefde met 8.0 min/km :D Laatste blokje gewoon lekker gelopen op 6.30 min/km.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:20

Ik heb ook gelopen, maar jemig wat was het benauwd.
Ik vond het veel erger dan zondagavond.

Bedoeling was 1 in, 7 km op 5:30 en 1 uit.
Nou die 7 km heb ik ingekort naar 5, en regelmatig even gestopt.
Donderdag weer een training.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:38

@koekie73, 2 jaar geleden begon ik actief met hardlopen en het laatste jaar heb ik opgebouwd naar elke dag hardlopen. Ik heb wel afwisselingen met interval en heuveltraining zo nu en dan en wanneer ik echt geen energie heb of ik mij niet lekker voel hou ik het op een klein rondje van 3,5 km. Daarnaast doe ik 3 keer per week krachttraining.

@samantha, het was vandaag inderdaad erg benauwd. Alsnog heel netjes gedaan!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 03:22

Ik doe ook de dam tot dam loop! Wij komen de nacht van 19 op 20 september thuis van 12 dagen all incl :+ . Maaaar er is een fitnessruimte, dus we hopen in die 12 dagen toch wel minimaal 2 of 3 x te kunnen gaan hardlopen :+

Welkom Ellebel!

En Vogeltje, tempo maakt niet uit, je bent goed bezig geweest!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:40

:wave: ik kom me ook graag weer hier melden :D. In het verleden was ik wel actief in dit topic!
Korte samenvatting:
2018 marathon Rotterdam gelopen
2020 volop in training voor nog een keer Rotterdam, maar we weten allemaal wat er in dat voorjaar gebeurde
Toen zwanger
2022 kind gekregen
Hardloopcarrière 2.0 gestart, weer opgebouwd naar halve marathon
Weer zwanger
2024 kind 2 gekregen
En sinds twee maanden hardloopcarrière 3.0 gestart :D ik heb nog een appeltje te schillen met Rotterdam, hopelijk 2026! Maar eerst opbouwen naar de 5km aaneengesloten. Ik probeer drie keer per week te lopen; één intervaltraining en twee keer uitbreiden van de tijd die ik onafgebroken loop.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:38

Haha opbouw in etappes bij jou dan Noeps, mooi doel heb je in het vooruitzicht.

Actief schema heb je Ellebel, dat geeft mooie resultaten zo te lezen.

Fijn dat je enkel geen last gaf Eef_Bam, niks zo vervelend als lopen met pijn.

Ik hoop vrijdag volgens schema te kunnen trainen. Zag er gisteravond niet zo naar uit. Met springles sloeg er een paard heel fel naar achter uit met een wissel en die raakte mij full power op mijn onderbeen. Gelukkig had hij geen ijzers want dan was het zeker gebroken geweest. Kon het gisteren niet belasten dus vreesde voor een scheurtje in mijn scheenbeen. Maar na veel koelen en vannacht met mijn been omhoog lijkt de schade toch beperkt tot de spieren. Met pijnstilling gaat het nu best goed en kan weer redelijk wandelen. Hopelijk snel weer hersteld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 15:57

Hey Noeps, welkom terug! Leuk!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:41

Welkom Noeps!
Mooi doel!

Ik heb vanochtend vroeg mn interval gedaan.
2 in, 8x250 op 4:45 afgewisseld door 250 op 6:30, daarna 2 uit.
Ging best lekker, maar 8 was ook wel genoeg haha.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:06

Welkom terug Noeps, geen plan voor een derde kind? :))

Welkom Ellebel, wat een discipline om echt elke dag hard te lopen :j Doe je elke dag hetzelfde rondje of wissel je af?

Oef BusyMisy wat een geluk dat er geen grotere schade was! Wel oppassen met te snel weer hardlopen :knuffel:

Ik heb vanochtend weer een heerlijk rondje gelopen, 8 km in totaal waarvan 5 km wat meer op tempo. We hebben echt heerlijk dagen nu met koele ochtenden en avonden en overdag 's zomers warm. Was het maar het hele jaar door zo warm :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:11

Veel gepost hier, ik heb niet alles bij kunnen houden. Excuus.

Ik ben vorige week gestart met werken, 4 dagen en dan zo'n anderhalf uur per dag en het is leuk, maar het zuigt me leeg. Ik wil daarna alleen nog maar hangen, geen energie, geen zin om te wandelen, laat staan hardlopen.
Ben vanmorgen na een week toch weer een rondje gaan lopen en dat was wel lekker. Ik zweette me het lazarus, maar de temperatuur is een stuk beter. Mijn benen wilden ook graag, dus uiteindelijk heb ik best een lekker rondje gelopen.
En ik kwam een prachtig bruggetje tegen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 14:09

Goed gedaan Goof, fijn dat het lekker ging.

Ik ben na een week niet hardlopen, wat echt uniek is voor mij, ook weer gegaan. Mijn werk vreet energie, deze week draai ik weer 40 uur in 4 dagen ipv de 32 van mijn contract, dus ik ben nog steeds niet goed uitgerust, maar toch met een vriendin het bos in.
Het ging zwaar, maar toch 20km genoten en bijgekletst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:07

Mooi bruggetje goof.

En kennelijk nog niets verleerd superfixen.

Hier nog een paar dagen rust. Ik weet niet wat er is, Garmin geeft aan dat ik perfect slaap, maar ik ben gewoon moe bij het wakker worden. En verder ging het met de pees enorm goed, totdat de fysio vorige week donderdag weer epte heeft toegepast. Daar zou je hooguit een dag langer last van mogen hebben, maar helaas, het is nog steeds niet goed. Ik heb vorige week dinsdag een halve marathon als training gedaan en toen was de pees wel iets gevoelig, maar niet dat ik er met lopen last van had. Ik zei spottend dat ik overal last van had na die training, behalve van de pees. En dat was een dag later en donderdag ook nog zo. Na de fysio had ik behoorlijk wat napijn, pijnstiller nodig. Maar vreemd genoeg zit er nu een stijfheid in de pees die niet weg wil en af en toe ineens een steek zodat je even een paar passen moet wandelen of even moet stilstaan en dan kun je weer verder. Een verklaring heeft de fysio niet, maar deze week uiteraard niet gegaan met het oog op komend weekend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:59

20 km lopen met weinig energie, knap SV.
Lekker toch gegaan!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:08

Goed zo Goof! Inderdaad mooi bruggetje!

Wauw SV, mooie loop als je moe bent zeg!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:15

Welkom Ellebel!

@ Koekie73 Mongolie was anders dan welk ander land ik ooit heb bezocht. En de paarden zijn ook echt anders dan hier in hun doen en laten. Maar het was absoluut de moeite waard!

Welkom terug Noeps! 2026 it is! :Y)

Lastig goof dat het nog zoveel energie slurpt. Kan het soms niet juist energie geven? Wel prachtige foto!

20km als je al moe bent... pfff knap hoor SV.

Tiggs schreef:
Haha Leonie, misschien komen we elkaar tegen in de slakkengroep :')

ik liep in maart nog een halve marathon op 5km/h dus normaal zou ik zeggen, no way, maar nu, waar kan ik je vinden? :Y) :')
Meeting met iirrssjjee erbij *\o/*

Hier rondje nr2 sinds de vakantie. 6km op 5:10km/h. Ging al wel wat simpeler maar die 16km voelt nog wel ver weg :') . Dit weekend denk ik proberen om de 10km aan 5:30 aan te tikken, kijken of dat lukt. Ik had gehoop dat mijn opbouw voor de vakantie iets meer conditie zou hebben overgelaten voor erna :7

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:25

Ik ben terug van mijn fietsreis, dus kom weer gezellig meekletsen! Heb met een schuin oog meegelezen, maar het was te veel om bij te houden.

Volgens mij zijn er weer een hoop nieuwkomers bij gekomen, welkom! En ook iemand die weer terug is gekomen, gezellig!

Over lopen op nieuwe schoenen, ik zou het normaal ook niet doen en ook kiezen voor eerst inlopen op rustigere stukjes. Maar ik heb gelijk 31 kilometer op mijn nieuwe la sportiva's gelopen, had ze alleen de dag ervoor aan overdag om ze in te lopen. Het was dat of mijn blijkbaar toch net te kleine trailrunschoenen waar ik na 15-20 kilometer sowieso last van mijn grote tenen krijg. Gelukkig blarenvrij gebleven en daarmee waren de schoenen ook goedgekeurd!

Ik hoef ook niets te krijgen van een evenement. Ik loop voor de route en het hebben van iets om naartoe te werken. Ik wist ook niet wat ik met de medailles aan moest, ik hou niet van prullaria, maar heb nu een groot plakboek gehaald waar ik mijn startnummers, medailles, foto's, doelen en prestaties in bij kan houden, dat vind ik dan wel weer leuk! Ben er alleen nog niet aan toegekomen zoals dat gaat met creatieve projecten. :+
Heb ook wel eens lokale producten gekregen, dat vond ik wel leuk gedaan! Verder verdienen organisaties die (kleinere) evenementen organiseren er ook weinig aan, het is vaak vanuit passie georganiseerd en voor het plezier van anderen. Dus alle moeite die erin gestopt wordt aan verzorgingsposten, route uitzetten, vrijwilligers die er tijd voor vrij maken en dergelijke, vind ik al zo waardevol!

Leonie, zo tof mongolië, heb je een sfeerfoto die je snel off topic kan posten? O:)

Fijn dat je lekker hebt gelopen Goof, hopelijk helpen zulke runs om je er vaker even uit te krijgen! Is uiteindelijk ook fijner voor je lichaam en hoofd, maar ik snap wel dat het moeilijk is als werk zoveel energie kost.

Supervixen, wat goed dat je hebt kunnen genieten ondanks dat het zwaar was, ik hoop dat je snel weer naar 32 uur kan als het schooljaar op gang is gekomen!

Ik moet duidelijk nog acclimatiseren aan de temperatuur hier. Al moet ik bekennen dat ik nu nog geniet van het zonnetje, die heb ik gauw leren waarderen in het noorden, maar denk dat ik morgen alweer ga klagen over de hitte. :') Een sfeerfoto van mijn avontuur in Noorwegen:
Afbeelding

In Noorwegen heb ik naast het fietsen ook 4 runs gedaan! Of nou ja, het waren meer combinaties van trailrun/hiken/klimmen. Maar wel ontzettend gaaf, dus die wil ik nog even kort delen! De vierde run deel ik later, want zit aan mijn max aantal foto's. :Y)

Ik ben met vrienden uit Stavanger naar Preikestolen gerend en terug, in totaal 8 kilometer. Preikestolen is een stuk recht plateau dat uit een fjord steekt en een vrij afwijkende vorm heeft ten opzichte van andere fjorden.
Afbeelding

Een paar dagen later heb ik met een vriend de 7 nutsturen gelopen bij stavanger, over 7 pieken van het eerste fjord boven/naast stavanger. Die route passen ze elk jaar aan, die van dit jaar was erg heftig. Het was 16,55 kilometer lang stenen hoppen of wegzakken in de modder, alles was ontzettend glad en glibberig, om de pieken te bereiken moesten we vaak met handen en voeten klauteren en sommige stukken zelfs verticaal onszelf optrekken. Het was enorm leuk en enorm zwaar. :D Oh ja, onderweg zijn we ook nog volledig nat geregend in een flinke bui die boven ons bleef hangen.
16,55 kilometer, 3 uur en 57 minuten over gedaan :+ waarvan 1 uur en 34 minuten kunnen rennen en 1 uur en 44 minuten gelopen en geklommen, 1021 hoogtemeters.
Ik heb de 7 pieken omringd.
Afbeelding

Het was wel zo'n onwerkelijk gave omgeving <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De paden :')
Afbeelding

Afbeelding

De laatste top verovert, de hoogste top was 360 meter
Afbeelding

In Myrdal had ik in de avond nog wat energie over en heb ik een mini trailrun van 3 kilometer gedaan met 133 hoogtemeters, waar ik daar natuurlijk alsnog een ruim halfuur over deed. Naar een waterval toe.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 05-09-24 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:28

Leuk dat je er weer bent. Wat een avontuur joh! Gaaf dat je er ook nog gelopen hebt. Je hebt een stuk meer energie dan ik hehe.
Je hebt gelijk hoor, het is alleen maar goed om naar buiten te gaan en te bewegen, maar het lukt me soms gewoon echt niet. Komt wel.