Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:34

Babootje schreef:
Brainless schreef:
Binnen ons gezin gaat niemand (voorlopig) op reis, dus wordt daarom de booster iig niet genomen maar echt tegen de corona zelf.

Hoe moet ik dat zien? Je neemt alleen een vaccinatie omdat je anders niet met vakantie kan?

Nee, er wordt gesteld dat de booster áls die wordt genomen, dat is voor 'plezierredenen' nl om op vakantie te kunnen. Maar dat geldt voor heel veel mensen absoluut niet, inclusief Brainless en mijzelf.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-12-21 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Ibbel schreef:
Er is echt een aardige hoeveelheid mensen die een tot nu toe ongekend talent hebben voor het schrijven van fantasy verhalen. Geen science fiction, daar mist wat 'science' voor :))
Mán wat een levendige fantasie, gespeend van élke realiteitszin komt hier voorbij :D Kan je geld mee verdienen joh.

Bundelen, laten drukken en binnen harken :Y) .

Edit; onnodig
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 16-12-21 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Ibbel schreef:
Er is echt een aardige hoeveelheid mensen die een tot nu toe ongekend talent hebben voor het schrijven van fantasy verhalen. Geen science fiction, daar mist wat 'science' voor :))
Mán wat een levendige fantasie, gespeend van élke realiteitszin komt hier voorbij :D Kan je geld mee verdienen joh.

Als iemand zegt: "Ergens is het jammer dat de mortaliteit niet 10% is." Dan...denk ik daar ook wat van :=

Janneke2

sterregoud schreef:
@ Janneke, ze bevorderden de immigratie wel door mensen bij voorrang woonruimte te geven. Soms maken ze zelfs hun eigen burgers hier dakloos voor. Het gebeurt in Nederland.
En juist omdat ik menslievend ben, vind ik dit niet kunnen.

Ik kijk doorgaans naar de lange termijn.
We hebben al meer dan tien jaar rechtse kabinetten.
Goede en goedkope huurwoningen moesten verkocht worden.
AZC's moesten gesloten worden.

... en dan wordt het dringen.

Ik vind het ook niet kunnen, maar zorg dan gewoon voor een goede woningmarkt met voldoende huizen.

(Ipv dat vluchtelingen de schuld krijgen van rechts 'wan' beleid.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:36

imaudy schreef:
Als iemand zegt: "Ergens is het jammer dat de mortaliteit niet 10% is." Dan...denk ik daar ook wat van :=

Nee hoor, psychologisch/wetenschappelijk/medisch-ethisch is dat een héél interessante vraag.

In de trant van: als je met deze knop 1 Chinees doodt maar daarmee 1000 mensen in je omgeving kunt redden, doe je dat? Dat zijn heel interessante oefeningen in ethisch denken :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:39

Ibbel schreef:
imaudy schreef:

Nee hoor, psychologisch/wetenschappelijk/medisch-ethisch is dat een héél interessante vraag.

In de trant van: als je met deze knop 1 Chinees doodt maar daarmee 1000 mensen in je omgeving kunt redden, doe je dat? Dat zijn heel interessante oefeningen in ethisch denken :j

Jij maakt het nu algemeen, maar je zei het op persoonlijke noot.

Ibbel

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:40

Oh ja?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:42

Ibbel schreef:
imaudy schreef:

Ik vind het ook een interessante vraag. Ik probeer me ook weleens voor te stellen hoe het sociaal was verlopen als deze corona heftiger was. Voor mijn studie moesten we voor deze uitbraak al eens nadenken over de impact van een pandemie. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat er zo'n gigantisch wantrouwen in de wetenschap zou zijn en ik vraag me af of dat ook zo zou zijn geweest als het wel een dodelijker virus was geweest.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:49

Swah schreef:
Ja, waar baseer je de uitspraak dat bijna niemand de booster wil op?

Ik zag dit een tijdje terug ook langskomen in de media. Heb het verder niet gelezen. Hoor verder wel wat geluiden in de richting.
Maar moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:50

Ik vind het vooral lastig dat volgens mij zo goed als alle niet gevaccineerden die ernstig ziek raken opgenomen willen worden in het ziekenhuis en willen dat alles qua behandelingen en medicatie uit de kast getrokken wordt. Terwijl er bekend is dat vaccineren en op tijd boosteren bij een behoorlijk deel van deze gevallen een IC opname had kunnen voorkomen. En dan nog eens de wetenschap dat coronapatienten in verhouding vaak erg lang op een IC liggen.

Ik vraag me af of deze mensen vinden dat ze dit kunnen maken om zich niet te laten vaccineren, maar vervolgens wel dit te willen? Iedereen weet dat de zorg overspoeld is en inmiddels chemotherapie en belangrijke operaties uitgesteld worden. Ik zou me persoonlijk erg schamen mocht ik ongevaccineerd op een IC terecht komen vanwege corona.

En het zorgt er ook nog eens voor dat we maatregelen blijven houden. Hoe moet het nu als iedereen weer de mogelijkheid heeft gehad die booster te halen? Gaan we dan een ander beleid invoeren? Gaan we dan niet meer alles op alles zetten om een ongevaccineerde (uitgezonderd mensen die vanwege medische redenen niet gevaccineerd mogen worden) er doorheen te trekken, maar gaan we meer inzetten op comfortabel blijven en pijnvrij en accepteren we dan gewoon dat zij kunnen sterven?

Ik ben het echt beu aan het raken dat we maatregelen blijven houden vanwege die groep.

Aan de overbezette lijnen te zien willen mensen juist graag de booster. Ik ben ook blij dat je qr code verloopt als je de booster niet haalt. Ik hoop enorm op een 2G beleid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:55

Ik denk dat we er zelfs niet aan ontkomen over 6 -9 maanden nóg een vaccinatieronde met een Omikronspecifiek vaccin te moeten uitvoeren. Omdat er anders een najaarsronde omikron zal komen met minimaal dezelfde impact als de huidige deltaronde.

En dan maar hopen dat er niet nóg een mutatie de kop opsteekt dankzij de gemiddeld lage vaccinatiegraad wereldwijd, want dan blijven we achter de feiten aanlopen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:59

Ik hoor steeds meer mensen die klaar zijn met vaccineren en de booster iig voorlopig nog niet willen halen....
(En nee, ik ben geen anti vaxxer :+ )[/quote]

Bijna niemand wil de booster. Omdat je er zo ziek van word. En dat wil niemand.ze hebben hun qr code dus waarom zouden ze?[/quote]

Hoe kom je er nou bij dat niemand de booster wil en dat je er zo ziek van zou worden?
Ik ben dolblij met mijn booster en stond vooraan hoor!! Ziek ben ik er allerminst van geweest, ook niet van mijn 1e vaccinaties overigens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:01

imaudy schreef:
Daar waar jij woont is de vaccinatiegraad sowieso hoger dan in de grote steden.

Mijn ouders wonen op de Veluwe, mijn moeder en andere familieleden in oa Veenendaal en Ede...
En juist hier (waar ik woon) ken ik mensen die zich nooit nergens aan hebben gehouden (geen afstand, geen mondkapje, elke weekend een feestje, niet vaccineren, niet testen).

Ik heb even gekeken.. vaccinatiegraad 2 prikken is 83%.
Waar mijn (schoon)ouders wonen op de Veluwe: 80 en 83% (2 prikken).
Waar mijn moeder woont: 86%

Dus niet standaard minder dan waar ik woon.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:16

Marije_1997 schreef:
Bijna niemand wil de booster. Omdat je er zo ziek van word. En dat wil niemand.ze hebben hun qr code dus waarom zouden ze?

Nou ik ken niemand die de booster niet wil, dus dat is onzin.. iedereen wil die booster :j

En ik ken niemand die er ziek van geworden is, dus dat mensen er ziek van worden is niet waar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:24

Babootje schreef:
Brainless schreef:
Binnen ons gezin gaat niemand (voorlopig) op reis, dus wordt daarom de booster iig niet genomen maar echt tegen de corona zelf.

Hoe moet ik dat zien? Je neemt alleen een vaccinatie omdat je anders niet met vakantie kan?

Ibbel schreef:
Nee, er wordt gesteld dat de booster áls die wordt genomen, dat is voor 'plezierredenen' nl om op vakantie te kunnen. Maar dat geldt voor heel veel mensen absoluut niet, inclusief Brainless en mijzelf.

Ooo ik las m even verkeerd zie ik :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:26

Ik merk dat ik ook steeds minder empathie kan tonen voor de mensen die zich niet laten vaccineren. Juist omdat er een grote groep mensen zijn die geen vaccin nemen blijven we in deze sh*t zitten.
Ik ben vorige week in NY geweest. Geen mens die moeilijk doet over mondkapjes of vaccinatiebewijs tonen bij Starbucks of een restaurant. Gewoon geen gezeik niks.
Als iedereen nou gewoon zijn prikkie neemt dan kunnen we weer vooruit kijken ipv stil te blijven staan en een enorme staatsschuld op te bouwen.
En als iemand echt ziek wordt dan heb ik er eerlijk gezegd ook geen medelijden mee dat hij zich niet heeft laten vaccineren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:36

Ibbel schreef:
En dan maar hopen dat er niet nóg een mutatie de kop opsteekt dankzij de gemiddeld lage vaccinatiegraad wereldwijd, want dan blijven we achter de feiten aanlopen.

Precies, dat dacht ik ook toen we in jubelstemming waren over de eerste vaccins.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:38

purny schreef:
Ik merk dat ik ook steeds minder empathie kan tonen voor de mensen die zich niet laten vaccineren. Juist omdat er een grote groep mensen zijn die geen vaccin nemen blijven we in deze sh*t zitten.
Ik ben vorige week in NY geweest. Geen mens die moeilijk doet over mondkapjes of vaccinatiebewijs tonen bij Starbucks of een restaurant. Gewoon geen gezeik niks.
Als iedereen nou gewoon zijn prikkie neemt dan kunnen we weer vooruit kijken ipv stil te blijven staan en een enorme staatsschuld op te bouwen.
En als iemand echt ziek wordt dan heb ik er eerlijk gezegd ook geen medelijden mee dat hij zich niet heeft laten vaccineren.

Ook daar zijn mensen die zich niet vaccineren. Laat mensen in hun waarde. Niet gevaccineerden zitten thuis gaan nergens heen. Dus is toch echt bij jullie zelf te zoeken of niet soms?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:42

imaudy schreef:
Swah schreef:
Ja, waar baseer je de uitspraak dat bijna niemand de booster wil op?

Ik zag dit een tijdje terug ook langskomen in de media. Heb het verder niet gelezen. Hoor verder wel wat geluiden in de richting.
Maar moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Je hebt het verder niet gelezen, maar voelt wel de behoefte het als feit hier neer te zetten. Terwijl er best wat anders in dat artikel/mediabron had kunnen staan die compleet het tegenovergestelde vertelde.

En zó ontstaat misinformatie nu, die de tweedeling in de maatschappij alleen maar verder aanwakkert en voor een ongezonde skepsis zorgt richting de experts die er daadwerkelijk verstand van hebben.

Zucht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:43

Marije_1997 schreef:
Bijna niemand wil de booster. Omdat je er zo ziek van word. En dat wil niemand.ze hebben hun qr code dus waarom zouden ze?

Huh? De booster is een gewone dosis Pfizer hoor :+ of een halve als je als eerst moderna hebt gehad. Is niks anders en je wordt er ook niet meer of minder ziek van dan de eerste.

En heel NL wil hem anders was het nu niet zo’n drukte op de GGD lijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:44

Marije_1997 schreef:
purny schreef:

Ook daar zijn mensen die zich niet vaccineren. Laat mensen in hun waarde. Niet gevaccineerden zitten thuis gaan nergens heen. Dus is toch echt bij jullie zelf te zoeken of niet soms?

Vaccineren is daar vrijwel overal verplicht. Als je tenminste een baan wilt behouden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:48

Marije_1997 schreef:

In de VS is de groep niet gevaccineerden nu juist de groep die zich nergens iets van aantrekt. Iets met Republikeinen en Trump-aanhangers en zo, weet je wel.

De democratische staten, zoals oa NY City, eisen vaccinaties, waardoor dáár het leven redelijk back to normal is, hoewel ook in de VS Omikron als een groot gevaar wordt gezien en gehamerd wordt op boosteren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:49

Marije_1997 schreef:
purny schreef:

Dat is het probleem. Er zijn teveel niet gevaccineerde die niet thuis blijven en wel mensen zien en als ze besmet raken en ernstig ziek worden, op de IC willen dat alles uit de kast gehaald wordt. Dit zorgt ervoor dat wij met zijn allen aan maatregelen vast blijven zitten, maar nog erger ... het zorgt er ook voor dat chemo´s en belangrijke operaties uitgesteld worden en de zorg in gevaar komt. Met dat gegeven vind ik het erg moeilijk om deze groep mensen in hun waarde te laten.

Dit is zo´n uitzonderlijke situatie waarin 1 corona patiënt er gewoon steeds 1 teveel is. Andere (soms levensreddende) zorg komt er onder te lijden en dan vind ik dat we daarom gewoon of het vaccin moeten nemen. En doe je dat niet, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je alle risico´s uit de weg gaat en dus thuis blijft en geen mensen meer ontvangt. Of je moet ervoor kiezen om wanneer je besmet raakt en ernstig ziek raakt, de natuur zijn gang te laten gaan en te accepteren dat je er of op eigen kracht bovenop komt of er aan komt te overlijden.

Ik zag laatst een foto van een IC arts. Op het ene bed 3 vaccinaties en op het andere bed tig spuiten, infusen, behandelspullen en zware medicatie ... juist om de mensen die de vaccinatie niet vertrouwen te laten zien wat er allemaal in je gespoten wordt en met je gedaan wordt op het moment dat je met corona op de IC komt te liggen.

Dus niet vaccineren en op den duur toch corona de wereld of het land uit krijgen lukt in mijn ogen alleen door ermee te gaan leven. Maar raak je als ongevaccineerde besmet, dan niet de zorg te belasten. Dus dan of op eigen kracht er bovenop komen of accepteren dat je komt te overlijden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-12-21 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:50

Hier ook al geboosterd hoor :j En ondanks dus verlenging van QR code besloten NIET op vakantie te gaan tussen kerst en O&N, wat oorspronkelijk planning was, zelfs niet in eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:52

Ibbel schreef:
Marije_1997 schreef:

In de VS is de groep niet gevaccineerden nu juist de groep die zich nergens iets van aantrekt. Iets met Republikeinen en Trump-aanhangers en zo, weet je wel.

De democratische staten, zoals oa NY City, eisen vaccinaties, waardoor dáár het leven redelijk back to normal is, hoewel ook in de VS Omikron als een groot gevaar wordt gezien en gehamerd wordt op boosteren.

Ik trek me ook nergens iets van aan? Ben ik dam ook Trump aanhanger? Nee. Ik laatme gewoon weg niet vaccineren, mijn keuze. En demensen om me heen accepteren dat en gaan gwn met me om hoor. Misschien ligt het aan de provincie. Maar hier word je geaccepteerd voor wie je bent en niet voor wat je doet.

Ik heb respect voor ieder z'n keuze. En zij die ik ken ookvoor mij. Puur en alleen omdat ik me nergens iets van aantrek en doe waar ik me goed bij voel simpel. Accepteer het dat niet iedereen wil vaccineren.