De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:12

speurneusc schreef:
gisteren was het 1 besmetting en nu al rond de 10

Hoe kom je aan de 10?
Donderdag was er 1 besmetting. Gisteren nr 2. Dat aantal is door gezinsleden vandaag opgelopen naar 6, waarna vanavond nr 7 bevestigd werd en er vermoedelijk ook een nr 8 besmet is.

Ik weet alleen dat influenza sneltesten binnen een bepaalde tijd herhalen nutteloos is. Maar hoe het met de gevoeligheid van Corona zit durf ik niet te zeggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:27

Destination schreef:
Nikass schreef:
Volgens mij gaf ik aan ONDER ANDERE de Bild, die misschien een wat Telegraaf achtige inslag heeft maar daarmee niet meteen onbetrouwbaar. Maar zoals ik al zei: ook de Duitse voorlichting van de overheid. Ook onbetrouwbaar?
Nederland heeft nog al eens een calvinistische instelling en zoeken in alles de middenweg. Dat is lang niet altijd slecht, maar soms ontbreekt het dan wel eens aan duidelijkheid en logica.

Grappig ook dat steeds gezegd wordt dat het nèt de gewone griep is, maar als het op besmetting aankomt werkt het ineens heel anders. ;)

Heb je linkjes waarin beweerd wordt dat je het ook kan overdragen zonder symptomen te hebben? Ik zie dat nergens, ook niet bij het Robert Koch Institut en zij zijn leidend hier in Duitsland. Ik heb al helemaal geen bericht van de overheid gezien die het beweert.

Het is geen linkje hoor, maar dit bijvoorbeeld:

Citaat:
Op cruiseschip Diamond Princess zijn inmiddels alle passagiers getest. De helft van de mensen die genoeg virus in zich hadden om waarneembaar positief te testen, had geen klachten. De WHO gaf al eerder aan nog geen idee te hebben hoe deze groep bijdraagt aan de verspreiding van deze ziekte.

Het RIVM beweert dat deze dragers de ziekte niet verspreiden, zonder tegenbewijs of onderzoek.

Ik probeer geen punt te maken met deze tekst hoor. Ik heb er nog niet bijzonder een mening over.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:41

Iris82 schreef:

Citaat:
Op cruiseschip Diamond Princess zijn inmiddels alle passagiers getest. De helft van de mensen die genoeg virus in zich hadden om waarneembaar positief te testen, had geen klachten. De WHO gaf al eerder aan nog geen idee te hebben hoe deze groep bijdraagt aan de verspreiding van deze ziekte.

Het RIVM beweert dat deze dragers de ziekte niet verspreiden, zonder tegenbewijs of onderzoek.

Ik probeer geen punt te maken met deze tekst hoor. Ik heb er nog niet bijzonder een mening over.

Het ging over specifiek Duitse linkjes van o.a. de Duitse overheid ;) van welke nieuwspagina komt dit trouwens?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:46

Libera

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:50

Hier in de buurt al bijna 40 besmettingen en nu 2 doden...

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:51

Libera schreef:

Waar is hier?

sollair310

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:51

Veulen84 schreef:
Toch heeft italie vandaag 239 nieuwe gevallen gemeld. Weet niet waarom ze scholen weer open doen. Misschien omdat ze het gebied hebben kunnen inperken? Maar voor alsnog lijkt het er niet op dat daar de situatie verder onder controle is, vooral niet omdat er dus overal in europa zieken opduiken uit Italie.
Tel daarbij op het feit dat ze patient 0 daar nog missen en soms verbanden besmettingen niet kunnen linken aan andere besmettingen.

Ben het zeker met je eens dat het nog niet geheel verstandig is om de scholen te openen, echter zit je ook met het probleem dat de scholen niet te lang dicht kunnen blijven ivm examens, die kunnen niet zomaar uitgesteld worden... ben benieuwd of de scholen ook echt open zullen blijven. Misschien wordt er na volgende week vrijdag alsnog besloten de scholen weer te sluiten als het aantal besmettingen nog steeds zo hard blijft toenemen.
We zullen het zien

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:52

Iris82 schreef:

Men weet nog niet of de hond het virus gewoon op zich heeft door het besmette baasje (druppeltjes die gewoon op hem terecht gekomen zijn), of dat hij ook echt met het virus besmet is. Hij toonde gisteren nog geen symptomen van effectieve ziekte, laten we hopen dat dat zo blijft.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:59

Photograph schreef:
Libera schreef:

Waar is hier?

Washington

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 01:08

Tieneke schreef:
Iris82 schreef:

Men weet nog niet of de hond het virus gewoon op zich heeft door het besmette baasje (druppeltjes die gewoon op hem terecht gekomen zijn), of dat hij ook echt met het virus besmet is. Hij toonde gisteren nog geen symptomen van effectieve ziekte, laten we hopen dat dat zo blijft.

Dat zou erg slecht nieuws zijn als honden drager blijken/ of kunnen zijn.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 01:56

Nou de US lost het weer lekker op... media blackout :')
“Als we er gewoon niks over zeggen bestaat het niet” _O-

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 01:58

Pareltjes schreef:
Tieneke schreef:

Dat zou erg slecht nieuws zijn als honden drager blijken/ of kunnen zijn.

Het is onwaarschijnlijk dat het van hond op mens overgedragen kan worden, las ik. Laten we voorlopig maar niet van het ergste uitgaan tot het tegendeel bewezen is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 07:47

Ik vind het wel opmerkelijk dat die 7 gevallen in Nederland zo direct terug te leiden zijn tot noord Italië. Hoe kan dat zo’n bizarre besmettingshaard zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:31

Destination schreef:
Iris82 schreef:

Het ging over specifiek Duitse linkjes van o.a. de Duitse overheid ;) van welke nieuwspagina komt dit trouwens?

Ik vind het vreemd om een stuk tekst te plaatsen, dat blijkbaar niet van jezelf is, maar zonder bron en zonder ook maar iets te vermelden over waar het vandaan komt.
Dus ik heb de tekst in Google gegooid en dan is de eerste vermelding GeenStijl :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:34

DiantaM schreef:
Ik vind het wel opmerkelijk dat die 7 gevallen in Nederland zo direct terug te leiden zijn tot noord Italië. Hoe kan dat zo’n bizarre besmettingshaard zijn?

Grote orgie geweest?
Edit: Oh, nee zo spannend was het niet. Wel bizar hoe snel het kan gaan als je dat zo leest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:37

en om het even te verduidelijken, die mensen die het blijken te hebben na testen zijn of niet ziek, of hebben minimale klachten. Die waren niet getest als er geen link was. Dus al met al valt het nog steeds erg mee. Er zijn 2 personen met meer erge klachten.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 08:54

germie schreef:
en om het even te verduidelijken, die mensen die het blijken te hebben na testen zijn of niet ziek, of hebben minimale klachten. Die waren niet getest als er geen link was. Dus al met al valt het nog steeds erg mee. Er zijn 2 personen met meer erge klachten.

Dat betekent dus ook dat je het kunt hebben zonder dat je het weet. De vraag is alleen of je besmettelijk bent als je geen symptomen hebt.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:03

Libera schreef:
Nou de US lost het weer lekker op... media blackout :')
“Als we er gewoon niks over zeggen bestaat het niet” _O-

Nu lijkt het me in de US sowieso wel hoge potentie hebben tot snelle verspreiding vanwege de ontbrekende vangnetten qua gezondheidszorg. Juist de mensen die 3 banen nodig hebben om überhaupt te overleven zitten met regelmaat juist in de banen waar veel contact met mensen is (nurses, garbage men, bediening...). Las al wat berichten van mensen met ziekteverschijnselen (niet perse corona) die dan niet meer achter de kassa mochten zitten en dus maar in de food prep werden ingezet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:07

Voordeel is; als mensen wel drager zijn, maar geen symptomen hebben, dan kloppen de huidige cijfers niet meer.
Dat zou betekenen dat het percentage overleden mensen daalt, in vergelijking tot het aantal besmette mensen. Ben ik nog te volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:11

Het lijkt ook wel heel dramatisch: weer iemand met coronavirus, nu in Delft en misschien in Rotterdam. Zouden ze hetzelfde doen met de gewone griep, dan krijg je pas massahysterie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:17

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:19

idinn schreef:
Het lijkt ook wel heel dramatisch: weer iemand met coronavirus, nu in Delft en misschien in Rotterdam. Zouden ze hetzelfde doen met de gewone griep, dan krijg je pas massahysterie :+

Precies.

Laten we gewoon ophouden met quarantaine en deze dingen. Het helpt toch niets en nog steeds is een coronavirus gewoon een coronavirus. Het is alleen een nieuwe variant. Meer niet.

En zoals in bovengenoemd artikel:
Citaat:
Als het niet meer lukt de ziekte te smoren, is dit de nieuwe realiteit: een tweede griep. In plaats van het griepseizoen zullen we het hebben over het ‘griep- en covidseizoen’. Totdat ook dat verwatert, er naast de griepprik een jaarlijkse covidprik komt voor de oudsten, en het nieuwe virus een van de talloze anonieme griep- en verkoudheidsvirussen wordt die de mensheid nu eenmaal teisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:27

mag schreef:
germie schreef:

Dat betekent dus ook dat je het kunt hebben zonder dat je het weet. De vraag is alleen of je besmettelijk bent als je geen symptomen hebt.

Die vraag is al heel vaak aan de orde geweest. Volgens het RIVM is de kans heel klein dat je besmet wordt door iemand zonder symptomen. Iedereen niest of kucht wel eens, dus het is niet uitgesloten. Maar hoe zieker iemand is, hoe groter de kans op besmetting, want hoe meer gehoest en geproest natuurlijk.
https://nos.nl/l/2324987

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 09:33

germie schreef:
idinn schreef:

Precies.

Laten we gewoon ophouden met quarantaine en deze dingen. Het helpt toch niets en nog steeds is een coronavirus gewoon een coronavirus. Het is alleen een nieuwe variant. Meer niet.

En zoals in bovengenoemd artikel:
Citaat:
Als het niet meer lukt de ziekte te smoren, is dit de nieuwe realiteit: een tweede griep. In plaats van het griepseizoen zullen we het hebben over het ‘griep- en covidseizoen’. Totdat ook dat verwatert, er naast de griepprik een jaarlijkse covidprik komt voor de oudsten, en het nieuwe virus een van de talloze anonieme griep- en verkoudheidsvirussen wordt die de mensheid nu eenmaal teisteren.

Maar hij schrijft ook dit:
Citaat:
Wellicht grote ellende, misschien valt het mee: het beschrijft ongeveer de situatie waarin de wereld zich momenteel bevindt.

We weten het nog niet, hoe hard jij ook roept dat het niets voorstelt.